V.A.

Børn til brylluppet??? Nu med opdatering.

59 indlæg i dette emne

Jeg synes, at du venligt men bestemt skal sige til din kusine, at jeres bryllup er en voksen fest, og derfor skal hendes datter ikke med. At datteren åbenbart har sat næsten op efter at være brudepige, kan du ikke gøre noget ved. Det må være op til hendes mor at forklare hende, at sådan skal det ikke være. Det er sikkert også moderen der har sat brudepige-ideen i hovedet på hende i første omgang. Måske har de set en film hvor datteren er blevet betaget af den flotte kjole, og så har mor sagt: ja og når [et nært bekendtskab] engang skal giftes, så kan du være brudepige. Eller noget i den stil. Hovedsagen er i hvert fald, at det ikke skal bekymre dig, hvad din kusines datter gerne vil.

At datteren er den mest velopdragne af alle børnene i omgangskredsen, har ikke nogen betydning. Med mindre du er klar til at forklare de andre forældrepar, hvorfor deres børn ikke er med, mens din kusines datter (som jeg i øvrigt synes er familie ret lang ude - vi inviterer ikke engang fætre og kusiner under 18 år med) er. I er nødt til at stå fast på jeres beslutning, det er jeres bryllup og skal selvfølgelig have den fest, I går og drømmer om.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er selvfølgelig op til jer, hvad i mener der er mest passende... Som der gang på gang bliver sagt, så er det jeres fest.

Vi gør det på den måde at børn under 18 år kommer ikke med, lige med undtagelse af min lillebror som kun er 17. :bearhug:

Jeg synes sagtens man kan vælge som man har lyst til, hvis du virkelig gerne vil have din niece med så tage hende med (måske bare i kirken) , men undlad de andre, hvis du mener de ikke kan opføre sig ordentelige. Det er et valg der er op til dig og din kommende mand, og valget skulle gerne være på jeres egne betingelser..

Men held og lykke med det :heart:

0

Del dette indlæg

Vi har besluttet at invitere børnene med. Både familiens og vennernes. Min kommende mand har en teenage-søn og vi har begge et hav af nevøer og niecer. 3 af pigerne og 2 af drengene skal være brudepiger og svende, resten skal bare med som almindelige gæster. Vi har bestilt en anden menu til dem, så vi er sikre på de får noget at spise som de kan li' og så arrangerer vi, i et lille rum ved siden af, et tv og nogle dvd-film, playstation og papir med farver osv som de så kan fornøje sig med undervejs. Vi har endvidere overvejet at få en bekendt til at holde øje med dem og underholde dem under middagen, så deres forældre ikke skal bekymre sig om deres unger under middagen. Vi kunne slet ikke forestille os at fejre dagen uden børnenes deltagelse medmindre forældrene slet ikke vil have deres børn med. Der vil tilgengæld blive mulighed for at børnene kan blive kørt hjem til vores hus når de vil sove. Brudepigerne og svendene er 2½, 4, 4, 7 og 10 år og jeg har simpelthen besluttet at de skal følge efter mig ind i kirken. Skulle de så falde over noget andet interessant undervejs, jamen så må de jo bare gå, mere højtideligt skal det ikke være.

Så jeg synes sagtens der kan være børn med til et bryllup. Men det er jeres fest og jeres beslutning uanset om børn eller voksne bliver skuffede eller sure. Sådan er det og det må folk respektere. Rigtig god fest uanset om I vælger at tage børnene med eller ej.

0

Del dette indlæg

Vores fest bliver også børnefri - yngste deltager bliver 18 år :heart:

Synes generelt der er rimelig god forståelse for at det er en voksen-fest - tror egentlig at mange forældre er lidt lettet over at de ikke skal hænge i en klokkestreng den dag, men bare kan nyde aftenen.

Aner måske et lille problem ift min kusines børn - jeg var nemlig med til hendes bryllup, da jeg var 12 år. Men jeg føler ikke at jeg "skylder" at geninvitere hendes børn af den grund...vi er nemlig ikke særlig tætte med dem. Gider heller ikke det der ræsmed "pligt-invitationer" :bearhug:

Børn skal være velkomne i kirken og til receptionen...og bliver der ballade over den beslutning, er det altså ikke vores problem, for vi holder fast i vores beslutning.

Overvejede i starten at invitere et par børn med om aftenen, men vi er nået frem til at det er alt eller intet - ingen forskelsbehandling.

Kan godt se at det er problematisk at din kusines datter tror at hun skal være brudepige...men hvis du ikke har givet hende den idé...hvem har så? Moren..?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hey!

Jeg tror lige så meget at det er det her med at se dig i kjolen, selv være fin etc. - festen tror jeg din lille niece vile være lige glad med.. DERFOR tag hnde da med som brudepige og så lade hende blive hentet (sammen med de andre børn) om aftenen inden spisning; lav en lille pose til dem hver med en lille malebog, lidt slik et. - så de føler de også kan tage noget md hjem!

Anna

0

Del dette indlæg

Vi havde en sådan lidt både-og løsning...

Min kærestes datter er 12 år, så derfor havde vi sat en nedre aldersgrænse på 12 år, hvilket betød at der ville være 6 unge mellem 12-18 år. To meldte i sidste øjeblik afbud, men de andre hyggede sig enormt. Vi havde ikke noget børnebord, men havde placeret dem lidt spredt ved vores søskende/venner eller deres ældre søskende, så de følte sig trygge.

Fordi vi havde en aldersgrænse betød det så, at min to yngre fætre ikke blev inviteret selvom deres 12 årige storesøster var det (hun swinger rigtig godt sammen med min kærestes datter). Min fætter på 8 år ville rigtig gerne have været med - og kunne sikkert have opført sig pænt - men jeg synes han var for lille. Jo, vi fik en lille stikpille. Jo, jeg fik lidt dårlig samvittighed. Men jeg har det fint med vores beslutning alligevel.

Mine nevø (knap 4 år) og niece (knap 1½ år) var med i kirken, de larmede lidt, men hvor var de dog nuttede! Min søsters børn var med i kirken og til receptionen, hvor de klokken 17 blev hentet af deres farbror og tante. Min 4 årige nevø elskede at kaste ris udenfor kirken og var VILD med bryllupskagen. Så for ham var det rigeligt at være med indtil middagen. Min bror havde valgt at hans svigerforældre skulle passe deres søn på knap 1½ år (de er bosat i København), så han var ikke med til hverken reception eller fest.

Venners børn havde vi på intet tidspunkt overvejet at invitere. Det er også min opfattelse af de faktisk synes det var rart med en aften som voksne, hvor de ikke skulle være i forældrerollen. Min kærestes kusine blev mor i foråret, så hun havde sin datter med, der bare gik fra arm til arm eller sov stille og roligt. Så de ammende børn hører man altså ikke noget til. (med mindre de har kolik! :bestwishes:)

Så skal I have noget kaffe/reception på feststedet inden middagen kan du da sagtens have børnene med (hvis I vil), så de bliver hentet senere. Vil I helst have en ren voksenfest i både kirken / eftermidag / aften så er det jeres løsning. Men uanset hvad, så finder I jo en skræddersyet løsning, som passer jer!

:thumbsupsmileyanim: Maiken

0

Del dette indlæg

I skal naturligvis gøre helt som I vil. Men hvis beslutningen bliver at der skal børn med hele vejen, er det vigtigt at der er mulighed for at de kan beskæftige sig selv. Dvs. man skal sørge for at der er aktiviteter for dem (papir, tusser er altid godt og ofte kan en DVD og nogle gode film også gøre underværker) + at lokaliteterne muliggører at børnene kan opholde sig i andre rum end det rum hvor middagen er.

Børn - i den lidt yngre alder - sidder max. 15 minutter ved bordet af gangen og hvis der ikke er andre muligheder end det ene lokale vil de rende rundt i dette, hvilket er forstyrrende og ikke specielt hensigtsmæssigt. Særligt ikke under taler og sange. Kan de lege i et andet rum eller udenfor er det derimod en helt anden snak.

Herudover er det vigtigt at der er et sted hvor de kan sove eller at de bliver hentet på et tidspunkt efter brudevalsen. Ellers bliver de overtrætte og det er ikke sjovt

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Ja, jeg har så aldrig helt forstået det der med, at et bryllup er en "voksenfest". Et bryllup er en livsrite, en overgangsfest om man vil kalde det. Det er en dag med faste traditioner (med variationer, naturligvis) og det at være med til et bryllup som barn er jo med til at skabe grobund for, at selve denne tradition videreføres, om man så må sige.

Med andre ord: børn får nogle minder for livet, som de senere hen vil elske at se tilbage på. Det er en kæmpe oplevelse og en kæmpe gave til dem at være med til festlighederne (både kirke, ris og fest).

Vi havde en del børn med (inkl. min egen 8-årige datter) og helt ærligt: jeg registrerede dem slet ikke. De sad ved et seperat børnebord, der var komplet affolket hele aftenen. I indgangs-rummet/garderoben til festlokalet havde vi stillet et bord op med papir og tusser og der ude hyggede børnene sig gevaldigt, samtidigt med at de løb rundt udenfor og legede (der var vi så også heldige med vejret - 9. juni var den varmeste dag i 2007).

Jeg blev altså lidt grebet om hjertet af at læse om din kusines datter, for jeg forstår hende så godt. Især når I ser ud til at have et ret tæt forhold. Og jeg kender jo piger i den alder:)

Hvis hun er det eneste barn, vil hun nok komme til at kede sig til festen. Men som andre har foreslået, kan hun være med i kirken og få en stor oplevelse ud af det.

Min datter var også med til min kusines bryllup for nyligt, og der var to andre børn udover hende (ud af en gæsteliste på 93) - brudens 5-årige nevø, og brudens 12-årige kusine, og de hyggede sig gevaldigt.

Og så havde min datter også lige en sang hun gerne ville synge SOLO for 92 mennesker...og det var fuldstændig fantastisk:)

Børn er ikke per definition en pestilens - heller ikke til bryllupper - for de kan bidrage med så utroligt meget mere end man aner!

Min datter har i hvert fald fået nogle fantastiske oplevelser til de to bryllupper hun har været til og børn i den alder ved godt, hvor vigtig en dag det er, så de er meget søde:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej.

Tak for alle jeres besvarelser.

Vi har på intet tidspunkt ikke ville have børn med i kirken, da jeg for det første rigtig gerne vil have dem med der, og for det andet kan man jo ikke sige til folk, at de ikke må komme i en åben kirke.

Vi har besluttet os for at spørge min kusines datter samt min fætters to drenge om de vil være brudebørn. Så får de bagefter lov til at komme ud til feststedet, hvor de kan være, indtil spisningen starter, for derefter at blive hentet. Min kærestes niece må meget gerne komme med i kirken, som de andre børn, men det kan desværre nok ikke lade sig gøre, idet hun bor i den anden ende af landet og derfor ikke kan blive hentet.

Jeg håber, at det er og bliver en god løsning, og at børnene så føler, at de er lidt med alligevel ;)

Hilsner fra V.A.

Redigeret af V.A.
0

Del dette indlæg

HVOR ER DET IKKE NEMT AT GØRE ALLE TILFREDSE!!! :bearhug:

Er meget interesseret i at høre, hvad I gør eller gjorde mht. børn til jeres bryllup. Vi er nemlig kommet i lidt af et dilemma.

Vi har ellers hele tiden sagt, at vi ville have et børnefrit bryllup, fordi vi gerne vil holde en ordentlig voksenfest, hvor folk ikke følte, at de burde holde sig tilbage, fordi der er børn, eller at børnene skulle larme under taler m.m. :thumbsupsmileyanim:

Men nu blev jeg ringet op af min kusine i går. Hun fortalte, at deres datter på 8 år (en utrolig velopdragen og sød pige) var blevet virkelig ked af, at hun ikke skulle med til vores bryllup. Hun havde egentlig regnet med, at hun skulle være brudepige, da jeg i sin tid var brudepige (som 9 årig) til min kusines bryllup. Datteren havde igen og igen sagt til min kusine, at hun nok skulle sidde stille og pænt. Nu er problemet så, at det ikke er min kusines datter jeg er bekymret for, men mere min fætters (på samme side - altså min kusines bror) 2 drenge på 5 og 7 år samt min kærestes niece på 10 år, som vi ville blive nødt til også at invitere. Drengene er også rigtig kede af, at de ikke skal med, og har lovet det samme som min kusines datter på 8 år. Jeg har set dem til tidligere fester og ved, at de godt at finde på at larme meget (som drenge i den alder nu gør), men regner med, at forældrene ville holde lidt mere styr på dem til brylluppet, når de nu ved, at de var lige ved ikke at komme med. Min kærestes niece er utrolig forkælet og meget opmærksomhedssøgende, og hende ved jeg, ville kunne komme til at irritere mig på dagen ved enten at klage over, at hun ikke kan lide maden, at hun keder sig og så meget andet (hun er generelt utilfreds). Jeg orker simpelthen ikke at se på hendes sure ansigt til vores bryllup.

Jeg ønsker ikke at gøre nogen kede af det, men vi havde bare besluttet os for at holde et brag af en fest uden børn til at starte med, og nu er jeg kommet i tvivl, om det er det rigtige. Vil nødig skabe problemer i familien. Venners børn har vi besluttet os for ikke at invitere. Vi bliver forresten ca. 84 i alt til brylluppet, og vi har måtte skære flere fra, så børn betyder jo også, at der er flere venner, som ikke kan komme med.

Håber I kan forstå problematikken. Vil meget gerne høre, hvad I ville gøre, hvis I stod i samme situation. For jeg ved det simpelthen ikke.

Håber I kan komme med nogle gode input. :bestwishes:

Mange venlige hilsner fra V.A.

Hejsa

Der er flere løsninger

1. vælg jeres brudepige, hun behøver ikke nødvendigvis med til festen

2. Lav det til et børnebryllup som vi har. Der er lavet et børnebord, med al mulig tegnesager og bøger, masser af frugt og slik. evt et hjørne med spil.

Placer bordet så de små mindst muligt genere.

Hyr en barnepige som kan tage sig af ungerne, de vil nyde det og forældrene husskedet.

3. hold ved jeres beslutning- det er trods alt jeres dag

Håber I kan bruge nogen af mine forslag, vi har også været ved at få grå hård over hvilke børn vi gerne ville have med og dem vi bare ikke gad, men børnebordet er en løsning vi tror virker.

Knus

0

Del dette indlæg

Ja, jeg har så aldrig helt forstået det der med, at et bryllup er en "voksenfest". Et bryllup er en livsrite, en overgangsfest om man vil kalde det. Det er en dag med faste traditioner (med variationer, naturligvis) og det at være med til et bryllup som barn er jo med til at skabe grobund for, at selve denne tradition videreføres, om man så må sige.

Med andre ord: børn får nogle minder for livet, som de senere hen vil elske at se tilbage på. Det er en kæmpe oplevelse og en kæmpe gave til dem at være med til festlighederne (både kirke, ris og fest).

Vi havde en del børn med (inkl. min egen 8-årige datter) og helt ærligt: jeg registrerede dem slet ikke. De sad ved et seperat børnebord, der var komplet affolket hele aftenen. I indgangs-rummet/garderoben til festlokalet havde vi stillet et bord op med papir og tusser og der ude hyggede børnene sig gevaldigt, samtidigt med at de løb rundt udenfor og legede (der var vi så også heldige med vejret - 9. juni var den varmeste dag i 2007).

Jeg blev altså lidt grebet om hjertet af at læse om din kusines datter, for jeg forstår hende så godt. Især når I ser ud til at have et ret tæt forhold. Og jeg kender jo piger i den alder:)

Hvis hun er det eneste barn, vil hun nok komme til at kede sig til festen. Men som andre har foreslået, kan hun være med i kirken og få en stor oplevelse ud af det.

Min datter var også med til min kusines bryllup for nyligt, og der var to andre børn udover hende (ud af en gæsteliste på 93) - brudens 5-årige nevø, og brudens 12-årige kusine, og de hyggede sig gevaldigt.

Og så havde min datter også lige en sang hun gerne ville synge SOLO for 92 mennesker...og det var fuldstændig fantastisk:)

Børn er ikke per definition en pestilens - heller ikke til bryllupper - for de kan bidrage med så utroligt meget mere end man aner!

Min datter har i hvert fald fået nogle fantastiske oplevelser til de to bryllupper hun har været til og børn i den alder ved godt, hvor vigtig en dag det er, så de er meget søde:)

Et bryllup er en voksenfest i forhold til en jule- eller påskefrokst og onkel Peters 47 års fødselsdag. Selvfølgelig har gæsterne til disse sammenkomster gjort noget ud af sig selv og taget pænt tøj på, og værten/værtinden har gjort noget ekstra ud af maden og borddækningen etc, men der er alligevel tale om sammenkomster/fester i familiens skød. Her gør det ikke noget, hvis lille Tobias kommer styrtende ind og absolut vil fortælle hele selskabet en vittighed, han har hørt i skolen. Dette har jeg oplevet til en familiejulefrokst (og mange af I andre har sikkert oplevet noget lignende), men netop fordi det var en familiefest, så gjorde det ikke noget. Gæsterne havde tid til at lægge bestikket fra sig, og give lille Tobias de minutters opmærksomhed, han krævede. Var det derimod sket til mit bryllup, var jeg blevet meget sur. Jeg er måske gammeldags anlagt, men jeg mener, at børn skal ses og ikke høres.

Nu nævnte jeg onkel Peters 47 års fødselsdag, hvor lille Tobias godt kan være med. Havde det derimod været onkel Peters 50 års fødselsdag, og han havde inviteret 60 af sine nærmeste venner til stor middag, så er der ikke længere tale om en familiekomsammen, men derimod en voksenfest. Her skal gæsterne ikke udsættes for lille Tobias i fortællehumør – groft sagt, jeg ved det godt, men det er nu min mening.

Desuden så er et bryllup heller ikke ”bare” en familiekomsammen som en jule- eller påskefrokst eller en fødselsdag. Her kommer der både familie og venner fra begge sider, brudeparret har som regel brugt mange tusinde kroner, på at gøre dagen til noget særligt, og, lad os være ærlige, så ønsker brudeparret at være i centrum hele dagen. Det er de ikke, hvis der render 5, 10 eller 20 børn rundt og leger og skal have opmærksomhed fra deres forældre og bedsteforældre, og som ikke kan tie stille under talerne, fordi de keder sig.

Jeg håber det kan hjælpe dig til at forstå hvad der menes, når vi andre snakker om voksenfest versus familiefest.

Og jeg kan ikke lade være med at studse over noget andet du skrev. Nemlig at børnene får en oplevelse for livet, ved at være med til bryllup. Du fortæller selv, at der til jeres fest var en del børn med, og at I ikke mærkede noget til dem. Det er jo fint nok, men du fortæller, at børnebordet var fuldstændig affolket hele aftenen, og at børnene løb rundt og legede udenfor, eller sad og tegnede og malede i et andet rum. Ja undskyld jeg siger det, men for mig at se, så kunne de have fået præcis den samme oplevelse derhjemme. Nu skriver du ikke, hvor gamle børnene er, men jeg gætter på højest en 10-12 år, dvs mange af dem går nok i en slags fritidsordning efter skole. Nu ved jeg ikke om tingene har ændret sig så meget siden, men da jeg selv gik i fritidsordning, brugte jeg tiden på at lege udenfor eller sidde indenfor og tegne og male. Jeg er ikke i tvivl om, at børnene hyggede sig, men de ville have hygget sig lige så meget, med at lave de samme ting, hjemme hos sig selv.

I kirken ville de selvfølgelig have fået en oplevelse i form af wow-effekten når bruden kommer ind, men så snart det er overstået, så er der stadig 45 minutter tilbage, hvor børnene skal sidde stille og lytte til en mand der snakker. Ikke en særlig spændende oplevelse for de fleste 8-årige børn.

Ja det var så min mening, Nu sidder der sikkert nogle mødre som er parate til at lynche mig, men jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.

Så kære Vinnie, som jeg skrev tidligere, så gør fuldstændig som du vil. Det vil altid være en mor eller to, der ikke kan se, hvorfor deres lille pus ikke kan komme med til en fest, for de er jo ih og åh så velopdragne. Og at din kusine så prøver at give dig dårlig samvittighed ved at sige, at det er datteren der meget gerne vil med, at det ikke er moderen selv, der ikke forstår, hvorfor hun ikke skal med, det synes jeg, er meget tarveligt gjort af hende. Ja, datteren vil da sikkert meget gerne være brudepige, men, som der også er blevet sagt før, hvem mon har sat hende den ide i hovedet. Stå fast på jeres beslutning, og få jeres gæster til at forstå, at den er de nødt til at respektere.

0

Del dette indlæg

Hmmm. Nu er jeg godt nok ikke moder og selvom jeg godt kan forstå dine pointer, så må jeg sige at jeg er helt enig med Den Glade Brud. De fleste forældre ser sådan på det at deres børn er en væsentlig del af dem og en del af deres hverdag. Mange af de forældre som skal giftes ser det derfor også som naturligt at børnene er med ved festen. Uanset at de ikke sidder ved bordet hele tiden så er de med hele vejen og med ved brudevalsen og det er noget de vil mindes for resten af livet.

Hermed siger jeg ikke at jeg mener de skal med, for det er noget folk selv afgører. Det er også et spørgsmål om hvilken form for fest man ønsker.

Du skriver at det er helt ok at Tobias kommer ind og fortæller en vittighed ved jule- eller påskefrokosten, men at du ville blive sur hvis det skete ved dit bryllup. Hvorfor egentlig. Selvom brudeparret er i fokus så bliver der også snakket om andet ved bryllupsfesterne og vittigheden var måske lige det der skulle til for at stemningen blev lidt mere løftet. Hvis der er noget der vækker rigtig meget jubel så er det når børn stiller sig op og holder en tale eller andet for forældrene der bliver gift (ofte i samarbejde med en farmor o.l.).

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har gjort det at vi har inviteret HELE familier altså MED börn, og så har det så väret op til dem selv om de vil have deres börn med eller ej.

Et par med en dreng på 1,5 år sagde at de ville skaffe barnepige og et andet par ,som bor i Danmark (vi bor i Sverige) har valgt at lade deres 3 börn blive hos besteforäldrene i en weekend.

Men vi ville at alle skulle have mulighed for at komme, det er jo ikke alle der har pasningsmuligheder og börn hörer nu engang med til livet.

0

Del dette indlæg

Hej.

Tak for alle jeres besvarelser.

Vi har på intet tidspunkt ikke ville have børn med i kirken, da jeg for det første rigtig gerne vil have dem med der, og for det andet kan man jo ikke sige til folk, at de ikke må komme i en åben kirke.

Vi har besluttet os for at spørge min kusines datter samt min fætters to drenge om de vil være brudebørn. Så får de bagefter lov til at komme ud til feststedet, hvor de kan være, indtil spisningen starter, for derefter at blive hentet. Min kærestes niece må meget gerne komme med i kirken, som de andre børn, men det kan desværre nok ikke lade sig gøre, idet hun bor i den anden ende af landet og derfor ikke kan blive hentet.

Jeg håber, at det er og bliver en god løsning, og at børnene så føler, at de er lidt med alligevel ;)

Hilsner fra V.A.

Jeg synes det lyder som en rigtig god løsning!

Vi er selv ved at se på gæsteliste og har lidt samme dilemma. Vi har valgt at venners børn ikke skal med - det har aldrig været inde i overvejelserne - men vi er ikke helt enige mht. min kærestes niece og nevøer.

Min kæreste har 1 niece på 11 og 4 nevøerpå 10, 13 og 2 x 19 år.

Der er lagt op til at vores bryllup skal være en voksenfest med band og cocktailbar, så jeg hælder mest til, at børnene (og måske også dem på 19, da de alligevel ikke gider med til familie tam-tam for tiden) ikke er med om aftenen. Vi har dog det problem, at vi skal giftes lidt langt uden for alting - ned til Mossø - ca. 40 km her fra Århus, hvor vi bor. Vi skal giftes, der hvor festen skal holdes, så vi kan ikke "bare" invitere børnene med i kirke. Jeg tænker dog, at børnene kunne være med til bryllupskage og blive hentet kl. 17 før middagen går i gang.

Der er jo så det problem, at min kærestes ene søster har snakket med sin datter på de 11 år om "hvor spændende det er med vores bryllup, og om hun mon skal være brudepige osv. osv.) Hmm...vi skal ikke have brudebørn, så svaret der er nej, men det regner de også med, da vi holder det lidt utraditionelt. Pigen er rigtig sød, men problemet med hende er, at hun hurtigt kommer til at kede sig og at hun KUN vil sidde ved siden af sin mor. Selv når hendes fætre løber ud og leger sidder hun altid der ved bordet og vil være, hvor mor er.

Ham på 13 vil kede sig bravt til festen - alene uden sine kammerater - og da hans forældre lige holdte kobberbryllup for et par måneder siden, valgte de, at festen var uden børn. Så deres to drenge var med til maden og bagefter blev de sendt over i et andet sommerhus tæt ved festen. Jeg ved også at min kærestes ældste søster med de to ældre tvillinger vil synes, at det er helt fint med en fest kun for voksne - de vil simpelthen more sig mere...også selvom deres unger er så store, at de kan klare sig selv.

Så det er faktisk kun min kærestes ene søster (som er enlig), som garanteret vil blive skuffet over ikke at have datteren med.

Dagen efter vores bryllup skal hende pigen på 11 være klar til en stor balletopvisning, så egentlig vil jeg synes, at det er bedst, at hun bliver hentet før maden, så hun kan være udhvilet til dagen efter.

Jeg hælder som sagt mest til at børnene ikke er med om aftenen, men min kæreste mener, at det er ligemeget om de er med eller ej...så vi har valgt, at tage en snak med min kærestes mellemste søster og hendes mand (dem med drengene på 10 og 13) og vejre stemningen omkring at få børnene hentet før maden - og om det overhovedet kan lade sig gøre osv. Vi vil ikke tage snakken med hende den enlige mor, da vi ved, at hun i første omgang vil blive fornærmet - hun skal altid lige sunde sig lidt over tingene. Men hvis de andre mener, at det er helt fint - ja så vælger vi altså den løsning at børnene kan være med indtil middagen. Når de får besked så god tid i forvejen, så må det være muligt at arrangere at de bliver hentet (alle børn har nogen inden for 30-40 km, der kan hente dem).

0

Del dette indlæg

Hej

jeg syntes det er op til jer om der skal børn eller ikke børn med. (syntes det er synd for jer at hun ringer for man får da lidt dårlig samvittighed)

Men helt personlig ville jeg ikke tage dem med, men kan godt se det er rigtig svært.

Men syntes da det er en god ide at de kan komme med i kirken, men så er det bare det om forældrene får dem afleveret inden festen.

Håber at i finder ud af det.

Rikke

0

Del dette indlæg

Nej, du er ikke galt på den. Det er JERES fest, og I bestemmer hvem der skal med.

Vi inviterer børn med til reception, men ikke til middag og fest - ikke engang vores egne skal med om aftenen....

Alle vores gæster har fået datoen (inv. er ikke sendt endnu) og jeg har sagt til alle der har børn, at det er børnefri fest (dog er amme-børn velkomne "på eget ansvar").

Den eneste jeg ikke har fået sagt det til endnu, er min veninde som bor i Italien. Jeg har i forvejen på fornemmelsen at hun og manden ikke kommer (jeg bliver bare SÅ skuffet hvis ikke hun kommer), og tror godt, at det at hun ikke må tage Emma med (som er 1 år på det tidspunkt), kan udløse et nej tak..... - på trods af, at hendes mor og søster bor i Danmark, og vel sagtens kan passe lillepigen....

Fra min side... Den eneste grund jeg kan godtage et nej tak fra hende er, hvis hendes søster her i DK skal giftes samme dag - det ved jeg ikke endnu.... - den kan jeg naturligvis godt forstå....

Indtil videre har alle godkendt den børnefri fest - hvis de ikke gør alligevel - ER DET DERES PROBLEM, OG IKKE VORES !!!!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er så en af dem, der absolut ikke vil have børn med til mit bryllup. Dertil har jeg været til for mange fester, der er blevet ødelagt af larm, børnehyl, skrig og skrål. Og når jeg siger voksenfest, så mener jeg over 18 år.

Problemet ved det er bare at manden har to børn som til den tid vil være 17 og 14. Og jeg har en yngste søster på 15. Min mening er stadig at de kun skal være med om eftermiddagen. Men jeg tror altså jeg bliver nødt til at give mig, så de er med hele aftenen, for han VIL have dem med til det hele.

Min baggrund for at ønske en ren voksenfest er som sagt - en voksenfest. Samt at den yngste som er en pige er ekstremt far-syg og hænger på ham konstant - og lige den dag vil jeg squ godt have ham for mig selv. Allerede nu ter hun sig som det var hendes bryllup og ikke mit.

Men man kan ikke rigtig kalde dem børn og de er selvfølgelig vigtige for ham at have med.

Men de bliver svære at placere, fordi de, som de eneste børn, næsten ikke kan undgå at kede sig. Og hvem hænger de så op af??? Jep -faaaaaaaaaaar.

Derudover giver det problemer i forhold til andre, der også vil have deres unger med. Min mellemste søster fx bliver stiktosset, når hun finder ud af at det er børnefri dag - og hun kunne finde på at have dem med alligevel! PT opfører hun sig på en måde, så hun slet ikke bliver inviteret - men så er børneproblemet da løst.

Jeg synes klart I skal holde på jeres og så vælge den mindst dårlige løsning. For os hedder det 3 teenagere og til nød ammebørn.

0

Del dette indlæg

Synes heller ikke du er galt på den.

Vi har også valgt et børnefrit bryllup, dvs. heller ingen børn i kirken!

Den yngste vi har med er min kærestes fætter på 16, men han er undtaget fordi vi har så meget med ham at gøre, han var meget hos os, da hans far var meget syg i vinter 2007. Han ser vildt meget op til Morten og er meget glad for at have fortrolige samtaler med mig. Så helt sikkert skal han med....men ikke andre under 18.

Min søster fra London bliver nok sur...det er der nogle stykker der gør, men det må de godt nok selv ligge og rode med. Hvis folk ikke kan acceptere vores beslutninger omkring vores bryllup, var de nok ikke værd at samle på alligevel. Børn kan være - og er - da virkelig søde og dejlige, men deres forældre skal godt nok en gang i mellem også have lov til at have en børnefri fest...hvert fald skal de have budet.

0

Del dette indlæg

1) Så jeg synes sagtens der kan være børn med til et bryllup. 2) Men det er jeres fest og jeres beslutning uanset om børn eller voksne bliver skuffede eller sure. Sådan er det og det må folk respektere. Rigtig god fest uanset om I vælger at tage børnene med eller ej.

1) Jeg har været/spillet til rigtig mange bryllupsfester med børn hvor børnene ikke har domineret festen eller været til gene iøvrigt. Men det kræver at der er muligheder for at de kan lege i et andet lokale o.l. ligesom at man skal sørge for at de rette remedier er tilstede. eksempelvis at de kan tegne, noget legetøj, spil o.l. Jeg har nemlig også prøvet det modsatte; ingen aktiviteter for børnene, de kedede sig, og var overtrætte fordi man ikke havde sørget for at de kunne sove et sted eller blev hentet.

2) Helt enig.

0

Del dette indlæg

Et bryllup er en voksenfest i forhold til en jule- eller påskefrokst og onkel Peters 47 års fødselsdag. Selvfølgelig har gæsterne til disse sammenkomster gjort noget ud af sig selv og taget pænt tøj på, og værten/værtinden har gjort noget ekstra ud af maden og borddækningen etc, men der er alligevel tale om sammenkomster/fester i familiens skød. Her gør det ikke noget, hvis lille Tobias kommer styrtende ind og absolut vil fortælle hele selskabet en vittighed, han har hørt i skolen. Dette har jeg oplevet til en familiejulefrokst (og mange af I andre har sikkert oplevet noget lignende), men netop fordi det var en familiefest, så gjorde det ikke noget. Gæsterne havde tid til at lægge bestikket fra sig, og give lille Tobias de minutters opmærksomhed, han krævede. Var det derimod sket til mit bryllup, var jeg blevet meget sur. Jeg er måske gammeldags anlagt, men jeg mener, at børn skal ses og ikke høres.

Nu nævnte jeg onkel Peters 47 års fødselsdag, hvor lille Tobias godt kan være med. Havde det derimod været onkel Peters 50 års fødselsdag, og han havde inviteret 60 af sine nærmeste venner til stor middag, så er der ikke længere tale om en familiekomsammen, men derimod en voksenfest. Her skal gæsterne ikke udsættes for lille Tobias i fortællehumør – groft sagt, jeg ved det godt, men det er nu min mening.

Desuden så er et bryllup heller ikke ”bare” en familiekomsammen som en jule- eller påskefrokst eller en fødselsdag. Her kommer der både familie og venner fra begge sider, brudeparret har som regel brugt mange tusinde kroner, på at gøre dagen til noget særligt, og, lad os være ærlige, så ønsker brudeparret at være i centrum hele dagen. Det er de ikke, hvis der render 5, 10 eller 20 børn rundt og leger og skal have opmærksomhed fra deres forældre og bedsteforældre, og som ikke kan tie stille under talerne, fordi de keder sig.

Jeg håber det kan hjælpe dig til at forstå hvad der menes, når vi andre snakker om voksenfest versus familiefest.

Og jeg kan ikke lade være med at studse over noget andet du skrev. Nemlig at børnene får en oplevelse for livet, ved at være med til bryllup. Du fortæller selv, at der til jeres fest var en del børn med, og at I ikke mærkede noget til dem. Det er jo fint nok, men du fortæller, at børnebordet var fuldstændig affolket hele aftenen, og at børnene løb rundt og legede udenfor, eller sad og tegnede og malede i et andet rum. Ja undskyld jeg siger det, men for mig at se, så kunne de have fået præcis den samme oplevelse derhjemme. Nu skriver du ikke, hvor gamle børnene er, men jeg gætter på højest en 10-12 år, dvs mange af dem går nok i en slags fritidsordning efter skole. Nu ved jeg ikke om tingene har ændret sig så meget siden, men da jeg selv gik i fritidsordning, brugte jeg tiden på at lege udenfor eller sidde indenfor og tegne og male. Jeg er ikke i tvivl om, at børnene hyggede sig, men de ville have hygget sig lige så meget, med at lave de samme ting, hjemme hos sig selv.

I kirken ville de selvfølgelig have fået en oplevelse i form af wow-effekten når bruden kommer ind, men så snart det er overstået, så er der stadig 45 minutter tilbage, hvor børnene skal sidde stille og lytte til en mand der snakker. Ikke en særlig spændende oplevelse for de fleste 8-årige børn.

Ja det var så min mening, Nu sidder der sikkert nogle mødre som er parate til at lynche mig, men jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.

Så kære Vinnie, som jeg skrev tidligere, så gør fuldstændig som du vil. Det vil altid være en mor eller to, der ikke kan se, hvorfor deres lille pus ikke kan komme med til en fest, for de er jo ih og åh så velopdragne. Og at din kusine så prøver at give dig dårlig samvittighed ved at sige, at det er datteren der meget gerne vil med, at det ikke er moderen selv, der ikke forstår, hvorfor hun ikke skal med, det synes jeg, er meget tarveligt gjort af hende. Ja, datteren vil da sikkert meget gerne være brudepige, men, som der også er blevet sagt før, hvem mon har sat hende den ide i hovedet. Stå fast på jeres beslutning, og få jeres gæster til at forstå, at den er de nødt til at respektere.

Undskyld mig men hvis ikke et bryllup er en fest, hvor man har sine nærmest og kæreste omkring sig så ved jeg ikke hvad det er.

JEg har fuld forståelse for at man ikke ønsker at have børn med til sit bryllup, men hvis det er fordi man er bange for at de vil stjæle opmærksomheden fra sig selv som brud eller komme med pinlige kommentare, så har man efter min mening et lidt for stort ego.

Det kan godt være at børnene kunne have siddet hjemme og malet eller leget uden for, men ikke med hinanden. Det at de gør det sammen til et bryllup er efter mmin bedste overbevisning med til at socialisere dem, og de er nu engang sociale væsner lige som voksne.

Kunne godt tænke mig at vide, hvornå de så er gamle nok til at blive hørt og ikke kun set?

Jeg synes også at man som brudepar måske en gang i mellem bliver nødt til at kigge lidt længere end sig selv og måske vise forståelse over for dem der rent faktisk rejser langt og bruger en del penge for at komme til ens bryllup, måske ikke har lyst til at efterlade deres børn en hel weekend.

til vores bryllup kommer der 9 børn/unge med. den yngste er min egen datter på 9 år. Jeg er sikker på at de får en hyggelige og festlig aften sammen med resten af selskabet.

Bare lige et par strøtanker

KH

Louise

Redigeret af Miss Knudsen
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hold da op. Det indlæg havde jeg slet ikke set.

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor man er så bange for at børnene skal tage opmærksomheden fra brudeparret, for det sker ganske enkelt ikke. I den forbindelse er det naivt at tro og kræve at samtlige gæster skal sidde i samtlige minutter med deres øjne og opmærksomhed på brudeparret, for det sker ikke - uanset om der er børn med eller ej. Men det ændrer ikke ved at det er brudeparret der er i centrum.

Det er heller ikke rigtigt at børn ikke kan tie stille under talerne fordi de keder sig. Det er derimod rigtigt at børn ikke kan tie stille under talerne hvis de keder sig. Dvs. man kræver at de sidder stille ved bordet under hele middagen. I virkelighedens verden sidder børn måske ved bordet i 10-15 minutter hvorefter de er travlt optaget af at lege m.v. og sker det i et andet rum vil man typisk ikke mærke dem.

Uanset hvad så får børnene en oplevelse for livet som det bliver sagt. Min egen knægt DJ Lillemand var med til sit første bryllup i sommers hvor han var med som "DJ" hyret af brudeparret som legekammerat til brudesvenden. Udover at han var pavestolt, hvilket skyldes DJ funktionen, talte han om det i flere måneder bagefter hvor særligt brudevalsen, sokkeklipningen m.v. trak kegler. Jeg er 100% sikker på at det samme vil være tilfældet næste weekend hvor vi selv skal til bryllup (med børn) hos familien, og det sværreste bliver nok at holde ham (og mig) væk fra musikken og pulten, som en af vores andre dj's tager sig af.

"Jeg håber det kan hjælpe dig til at forstå hvad der menes, når vi andre snakker om voksenfest versus familiefest." Jamen det er jo i bund og grund et spørgsmål om hvad man selv vil som brudepar med sin fest. Der er, når vi ser bort fra firmafesterne, ingen endegyldig definition på det ene og det andet. Nu ved jeg ikke hvor mange bryllupsfester, familiefester og voksenfester du har deltaget i men det er ihvertfald min erfaring med de 30-50 fester jeg oplever om året. Her vil jeg vove den påstand at man faktisk ser lidt mere end de fleste gæster, fordi man står lidt udenfor forsamlingen og kan skue bredt, og også ofte har 1-2 børn oppe bag pulten, fordi de syntes det er sjovt og spændende.

For at sige det kort: Folk skal gøre som de selv vil og ikke gøre sig til domsmand over hvad andre gør og hvad der er hit og shit, og - hvad vi sikkert kan blive 100% enige om: Hvis parret ønsker en fest uden børn så bør man som gæst acceptere det og enten få sine børn passet eller blive væk.

0

Del dette indlæg

Vi har gjort det at vi har inviteret familiens børn med, i alderen 8-14 år. Der er mange som på det tidspunkt at spædbørn eller meget små børn og de får altså helt selv lov til at bestemme om de skal passes eller de skal med - vi hyrer simpelthen en barnepige til at være der når børnen skal lege/sove!

De store børn som er inviteret får deres eget bryllupsbord og så kan de selv styre hvornår de er færdige med at spise! Så stiller vi fjernsyn, playstation, dvd, spil, papir, tusser m.m. til rådighed for dem, så de har noget at give sig til, hvis nu vejret er dårligt!

Vi har forhørt os hvad folk synes og de er med på ideen! :thumbsupsmileyanim:

Vi har selv 2 små børn og vi ved hvilket dilemma det er, hvis man stadig ammer eller der er noget andet der gør at man ikke kan være væk fra sit barn!

Vi vil hellere have at folk kan slappe af til vores fest og kigge til deres børn i ny og næ, end at de sidder på nåle og tager tidligt hjem!!

Knus Lene

0

Del dette indlæg

Vi skal heller ikke ha børn med, med undtagelse af mine nevøer og niecer, men den yngste er 14 og ham vil jeg nærmere kategorisere som teenager,ikke barn. Og de andre er ml. 19 og 23, så de er voksne i mine øjne. Vore venner og fætre/kusiner bliver ikke inviteret med børn, for så løber festen pludselig op i 50 prs. mere! Og det har vi hverken lyst eller råd til!

Knus Nymann

0

Del dette indlæg

:thumbsupsmileyanim:

Vi skal heller ikke have børn med, lige med undtagelsen af vores egne to.... jeg havde det egentlig også lidt skidt med at invitere uden børn, men det ville blive omkring 22 børn og fra 1 år til 15 år. Dem over 15 bliver inviteret....

Det er altså for mange og især fordi det er små børn. Jeg må indrømme, at jeg gerne ville have at de voksne bliver, til de ikke selv gider at være der mere, og ikke tager hjem fordi deres børn vil hjem.

Jeg har nogle i familien (min lillesøster), der helt sikkert ville tage tidligt hjem sammen med deres børn, når børnene ville hjem (de børn styrer det foretagende 100%) ØV...., og det ville være så trist at fejre mit bryllup uden hende... samtidig kunne vi forestille os at de voksne måske ikke giver den max gas når de har deres børn med. Og det vil vi jo gerne at de gør. :smolf:

Så sådan blev min beslutning og har sørme ikke fortrudt det. Mine unger bliver hentet og sover hos deres far ( min ex) når de ikke kan hænge sammen mere.

:balloons:

Knus pernille

0

Del dette indlæg

Jeg invitere børn med til vores fest, jeg er af den opfattelse at de høre med og vi plejer nu at more os lige så godt uanset om der er børn eller ej..

Jeg kender flere af de voksne der kommer med som er dårligere end børnene til at tie stille når der er taler, så måske man kunne lade være med at invitere voksne med fordi de heller ikk sidder ordenligt??

Min lille kusine på 8 år, hun er syg efter at få opmærksomhed og kan godt være lidt problematisk hvis hun ikke får det, Men helt ærlig hvis hun skulle stjæle opmærksomheden fra os i flere minutter af gangen.. så tror jeg nok jeg vil overleve..

Vi har ikke selv børn, men vi kunne ikke finde på at sige de ikke var velkommen..

Men jeg synes til gengæld det er fair nok at man gør det, og kan da også godt se hvorfor man vælger "voksenfest".. Så vælg det hvis du føler det, men vær opmærksom på der KOMMER negetaive kommentare..

Hvis jeg selv blev inviteret til en fest uden mine børn (altså når jeg engang får nogle..) Vil jeg da helt sikkert blive ked af det og være irreteret over det, men så er den hellere ikk længere, jeg ville komme til festen og jeg vil nyde det, så hvis jeres gæster ikke kan det så er det måske meget godt de ikke kommer, for så er det da ikke ordenlige famillie/venner..

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer