Guest elouise1

For mange gæster?

30 indlæg i dette emne

Jeg vil egentligt gerne lige høre hvordan i har det med jeres gæsteliste... Vi har inviteret 140 mennesker, og det er vores valg fordi vi gerne vil have alle de mennekser vi kan tænke på at vi har lyst til at have med - skal være med (puha lang sætning...). Vi har lavet en kuvertpris og udvidet budgettet så vi netop kan få dette. Og det er jo bare dejligt.

Problemet kommer når jeg fortæller at jeg skal giftes, og folk så spørger hvor mange der kommer... Når jeg så fortæller det, ser de fleste ud som om at det er da vildt overdrevet. "Hun skal nok have et af de der upersonlige kæmpe amerikanske bryllupper hvor de ikke kender halvdelen af gæsterne!". En veninde har ligefrem undret sig over at hun var inviteret, og sagde "jamen inviterer i bare gud og hver mand?" NEJ, vi inviterer alle dem vi har lyst til at se. Jeg har en stor familie, og det har Simon også, jeg har gået på gymnasiet og har mange veninder jeg STADIGT ser derfra. Jeg går på uni, og de piger vil jeg også gerne have med, Simon arbejder og har en del venner der... osv. osv. Derfor løber det op! Men nu er det sådan at i min venindekreds er et lille bryllup = et fantastisk personligt og tjekket bryllup, hvor jeg har fornemmelsen af at de synes der går for meget halbal over mit. Og det irriterer mig! For vi HAR valgt gæster, og kender så åbenbart flere end de fleste - eller har i hvert fald muligheden for at invitere dem med...

Nå, det var en lang smøre om det... Det er ikke fordi jeg vil have jer til at sige "det er dit bryllup, du bestemmer" - det ved jeg godt, men jeg vil bare høre om nogen af jer har de samme erfaringer?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min umiddelbart tanke var den samme, som den du har mødt: Hold da op - det er mange.....men jeg tror, at grunden til, at du møder den holdning, at sådan er normen ikke idag....der er de fleste brylluper måske på omkring 40-60 mennesker, nogle større og nogle mindre, men det er sjældent - tror jeg uden at have noget videre at have det i, at man inviterer så mange mennesker....

Synes da det er fedt, at I har inviteret så mange gæster!! Det må være dejligt at have mulighed for at dele det med så mange....jeg ville nok bare være nervøs for, om jeg kunne nå at komme hele vejen rundt og have det hyggeligt med hver og en.....

Bare lige et lille pip fra mig!!

Svale

0

Del dette indlæg

Jeg har bedt 126 til bryllupet mitt, og mange reagerer med: Oi, så mange! Men for min del skulle jeg gjerne bedt flere også, vi har måttet kutte ned på antall gjester fordi det er begrenset hvor mange det er plass til i lokalene vi skal leie.

Ingen av oss har særlig stor familie, så det er flest venner. Begge har stor omgangskrets, så de vi har bedt kjenner vi veldig godt! Og jeg har bedt dem jeg har bedt nettop fordi de betyr noen for meg, og jeg vet at de vil gjøre dagen min fullkommen! :loveshower: Så lenge en selv har valgt sine gjester, og har bedt dem fordi en har et spesielt godt forhold til dem, vil ikke et stort bryllup bli upersonlig! Det er i alle fall min mening... :bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg tror også det kan have noget at gøre med at de fleste andre, der inviterer så mange, vælger at holde en stor reception for alle og så en middág kun for de nærmeste.

vi har f.eks. inviteret 36 til om aftenen og til receptionen kommer der nok mellem 100-130 mennesker. Men det har vi ikke fået kommentater på for de er jo kun inviteret til reception og så synes folk åbent bart det er mere ók. :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det var også det jeg havde på fornemmelsen at folk tænkte... Og jeg ved ikke om vi kan nå hele vejen rundt, men jeg tror jeg vil glæde mig ligeså meget over bare at se dem der, og se dem hygge sig med hinanden...

Dejligt at høre fra folk med store bryllupper også!

0

Del dette indlæg

Det er som det bliver sagt mest almindeligt med 40 - 60 personer men af og til er man også ude for bryllupsfester med ovre 100 gæster. Det er typisk mere internationale bryllupsfester. Der er vel intet der er rigtigt eller forkert hvad antal gæster angår og det behøver ikke at blive mere upersonligt bare fordi der er flere deltagere.

0

Del dette indlæg

Jeg synes det er fedt I har mulighed for at invitere så mange mennesker... Ville ønske jeg havde det samme, men det har jeg desværre ikke... Desuden er det mere os med et lille intimt bryllup og så en reception hvor vi lige kan nå at bruge lidt tid på de andre *SS*

Med hensyn til din veninde synes jeg det er meget nedladende at spørge om I bare inviterer gud og hver mand... NEJ selvfølgelig gør man ikke det.. man inviterer da dem der betyder noget i ens liv...

Håber I får en kanon STOR og fed fest..

Knuz Trine

0

Del dette indlæg

Vi har også valgt at invitere mange af vores gode venner med til selve festen, hvilket gør det dyrere end beregnet. Dog regner vi med at det her er ...once in a lifetime... og hvorfor skal de så ikke have lov til at feste med os. Vi inviterer ca. 85 til middag og fest og vi har også mødt "...gud så mange...I er nok godt ved muffen....betaler I selv det?... osv.

Jeg kan kun sige: :blush:

Vi holder fest som vi vil! Og er kun glad for at kunne have så mange af de mennesker med som betyder noget for os!

:bearhug: Ida

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde 96 gæster til vores bryllup i august, hvor gæsterne sad ved i i alt 10 runde borde. Under middagen nåede vi rundt til alle bordene - man sidder jo ved middagen i ca. 5 timer, så der er altså også tid til at "mingle", og efter middagen fik vi snakket med alle. Ja, det blev selvfølgelig ikke lange samtaler af timers varighed, men vi fik takket for gaverne og sikret os, at alle følte, at de fik tid med os. Faktisk var vi til et bryllup, hvor vi 45 i alt, og brudeparret snakkede kun med forældrene og hinanden hele aftenen. Summa summarum: Det er ikke nødvendigvis antallet af gæster, der er den begrænsende faktor for, hvorvidt man når at snakke med alle gæsterne.

God fest - Pernille

0

Del dette indlæg

Vi inviterer omkring 100 og jeg får også nogen gange nogen lidt underlige reaktioner - nok mest fordi folk er forargede over at man vil bruge så mange penge på en dag. Men vi har store familier og har ikke haft lyst til at sortere dem - hvilket vi foreløbig har fået meget positive reaktioner på fra familien. Jeg har det sådan at et bryllup er once in a lifetime - og det bliver nok den største fest vi nogensinde kommer til at holde, og så vil jeg have lov til at gøre tingene præcis som jeg føler de skal være.

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Vi har også en stor familie, men kun et SU budget, så vi bliver nødt til at holde en reception hvor vi kan få alle 120 med, som vi helst ville have holdt hele dagen sammen med. Og så om aftenen skærer vi kraftigt ned og er kun 40 om aftenen.

Det er da kun fedt at I har så mange I gerne vil have med, og har pengene til det. Og hende veninden der syntes at hun ikke burde være inviteret.. måske skulle hun bare slippe? :bearhug:

-Gretchen

0

Del dette indlæg

:blush: Ja det er godt at høre at det ikke kun er mig der synes det er mærkeligt når folk ser sådan ud...

Og vores bryllup er internationalt, Simon er fra Irland... Familien derovre tog fusen på os og møder enormt talstærkt op (25 stykker) selvom der er andet bryllup i deres familie nogle uger før, og Simons lillesøster bliver gift 2 måneder efter os... Det presser også gæstelisten lidt højere op end vi havde regnet med, men de skal være hjertens velkommen.

Og med hensyn til ikke at ville sortere i familien, så var det netop også vores tanker! Og vi har fået enormt positive reaktioner for det. Min onkel blev helt rørt over at blive inviteret med, for det sker ikke så ofte på min mors side at alle får chancen (de er 9 søstre...). Så det er jeg bare enormt glad for at vi har valgt.

M.h.t. prisen, så er det en stor mundfuld, men vi holder det i et telt på en spejderhytte mark på Lars tyndskids mark, og så har vi fået en overordentlig overkommelig kuvertpris af en af Simons kokkevenner. Og det bedste af det hele er, at han vil bruge vores bryllup som showcase til sin hjemmeside... En af de kokke han bruger har været kok på en 5 stjerners resort i Caraibien i en restaurant med MANGE stjerner... Så det skal nok blive flot...

Hvor er det dejligt sådan lige at få et mentalt skulderklap og vide at man ikke er alene i verden! :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal være ca. 50 til festen da vi gerne ville have mulighed for at snakke med alle uden at skulle stresse - til reception og vielsen bliver vi 80. Men alle som de vil siger jeg. Skal til to brylluper til sommer hvor der er inviteret 119 til den ene og 123 til den anden - så det er da fint med mig.

Så gør som i har lyst til - det er jeres dag og jeres fest.

:bearhug: Sandra

0

Del dette indlæg

Du skal bare nyde din fest i bevistheden om, at du er en "firstmover" og i øvrigt får det, som I selv helst vil. Om 25 år er 100+ personer formentlig ikke ualmindeligt. :blush:

Jeg tror, at trenden går mod større og større bryllupper. Folk er typisk ældre når de bliver gift end de var for 30 år siden - og det at gifte sig er et mere aktivt og symbolsk valg idag, hvor man ikke behøver gifte sig for at flytte sammen og hvor folk oftest _har_ boet sammen i flere år når de gifter sig uden at have andre ritualer eller mærkedage end årsdagen for deres første møde/kys/date.

Vi har også en ligestilling idag der gør, at begge parter er på arbejdsmarkedet og bidrager til økonomien i hjemmet og parret selv kan betale for hele eller en del af festen. Brylluppet er en livsbegivenhed som vi bruger til at definere os selv med, ligesom de rejsemål vi vælger (eller fravælger), de interesser vi har og det tøj vi går i.

Da vores forældre blev gift var man typisk ikke mere end en 25-35 personer til festen, nemlig den nærmeste familie fra begge sider og en håndfuld af brudens forældres venner. Da det var brudens forældre der betalte, var det også dem der suverænt bestemte menu, gæsteliste m.m.

Da vores bedsteforældre blev gift var det kun de kongelige og adelige der holdt store bryllupper. Selv det bedre borgerskab holdt typisk en middag for begge forældrepar og evt. søskende (hvis de var voksne) og festen kunne snildt holdes i hjemmet og oversteg sjældent 20 personer.

Så alt i alt, er der virkelig sket meget med måden at fejre bryllup på, på bare 3 generationer. Også mange af de "gamle traditioner" som vi forbinder med selve brylluppet, er ret nye (mange af dem er så nye som fra 1970'erne eller nyere), som eksempelvis at slå på tallerkenen for at få parret til at kysse, polterabend's i den form vi kender dem, bryllupskage i etager, at have egne venner med til festen, at blive gift i hvidt selvom man har levet sammen eller endda har børn, at drikke vin til maden, at gommen har en ven som forlover og ikke sin far (som bruden traditionelt stadig har), at det er parret selv der inviterer (og ikke brudens forældre der sender invitationerne), og en masse andre ting.

Det står altså ikke skrevet i sten at man skal være de typiske ca. 40-60 personer til festen, som nok p.t. er det mest almindelige. Mange har ladet sig inspirere af især film, men også venner og familie i andre lande, hvor der er en anden tradition for at holde store bryllupper. I nogle lande skal man invitere ALLE man kender med - fra sin frisør til gamle skolekammerater, til alle forældrenes venner og festen kan sagtens løbe op i flere hundrede gæster. Her bruges brylluppet til at bekræfte og forstærke parrets netværk og der gives i øvrigt typisk pengegaver som fremvises og øger både giver og modtagers prestige - og parrets gudmødre og fædre forventes at bidrage i særlig grad (af samme årsag betragter mange det som et åg såvel som en ære, at blive bedt om at stå fadder til et barn).

Vi har desværre hverken opsparing eller fast ejendom med friværdi og det eneste tilskud vi får, er et mindre beløb fra min kæreste forældre, så vi er nødt til at begrænse os til de ca. 65 personer uden børn det bliver til, når vi regner den allernærmeste familie fra begge sider + de ca. nærmeste 25 venner, sammen - og det har vi stadig ikke regnet ud, hvordan vi vil financiere det. Men var der mulighed for det, så blev vi 120 til et kæmpe brag af et gilde - så jeg sagtens forstå din beslutning :bearhug:

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

TAKKER tøser! Det er da dejligt at høre at jeg ikke har helt knald i låget.

Min kæreste har haft en overordentlig stor gæld der har tynget os de sidste år, og vi har betalt over 7000 kr. af på den hver måned i 2½ år. Her i August var den pist væk, så hvilken bedre måde at fejre vores nye frie gældfrie liv end at bruge hans afdrag til at spare sammen til et bryllup? Vores fest er en bekræftigelse af hinanden og vores kærlighed, men også en fest for at fejre at "vi gjorde det sgu!" og at vi ved vi kan klare alt sammen! Og det vil vi bare gerne dele med ALLE vores venner... Det skal lige siges at vi altså ikke starter ny gæld for at holde brylluppet, alt er købt og betalt for hans "afdrag" og vores fælles indsats for at tjene lidt flere penge i dette år...

Vi har ikke holdt noget de sidste år, bl.a. Simons 30 års fødselsdag, så vi synes vi skyldte os selv og hinanden en brag af en fest!

Jeg glæder mig bare helt vildt til den dag, det bliver så fedt!

Redigeret af elouise1
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har begrænset os til at invitere 45, som vi også havde sat som et maksimum. Vi har inviteret af lyst og ikke af pligt, så der er en del fra min familie som ikke kommer med. Grunden til det er at de godt nok altid har været med når der har været fester og begivenheder i familie (også altid når det gælder mig), men de har aldrig inviteret igen. Kun mine forældre er blevet inviteret - og så kan jeg ikke se nogen grund til at de skal med til mit bryllup. Desuden ved jeg også hvad de ville sige "Sjælland, det er vel nok langt væk, så langt gider vi ikke rejse for et bryllup - hvornår flytter du hjem igen?". Hmm mit hjem er Sjælland! Men det kan de ikke forstå eller acceptere!

Jeg var til min venindes bryllup i 1999 på Færøerne, hvor de har tradtition for store bryllupper i hendes familie. Der var inviteret over 200, men der kom "kun" 167! Men det var stadig rigtig mange. Men hyggeligt.

Dorthe

0

Del dette indlæg

Da vi skulle i gang med listen over gæster, havde vi 1 "kriterie" til at finde de mennesker som skulle på listen:

Vil vi undvære dette menneske på vores livs store dag?

Så endte vi med 82 mennesker, hvoraf et par stykker meldte afbud, og vi ville ikke undvære ET ENESTE af dem.

Om I ender med at være 23 eller 223 - det er for mig lige meget. Så længe I føler at det er det rigtige! Og jeg vil desuden mene at hvis man så mener at økonomien er lidt vel rigelig stram, så må man forsøge at nedprioritere nogle af tingene omkring festen (feks en lidt anden menu, lidt mindre fine servietter eller lign), så man kan have de mennesker omkring sig som man ikke kan undvære den dag.

...bare min mening! Held og lykke med det store bryllup! :balloons:

0

Del dette indlæg

Lige da jeg læste, at I inviterer så mange, så tænkte jeg - hold da op, skal alle de mennesker virkelig med og sikke et budget? Men jeg synes nu alligevel, at det er fedt, at I inviterer alle dem, som I har lyst til at se - og det er der jo ingen, der skal blande sig i :balloons:

Da vi på forhånd havde sat et budget på 50.000, så har vi valgt at "sortere" i gæsterne til om aftenen. Vi har også inviteret af lyst - og derfor er der også en del af min familie, som kun er inviteret med i kirke og til reception. Jeg kan tælle på en hånd, hvor mange gange jeg har set dem, siden min mor døde for snart 4 år siden - og hvorfor skal jeg betale en kuvertpris på 800 kr. pr, person, når jeg alligevel aldrig ser dem?

Vi bliver ca. 100 til receptionen - og om aftenen bliver vi 37.

:balloons:

Charlotte

Redigeret af Charlotte_H_P
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg holder med dig, hvis du på din gæsteliste ser at der ikke er een for mange, ja men så har du jo inviteret dem du vil have med! Slut punktum finale. Man kan holde fest på mange måder fx.

Mange mennesker - forholdsvis billig fest

Få mennesker - luxus fest

Ingen af delene er nødvendigvis bedre end den anden. Vælg ud fra den måde I føler det skal være!

0

Del dette indlæg

Hej :)

Vi sidder lige nu og skriver vores invitationer, og der står ca. 170 på gæstelisten, såååå jeg forstår, at I inviterer så mange. Men det er da MANGE - helt sikkert!! Hvis mennesker betyder noget for én, og man ønsker fortsat kontakt - og har råd til at have dem med - synes jeg da man skal invitere.

Vi sidder ind imellem og overvejer...."hmmmm..skal, skal ikke", men er blevet enige om at det er bedre for os at invitere 2 for meget end 2 for lidt.

Vi har begge været ude for at man kan blive MEGET skuffet over en manglende invitation, og som følge deraf ikke ser hinanden mere.

Det skal lige siges at vores fest også er "udenlandsk" - skal holdes i Tyskland.

:bearhug:

Ulla

Redigeret af ulla
0

Del dette indlæg

Altså jeg synes det er HELT vildt mange - også det der med 170 mennesker...

Men omvendt, så er vi selv i den situation at vi egentlig gerne ville have have at væres bryllup blisver større - vi har inviteret 34 mennesker, men regner kun med at omkring de 30 kommer, eftersom vi allerede har fået et par afbud fra nogle som havde nået at bestille rejse (hrmpf)

Men vi har nu også virkelig KUN inviteret den nærmeste familie, de nærmeste venner, INGEN kolleger.

Men i mine tanker måtte det gerne have været større (omkring 40 mennesker, højst 50), men vi ved virkelig ikke hvem vi skulle invitere med, og vi nægter altså at gå på komprimis, og invitere nogle, som vi ikke ser så meget, eller ikke kender så godt, bare for at festen skulle blive fysisk større...

Men vi er sikre på vi får en god fest alligevel, netop med tid til alle osv, og hvor alle hele tiden kan SE alle.

Desuden kan vi dårligt være flere i festlokalet hehe...

0

Del dette indlæg

jeg syntes ikke, at det lyder af mange mennesker til et bryllup. Det er mennesker, som har en en betydning for jer og derfor vil I dele denne dejlige dag med dem.

vi kan af brandmæssige årsager ikke invitere, så mange mennesker med, selv om vi godt vil have dem med til det hele, men vi vælger i stedenfor, at holde en kæmpe reception, hvor alle er velkommen og til om aften har vi så inviteret 50 personer, som er de nærmeste på begge sider. :) påå den måde mener vi at vi får alle med til at fejer denne dejlige dag sammen med os. :)

:bearhug: ann marie

0

Del dette indlæg

Vi har 144 på vores gæsteliste, og jeg synes det er rigtig mange mennesker, men det er de mennesker vil gerne vil have med og sådan et bryllup vi gerne vil have. Vi er faktisk også blevet overrasket over familien fra Irland, der møder talstærkt op, men det er bare dejligt at folk kommer, vi har jo netop inviteret dem af samme grund. Vi bliver også mødt med overraskende miner af og til, men de fleste siger også "men I kender jo så mange" og ja det gør vi og det er folk vi har kontakt med og vil have med. Så vi er i gang med den store opsparing (dejligt ikke at være på SU mere, det kan mærkes) og har forældre/svigerforældre der hjælper økonomisk til også, så vi bekymrer os ikke økonomisk - heldigvis. Jeg glæder mig vildt til at se alle vores dejligt venner og familie.

Rigtig god fest, dejligt med mange rare mennesker!!!

knus SIGNE :bearhug:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer