Guest Dittehsr

Brudens mor

16 indlæg i dette emne

Hej alle,

Selv om det er først er til næste år vi skal giftes har jeg da allerede fået pisket en stemning op hist og her :loveboard:

Her er det så min mor der pludselig spørger "Hvilke rettigheder har jeg som mor?" Tja, det ved jeg da ikke helt.

Hun tænker på om der er nogen ting som det kun er hende der skal gøre...

Jeg ved det ikke, men har sagt til hende at hun skal være med i det hele.

Kender i til nogen traditioner for brudens mor?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kender ikke umiddelbart til nogen traditioner, der involverer brudens mor, men det ville vel være oplagt, at hun skal med ud at kigge på kjole?! Eller hjælpe med at lave diverse ting (invitationer, bordkort, m.v.). Men hvad synes du selv? Og havde hun tænkt sig noget?

:loveboard:

Maja

0

Del dette indlæg

Altså min mor er med hele vejen når det handler og drejer sig om min kjole... (og det ville også være selvom hun ikke havde tilbudt at sy den for mig!!!)

Men derudover har hun "ingen funktion" andet end at støtte mig hele den lange dag.... :unsure:

Jeg synes det er vigtigt at min mor er med til nyde dagen til fulde og så skal hun koncentrere sig om at hyle på de rigtige tidspunkter...(og forkerte for den sags skyld) :loveboard:

Smil fra Mette :loveshower:

0

Del dette indlæg

I min venindes familie er det tradition, at også moren sidder med oppe ved alteret. Det bruger vi nu ikke.

Jeg har valgt at involvere min mor og svigermor ved at tildele dem nogle opgaver. Min svigermor står for blomsterne i kirken og min mor laver kransekage til kaffen. Herudover har min mor været med ude og finde kjole, ligesom hun skal med til tilretningerne. Min mor er også med om morgenen sammen med min veninde. Vi skal alle tre sammen til frisøren og have sat hår og lagt makeup, og det er hhv min veninde og min mor, der hjælper mig i udstyret og sørger for at jeg får noget at spise om morgenen. Så min mor kommer skam til at få en meget vigtig rolle, og jeg synes det er dejligt at se, at hun går op i det.

Jeg spurgte faktisk min far, om han også ville med ud og se på kjoler, men han takkede pænt nej og sagde, at det skulle jeg have med min mor - han får jo lov tilat følge mig op. At han så rent faktisk hader alt det med prøverum og butikker er en helt anden side af sagen :loveboard:- men

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om, at du selv vælger at hun skal have en rolle - eller som hun selv siger det en "rettighed" :loveshower:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså jeg var heletiden helt sikker på at min mor bare skulle være med helevejen med min kjole (bliver syet) Derudover har hun selv tilbudt at stå for blomster i kirken.

Præsten fortalte os at det var tradition at det var brudens mor som er den sidste til at komme ind i kirken (efter hun har gjort bruden klar til indgangen) så ved orgelspiller og klokker hvornår det er tid henholdvis at stoppe og starte...

Ellers tror jeg det er noget man selv bestemmer...

:loveboard:

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg har ikke hørt om nogle deciderede traditioner for moderens rolle, andet end kjole-køb. (Hvilket jeg selv ikke havde spildt en tanke, før min kære mor grådkvalt spurgte, om hun ikke nok måtte komme med ud og kigge) :thumbsupsmileyanim:

Og min kæreste og jeg skal jo forbi rådhuset først, sådan lidt tidligt på dagen, og der har vi besluttet, at det kun er vores forældre og søskende, der kommer med. Så derfor har vi aftalt at mødes om morgenen og tage sammen til frisør osv. inden rådhuset.

Ellers har jeg ikke givet hende nogle særlige roller, da jeg helst bare vil have, at hun nyder dagen så meget som muligt.

Men jeg synes ofte, at det er moderen, der står for gavekoordinering?

- Mie

0

Del dette indlæg

Jeg tror egentlig heller ikke, at der er nogle officielle roller til brudens mor...

Men min mor bliver da inddraget på flere måder. Jeg regner med, at det er hende, der skal stå for koordinering gaver osv. og derudover har hun tilbudt at bage småkager til kaffen. Og så regner jeg da også med, at hun kommer hjem til mig og overnatter dagen før bryllupet :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg har haft min mor med ude at købe kjole + en enkelt gang hos syersken.

Derudover står hun for gavekoordinering, da hun kender os bedst og vi kan komme med ekstra ønsker til ønskelisten midt om natten, hvis det skulle være! Og en meget vigtig ting, der gjorde at hun blev gavekoordinator var, at hun næsten altid er til at træffe, således at vores gæste ikke skal ringe forgæves konstant.

Har talt med min mor og andre roller på selve dagen, men hun bliver stresset nok (hvilket hun allerede er her 2 uger før) og har faktisk frabedt sig det, da hun ikke ønsker at gøre mig endnu mere hysterisk end jeg bliver i forvejen. Desuden ønsker jeg som alle jer andre, at hun bare nyder dagen uden at skulle huske en masse, nu hvor hendes eneste datter skal giftes.

Så mit råd til dig er at føle efter hvad DU har brug for og så prøve at inddrage hende så det bliver den dag og planlægning du og din kommende mand ønsker.

Held og lykke - Husk at nyde hele forberedelsen for det er en dejlig optakt til jeres store dag. :thumbsupsmileyanim:

Kolbøtter fra Birgitte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

al min familie og venner bor på lolland mens jeg bor på fyn og min mor bliver kun involveret hvis hun tilbyder det da jeg ikke vil kræve hun rejser den lange vej for at kigge på kjoler med mig det har jeg 2 dejlige brudepiger til men der er en masse hun kan få lov at lave/hjælpe med hvis hun vil, men det er op til hende. men min far skal give mig væk min mor holder sig altid lidt i baggrunden og lader mig selv finde vej og se om vingerne kan bære og kan de ikke det samler hun mig op og det stoler jeg på at hun også vil gøre nu så jeg føler mig tryg ved ikke at have involveret hende men at hun kan komme til mig hvis hun ønsker det.

vi har et meget åbent forhold og hun skal bare kunne nyde dagen og ikke stresse.

0

Del dette indlæg

her har mor ingen opgaver.

hun har heller ikke været med mig ude og vælge brudekjole - vi har overhovedet ikke samme smag, så jeg havde min søster med istedet.

hun har heller ingen opgaver på selve dagen, der vil jeg bare have min mor skal nyde det og være der.

0

Del dette indlæg

Hos min kærestes familie, er det også en tradition at gommens, eller brudens mor sidder med ved alteret... Det gør vi nu ikke!

Synes det er en fin tradition, men mener også der hurtigt kan blive overfyldt deroppe.

Min mor, har ellers også været med, hvad angår kjolen og skal også med til tilretningen. Jeg købte sko forleden og der var min mor også med.

Jeg skal selvfølgelig også sove sove hjemme hos mine forældre, på mit gamle værelse og der skal min mor hjælpe mig i kjolen. Når det så er gjort, så går hun mod kirken, for at tage imod gæsterne. Når jeg så ankommer til våbenhuset er det meningen at hun modtager mig sammen med min rigtige far og herefter retter kjolen og sløret til en sidste gang...

Hun tager det meget afslappet, men er meget stolt over at få lov og at det ikke er min rigtige far eller en af mine veninder der skal gøre det...

Men ellers kan du jo spørge din mor, om der er noget hun gerne vil stå for... Ved nemlig der er mange mødre, der sikkert gerne vil hjælpe meget med kjolen om morgenen og i kirken.

:thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg ved at der er en "regel" i forbindelse med brudens mor og brylluppet :cheerleader3:

Reglen hedder at det kun er brudens mor der må bære rødt - Dvs. rød kjole eller lign.

Min mor har, i forbindelse med vores bryllup, en hel del "opgaver", som hun dog selv har påtaget sig.

- Hun sørger for transport til os (dette er også en gammel tradition - altså at forældrene gør dette), hun sørger også for at kirken bliver pyntet, og derudover vil jeg også gerne ha' min mors hjælp, når kjolen skal på på dagen :cheerleader3:

:thumbsupsmileyanim: Majken

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved at der er en "regel" i forbindelse med brudens mor og brylluppet :hug:

Reglen hedder at det kun er brudens mor der må bære rødt - Dvs. rød kjole eller lign.

Min mor har, i forbindelse med vores bryllup, en hel del "opgaver", som hun dog selv har påtaget sig.

- Hun sørger for transport til os (dette er også en gammel tradition - altså at forældrene gør dette), hun sørger også for at kirken bliver pyntet, og derudover vil jeg også gerne ha' min mors hjælp, når kjolen skal på på dagen :hug:

-HAHA- Majken

Ja, det er lidt for sent det med, at det kun er brudens mor, der må bære rødt. Min søster har købt en rød kjole. :bearhug: Men det agter hun/vi ikke at ændre på.

Mht. min mor så er hun også gavekoordinator :lol:

0

Del dette indlæg

Nu er jeg så en af dem, som har et veninde agtigt forhold til min mor, men på trods af det er hun stadig min MOR-forfigur, hvis i forstår hvad jeg mener. :super:

Jeg vil slet ikke kunne forestille mig at skulle ud og se på kjole uden hende, min veninde, eller søster for den sags skyld. Så jo hun skal da klart med hele vejen igennem.............................. Min mor er min livstråd...............................

Jeg vil da helt sikkert også ha en masse små opgaver hele tiden, både til min mor og far, hvad enten det er at indhente informationer om forskellige ting, som min mor vil nyde, og hjælp til udforming af bordkort, invitationer, gavelister osv. af min far på comp.

Nu venter jeg jo stadig på han frier, men når bryllupsklokkerne vil ringe for os, ønsker jeg da også at både min mor og far, kommer hjem til mig om morgenen, og nyder det hele, samt hjælper mig med nerver, mad, vores sønner osv. (selvom det jo primært vil være min venindes opgave) Men de har 5 børn, hvoraf jeg er den yngste, og ingen af os er kirkelig viet, så jeg ved de begge, vil glæde sig sig til denne dag, næsten mere end os selv.

Men ved selve festen, vil hun ingen opgaver have, andet end at nyde dagen.

0

Del dette indlæg

- Brudens morbør være den sidste der ankommer til kirken - eller rettere tager sin plads i kirken - inden bruden og brudens far.....

Hun bliver ført op til sin plads af et mandligt familiemedlem.

- Ligeledes er hun den første der forlader kirken/bænkene efter brudeparret - her bliver hun eskorteret af gommens far...

- Sidst er det traditionen tro brudens forældre der sidder nærmest brudeparret ved højbordet, men igen - ingen tradition SKAL overholdes hvis man ikke ønsker det.

- Traditionelt set har brudens mor også krav på nr. 2 dans med gommen, efter brudevalsen er overstået - tvivler dog på efterhånden at nogen i dagens DK følger de gamle "danse-rækkefølger" (undtagen mig, men jeg er også en dansefanatiker...hehe)

Derudover kan det være en god ting at brudens mor er tidligt i kirken til at tage imod kirkegæsterne osv. hvis hun er i stand til dette arbejde, og ikke skal bruges andet steds.

Mange brude har deres mødre med til at kigge på brudekjoler, men det er hverken et krav eller en ret!!!.

Udover dette kan jeg ikke lige komme i tanker om noget

Redigeret af badutski
0

Del dette indlæg

Min mor's rolller i vores bryllup:

-Har været med til kjoleprøvning og skal også med til tilretning.

-Det er hendes perlekæde samt armbånd jeg skal have på, på den store dag ( skal jo lånes fra en lykkelig gift! )

-Står for ønskelisten så vi ikke får 30 af det samme.....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer