Sign in to follow this  
Followers 0
Fam.Kjær

Børn og bryllup

21 posts in this topic

Hejsa derude.

Vores bryllup er ikke tidssat endnu, men vi går og tumler med hvad vi vil have til brylluppet...så derfor har vi brug for lidt hjælp, og ikke mindst nogle holdninger til dette:

Vi har selv to børn, en på 8 år og en på 1½ år. Begge skal med til vores bryllup, dette er vigtigt for os begge.

Men hvad skal man invitere med af børn fra den nærmeste familie? Her tænker jeg på kusiner og fætre til vores børn.

På min side af familien har børnene et meget tæt forhold alle sammen (de er 8 spredt inden for 7 år) og der ville aldrig blive noget "problem" med at have dem med, da forældrene er MEGET opmærksomme på deres børn og at de ikke skal være "midtpunkt" når de skal til foreksempel bryllup.

Problemet ligger på min kærestes familie. Der er der kun 1 kusine på 4 år, og hun er (undskyld) en pestilens nogle gange. ALT skal drejes om hendes navle, hendes mor tager sig ikke af hende, normalt plejer det at være mig, min svigermor eller andre "tilfældige" gæster der tager sig af hende når hun kommer og vil have det ene eller andet. Alt skal gå efter hendes næse ellers stikker hun i et hyl :bearhug:

Jeg ved man ikke kan tillade at bede min svigerinde om ikke at tage hendes datter med hvis vi tager niecer og nevøer med fra min side af familien, men hvad søren gør man?

Jeg har ikke i sinde at få ødelagt vores bryllup fordi at vi skal blive irriteret over hende...og ja jeg syntes godt jeg kan tillade mig at være egoistisk i dette tilfælde ;)

Noget helt andet er at vi havde overvejet at ansætte 2 barnepiger der skulle sørge for at lege og putte børnene når dette er tid...er der nogen der har erfaring med dette?

0

Annonce ♥

Jeg synes ikke man kun kan invitere børn fra den ene side af familien og ikke fra den anden.... Jeg havde taget alle børnene med eller ingen. Synes det er en super idé at have en barnepige med til at hjælpe og underholde børnenen.

Edited by Miss-Lena
0

Jeg synes ikke man kun kan invitere børn fra den ene side af familien og ikke fra den anden.... Jeg havde taget alle børnene med eller ingen. Synes det er en super idé at have en barnepige med til at hjælpe og underholde børnenen.

Hejsa

som jeg skrev ved jeg at vi ikke kan tage nogen med og ikke nogen andre

spørgsmålet er muligvis ikke tydeligt nok ovenstående...men hvad gør vi så? Skal man fortælle min svigerinde at hun selv skal have styr på sin datter ellers er datteren ikke velkommen oder was? Kan man tillade sig at gøre det...

men ellers tak for svaret ;)

0

Hejsa

spørgsmålet er muligvis ikke tydeligt nok ovenstående...men hvad gør vi så? Skal man fortælle min svigerinde at hun selv skal have styr på sin datter ellers er datteren ikke velkommen oder was? Kan man tillade sig at gøre det...

hejsa,

Jeg har tænkt mig at sige "børn er velkommen i kirken men ikke til festen, undtagen spædbørn", og sådan har det været til de fleste bryllupper jeg har været til. Du kunne evt. invitere børn til receptionen (hvis du holder det) men ikke til festen. At vælge barnet fra (fra din kærestes side)vil give nogle problemer, nogle kunne blive sure over det... Især hvis der andre børn med (hvis nu)

Det er også svært at skulle sige til en mor at hun skal styre sin unge osv. Måske kunne du spørge hende om hvad hun foretrækker... Forklar hende at du har spurgt om det samme til din familie og at de har svaret at de ingen problemer har med at have deres børn med, fordi de underholder sig selv og de voksne kan sagtens have en god fest. Sig til hende at du vil jo gerne have hun også får en god fest og derfor må hun vurdere hvad er bedst.

Hvis der skal være børn med så er det en god idé med barnepige... jeg fandt følgende på nettet:

Young children may be bored. Bring coloring books, crayons and other activities that might keep them amused for a few hours.

Young children might not appreciate wedding food. If you have a picky child and the catering facility doesn't offer chicken fingers, you might consider bringing your child's food.

If the party is lasting late into the night you may have to leave early. Especially if your children tend to get cranky when they miss their bed times.

held og lykke,

knus C

0

Annonce ♥

Hejsa

hejsa,

Jeg har tænkt mig at sige "børn er velkommen i kirken men ikke til festen, undtagen spædbørn", og sådan har det været til de fleste bryllupper jeg har været til. Du kunne evt. invitere børn til receptionen (hvis du holder det) men ikke til festen. At vælge barnet fra (fra din kærestes side)vil give nogle problemer, nogle kunne blive sure over det... Især hvis der andre børn med (hvis nu)

Det er også svært at skulle sige til en mor at hun skal styre sin unge osv. Måske kunne du spørge hende om hvad hun foretrækker... Forklar hende at du har spurgt om det samme til din familie og at de har svaret at de ingen problemer har med at have deres børn med, fordi de underholder sig selv og de voksne kan sagtens have en god fest. Sig til hende at du vil jo gerne have hun også får en god fest og derfor må hun vurdere hvad er bedst.

Hvis der skal være børn med så er det en god idé med barnepige... jeg fandt følgende på nettet:

Young children may be bored. Bring coloring books, crayons and other activities that might keep them amused for a few hours.

Young children might not appreciate wedding food. If you have a picky child and the catering facility doesn't offer chicken fingers, you might consider bringing your child's food.

If the party is lasting late into the night you may have to leave early. Especially if your children tend to get cranky when they miss their bed times.

held og lykke,

knus C

Havde ikke overvejet det med reception...skal helt sikkert med i overvejelserne :bearhug:

God måde som du skriver at man "komme om " det på ved at tage sådan en snak med hende

tak for input

knus

0

Uha, det er ikke en rar situation at stå i... Vi holder reception efter kirken, hvor børn er velkomne, men selve middagen er en voksen-fest, med undtagelse at min mands 2 børn (som der også får besked på det ikke er dem der er i centrum, men os. Keder de sig, har vi et værelse med DVD og lignende de kan gå op på). De får også et par af gæsterne som deres "kontaktpersoner", for jeg kunne forestille mig, at vi ikke har det store overskud til at løse konflikter mellem dem og lignende på den store dag. Selvom de nu plejer at opføre sig eksemplarisk når vi er ude!

Jeg vil foreslå at du taler med hende - det er en stor dag for dig, og det må hun også kunne forstå. Jeg vil i hvert fald ikke have min dag ødelagt (forstå mig ret...) af en forkælet kusine...

Edited by mille1981
0

Vi tager hele banden af børn med til brylluppet - jeg er typen der synes det er super hyggeligt og med til at gøre det hele lidt mindre formelt, med sådan en omgang lækre unger!

Vi gør det at vi dele forældre med mere end 1 barn, sådan så de sidder ved hver deres bord og har hver deres barn med sig, så vi får spredt dem lidt ud og undgår de værste søskende konflikter under middagen.

Og så indretter vi et børnehjørne med legesager, tegnesager, TV og DVD afspiller, spil, puder og tæpper, så de ligesom har en zone, der er kun for dem.

Jeg tror vi til receptionen har lopper fra str. 14 dage til tæt på 18 og til middagen er de fra 2 til 18 år, de store kan jo nærmest ikke kaldes lopper længere.

Jeg kan godt forstå du er lidt for og imod lige præcis når det kommer til den unge dame, og jeg synes forslaget om at tage en snak med hendes mor, om hvad hun helst vil, er en fantastisk ide! Måske vil hun bare helst til fest som voksen og ikke som mor - det kan man jo også have brug for en gang i mellem!

0

Annonce ♥

Som de andre skriver og som jeg ved du osse godt ved, så det enten eller.

Vi tager vores børn med til middagen, også bliver de hentet efterfølgende.

Vi ønsker ikke en børn med fest og har derfor allerede nu sagt til vores venner og famiile med børn at det uden børn.

Nogle er blevet ganske fornærmet men det kan vi så ikke tage os noget af,

så må de melde klart fra.

Til receptionen er alle børn velkomne, men kl 16:30 dut skal de være hentet, ellers

anmoder vi forældrene om at smutte med dem.

MizzT

0

Vi inviterer heller ikke børn med til festen.... vi har ikke selv børn og har efterhånden oplevet så mange umulige børn, til diverse fester, som løber rundt og skriger og hvor forældrene ikke kan styre dem....... så det vil vi ikke have på vores store dag.....

Aldersgræsnen er 14 år......

0

Jeg stod i samme dilemma med børn - med eller ikke med? Og forhørte mig både herinde og ved noget familie. Jeg er endt ud med at vi inviterer børn over 13 med (den yngste af de store er 13, den næste er 8). Ingen af de berørte familier er kede af hvis vi deler søskendeflokken eller undlader at invitere deres børn. De var faktisk lettede, for så skulle de ikke holde styr på deres små børn. Så i invitationerne skriver vi navne på alle dem fra husstanden der er inviteret med. Sådan passer det sammen i vores tilfælde, men nogle gange kan det jo være nødvendigt at præcisere i invitationen at børn ikke skal med...

Husk I skal hygge jer, og jeres gæster skal hygge sig. Det er ikke en legeplads for børn - det er et bryllup, som min kære svigerinde sagde til mig ;-)

0

Annonce ♥

Ja, den er lidt svær...

Jeg ville nok gøre det sådan, så jeg på invitationen skrev forældrenes navne, og ønsker forældrene så at have deres børn med, så spørger de vel... (Og mon man på den måde ikke skræmmer nogle væk, hihi... Strengt, I know ;) Men hvis så folk spørger, om de må tage børn med, så kan I jo svare, at det nok ikke bliver en børne-venlig fest (og så må I gøre op med jer selv, hvor strikse I vil være... Personligt synes jeg det er HELT ok at vælge børn fra...)

Til vores bryllup skal vores egen søn med, og folk er velkomne til at tage deres børn med... Men tror helt ærligt ikke, at folk gør det...

Men men men - skulle de tage børnene med, så er det da helt ærligt ikke mit "problem" og derfor ville jeg aldrig betale en barnepige for at passe andres børn. Vil forældrene have deres børn med, så må de altså selv passe dem - ellers må de aflevere hos bedsteforældre/venner e.lign. for den ene aften :thumbsupsmileyanim:

0

Hej signe.

Dejligt at se dig herinde :thumbsupsmileyanim:

Vi har valgt ikke at have Josefine med til festen, da jeg er sikker på at jeg ikke ville kunne slappe af på samme måde som hvis hun ikke var der. Hun skal helt sikkert med i kirken og så også med ud og ha taget billeder bagefter. Derefter kører min far hende ud til et af vores vennepar som bor tæt på festlokalerne. Dette vennepar skal godt nok med til festen, men deres datter skal af bedsteforældrene og de vil også gerne passe Josefine. Josefine er trygge ved dem og så er der jo en på samme alder at lege med. Så det skal nok gå :fløjt:

Knus kristine (babyklar april 08)

0

Hmmmm....jeg kom lige til at tænke på...den der 4-årige kusine på din mands side, er hun ikke bare opmærksomhedssøgende fordi hun ofte er det eneste barn på den alder, eller??? Hvis der nu også kommer en hel masse fætre og kusiner fra din side af familien så hun har en hel masse andre unger at lege med og der oven i købet er en barnepige til at tage sig af dem, tror du så ikke at det går??

Det er rigtig svært det med om børn skal med eller ej.....vi har heller ikke rigtig besluttet det endnu. Vores nærmeste venners børn vil vi rigtig gerne have med, men de andre vennepars børn er vi sådan set lidt ligeglade med. Men det vil også bare være underligt hvis vores nærmeste venners børn er de eneste der bliver inviteret med, og især deres store pige, der vil være 4 til den tid, vil jo kede sig bravt, hvis der ikke er nogen at lege med. Lillesøster vil kun være ca. ½ år til den tid, så hun skal jo med uanset hvad - man kan jo ikke tage madpakken fra hende. Og på den anden side så ville vi jo synes at det var træls hvis en masse af vores venner skal tage tidligt hjem fordi børnene skal puttes - så må de da hellere få dem passet så de selv kan feste igennem sammen med os. Så jeg kender godt dit dilemma.

0

Hej signe.

Dejligt at se dig herinde :)

Vi har valgt ikke at have Josefine med til festen, da jeg er sikker på at jeg ikke ville kunne slappe af på samme måde som hvis hun ikke var der. Hun skal helt sikkert med i kirken og så også med ud og ha taget billeder bagefter. Derefter kører min far hende ud til et af vores vennepar som bor tæt på festlokalerne. Dette vennepar skal godt nok med til festen, men deres datter skal af bedsteforældrene og de vil også gerne passe Josefine. Josefine er trygge ved dem og så er der jo en på samme alder at lege med. Så det skal nok gå :)

Knus kristine (babyklar april 08)

Hehe...hejsa Kris ;)

ja man kan da heller ikke være anonym nogen steder mere gggg ;)

nej pjat, jeg har helt selv egoistisk besluttet at det kun bliver vores egne børn der kommer med. Gider ikke alt det der pjat, og min mand prøvede at snakke lidt fornuft med sin søster...hvilket bare ikke kunne lade sig gøre, da hun opfattede det som om at hun da ikke kunne forstå hvorfor at vi ikke kunne underholde hendes datter hvis det nu var med børn, for hun ville da selv drikke sig fuld og have det sjovt...så ingen børn andre end vores egne.

Er ikke i tvivl om at det nok skal gå med begge børn, det er en familiefest...altså VORES familie fest, os fire ;)

Glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå til Jeres bryllup :)

0

Annonce ♥

Jeg var 6 da mine forældre blev gift, til min brors dåb..... De havde hyret en barne pige til at tage sig af os, lege med os, og skifte ble med mere. Jeg husker dagen som en rigtig god dag (barnets perspektiv) og mine forældre er glade for den løsning. Vi havde en krog væk fra musikken, med legetøj, spil, tusser med mere hvor vi godt måtte være og lege. Jeg synes det var herligt.

Men men men.... Til mit eget bryllup bliver der børnefrit :D hehehe

0

Der har vi så lidt et dilemma - en del af familien kommer fra Sjælland, og der er en del med børn - og jo, vi ville et eller andet sted gerne have, at festen om aftenen kun er for voksne, men det er ikke så nemt, når en del af familien som sagt kommer fra Sjælland og brylluppet skal holdes i Jylland :)

0

Hehe...hejsa Kris ;)

ja man kan da heller ikke være anonym nogen steder mere gggg ;)

nej pjat, jeg har helt selv egoistisk besluttet at det kun bliver vores egne børn der kommer med. Gider ikke alt det der pjat, og min mand prøvede at snakke lidt fornuft med sin søster...hvilket bare ikke kunne lade sig gøre, da hun opfattede det som om at hun da ikke kunne forstå hvorfor at vi ikke kunne underholde hendes datter hvis det nu var med børn, for hun ville da selv drikke sig fuld og have det sjovt...så ingen børn andre end vores egne.

Er ikke i tvivl om at det nok skal gå med begge børn, det er en familiefest...altså VORES familie fest, os fire ;)

Glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå til Jeres bryllup :)

helt ærligt så syntes jeg det er synd at det skal gå udover de børn i din familie at hun ikke gider passe sit barn den dag..

hun har givt udtryk for at andre skal underholde hendes barn mens hun bliver "fuld" er ikke ansvarligt (hvad så med jer det er da jeres dag, hvorfor skal i tænke over det????). har man børn med kan man da godt drikke lidt men med måde....

og jeg ville helt ærligt hvis det var mig ud fra hendes ord og opførelse sige, fint du vil ikke holde opsyn/underholde og tage ansvar for din datter den dag ergo skal hun ikke med!!!!!!

men de andre der gider forældrene og derfor er de velkommen...

(eks. fordi et barn laver unoder skal resten af børne vel ikke have stuerest ;O) )

kan godt være andre syntes at de er forkert at kun og invitere nogle og ikke andre.

men hvis de andre betyder noget for jer skal de da med og fejre jeres store dag. hende søsteren har da selv ødelagt det.

ved at sige de ting til jer. hvis hun havede sagt ja selvfølgelig passer/underholder jeg min datter og søger for hun ikke laver ballade, så havede hun jo også været mere end velkommen.

men som nogle forslog at hun måske heller vil med som "voksen" end som mor.

og det vil hun jo. efter det hun siger så har i jo bare taget valget for hende for hun vil med som voksen, men stadig have datteren med. og man kan jo ikke blæse og have mel i munden ;)

vi havede et par med til vores fest.

og der skulle vi gå og sige til knægten (4år) at han ikke skulle dit og ikke skulle dat. osv. og ikke sætte sig ved bordene og ødeløgge bord pynten osv..

mens moderen sad og hyggede sig ude på terassen med de andre "voksene"

der var ikke en af dem /forældrene altså der sagde noget til ham hele dagen.

og det gik udover min fars kæreste´s yngste datter på 13 år. at hun skulle "lege babysitter" for ham.

og jeg fortryder det så inderligt..... at de tog ham med. men han var heller ikke inviteret, men fordi de bor i et andet land og kom til danmark sku han jo med. men de kender jo ingen der kunne passe ham her i danmark, kunne jeg ikke sige han ike måtte komme.

SORRY DET BLEV SÅ RODET OG SIKKERT OGSÅ GENTAGENE.

håber i finder ud af det og for en god fest

0

Til vores bryllup skal vores egen søn med, og folk er velkomne til at tage deres børn med... Men tror helt ærligt ikke, at folk gør det...

Men men men - skulle de tage børnene med, så er det da helt ærligt ikke mit "problem" og derfor ville jeg aldrig betale en barnepige for at passe andres børn. Vil forældrene have deres børn med, så må de altså selv passe dem - ellers må de aflevere hos bedsteforældre/venner e.lign. for den ene aften :)

Sådan mener jeg så ikke man kan stille det op. Man er nødt til at gøre op med sig selv om der skal børn med til festen eller ej, inden man sætter rammerne for festen.

Vælger man en fest hvor der er børn med (udover 1-2 stk.) så er det nemlig mere nærliggende at holde festen i et forsamlingshus, på et slot eller andre steder hvor man har det for sig selv og ikke er afhængige af andre. Sådanne steder er der mulighed for at man kan lade et rum være legeværelse o.l. for børnene (ligesom der ofte er udenomsarealer) og måske endda også sovemuligheder .

Hælder man derimod til at holde festen på en mindre kro eller et feststed hvor der måske er 2-3 andre selskaber tilstede også, så er det ikke særlig ideelt at have børn med til festen for så er der ingen udfoldelsesmuligheder for dem og så bliver det nemt et irritationsmoment.

Man er også nødt til at se på hvilken sammensætning man får ved at tilvælge børn. En af vores dj's spillede til et bryllup i lørdags hvor der var ca. 70 gæster. Ca. 35 af dem var børn. Det er måske lige i overkanten (han gik i hvertfald død for "knæk-lys").

0

Annonce ♥

Jeg vil give diskobil helt ret, lokalitet og omstændigheder er helt afgørende.

Vi blev gift i juni og holdt vores bryllup på et hotel. I kirken og til receptionen var der børn med , men om aftenen var børn ikke inviteret, det gav ingen problemer. Min bror er lige blevet gift i forrigweekend, de havde valgt en lidt anden løsning da de har børn selv. De hold festen i et selskabslokale hvr der var flere rum og det ene var så indrettet med video spil mm. til børnene. Selvfølgelig var man ikke i tvivl om at der var børn tilstede, men derfor var det er god fest alligevel. Min oplevelse var dog at de forældre der havde valgt at have børn med der var omkring 1 år, dvs. der hvor de endnu ikke kan ret meget men er nået over spædbarnsstadiet hvor de sover det medst af tiden, de forældre havde ike meget tid til at nyde festen og var ofte væk fra deres pladser under middagen - noget man absolut skal tænke ind i bordplanen så der ikke pludselig sidder 2 alene ved et bord fordi forældre og børn der ellers sad ved bordet er optaget andre steder.

Det er mine erfaringer, håber andre kan bruge dem.

0