Bryllupsinvitationer

En af de ting, som I skal tænke over tidligt i forløbet, er invitationerne. Det er normalt, at de sendes ud ca. 3 måneder før brylluppet. Hvis I holder brylluppet midt i sommerferien, skal I være i endnu bedre tid, så jeres gæster ikke allerede har nået at bestille deres ferierejse. Det er også blevet mere og mere almindelig, at brudeparret sender et save-the-date kort ud så snart de har fastlagt datoen, så gæsterne hurtigt ved, at de skal reserve netop denne dag. Og så kommer den rigtige invitation senere.

Hjemmelavede eller færdiglavede invitationer

Selvom invitationerne “først” skal sendes ud nogle måneder inden brylluppet, så skal I allerede endnu tidligere gøre op med jer selv, om I selv skal lave invitationerne eller købe dem færdige. Få masser af inspiration til jeres invitationer i vores skønne bryllupsforum

Faktorer som tid og evner spiller selvfølgelig ind her, når valget skal træffes. For det tager lang tid, at fremstille sine egne invitationer, og så er en god portion selverkendelse vigtigt. Har I evnerne til at lave nogle fine invitationer, som I i sidste ende bliver meget tilfredse med? Ellers kan hele projektet gå hen og blive en plage, som ender i stress og kaos over jeres hjemmelavede og måske halvgrimme invitationer. Og er der noget, I ikke har brug for, så er det ekstra stress i forbindelse med bryllupsplanlægningen – der er rigeligt at se til i forvejen. Så vær meget realistiske når I skal beslutte, om I vil give jer i kast med det selv eller betale for nogle færdige invitationer.

Hvis I beslutter jer for at gå i krig med invitationerne selv, så er der heldigvis rigtig meget hjælp og inspiration at hente i vores populære bryllupsforum. Her ligger masser af tip, vejledninger, skabeloner, billeder og vores brugere er mere end villigt til at dele ud af deres erfaringer. Se under vores bryllupsforum i Kreativt forum. Hvis I beslutter jer for at købe færdige invitationer, så har vi her på Bryllupsklar en række annoncører, som har specialiseret sig i netop færdigtrykte invitationer.

Se i indkøbsguiden ovre til højre og klik ind under Invitationer.
Uanset om I selv vil designe jeres invitationer eller ej, så er det altid fint først at få noget inspiration fra andre, så I kan få en fornemmelse af, i hvilken retning I vil – eller ikke vil.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for ordlyden af en bryllupsinvitation. Nogle er til det helt enkle og uden overflødig snak – mens andre godt kan lide at fortælle en historie via invitationen. Her kommer et par eksempler på nogle rigtige bryllupsinvitationer, som brugerne fra Bryllupsklar har sendt ind til os som inspiration for andre.

Bryllupsinvitation eksempel 1

I eventyret får Prinsen altid Prinsessen og det halve kongerige.
Det halve kongerige må vi nok undvære… men det skal ikke forhindre os i at få hinanden!
Derfor vil det glæde os at se
Maria & Mads

til vores vielse
lørdag den 2. maj 2009 kl. 14.30
på Rungsted Gymnasium

Efter vielsen, mens vi får taget billeder, vil der være lidt forfriskninger og fri leg.
Efterfølgende byder vi på lækker buffet efterfulgt af dans og fest.
Vi ønsker en afslappet, hyggelig og utraditionel fest i godt selskab med venner og familie,
så vi håber at I vil komme og fejre vores store dag med os.

De kærligste hilsner
Marie & Morten

S.U. senest 1. marts 2009 – tlf. xx

Bryllupsinvitation eksempel 2

Det hændte de dage,
at Henrik han sagde,
” Tina vil du være min?
Thi dersom du siger ja, vil jeg være din “.

Derfor kan I nok forstå,
I til Tamdrup Kirke d. 23. maj må gå,
for det er her vielsen kl. 14.00
mellem Holm og Nielsen skal stå.

Når begge hjerter er i samme pagt,
og vi begge har sagt ja i takt
må I hjælpe på Bondes Spisegård med rigtig at feste,
så denne dag bliver en af vores de bedste.

De kærligste hilsener
Tina & Henrik

Røg, jungletrommer, telefon eller due
Send besked inden aprils sidste uge.

Bryllupsinvitation eksempel 3

Indbydelse side 1

Kærlighed er at være to, der søger mod hinanden
som styret af et stærkt usynligt bånd
og vide at livet bliver aldrig mere det samme
som før Morten greb Mettes hånd.

Vore liv de sammen klinge
og i kærlighedens ånd
bryllupsklokker snart skal ringe

Indbydelse side 2

Det vil således glæde os at se
Cissel & Sarah
ved vores bryllup
Lørdag d. 30. august 2008
i Aunslev kirke
Klokken 14.00
Derefter slås dørene op
i Avnslev Forsamlingshus
hvor der serveres kaffe
med efterfølgende middag og dans

Kærlig hilsen Mette & Morten

Bryllupsinvitation eksempel 4

Vi vil sige ja til hinanden!
Derfor vil vi gerne se jer til vores bryllup.
Vielsen finder sted lørdag den 4. april 2009
kl. 13.30 i Vestervig Kirke.
Efter vielsen mødes vi til kaffe og kage
på Hotel Thinggården, hvor middagen
og festen også afholdes.
Vi glæder os til at se jer.

Lotte & Allan

S.U. Senest den 1. marts 2009 på tlf. xx

Hvem skal med til vielsen, receptionen og bryllupsfesten

Det er helt normalt, at man deler gæsterne op i 2 kategorier – groft sagt A gæster og B gæster.
Det lyder måske ikke så pænt, men for overskuelighedens skyld så holder vi lige fast i den opdeling igennem resten af artiklen. A gæster er de gæster, som bliver inviteret til at være med hele dagen og om aftenen til selve bryllupsfesten.
B gæster er de gæster, som “kun” bliver inviteret til vielsen og efterfølgende reception. Hvis I vælger at have både A og B gæster, så skal I bruge 2 forskellige invitationer, da informationerne til gæsterne selvfølgelig så ikke vil være de samme.

A bryllupsgæster skal vide følgende

- dato for vielsen
- tidspunkt og sted for vielsen
- tidspunkt og sted for receptionen
- tidspunkt og sted for bryllupsmiddagen/-festen
- sidste frist for at takke ja eller nej til indbydelsen

Derudover er der mange praktiske oplysninger, som også skal oplyses eller flettes ind i invitationen. Dette varierer lidt fra bryllup til bryllup, om det er relevant info eller ej, men hav disse med i jeres tanker, når I skal sende invitationerne ud.

Praktiske oplysninger til A bryllupsgæster

- transport fra kirke til reception/feststed:
Skal gæsterne selv sørge for dette, eller kan I tilbyde at arrangere samkørsel blandt gæsterne?
Eller har I ligefrem sørget for en bus, der afhenter gæsterne og kører dem videre?
Hvis I ikke sørger for noget transport, behøver I i princippet ikke at skrive noget om dette i invitationerne. Det er mere hvis I sørger for noget, så er det godt for gæsterne at vide.

- dresscode:
Hvad skal gæsterne komme klædt i? Festtøj eller galla?
Det er vigtigt, at have dette med, da det ellers vil udløse en storm af spørgsmål til jer, da ingen bryder sig om at komme hverken over- eller underdressed.

- overnatningsmuligheder efter festen:
Hvis festen holdes på en kro eller hotel, er der så mulighed for som bryllupsgæst at booke et værelse til en fornuftig pris? Eller er overnatning til alle gæster med i arrangementet? Eller ligger der fx et vandrehjem i nærheden, hvor man kan indkvartere sig?

- morgenmad/brunch:
Vil der være fælles morgenmad/brunch dagen brylluppet?

- toastmaster:
Hvem er aftenens toastmaster?

- gavekoordinator:
Har I udpeget en gavekoordinator til at holde styr på alle gaverne, så I ikke får 5 ens stegepander? Her kan også stå, at ønskesedlen kan udleveres af gavekoordinatoren. Det er nemlig lidt dårlig stil at vedlægge ønskesedlen sammen med invitationen, det virker mere beskedent at gæsterne selv kan få den udleveret efter eget ønske. Du kan også efterfølgende sende Ønskeliste til bryllup ud online fra vores planlægningsværktøjer

- forbehold
Frabeder I jer sange, taler, kysserunder eller andet, som gæsterne skal være obs. på?

B bryllupsgæster skal vide følgende

- dato for vielsen
- tidspunkt og sted for vielsen
- tidspunkt og sted for receptionen

Praktiske oplysninger til B bryllupsgæster

- transport fra kirke til reception:
Skal gæsterne selv sørge for dette, eller kan I tilbyde at arrangere samkørsel blandt gæsterne? Eller har I ligefrem sørget for en bus, der afhenter gæsterne og kører dem videre? Hvis I ikke sørger for noget transport, behøver I i princippet ikke at skrive noget om dette i invitationerne. Det er mere hvis I sørger for noget, så er det godt for gæsterne at vide.

Det er helt normalt, at B gæster også medbringer en lille gave til brudeparret. Men lad være med at lægge en ønskeseddel eller skrive noget om gavekoordinator til B gæsterne – de er trods alt “kun” inviteret med til en lille del af brylluppet. Lad dem hellere selv henvende sig, hvis de har behov for en ønskeseddel.

Et lille bryllupsfif

I kan også vælge at lægge alle de praktiske oplysninger ud på en hjemmeside, som I har oprettet til formålet.
Der er flere og flere, der opretter en bryllupshjemmeside, hvor brudeparret skriver om hele forløbet – fra frieri til netop de praktiske oplysninger i forbindelse med brylluppet. Det er meget få mennesker, som ikke har adgang til nettet i dag, så skulle det være, at mormor ikke kan komme på nettet, så kan I altid skrive de praktiske informationer på et løsblad og vedlægge hendes invitation. Via Bryllupsklar kan I oprette jeres egen bryllupshjemmeside.

Rigtig god fornøjelse med jeres invitationer.