Guest

Serveringspersonale...

20 indlæg i dette emne

Hej Piger!

Jeg er virkelig gået i tænke-boks over serveringspersonalet! Jeg skal holde fest med 75 gæster på Sonnerupgaard og har snakket med serveringsdamen man kan få nummer på der igennem. Hun virker rigtig flink, men hun mener hun skal bruge 4-5 piger ud over sig selv og det synes jeg virker helt vanvittigt!?

Vi skal have kold portionsanrettet forret og buffet til hovedret og dessert og folk kan altså sagtens selv hælde vin op - gider ikke det skal være sådan noget fancy noget! Hun mener de første piger skal møde op en time før(!) kagen skæres for (dvs. kl. 15) og så skal der være nogen fremtil kl. ca. 2 og de skal altså ifølge hende være 5 under maden - a 150 kr. i timen, hvilket slag på tasken giver 5-7.000 kr.

Jeg har selv arbejdet flere år som tjener under studierne og jeg synes det lyder fuldstændig vanvittigt!!! Især efter jeg lige har hørt fra Fru Corbett, der holdt fest samme sted for en uge siden, at de havde 2(!) piger som fik 1500 kr. hver for 12 timer. Der er altså pokkers til forskel på 3.000 og 6.000 kr.!?

På den anden side vil jeg jo også gerne have, at jeg er tryg ved der er fuldstændig styr på det, så jeg IKKE skal tænke over det på dagen!

Jeg har aftalt med hende, at vi ringes ved når jeg har et endeligt gæsteantal og menu. Har ikke lagt nogen penge eller givet hende andet end mit telefon-nummer, men vi har en aftale om, at den dag er booket til os.... Er totalt i vildrede! :)

Hvad er Jeres erfaringer? Hvad synes I jeg skal gøre?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uden at jeg har de store erfaringer kommer mine tanker her:

Tjah, jeg synes det lyder lidt som om i skal have snakket om hvilke forventninger du/I har til brylluppet, samt hvilke betingelser de skal arbejde under.

Jeg går ud fra maden kommer udefra, og ikke skal laves på stedet?

Har i snakket om:

- at der for eksempel gerne bare må stilles vinflasker på bordene

- om der er industriopvaskemaskine?

- om de samme tallerkner skal bruges til forret og dessert?

- om der skal serveres kaffe om eftermiddagen - og er det så de samme kopper der skal bruges efter maden?

- og hvilke tallerkner skal bruges til natmad?

Kan ikke komme i tanke om mere, men synes det er issues der er værd at tage med inden en endelig afgørelse.

Håber det hjalp bare lidt :)

0

Del dette indlæg

Hej Susanne

Jeg svarer dig lige her :)

Altså vi havde jo en erstatning for kokken i køkkenet, og så 2 piger der serverede og vi var 60 ... VI havde valgt at de skulle fylde op i første glas og så ellers bare sørge for at der var vin på bordende, til høflig selvbetjening. :kiss:

Jeg vil sige at de 2 serveringspiger bare klarede det rigtig flot og vi havde ikke behov for 1 mere .. Men måske 3 i alt er fint til jer, når i bliver 75 personer.

Vores piger kom ca. ½ time før receptionen startede og gjorde klar (Altså trak vin op, anrettede snack's etc.)

Jeg syntes i de lokaler at det lyder meget voldsomt med piger i skal bruge. Så hvis hun insistere så ville jeg vælge at finde nogle andre. Måske vi kan få fat i de piger vi brugte :hug:

0

Del dette indlæg

Jeg laver lige en tilføjelse efter at have læst andet indlæg.

De 2 piger vi havde de gjorde køkkenet fint og rent (Efter foreskrivelserne på Sonnerupgaard) og vi brugte samme tallerken størrelse til både forret og dessert.

Hver gang vi kom i køkkenet, så var de i fuld sving, men de var glade og tilfredse og fik holdt de pauser de havde lyst til etc. Så det var ikke fordi de stressede forvildet rundt for at nå det hele. Min far den charmør, han tilbragte halve og hele timer med at stå og sludre i køkkenet efter vi var nået til kaffen kl. 21.30 ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vores serveringspersonale er 2 fantastiske piger(damer) fra cafeen på det plejehjem jeg arb. på

De skal have ca. 120,- i timen hver og vi bliver 36 personer og får mad udefra på nær forret som de skal lave.

De har snakket om de vil være i lokalet mens vi er i kirke alså mellem 12 og 13 der skal stilles øl og vand frem samt skæres frugt og anrettes lidt chokolade på fade.

Gæsterne vil så komme dryssendne direkte fra kirken 15 km der fra, regner med de første vil være fremme kl. 13:30 og de sidste

(som kan være brudeparret) kl. 14:30

Mens alle ankommer og vi måske allerede pakker pakker op skal de lave forretter og stille dem klare på vores pladser.

Det er også dem der anretter buffen vi skal have og skære kød osv.

Samt vaske op.

Så når vi når kaffen og bryllupskagen er spist og køkkenet ser ok ud, så har de fri og må deltage i festen hvis de vil.

0

Del dette indlæg

Tak for alle Jeres kommentarer!

Maden kommer ikke udefra - den bliver lavet i køkkenet på Sonnerupgaard af en kok jeg kender fra min tjenertid. Han tager sin teenagedatter med - hun vil gerne tjene lidt håndører og så hjælper hun ham med at anrette og sådan. Det er ham selv der betaler hende.

Der skal ikke være kaffe om eftermiddagen - det er i hvert fald ikke umiddelbart planen. Men der skal bruges service til at spise kage af. Der skal ikke bruges tallerkener til natmad. De skal blot gøre et rullebord klar med brød, ost og pølse som vi selv kan køre ind. De skal derimod dække op til morgenmad inde i 'spise-salen'.

Det forventes ikke, at de på nogen måde hjælper kokken - det klarer han selv. Det er også ham der kommer til at stå ved buffeen og skære kød.

Der er industri-opvaskemaskine og fidusen ved hende her er jo netop, at hun kender stedet og lokalerne. Og at det ikke er et problem for mig hvordan de kommer frem og hjem. I min forestilling, så er 3 piger, måske 4 i de travleste timer indtil 1. omgang hovedret er spist, nok.

Men ja... er nok helt sikkert nødt til at ringe og snakke med hende :) Skal bare finde ud af hvad jeg vil sige.

0

Del dette indlæg

Min umiddelbare tanker er at 3-4 piger vil passe fint, men hvis de slet ikke skal hjælpe i køkkenet hverken med opvask eller andet så kan 2 måske gå an. Personligt vill jeg bruge tre når der ikke skal sereveres. Men det kommer også an på tyben af gæster, gider de at klare sig selv hente øl og vand og drikke der meget af det for det er sådan noget der tager tid. skal de nå at fjerne tallerkener under hovedretten eller er det en tallerken også må gæsterne spise af den sammen(det skal de hos os;0)) sådanne ting tager tid hvis de samtidige skal stå med opvasken og lave kaffe og anrette. For en af pigerne skal hele tiden ha tid til at være inde hos jer og servere holde øje hjælpe med mere.

Vi gør det at vi booker 3 piger som skal hjælpe med det hele vi bliver 60. de møder så lidt forskudt at en møder tidligt som så kan gå hjem efter maden og så møde ind igen om morgene og hjælpe med brunch, hun møder tidligt så hun lige kan nå at sætte sig ind i tingene finde ud af hvad der hører til hvad, tænde lys med mer. De to andre lukker og slukker og dækker op til næste dag.

Håber det kan bruges. JEg ved ikke om du har set sjællandske i denne uge men der var der to damer som man kan leje som serveringspersonale har hørt de skulle være gode men har ikke selv oplevet dem.

Redigeret af rehhansen
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi får også en kok til at komme og lave maden. Han har en dame med som hjælper i køkkenet, deres løn er begge inkluderet i prisen på maden. Derudover anbefalede han at vi skulle have 4 piger til servering under middagen og at de to så blev og hjalp med natmad og den sidste oprydning. De skal have 110 kr i timen. Alt serveres på buffet og vi inviterer omkring 95 personer.

Jeg synes nu det lyder meget fornuftigt at serveringen skal møde lidt før gæsterne kommer, de skal vel lige sættes ind i tingene, finde rundt i køkkenet, evt. anrette snacks og skænke velkomstdrink osv?

Redigeret af medCH
0

Del dette indlæg

Uhh... er SÅ glad for de mange svar! I er bare alle tiders! :)

Pigerne skal vaske op, men som sagt ikke hjælpe med maden. Jeg tror godt jeg synes folk kan bruge den samme tallerken, hvis de skal gå mere end en gang (det skal de fleste vel ;))

Jeg synes også det er helt fint de kommer før gæsterne, men de kender jo lokalerne, da de ofte er dem der bliver brugt, så hvad skal de bruge en hel time til?!

Hun siger, at hun selvfølgelig sender piger hjem, efterhånden som der ikke er behov for så mange, men jeg tror ikke vi er helt enige om hvor mange der er behov for :kiss:

0

Del dette indlæg

Hejsa

Da jeg selv serverede i ruder konges tid, plejede vi at sige en pige/dame pr 20 gæster. Dem vi har hyret siger så at det er lige lidt nok til et bryllup, som er uden buffet hvis det skal glide godt. det må jeg så stole på, da jeg selv mest har gjort i konfirmationer og 40 år fødselsdage og andet mere 'løst'.

Vi skal give 150kr i timen og hun sender dem selvfølgelig hjem efterhånden som aftenen skrider frem.

0

Del dette indlæg

Vi var 58 personer til vores bryllup.

Vi fik ligesom jer, en kold forret anrettet på tallerken, herefter koldt buffet bord med flere forretter, og så varmt buffet-bord. og til sidst kage og is.

Vi havde 3 piger i køkkenet (en erfaren, og to 18-årige piger). Maden kom udefra, men pigerne skulle anrette forretten på tallerken.

Gæsterne skulle også selv hælde vin op, men da pigerne havde så god tid, gjorde de det faktisk en gang imellem :)

Jeg havde lavet en udførlig liste over hvad de skulle lave, og også cirka tidspunkter for de forskellige ting. (Den grinede de faktisk lidt af, fordi den var så udførlig :kiss: )

De kom cirka en halv time før vi skulle være i kirken - de skulle så lave kaffe til gæsterne ankom direkte efter kirke. Ingen af pigerne havde været i lokalet før.

De vaskede alt op, og de to unge piger gik hjem, da opvasken efter maden var overstået. Den erfarne pige blev og varmede natmaden for os også.

Så jeg synes også som dig, at det er lidt overdrevet med 4 piger + en dame + kokken som står for maden. Når maden ikke skal serveres - de skal vel mest rydde ud af bordene og sørge for der er drikkevarer på bordene.

Prisen var 1.000 kr. for de to 18-årige piger (ca. 100 kr. i timen) og 125 kr. i timen for den erfarne pige.

Redigeret af marianne1973
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror da godt nok vi er heldige ......... Vi skal holde festen lige ved siden af kirken i nogle dejlige lokaler. Vi står selv for oppyntning m.m. Maden kommer udefra, der er et dejligt stort køkken med 2 store industri opvaksmaskiner, 2 store kaffemaskiner m.m. Vi regner med at skal have 3 retter mad og at forretten skal stå på bordet + et fyld gals hvidvin når der bliver sagt at gæsterne kan sætte sig til bordet.

Vi har ingen kok, men mine 2 voksne piger har tilsammen 5 søde veninder der er plejer at servere, så de kommer og klare det hele for os på dagen, de vil gøre det gratis fordi de kender os :) Vi regner med at give dem 500 kr hver, men de får også lov til at deltage i festen om aftenen, men skal stadig sørge for baren og løbende oprydning :) Vi skal giftes kl 11 og pigerne kommer ved ca samme tid i lokalerne og sørge for det hele :kiss:

Jeg glemte at sige at vi bliver ca 70....... så jeg kan høre at vi er mega heldige :)

Jeg tror ikke det hjælper dig, men vil da bare lige skrive det, da jeg som sagt kan høre at vi er meget heldige :hug:

0

Del dette indlæg

Vi bliver ca. 60 personer, og der kommer en kogekone som laver al maden og så 3 erfarne damer som skal hjælpe hende i køkkenet. De skal både hjælpe med selve madlavningen, anretning, opvask, lave kaffe, sørge for at der er drikkevarer osv. De skal have 125 kr i timen, hvilket jeg faktisk synes er OK, specielt fordi jeg er helt tryg ved at de har fuldstændig styr på hvordan det hele skal være.

Vi har snakket om at serveringspersonalet bliver sendt hjem når resterne fra middagen er pakket ned, køkkenet er ryddet og opvasken fra middagen er klaret, kaffen serveret og natmaden stillet klar i køkkenet. Så skal vi nok selv klare den derfra. Jeg har snakket med min mor og nogle veninder om det, og de mener slet ikke det bliver noget problem. De skal i hvert fald nok sørge for at natmaden bliver stillet frem, og skal også nok give en hånd med opvask og oprydning næste dag.

Så jeg synes måske også at en dame + 4-5 piger lyder som lidt overkill!!

Hilsen Unna

0

Del dette indlæg

Hilsen Unna

Tak! Er glad for jeg ikke er den eneste der synes det lyder helt ude i skoven! Der er faktisk sket noget nyt i sagen. Vi holdt julefrokost hos min kommendes forældre i går og det viser sig, at nogen af familiens gamle bekendte (bla.andet hans dagplejemor og orienteringslærer fra folkeskolen :thumbsupsmileyanim:) SÅ gerne vil have lov til at komme og servere for os! De er ikke inviteret med til festen, men de vil rigtig gerne have lov til at være en del af vores dag, så de vil gladeligt køre fra Struer til Roskilde og være køkkenfolk hele dagen - og så ganske gratis!

Jeg synes det er rigtig sødt og en hyggelig idé , og vi ville spare ca. 5.000 kr (for lidt mad skal de jo nok have - men 5.000 kr. er mange penge!), men jeg ved ikke om jeg er helt tryg ved situationen... De 3 kvindfolk er helt sikkert damer med styr på tingene - ingen tvivl om det! Det er mere deres bedre halvdele jeg er bekymret for... Hvis de nu ikke er synderligt produktive, så er der reelt kun 3 serveringsfolk... Og er det så nok?! Og hvis de ikke er så produktive, hvad har de så tænkt sig at fordrive tiden med? :)

Åhh... ved ikke hvad jeg skal! Og jeg ser under alle omstændigheder, på ingen måde frem til at skulle ringe til den serveringsdame jeg allerede har en aftale med :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville tage de gratis serveringskvinde og mænd ... :) For 3 er rigtig fint, hvis mænderne ikke er produktive ;) Så skal 3 kvinder nok styre den af.

I øvrigt, så kommer der inden længe nok en rigtig dårlig anmeldelse af Sonnerupgaard, af principelle årsager, og så giver det dig pointers til hvad du skal være opmærksom på.

:)

0

Del dette indlæg

Hilsen Unna

Tak! Er glad for jeg ikke er den eneste der synes det lyder helt ude i skoven! Der er faktisk sket noget nyt i sagen. Vi holdt julefrokost hos min kommendes forældre i går og det viser sig, at nogen af familiens gamle bekendte (bla.andet hans dagplejemor og orienteringslærer fra folkeskolen :cheerleader3:) SÅ gerne vil have lov til at komme og servere for os! De er ikke inviteret med til festen, men de vil rigtig gerne have lov til at være en del af vores dag, så de vil gladeligt køre fra Struer til Roskilde og være køkkenfolk hele dagen - og så ganske gratis!

Jeg synes det er rigtig sødt og en hyggelig idé , og vi ville spare ca. 5.000 kr (for lidt mad skal de jo nok have - men 5.000 kr. er mange penge!), men jeg ved ikke om jeg er helt tryg ved situationen... De 3 kvindfolk er helt sikkert damer med styr på tingene - ingen tvivl om det! Det er mere deres bedre halvdele jeg er bekymret for... Hvis de nu ikke er synderligt produktive, så er der reelt kun 3 serveringsfolk... Og er det så nok?! Og hvis de ikke er så produktive, hvad har de så tænkt sig at fordrive tiden med? :)

Åhh... ved ikke hvad jeg skal! Og jeg ser under alle omstændigheder, på ingen måde frem til at skulle ringe til den serveringsdame jeg allerede har en aftale med :)

HURRA! For at runde historien af, så har vi nu fået bekræftet, at alle 6 bekendte fra det nordjyske, stadig gerne vil komme og servere til brylluppet. Og jeg har ringet til serveringsdamen fra Sonnerupgaard og hun tog det bare rigtig pænt og var glad på vores vegne - vi skulle jo nok finde noget andet at bruge pengene på (really?!). Hun blev slet ikke sur som jeg havde frygtet, så nu er vi helt glade i låget over, at det er faldet endeligt på plads (uden nogen sure miner) og at vi har sparet 5.000 på budgettet. YAY :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer