Sign in to follow this  
Followers 0
Frigga

Hjælp til budget

6 posts in this topic

Jeg har lavet en liste med hjælp fra andre brude i en af de FBgrupper jeg er i. Tænkte den også kunne gøre nytte her.

Ki, hvis du har lyst må du gerne bruge den et andet sted på siden.

Huskeliste til at lave Budget.doc

Edited by Frigga
0

Annonce ♥

Da billeder og filer har det med at forsvinde fra siden med tiden er her også teksten:

Huskeliste til at lave Budget.

Denne liste er lavet som en hjælp til at huske alle de ting man nemt glemmer når man laver budget. Der er nok ingen der har udgifter på alle de ting der er nævnt her, men når man laver budget er man tilbøjelig til at glemme en masse og som bekendt ”Mange bække små…”

Vær også opmærksom på at mange ting alligevel lige bliver lidt dyrere end man tror og har undersøgt. Desværre er alle bryllupper forskellige og alle brudepars forventninger er forskellige til forskellige ting, så du må selv vurdere og undersøge hvad hver enkelt ting kommer til at koste for jer. Men listen er ment som en hjælp – pluk selv i den.

Den almindelige rettesnor er at et bryllup koster ca. 1000 kr pr gæst, det kan gøres billigere men det har vist oftere en tendens til at blive dyrere hvis ikke man passer på! Og ofte skal man regne med det bliver dyrere i de større byer, især hovedstaden, end på landet og de mindre byer.

Jeg lavede en ganske uvidenskabelig spørgerunde vedr. budget hvor der kom 24 besvarelser. Normalt er det slet ikke nok til at lave gennemsnitsberegninger på, men her kommer resultatet alligevel:

Af de 24 svar var der brugt fra 15.000 til 180.000 kr på et bryllup uden bryllupsrejse.

I gennemsnit blev det 88.775 kr

Omregnet til udgift pr gæst (gæster kun til reception er regnet med som halve gæster) er der brugt imellem 333 og 3.600 kr pr gæst. I gennemsnit 1.560 kr pr gæst – altså noget højere end rettesnoren på 1.000 kr! Af de 24 svar lå 5 under, 5 på rettesnoren (900-1.100) og 14 var over.

Gennemsnitligt var man gået 13% over sit oprindelige budget. Hvilket dækker over alt fra 30% under budget til 120% over budgettet.

De 24 svar fordeler sig med 3 under budget, 10 der holdt budgettet og 11 der gik over.

Der var spurgt ind til forskellige festtyper, men der fremkom ikke nogen klar sammenhæng imellem udgifter og festtyper i denne spørgerunde.

Der ses heller ingen umiddelbar sammenhæng imellem antallet af gæster og prisen pr gæst.

Bruden:

Kjole

Underskørter

Tilretning (2000 er ikke usædvanligt)

Slør

Hårpynt

Undertøj

Strømpebånd

Strømper

Smykker

Sko - skiftesko

Frisør - husk transport

Make up - husk transport

Manicure, ansigtsbehandlinger, hårfjerning

Gommen:

Jakkesæt, smoking (husk tilbehør) el.a.

Skjorte

Vest

Slips/butterfly

Mangetknapper

Bælte/seler

Sko

Klipning

Papir/kort:

Porto, hvis I sender på mail eller afleverer selv er der sædvanligvis nogle der alligevel skal have tilsendt.

Kuverter

Printerpatroner - farvepatroner går hurtigt

Save-the-date

Invitationer

Takkekort

Kirkehæfter

Bordkort

Menukort/hæfter

Pynt:

Servietter

Duge

Lysestager og lys

Bordnumre

Bordpynt

Bordplan

Lyskæder

Tyl i loftet

Loftpynt

Stolecovers og stolepynt

Skilte

DIY - materialer løber op

Transport :

Brudekørsel (karet, limo)

Taxa til brudefølge, forældre eller andre

Transport af gæster fra et sted til et andet

Transport til bryllupsnatten

Underholdning:

Musik/sanger ved vielsen

Musik/underholdning v reception

Musik under middagen

Musik til festen

Transporttillæg

Forplejning til performers

Selfiebox - baggrund og props

Havespil

Overnatning:

Bryllupsnat

Værelser til at gøre sig klar i

Gæsters overnatning

Gaver til:

Morgengaver

Forældre

Hjælpere, f.eks.  toastmaster

Brudepiger

Forlover

Blomster:

Bordpynt (spiseborde, gavebord, buffet)

Kirkepynt

Brudebuket

Blomsterkranse

Brystbuketter

Brudepigebuketter

Særlige opsætninger, f.eks. bryllupsbue, ranker eller kranse i loftet.

Diverse:

Husk fragt på alt fra nettet

Ris/Sæbebobler/Stjernekastere/Rosenblade

Lommeletter i kirken

Pynt til bil/biler

Partyfavors

Tømmermandsposer

Børneaktivering

Toiletkurve

Gæstebog (alternativ)

Topfigur (Bryllupskage)

Ringe

Tøj, sko eller tilbehør til brudefølge/egne børn

Danselektioner til brudevalsen

Betaling for særlig kirke

Fotograf (evt transport)

Video

Fotobog

Leje af særskilt lokale til reception

Bryllupsrejse - forplejning og lommepenge

Mad og drikke:

Bryllupskage

Snack/mad til reception afstemt i forhold til frokost og middag

Bobler - Verdi eller Den Gule Enke

Champagneglas

Antal retter til middagen

Snacks (sødt/salt) efter middagen

Natmad

Velkomstdrink

Øl, vand, vin

Dessertvin/avec til kaffen

Kaffe/te

Drinks/spiritus

Isterninger

Specialglas og drinkspynt

Lejrskole/spejderlejr:

Pænere service

Personale (madlavning, anretning, servering, oprydning)

Salt &peber

Toiletpapir

Håndklæder

Viskestykker og klude

Morgenmad til overnattende

Forplejning til flere måltider

Rengøring

Forbrug (el,  vand, varme)

Forsamlingshus:

Lokaleleje

Ekstra tid

Rengøring

Pænere service (er der overhovedet sevice includeret?)

Salt&peber til bordeme

Viskestykker og klude

Havebryllup:

Telt

Opsætning/nedtagning/transport

Gulv

Lys

Varmeovn

Borde & stole

Borde til mad og gavebord

Service, serveringsfade, ta-tøj

Salt&peber til bordene

Toiletvogn

Ekstra køl

Esktra ovn/kogeplader

Udendørs vielse:

Gebyr for giftefoged

Siddepladser

Rød løber

Pavillion/bue/"alter"

Paraplyer

Hotel/kro/fest til fast pris:

Hvad er includeret?

Lokaleleje

Ekstra tid efter et bestemt tidspunkt

Blomster og lys på bordene

Øl og sodavand under middagen

Proppenge hvis drikkevarer må medbringes

Gebyr for servering af medbragt bryllupskage

Snack før og/eller efter middagen

Velkomstdrink

Avec til kaffen

Sødt til kaffen

Drinks efter maden

Snacks efter maden

Natmad

0

Det er en meget fin liste du har lavet med alle de punkter, som man skal have med i sine overvejelser :) Det er meget muligt, at jeg nupper lidt fra den på et tidspunkt. Vi har jo en del af punkterne med i vores liste på vores budget værktøj, men langt fra alle, da det ville blive en enorm liste og måske skræmme folk til fra starten i den tro, at man skal have alt det eller meget af det. Mindre kan jo selvfølgelig gøre det ;) 

Vi har for en del år siden, og nu kan jeg ikke huske præcist men vi snakker måske en 7-8 år siden lavet en ret stor undersøgelse ang. folks budgetter, og der lå gennemsnitsprisen på et bryllup på 77.000 kr. Så det er jo ikke meget langt fra de 88.000 som din undersøgelse viser, og det forbavser mig ikke, hvis folk bruger flere penge i dag.

0

Når vi taler om feststeder og lokaler er sluttidspunkt og evt. ekstrabetaling som du også har med klart den vigtigste ting men man bør nok også have et punkt med som omhandler betingelserne op til festen.

I forsamlingshusene m.v. hører man af og til alt for tit om brudepar som først har kunnet få adgang til eks. et forsamlingshus lørdag formiddag. Dvs. på et tidspunkt hvor det er de færreste brudepar, og særligt brude, som har tid og lyst til at gå og dække op, udsmykke m.v. 

På nogle feststeder har jeg af og til været ude for at de har haft et andet selskab i det lokale hvor bryllupsfesten skulle holdes. Udover at det har betydet at brudeparrene ikke har haft muligheder for dække op inden o.l. har jeg også selv oplevet at ankomme til et sted for derefter at måtte vente på at kunne komme til og lige med nød og næppe har nået at være klar. 

Kan også nævne et større hotel i Kbh. C hvor jeg ved ankomst fik beskeden at jeg ikke kunne komme til at stille op i det lokale hvor festen skulle fortsætte efter middagen før kl. 21. Øh der spiller jeg jo inde ved siden af. Det fantastiske lydanlæg som jeg fik oplyst at jeg bare kunne bruge viste sig så ikke at virke og nej det havde de ikke oplyst bruden om som de sagde for hende kendte/kender jeg tilfældigvis rigtig godt og det havde hun ikke accepteret.

0

Annonce ♥

5 hours ago, Ki Schou said:

Det er en meget fin liste du har lavet med alle de punkter, som man skal have med i sine overvejelser :) Det er meget muligt, at jeg nupper lidt fra den på et tidspunkt. Vi har jo en del af punkterne med i vores liste på vores budget værktøj, men langt fra alle, da det ville blive en enorm liste og måske skræmme folk til fra starten i den tro, at man skal have alt det eller meget af det. Mindre kan jo selvfølgelig gøre det ;) 

Ja, mindre kan gøre det,  men det jeg har oplevet er en del brude der har været frustreret over alle de ting de havde glemt at tage hensyn til da de lavede budget. Simpelthen fordi der var mange ting de slet ikke havde tænkt på og som de først blev opmærksom på hen af vejen. Så hjælper det ikke så meget at der er en post der hedder pynt, hvis man ikke lige tænker på at der er mange ting under den post og ikke kun lidt bordpynt. 

Hele grunden til jeg lavede listen til fb-gruppen. Den er blot lagt her fordi nu var den lavet. 

Men nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan værktøjerne her på siden fungerer, da jeg stod af da det viste sig at man skulle oprettte endnu et log in. 

0

Jeg tror jeg vil lave en artikel med alt indholdet, vi kan ikke lægge det ind på budget listen, så bliver den alt for lang. Men jeg tror at folk vil synes det er fedt, at have en så specifik liste :) 

0