camilla80

Festen slutter kl. 2

43 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi blev viet kl 12, med reception efterfølgende og så fest og middag fra kl 19.00. Vi havde rigtig mange indslag, hvilket gjorde at vi først gik fra borde kl 24, og så først efter brudevalsen skulle have kaffe, og de første gæster smuttede efter kaffen, de fleste var gået ved 2-tiden og vi smuttede selv 4.30-5 :bearhug:

Noget af det du skal være opmærksom på med et fast sluttidspunkt (synes jeg) er:

- Hvornår går I til bords... Middagen tager lang tid med kysserunder, 3 retter og taler. Hvis I slutter kl 2, så ville jeg nok overveje at gå til bords kl 17.00 eller før for at kunne have mulighed for at feste med folk bagefter.

- Hvor mange taler og sange forventer I... Vi havde 7 taler og 7-8 sange, ret voldsomt, men det gjorde bare at vi måtte sidde længe til bords, men der var heldigvis ingen der kedede sig.

- Rygerne... Hvis I ikke må ryge ved bordene, så går rygerne jo udenfor, så de skal kaldes ind til talerne osv, det tager alt sammen tid, det er dog en af de mindre poster ;)

- Hvor længe vil I kunne feste og danse, og er I villilge til at tænde lyset og smide folk ud, selvom alle gæsterne hygger sig og danser.

Det kan sagtens lade sig gøre med en fest der slutter kl 2, I skal bare starte noget før, så I stadig kan få noget ud af festen ;)

Fester I min familie har en tendens til at starte kl 13.00, og gæsterne smutter så ved 22-24 tiden, jeg kan personligt bedre lide de lidt senere fester, der bliver lidt mere dans og sjov :heart:

Hej Marina29

Jeg fik jo egentlig ikke lige svaret paa dine "spoergsmaal".

Vi kan nok foerst gaa til bords kl. 18, da vielsen er kl. 15.30...regner med velkomstdrink kl. 17.30.

Jeg regner ikke med alt for mange indslag, da det ikke er tradition i Schweiz, og da der formodentlig ikke kommer nogen sange - eller kun meget faa pga. sprogproblematikken. Evt. kan taler tage lidt laengere, da de skal vaere paa engelsk - eller dansk + tysk.

Det med at taende lyset og smide folk ud er jeg ikke saa vild med - det er saa aergeligt, men paa den anden side, kan det vaere at festen er ved at ebbe ud paa det tidspunkt..musikken (bandet) er booket til kl. 1 men kan forlaenges - saa regner med at de skal blive og spille til ved 1.30 - 2 tiden.

Hmm det er svaert...

0

Del dette indlæg

Vi blev viet kl 12, med reception efterfølgende og så fest og middag fra kl 19.00. Vi havde rigtig mange indslag, hvilket gjorde at vi først gik fra borde kl 24, og så først efter brudevalsen skulle have kaffe, og de første gæster smuttede efter kaffen, de fleste var gået ved 2-tiden og vi smuttede selv 4.30-5 :bearhug:

Noget af det du skal være opmærksom på med et fast sluttidspunkt (synes jeg) er:

- Hvornår går I til bords... Middagen tager lang tid med kysserunder, 3 retter og taler. Hvis I slutter kl 2, så ville jeg nok overveje at gå til bords kl 17.00 eller før for at kunne have mulighed for at feste med folk bagefter.

- Hvor mange taler og sange forventer I... Vi havde 7 taler og 7-8 sange, ret voldsomt, men det gjorde bare at vi måtte sidde længe til bords, men der var heldigvis ingen der kedede sig.

- Rygerne... Hvis I ikke må ryge ved bordene, så går rygerne jo udenfor, så de skal kaldes ind til talerne osv, det tager alt sammen tid, det er dog en af de mindre poster ;)

- Hvor længe vil I kunne feste og danse, og er I villilge til at tænde lyset og smide folk ud, selvom alle gæsterne hygger sig og danser.

Det kan sagtens lade sig gøre med en fest der slutter kl 2, I skal bare starte noget før, så I stadig kan få noget ud af festen ;)

Fester I min familie har en tendens til at starte kl 13.00, og gæsterne smutter så ved 22-24 tiden, jeg kan personligt bedre lide de lidt senere fester, der bliver lidt mere dans og sjov :heart:

Hej Marina29

Jeg fik jo egentlig ikke lige svaret paa dine "spoergsmaal".

Vi kan nok foerst gaa til bords kl. 18, da vielsen er kl. 15.30...regner med velkomstdrink kl. 17.30.

Jeg regner ikke med alt for mange indslag, da det ikke er tradition i Schweiz, og da der formodentlig ikke kommer nogen sange - eller kun meget faa pga. sprogproblematikken. Evt. kan taler tage lidt laengere, da de skal vaere paa engelsk - eller dansk + tysk.

Det med at taende lyset og smide folk ud er jeg ikke saa vild med - det er saa aergeligt, men paa den anden side, kan det vaere at festen er ved at ebbe ud paa det tidspunkt..musikken (bandet) er booket til kl. 1 men kan forlaenges - saa regner med at de skal blive og spille til ved 1.30 - 2 tiden.

Hmm det er svaert...

Nej, nemt er det ikke :hug:

Men som sagt er alle familier forskellige, men det lyder da umiddelbart muligt at I skulle have nået at kunne feste inden :o

En god toastmaster der kan styre festen en smule er også en rigtig god ide, hvis I ikke har sendt indbydelser ud endnu, så kunne I evt. vælge en toastmaster, og bede gæster med indlæg om at kontakte toastmasteren inden hvis de har noget de gerne vil sige, så kan I få et overblik over antallet af indlæg, ellers forhør jer med familien, de plejer at have en ret god ide om hvem der skriver sange og vil holde taler ;)

Men jeg synes ikke en ekstra time på feststederne har været såå dyre, det der koster er en ekstra time fri bar, hvis I har det. Men held og lykke med det :heart:

0

Del dette indlæg

Jeg ville aldrig holde mit bryllup et sted hvor der var begrænsning på tiden eller at det så koster ekstra... vi stødte os' på et par steder hvor dette blev praktiseret og det passede altså ikke til vores temperament!!!!

Vores fest sluttede vist ved 4-tiden... vi selv stak af efter natmaden kl 2 :bearhug: men festen fortsatte uden os... uden ekstra beregning.. :o

Det er forståeligt nok men ikke altid muligt i praksis. Særligt ikke hvis man holder sin fest i storbyområdet og ønsker at holde den på et feststed eller et horel. Derimod er der som regel mere frit slag ude i de små provinsbyerne. Vælger man at holde sin fest i et forsamlingshus eller et selskabslokale hvor man selv står for alt har man normalt lokalerne til en gang om søndagen og har derved ingen tidsbegrænsning på.

Godt nok holdte vi det ude i provinsen... hehe... men det var skam på et fedt hotel med overnatning og brunch næste dag... sååee... vi kan godt ude i provinsen os'... :heart:

Derfor anbefaler jeg os' Camilla at finde et sted herude i provinsen, hvor priserne er mere bly og kravene er mindre!!!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi blev af feststedet anbefalet at blive gift tidligt & gå tidligt til bords, da festen jo på den måde bliver længere. Vi skulle ikke betale mere for at starte tidligere, men efter kl 2 skulle vi betale tjenertimer. Det var nogle gode råd vi fik og det var helt perfekt. Tidsskemaet blev som følger:

14.00: Vielse

15.00-17.30: Reception + vi var afsted til fotografering

17.30-: Middag (blev et kvarter forsinket pga gaveoppakning)

Vi var færdige med middagen lidt over kl 23 efter super sej styring fra Toastmaster. Så vi nåede at få lidt kaffe inden bandet gik på kl 23.30, hvor vi så dansede brudevals før midnat. Da vi havde bestilt band 3*45 min trak det ud ift kl 2, så vi betalte 1 times "overtid" til tjenerne (2*250 kr). Klokken 3 tog vi og gæsterne afsted. Kun min bedstefar og hans kone smuttede inden. For os var det helt perfekt at "stoppe på toppen" i stedet for en lidt lunken afslutning...

Det var helt perfekt for os og glimrende vi fik en time mere, hvilket vi egentlig ikke havde planlagt. Både gæsterne og os var godt møre på det tidspunkt, da dagen fx for mit vedkommende startede kl 5 hvor jeg ikke kunne sove mere... Normalt er vi nogle festaber der ALDRIG kan komme hjem fra byen før klokken er 6 om morgenen, men på mit bryllup var jeg altså mættet for indtryk og godt smadret klokken 3. :bestwishes:

Så havde vi jo også lidt overskud til at snakke da vi kom ud på hotellet, drikke lidt champagne, få den milliard hårnåle ud af håret og være lidt ægteskabelige... ;)

:thumbsupsmileyanim: Maiken

Redigeret af MaikenHolm
0

Del dette indlæg

Nu ved jeg godt der er forskel på bryllup og fødselsdage .. men vi var til 30 års fødselsdag i lørdags og tog hjem kl 01.00 .. de andre fortsatte til kl 02.00 ... da vi tog afsted var der mange der begyndte at trække mod udgangen .. man sidder som andre siger ..ved bordet i flere timer og alt afhængig af selskabet så er man træt og rimeligt dvask efterfølgende ..

Jeg er overbevist om at vi når den tid kommer slutter senest kl 2 ... mens der stadig er liv i kludene

0

Del dette indlæg

Jeg synes, du skal undersøge, hvad stoppe kl. 02 præcist betyder i jeres tilfælde. Det sted vi holder vores fest stopper festen også kl. 02.00 medmindre vi forlænger, men det der overraskede os var, at det betød, at kl 02 kom natmaden ind, musikken bliver skruet ned og folk skal tage det sidste at drikke til natmaden og herefter lukker baren. Og inden folk får spist, drukket ud etc., så bliver den jo reelt set langt over 02.

Synes også du skal undersøge, om I kan vente med at tage stilling til, om I vil forlænge til sluttidsunktet nærmer sig. Det kan vi nemlig, og så kan vi jo vurdere, om der er gang i den eller om festen alligevel er ved at dø ud. :thumbsupsmileyanim: Men hvis folk bare får frit slag, så er der helt sikkert nogle, der vil sidde til kl 06 om morgenen, og så kan det blive en dyr omgang hvis man betaler pr. ½ time, så et sluttidspunkt synes jeg nu er fint. Held & lykke!

:bestwishes:

0

Del dette indlæg

Nu ved jeg godt der er forskel på bryllup og fødselsdage .. men vi var til 30 års fødselsdag i lørdags og tog hjem kl 01.00 .. de andre fortsatte til kl 02.00 ... da vi tog afsted var der mange der begyndte at trække mod udgangen .. man sidder som andre siger ..ved bordet i flere timer og alt afhængig af selskabet så er man træt og rimeligt dvask efterfølgende ..

Jeg er overbevist om at vi når den tid kommer slutter senest kl 2 ... mens der stadig er liv i kludene

Der er såmænd også forskelle på fødselsdage. Jeg var også til fødselsdagsfest og spille i lørdags. De dansede på fuld skrue fra kl. ca. 23 og frem til kl 4, og det var vel at mærke en 50 års fødselsdag. :thumbsupsmileyanim:

Men det er fuldstændig rigtigt som det bliver sagt. Kl. 2 er ikke bare kl. 2. Det har ret meget at sige om folk skal være ude kl. 2 eller musikken blot skal stoppe kl. 2. Det mest almindelige er dog at kl. 2 er kl. 2. Dvs. at der inden da skal være serveret natmad, og i de situationer vil feststedet normalt gerne have at musikken dæmpes meget eller helt slukkes for at "få folk ned på jorden", hvorimod det er noget andet når musikken kan fortsætte efterfølgende.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes, du skal undersøge, hvad stoppe kl. 02 præcist betyder i jeres tilfælde. Det sted vi holder vores fest stopper festen også kl. 02.00 medmindre vi forlænger, men det der overraskede os var, at det betød, at kl 02 kom natmaden ind, musikken bliver skruet ned og folk skal tage det sidste at drikke til natmaden og herefter lukker baren. Og inden folk får spist, drukket ud etc., så bliver den jo reelt set langt over 02.

Synes også du skal undersøge, om I kan vente med at tage stilling til, om I vil forlænge til sluttidsunktet nærmer sig. Det kan vi nemlig, og så kan vi jo vurdere, om der er gang i den eller om festen alligevel er ved at dø ud. :thumbsupsmileyanim: Men hvis folk bare får frit slag, så er der helt sikkert nogle, der vil sidde til kl 06 om morgenen, og så kan det blive en dyr omgang hvis man betaler pr. ½ time, så et sluttidspunkt synes jeg nu er fint. Held & lykke!

:bestwishes:

God idé. Jeg vil lige spoerge feststedet, hvad kl. 2 betyder hos dem.

0

Del dette indlæg

hej,,

ja, jeg syntes personligt det er alt for tidligt.

Man danser først brudevals og det sker næsten altid først omkring kl.24 så skal der drikkes kaffe og skæres bryllupskage,

så er klokken hurtigt 1.00. ja, så skal festen faktisk igang med dans, så når i lige og begynde, så skal i vel også have natmad?

Jeg ved bare at tiden går helt vildt stærkt.. vi skal holde bryllup til næste sommer og jeg har bestilt et sted hvor man kan være lige så længe man vil.. men sådan er vi jo så forskellige.

0

Del dette indlæg

Vores fest slutter også omkring kl 2 om natten.

Jeg tror dog ikke det bliver det store problem, idet vi har valgt at holde "middagen" tidligt, dvs kl 14-15, så festen bliver lang alligevel. :thumbsupsmileyanim: I stedet for natmad for vi så lidt sen aftensmad ved 22-tiden.

halvdelen af vores gæster kommer fra spanien, og den anden halvdel bor ret spredt i danmark, så for dem er det fint, at de kan nå at få sovet lidt, inden de skal hjemad dagen efter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej,

Vi blev gift her den 8. september og festen forløb præcis som vi havde ønsket :bearhug:

Vi blev viet kl 13.30 - blev fotograferet - fik bryllupskage kl 16 - fik taget billeder af gæsterne - gik til bords kl 18 - var færdig kl ca. 23.15 og dansede brudevals kl ca. kvart i tolv.

Herefter havde vi band der spillede til kl ca. 03.15 og så blev vi ved med cd'er til lidt over fem hvor vi gik i seng - herefter sad der en ca. syv stykker tilbage til kl ?...

Det skal siges at vi alle sov på stedet og stod op til brunch kl 10.00.

Jeg synes bare det er så vigtigt, at festen ikke dør ud pga. noget dumt natmad og et feststed der lukker. - synes at det hele bliver mere fuldendt når der bliver "rigtig" fest efter brudevalsen. I denne forbindelse skal jeg nok nævne at vores natmad blot blev stillet ind omkring kl 01.30 og at folk kunne tage hvis de havde lyst. Jeg synes det er super ærgeligt at "stoppe" festen for natmaden - jeg har ofte oplevet at folk hellere vil feste end at spise mere mad :bestwishes: - kender I ikke de fester hvor der lige er kommet godt gang i festen, folk hygger, drikker og danser og så bliver lyset skruet op og der triller suppe ind...? Så er der ikke ret mange der har lyst til at feste videre derefter..

Nå - håber du kan bruge det :thumbsupsmileyanim: Held og lykke med den store dag :kiss:

MVH Ditte

0

Del dette indlæg

Vores fest kommer til at slutte omkring kl. 2, da den fri bar og musikken stopper kl 1 og derefter er der jo natmad. Synes det er et passende tidspunkt. Vores familier er lidt forskellige, min er ikke så meget for sprut, fest og farver, men det er min kommende svigerfamilie. Men der vælger vi at tage hensyn til min familie, da de ville føle ubehag ved en sådan fest. I øvrigt har jeg altid sagt at min bryllupsfest, ikke skulle være en drukfest. Derfor er det perfekt for os. men det kommer jo også an på brudeparret samt feststedet, for nogle feststeder er ikke lige oplagte til druk, fest og farver og det er vores ikke. Feststedet er meget FINT. men det er hvad vi ønsker.

0

Del dette indlæg

Vores fest kommer til at slutte omkring kl. 2, da den fri bar og musikken stopper kl 1 og derefter er der jo natmad. Synes det er et passende tidspunkt. Vores familier er lidt forskellige, min er ikke så meget for sprut, fest og farver, men det er min kommende svigerfamilie. Men der vælger vi at tage hensyn til min familie, da de ville føle ubehag ved en sådan fest. I øvrigt har jeg altid sagt at min bryllupsfest, ikke skulle være en drukfest. Derfor er det perfekt for os. men det kommer jo også an på brudeparret samt feststedet, for nogle feststeder er ikke lige oplagte til druk, fest og farver og det er vores ikke. Feststedet er meget FINT. men det er hvad vi ønsker.

Nu er fest og farver ikke altid det samme som sprut/druk. Det oplever man ved langt de fleste bryllupsfester. At folk godt kan feste igennem uden at være sanseløst berusede og det er meget sjældent at bryllupsfester udarter sig til at være egentlige drukfester. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Nu er fest og farver ikke altid det samme som sprut/druk. Det oplever man ved langt de fleste bryllupsfester. At folk godt kan feste igennem uden at være sanseløst berusede og det er meget sjældent at bryllupsfester udarter sig til at være egentlige drukfester. :thumbsupsmileyanim:

Lige mine ord :-)

Jeg mener (som flere andre), at sluttidspunktet udelukkende er et spørgsmål om temperament OG om hvilke traditioner, man vil holde i hævd.

Hvis man ønsker en fælles afslutning med alle gæster, er klokken 2 et meget passende tidspunkt at servere natmaden på. Fortsætter man efter kl. 2 skal man være forberedt på at især de ældre festdeltagere vil smutte før festens slutning.

Overfor denne overvejelse står så, at langt de fleste bryllupsmiddage først slutter henad midnatstid - sådan ER det bare, uanset hvad brudeparret har af intentioner om "at vi skal ikke sidde ved bordet ret længe" (jeg har hørt den melding fra brudepar MANGE GANGE, hvor de så efterfølgende er blevet overrasket over, hvor hurtigt aftenen egentlig går).

Vil man have ret meget mere end 2 timers dans, musik og hygge, er det derfor ikke realistisk at tro, at det kan nås samtidig med at man slutter klokken 2.

Så det er et "strategisk valg", I skal foretage. :bestwishes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu kan der ligge noget geografisk i det men jeg har faktisk været ude for en del bryllupsfester på det sidste - ca. 30% - hvor middagen og kaffen har været klaret inden kl. 23. Bl.a. fordi de er startet tidligt eller fordi der bare ikke har været så mange indslag m.v. Det giver lidt mere tid i den anden ende.

Vi har så et andet (luksus) problem med de fester som ikke skal slutte kl. 2 (eller 3). Vores dj's taler altid med kunderne nogle dage inden festen om forløbet, og naturligvis om musikken. Nogle har særlige ønsker til sidste nummer. Der er vi nødt til at sige til dem at der er en ret stor risiko for at der ikke er så mange tilbage når vi spiller det sidste nummer, og ofte når man ikke at spille et decideret sidste nummer og sige rigtigt farvel. Fordi folk og dermed festen kan dø ud på 1 1/2 minut når det er ud på de små timer. Det er ulempen ved ikke at have fast sluttidspunkt på og slutte mens festen er på sit højeste :help:

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Hejsa

uha ligesom dig har vi selv tænkt over det med tiden, der hvor vi skal holde vores skal musikken stoppe kl 01. :)

men vi skal være i kirken kl 13.30, vi regner med og gå til bords kl 17 og natmaden kommer så på bordet når musikken slutter kl 01

så har det jo også været en lang dag , min frisør kommer kl 9 da alle mine 6 brudebørn også skal have sat hår :help:

held og lykke til dig /jer :blink:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer