Sign in to follow this  
Followers 0
Guest septemberpar

Ked af det og skuffet

15 posts in this topic

Hejsa!!!!!

Bliver lige nødt til at have lidt luft......

I går var vi på tur med svigermor og svigerfar, det skulle have været en hyggelig tur, men endte ret hurtig med at min svigermor gjorde mig ked af det og skuffet.

Snakken kom jo ind på vores forestående bryllup, med hvordan og hvorfor og alt det der. Og snakken faldt på et tidspunkt på bryllupslagkagen, hvornår vi skulle have den og pris mm.

Jeg har på et tidspunkt sagt at vi syntes at en bryllupslagkage fra en bager/konditor var lidt meget dyr, og efter som jeg elsker at lave kreative ting og gerne selv vil prøve at lave en kage til dagen, så var det nok det vi endte med. Dengang nævnte svigermor så at hendes nabo havde et stativ vi kunne låne, hvilket selvfølgelig vi gerne ville.

MEN MEN MEN. NU meddelte min svigermor igår at hun havde aftalt at bryllupslagkagen lavede hun sammen med naboerne. Og jeg bestemt ikke skulle bestemme hvordan den skulle være, eller hvordan den skulle smage eller hvordan den skulle pyntes. Jeg kunne se og smage den, når jeg kom til festen.

Jeg blev bare så ked af det og skuffet, det er jo vores bryllup og vi, min kærste og jeg, havde snakket om at lave kagen sammen...... Plus at jeg har brugt masser af tid på at finde opskrifter og billeder af kager, så det bliver lige den kage vi godt kan lide, Min kæreste er også meget kræsen, hvad det angår.

NÅ MEN så syntes hun da også at det var spild af penge på blomster til kirken, da kirken tilbyder at pynte kirken for 300 kr. Men her ville jeg gerne have nogen af de samme blomster som i min brudebuket. Men det var pjat.

Desuden har min kærste selv en gammel ford som vi gerne vil køre i, så det er der styr på..... Så nævner Svigermor at de har lige nu tilbud på en mousserende hvidvin i et af supermarkederne, den hvidvin er vi bare helt vild med. Nå men min kærste siger så, at sådan en må vi have købt. Så kan vi dele den undervejs i bilen fra kirken. Vi skal bare finde en mulighed for at køle den ned. Men det er let i en køletaske med masser af kølerelementer. Nu blev svigermor for alvor sur, det skulle vi slet ikke arrangere, det bestemte de om vi skulle have champange eller hvidvin eller ingenting. Men min kærste kan kun tåle meget få drikke af sådan noget ellers bliver han syg.

Jeg fik at vide at jeg gik alt for meget op i det bryllup og jeg skulle ikke planlægge alting..........

Jeg må også indrømme at jeg har det lidt med at jeg gerne vil have kontrol over tingene, og jeg vil gerne have det hele skal være gennemført romantisk. Jeg skal jo da kun giftes en gang.....

Er jeg for nærtagende, skal jeg slappe lidt af eller???????

Tak fordi i ville høre på mig

Knus fra Heidi

0

Annonce ♥

HVEM ER DET DER SKAL GIFTES???

Sidder og bliver helt gal, det er da ikke din svigermor der skal bestemme hvad i skal og ikke skal. Det er jeres dag og det er jer som bestemmer hvad i vil have og ikke vil have. Synes du skal sige til din svigermor at det er pænt af hende at tænke på jer men at det nu engang er jeres STORE dag og ikke hendes. Sig også til hende at hun sikkert havde det på samme måde da hun blev gift med planlægning.

Det er EN dag i hele jeres liv og sikkert den største og bedste dag i jeres liv der skal I have lov at bestemme. Tro mig jeg har det svært med min mor som vil bestemme men har bedt hende om at hjælpe med det JEG ber hende om.

Håber det løser sig :thumbsupsmileyanim::thumbsupsmileyanim:

0

Kære Heidi,

sådan som jeg læser din beretning fra dagen i går, så er der to aspekter i det:

1. Din svigermor er enormt sød og vil gerne lave en masse søde overraskelser til dig, vil gerne betale for en del af det og vil helt sikkert også gerne vise sin deltagelse og engagement i jeres bryllup.

2. Så er der dine egne planer og tanker - og behovet for kontrol over det hele. Oven i dette kommer din kærestes "kræsenhed" mht kage og begrænsning vedr alkohol. Dette er to fakta som din svigermoder jo burde kende til.......?!

Mit råd til dig må i denne sag være, at du sætter dig ned med din svigermoder (og måske også din egen mor????) og bliver enige om hvilke områder, der er "no go" for hende og alle andre deltagere. Altså områder hvor du ABSOLUT IKKE ønser indblanding og hvor det er dig og din kærestes behov og ønsker, der sætter dagsordenen fuldstændigt!

Så kan du jo nok også finde områder, hvor du fx kan slippe kontrollen lidt - fx med risposer i kirken eller hvad ved jeg...... Bare du ved at de bliver lavet :-)

Jeg har desværre ikke selv en svigermor - eller en svigerfar - og det er jeg lidt ked af. Jeg er selv absolut kontrolfreak, men jeg ville bare gerne dele min glæde med dem og så ville jeg forsøge at inddrage dem i det omfang jeg kunne/ville.....

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Hav en dejlig weekend.

KH

Connie

0

Sikke da en Sviger-monster-mor!

Men - med det sagt, kommer jeg nok til at tage hende lidt ufrivilligt i forsvar nu.

Kunne det tænkes at hun bare rigtigt gerne vil være sød og lave de her ting som overraskelser? Tænk nu hvis hun har gået og tænkt at det kunne være SÅ hyggeligt at overraske jer med bobler i bilen, en bryllupskage eller noget andet, og hun så bliver fanget lidt af at du nævner du har planer for det?

Og så får hun sagt de her ting på den dummest mulige måde?

Kan du normalt tale med hende om de fleste ting? For så kunne det jo være en ide at sætte sig ned over en kop kaffe og forklare hende at det squ gør dig ked af det, når hun siger tingene sådan, og at du sætter pris på at hun vil lave kagen, men nu har du brugt meget tid på at finde det kageværk du virkeligt godt kunne tænke dig osv.

Ellers må ham din tilkomne træde lidt i karakter og forklare sin mor at det er jeres bryllup, jeres planer og jeres ønsker, og hun kan synes om det eller lade være, men blande sig, skal hun ikke.

Men jeg forstår du er ked over det og at du føler dig lidt trådt over tæerne - og jeg håber sådan du/I finder en løsning, så du får lov at få tingene som du har gået og drømt om!

Knus og krams og op med humøret!!! :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Jeg syntes du skal bede din kæreste om at tale med sin mor og få sat på plads hvem der arrangerer dit bryllup og hvis hun vil hjælpe skal det være på jeres betingelser.

Jeg ville være blevet rasende og sagt fra. Men det bedste er jo nok at sige at I er glade for hun gerne vil hjælpe men at I tager det sidste ord i beslutningerne og det skal holdes på jeres måde.

Kh

Anette

0

Hej der, uuhh vor kan jeg godt forstå dig. jeg tænker lidt, at det måske var din svigermors mor, der arrangerede hendes bryllup (det var der jo tradition for før). det kan være at hun føler at det er helt på hendes plads at blande sig. ikke dermed sagt at det er iorden. jeg ville klart snakke med hende, eller få manden til det.

jeg syntes det er rigtig fedt, hvis hun gerne vil forberede nogle overraskelser rundt omkring, med boble og sådan. men med kagen, efter at du har forklaret at du gerne selv vil stå for det, ja så syntes jeg hun overskrider grænsen, nå hun laver planer bag om ryggen på dig.

Jeg håber i finder en god løsning, uden at det skal blive en stort drama, for det er der ingen der har brug for.

0

Dit oplæg får mig til at vride mig på stolen af følelser og forståelse... Der ligger så mange følelser i en bryllupsplanlægning og velmente bidrag fra familie til planlægningen, kan blive et mareridt for selv den mest forstående brud..

Jeg kan udemærket forstå både dig og din svigermor. Du har brugt tid på at finde opskrifter osv. til bryllupskage og transport, samt hvad der dertil hører, har du også tanker om og så lige pludselig siger din svigermor at det skal du slet ikke tænke på eller blande dig i..

Jeg tror at din svigermor mener det godt og bare vil hjælpe, det vigtigste er bare at få snakket om det og sætte grænser..

Jeg har en lignende historie..

Mine forældre, som jeg elsker højt på jorden de spurgte os en dag om vi havde besluttet transport og jeg sagde at vi havde tænkt os at det bare skulle være en privat bil (forældre eller svigerforældres bil). Så sagde min mor at vi ikke skulle bestille noget og at de stod for transport,da de kente en som kørte brudebiler. Så nu har vi transport og spurgte så forleden min mor mth. drikkevarer osv. til bilen, og fik det promte svar at det skulle vi ikke tage os af.. Så nysgerrige brud, som jeg er, må blande mig udenom ;) ..

Mine forældre har så et vennepar hvor manden er bager og min mor sagde så at de rigtig gerne ville lave den til os og det har jeg sagt ok til.. Vi ved ikke hvordan den bliver eller hvordan den kommer til at smage, men vi må gerne komme med forslag til den..

Så jeg har sluppet på kontrollen af transport og delvis bryllupskage.. Jeg stoler på at det nok skal blive rigtig godt..

Jeg syntes at du skal tænke meget over om I virkelig ønsker at lave bryllupskagen selv, der er mange andre ting som man kan bruge tid på dagene op til ens bryllup end at lave bryllupskage.. Jeg syntes at det er en rigtig god ide at overlade det til din svigermor (hvis du har tiltro og ønsker dette), MEN på den betingelse at de hører på de ideer og forslag i har til en bryllupskage og hvis de laver en prøvekage, at i må smage den og godkende den!!

Mht. transport ville sige det til din svigermor som du skriver her med at din kæreste er kræsen mht. drikkevarer og at det vil I bestemme..

Tilgiv mig for det lange indlæg.. Jeg håber at i finder en god løsning sammen, det vigtigste er at snakke om tingene og om du har tiltro nok til din svigermor til at overlade nogle ting til hende..

0

Uha hvor ville jeg blive tosset!!! Det er vores bryllup, og derfor os der bestemmer. det skulle hverken mine forældre, ssvigerforældre eller ander!! Der vil jeg (som jeg altid er...) være stædig og stampe i jorden!

0

Annonce ♥

Jeg mener ikke hun kan tillade sig at bestemme, men hvis hun gerne vil oiverraske jer så syntes jeg det er ok. Men så skal hun da på en pæn måde sige at ku hun godt tænke sig at overraske jer med..

Men er lidt nysgerrig.. hvad sagde din kæreste til det... reageret han ikke på det?

0

Der er stor forskel på at blive spurgt/få tilbudt og på at blive dikteret, hvad man skal og ikke skal på ens egen dag...

Jeg forstår så udmærket din skuffelse og må sige, du tager det bedre end jeg. Jeg ville blive skuffet og vred :thumbsupsmileyanim: , men véd også, jeg ville kunne have svært ved at sige det, da man i sådanne situationer jo ofte bliver taget på det forkerte ben.

Har du talt med din kæreste om det? Synes det kunne være godt om det var ham, der fik sagt fra over for sin mor! Det kan gøres på en kærlig, men bestemt måde. Jeg véd, min kæreste bakker mig op i lignende situationer; det er befriende og meget tiltrækkende, så det er vigtigt, at I finder ud af, hvad I ønsker og så ville det da være fint, om I kunne finde noget, som svigerforældrene kan hjælpe med - ikke overtage! Så selvom det er i bedste mening og bla bla bla... så er det vigtigt at få markeret, at det er jeres dag...

:thumbsupsmileyanim:

0

Selvfølgelig skal svigermor ikke bestemme, men jeg må nok indrømme at jeg under mig over hvorfor din kommende mand ikke kommer lidt på banen og siger fra.

Det er slet ikke din opgave, men hans. Synes i skal se og få gjort klart at det er jeres bryllup og at i gerne selv vil planlægge jeres bryllup.

Men kommende mand, kom ind i kampen! :thumbsupsmileyanim:

0

Hejsa!!!!!

Bliver lige nødt til at have lidt luft......

I går var vi på tur med svigermor og svigerfar, det skulle have været en hyggelig tur, men endte ret hurtig med at min svigermor gjorde mig ked af det og skuffet.

Snakken kom jo ind på vores forestående bryllup, med hvordan og hvorfor og alt det der. Og snakken faldt på et tidspunkt på bryllupslagkagen, hvornår vi skulle have den og pris mm.

Jeg har på et tidspunkt sagt at vi syntes at en bryllupslagkage fra en bager/konditor var lidt meget dyr, og efter som jeg elsker at lave kreative ting og gerne selv vil prøve at lave en kage til dagen, så var det nok det vi endte med. Dengang nævnte svigermor så at hendes nabo havde et stativ vi kunne låne, hvilket selvfølgelig vi gerne ville.

MEN MEN MEN. NU meddelte min svigermor igår at hun havde aftalt at bryllupslagkagen lavede hun sammen med naboerne. Og jeg bestemt ikke skulle bestemme hvordan den skulle være, eller hvordan den skulle smage eller hvordan den skulle pyntes. Jeg kunne se og smage den, når jeg kom til festen.

Jeg blev bare så ked af det og skuffet, det er jo vores bryllup og vi, min kærste og jeg, havde snakket om at lave kagen sammen...... Plus at jeg har brugt masser af tid på at finde opskrifter og billeder af kager, så det bliver lige den kage vi godt kan lide, Min kæreste er også meget kræsen, hvad det angår.

NÅ MEN så syntes hun da også at det var spild af penge på blomster til kirken, da kirken tilbyder at pynte kirken for 300 kr. Men her ville jeg gerne have nogen af de samme blomster som i min brudebuket. Men det var pjat.

Desuden har min kærste selv en gammel ford som vi gerne vil køre i, så det er der styr på..... Så nævner Svigermor at de har lige nu tilbud på en mousserende hvidvin i et af supermarkederne, den hvidvin er vi bare helt vild med. Nå men min kærste siger så, at sådan en må vi have købt. Så kan vi dele den undervejs i bilen fra kirken. Vi skal bare finde en mulighed for at køle den ned. Men det er let i en køletaske med masser af kølerelementer. Nu blev svigermor for alvor sur, det skulle vi slet ikke arrangere, det bestemte de om vi skulle have champange eller hvidvin eller ingenting. Men min kærste kan kun tåle meget få drikke af sådan noget ellers bliver han syg.

Jeg fik at vide at jeg gik alt for meget op i det bryllup og jeg skulle ikke planlægge alting..........

Jeg må også indrømme at jeg har det lidt med at jeg gerne vil have kontrol over tingene, og jeg vil gerne have det hele skal være gennemført romantisk. Jeg skal jo da kun giftes en gang.....

Er jeg for nærtagende, skal jeg slappe lidt af eller???????

Tak fordi i ville høre på mig

Knus fra Heidi

Hun er en kæmpe kost, og så er den ikke længere!

Har lige haft opgør med min egen mor, og et mindre med svigerfars kæreste, der begge troede, at vi skulle retfærdiggøre ethvert af vore valg ang. bryllup over for dem. Det er yderst mystisk, at folk ikke kan forstå, at det er brudeparret, der er værter og dermed kan bestemme, hvordan dagen skal forløbe. Kommer vi måske til deres sølvbryllupper osv. og kommenterer på arrangementet eller ligefrem laver det om? Hvorfor er bryllup så anderledes?

Der KAN evt. være et andet perspektiv, hvis forældreparrene er med til at betale, hvilket de overhovedet ikke er i vores tilfælde.

Under alle omstændigheder: Både forberedelserne og festen er til for jeres glæde, så hvis det i stedet fører til bekymringer og skuffelse, er der noget, der skal laves om!

Held og lykke

Anette

0

Annonce ♥

jeg syntes din svigermor lyder som...ja undskyld en rigtigt Biiiib... jeg ville også blive sur hvis det var mig og ked af det... jeg syntes i skal snakke med hende i fællesskab og om hvad det er i er kede ad... fx. det med drikkevare og bryllupskage der er ingen anden en min kæreste og jeg som skal bestemme det, hvem er det måske som holder bryllup... og hvis det betyder meget for jer at lave den selv så sig det til hende... håber i får løst problemet med svigermor.... :)

0

Hejsa

Jeg kan ikke tilføje så meget nyt end det der er nævnt som jeg er enig i men kan ikke lade være med at tænke på at svigermor må have misforstået situationenen. Det er jo ikke en polterabend der skal planlægges. Hvis man absolut vil gå efter bryllupstraditionerne så har hun faktisk ikke den store plads. Som jeg husker det er det forloveren der sørger for transport/pyntning/drikkevare til bil fra kirken, hvis man gør det sådan. Men selvfølgelig er det meget pænt af hende at vil tage del i planlægningen men det skal altså være på jeres præmisser.

Til mit bryllup her til august vil min store søster gerne være meget med i planlægnningen, da vores forældre er døde. Og hun vil stå for bordpyntningen eller ihvertfald hjælpe. Da jeg i god tid købte invitationskort og bordkort som jeg faldt for, blev hun noget tavs og virkede fornærmet fordi jeg gjorde det alene. Jeg fortalte hende at jeg fandt lige det jeg ville have, så hvorfor vente. Det gjorde at min søster begyndte at slappe lidt af og måske huske på at det er altså mit bryllup. Siden har jeg dog ændret mig, fordi hun så er mere beskeden. Og da jeg fik tænkt mig om og husket selv på at hun faktisk har en god smag og er den eneste der kan købe tøj-gaver til mig, har jeg sagt til hende hvad jeg ikke kan lide af borddækning og hvad jeg kan lide og ellers så står hun suverænt for bordpyntningen. Jeg er kommet dertil at jeg faktisk glæder mig til at blive overrasket. Og det er stort for jeg er også kontrol-freak. Men der er så meget andet jeg har indflydelse på. :balloons:

Håber du finder en løsning. Tag tyren ved hornene :biggrin:)

Hilsner Charlotte

0

Hej.

Jeg synes du skal tale med din svigermor om hvilke ting I selv ønsker at planlægge og hvilke ting I godt vil overlade til andre. Giv hende evt. nogle hints til hvordan Du/I gerne vil at hun laver de ting som hun skal stå for.

Jeg vil selv synes det var helt fantastisk hvis min svigermor sagde at de nok skulle stå for kage, bil o.s.v. - jeg elsker overraskelser, så kan det da godt være at jeg ville sige til hende hvilken farver der skulle være på kagen og fortælle lidt om vores drømme til transport, men ellers vil det være super spændende at se hvad de har fundet på.

Jeg tror mødre/svigermødre har en stor trang til at ville deltage i forberedelserne til et bryllup, og den glæde det vil være for min mor og svigermor vil jeg ikke tage fra dem, men vi har selvfølgelig også nolge ting som de ikke skal blande sig i, og det siger vi bare til dem, når bare der er noget andet de kan få lov til at gå op i, så er det fint med dem.

Det er selvfølgelig meget forskelligt hvordan man er som person, og vil I helst stå for at arrangere alt selv, så må I sige det til din svigermor (hellere i dag end i morgen - inden hun kommer for langt i forberedelserne), så ved hun også hvad hun skal forholde sig til, for det er da helt ok, at have det på den måde.

Jeg håber du kan bruge mine tanker til noget.

0