Guest Lotte1976

Hvad skal I hedde?

72 posts in this topic

Jeg havde egentlig renget med, at min mand ville tage mit efternavn ind før hans, og at jeg skulle have hans efter mit eget, så vi komer til at hedde det samme. Men han har lige sagt, at han ikke vil ændre sit navn! Jeg er lige ved at sige, at jeg så heller ikke vil have hans efternavn, men vores kommende børn skal have begge vores navne, og så var det jo smart, at vi hedder det samme. Hvad gør I? Og hvad ville I gøre i min situation?

0

Annonce ♥

I 2001, tror jeg det var, tog jeg min afdødes fars mellemnavn til mig.

Det mellemnavn beholder jeg samt får hans efternavn, som han beholder og får mit mellemnavn.

Han har kun 2 navne i dag og får altså 3 - jeg smider mit efternavn ud og får hans.

Så er der lidt nyt til os begge. Det er faktisk slet ikke noget vi har haft diskuteret - vi har vist begge følt, at det var det mest naturlige at gøre.

I dit tilfælde.. ja, det jo egentlig kun dig, der kan bestemme, hvad du vil gøre.

Jeg ville beholde det ene navn og tage hans - med mindre jeg ikke kan lide hans - og hvis han ikke ønsker at skifte, så lad være med at presse ham. Tror ikke mænd går så meget op i den slags og han kan jo altid få dit efternavn senere, hvis han fortryder :cheerleader3:

0

Min kæreste vil heller ikke ændre sit navn, så han har sagt at jeg HELT selv må bestemme hvad jeg gør.

Her er mit/vores problem:

- vi har begge 2 specielle efternavne hver.

- skal vores børn så have 4 efternavne? Jeg har så frivilligt afgivet mit efternavn, så de "kun" får 3 (så er det problem løst)

- Jeg hedder T... D... M... (D.... fra min mor, og M... fra min far, som fik det af hans far, der i sin tid gjorde min farmor gravid. Jeg har INTET kendskab til denne mand)

- M... fra min farfar har derfor ikke så stor betydning, men jeg præsenterer mig altid som T.... M.... aldrig T.... D.... M....

- Så skal jeg nu hedde T... D... M... G.... (G efter kæresten), eller skal jeg droppe M.... og hedde T.... D... G... og bare vænne mig til det nye navn?

JA... Jeg har endnu ikke besluttet hvad jeg gør, men tænker tit over det.

Men :cheerleader3: hvis din kæreste/mand ikke vil ændre sit navn, så kan han vel heller ikke forlange at du skifter dit. Vi lever trods alt i et moderne samfund. Jeg kender flere der har mixet mand og kones navne, og nogle er endt med kones efternavn, som fælles efternavn, da det lyder bedst.

0

Åhh det er altså et svært emne, som vi har brugt meget tid på at snakke om herhjemme.

Men jeg er meget glad for mit efternavn og hedder kun et navn. Vi er ikke særlig mange der hedder det og det er kun min storebror og jeg der kan føre det videre. Så jeg har besluttet mig for kun at hedde mit nuværende navn.

Min kommende mand syntes vi skal hedde det samme. Men han syntes at mit navn er for usædvanligt, så kan vil gerne beholde sit "sen" navn, som jeg bare syntes er mega kedeligt. Han havde håbet at jeg ville hedde mit nuværende efternavn som mellemnavn. Men det har jeg bare ikke lyst til. Derfor (nu kommer pointen) ændrer jeg ikke navn og så tager han mit efternavn til mellemnavn og sit kedelig efternavn. Vores børn kommer (desværre) til at hedde det samme som min mand. Jeg kan jo ikke bestemme at de ikke må få hans navn, selvom jeg ville ønske de kun hed mit navn.

Pøj pøj med det, jeg syntes bare du skal mærke efter, og så gøre det som du mener er bedst for dig. :cheerleader3:

0

Annonce ♥

jeg sletter mit eget og tager hans efternavn.

Jeg synes ikke at vores 2 efternavne passer sammen, derfor har jeg valgt at skifte.

0

Min mand har to efternavne - jeg har kun et. Jeg har derfor valgt at tage det første af min mands to efternavne som mellemnavn og beholde mit eget efternavn. Det er alligevel også hans første efternavn han normalt bruger - og efter skik og brug i min mands hjemland vil vores børn alligevel skulle have min mands første efternavn og derefter mit første efternavn - så de kommer altså til at hedde det samme som jeg.

Jeg synes faktisk det er rart at have det samme navn - det giver på en eller anden måde større samhørighed udadtil, og jeg ser det også lidt som noget ærefuldt at man er blevet udvalgt til at tilhøre en ny slægt og derfor også får slægtens navn, så jeg har slet ikke været i tvivl om at det var det jeg ville.

Den eneste grund til at jeg stadig beholder mit eget efternavn er at min mand ikke er dansker og dermed har et meget udenlandsk klingende efternavn, og eftersom mine forældre allerede har givet mig et ret specielt fornavn så synes jeg ikke at jeg vil have et alt for specielt efternavn også. Man hører jo desværre så meget om at folk fx i forbindelse med jobsøgning ofte bliver sorteret fra udelukkende på grund af et fremmedlydende navn, og det er der jo sådan set ikke nogen grund til at udsætte sig selv for når man kan undgå det.

0

min har et fredet mellemnavn og hedder Jensen til efternavn, så skulle jeg tage hans, kunne jeg kun få lov at hedde Jensen. Så vi beholder hver vores, og hvis engang vi får børn, tænker jeg de får hans mellemnavn og mit efternavn.

0

Jeg tror at jeg tager min tilkommendes mellemnavn og beholder mit eget efternavn (men er stadig meget i tvivl)

0

Annonce ♥

Det er et emne som også har skabt stor diskussion hos os og jeg må indrømme at det er mig, der er ufleksibel. Jeg har både et specielt mellemnavn og et specielt efternavn. Mit efternavn betyder rigtig meget for mig og jeg føler at det er en vigtig del af min tilknytning til min mors familie.

Min kæreste hedder Nielsen og da mit efternavn er et enstavelses-navn, ville det jo være oplagt bare at tage det som mellemnavn og så hedde Nielsen til efternavn. Men det vil jeg simpelthen ikke - jeg ved at jeg aldrig ville bruge Nielsen alligevel, så jeg kan ikke se hvorfor jeg skal hedde det.

Mine forældre har hver deres efternavn og det har fungeret fint i de 26 år de har været gift, så for mig er det ligegyldigt at hedde det samme. Min kæreste vil gerne have at vi hedder det samme, men det er helt op til ham om han vil tage mit efternavn. Ellers beholder vi bare hver vores.

Nå, det blev vist en længere smøre. :cheerleader3: Min pointe var egentlig bare at jeg godt forstår hvis der er mange følelser knyttet til et navn og din kommende mand ikke har lyst til at skifte. Så må du bare gøre op med dig selv hvad der betyder mest for dig :loveboard:

0

Min kæreste hedder Allan X Hansen

Han dropper Hansen og kommer til at heddet Allan X

Jeg hedder Stine Y og tager hans nye efternavn så jeg kommer til at hedde Stine Y X

Vores fælles børn hedder Y X så jeg kommer til at hedde det samme som dem, mens kæresten kun har efternavne fælles med dem.

For mig gør det ikke noget at han ikke tager mit navn, for mellemnavnet skal jo aldrig bruges men jeg beholder det for stadig at have mit (meget specielle) familienavn med mig.

Ungerne har fået det som mellemnavn, så de kan vælge det som efternavn hvis de en dag får lyst til det :cheerleader3:

0

Vi kombinerer nok vores navne.

Jeg tager hans mellemnavn til mit mellemnavn og han tager mit efternavn til sit efternavn.

Jeg ville helst undgå at hedde hans mellemnavn, , men når han nu er villig til at tage mit efternavn og give afkald på sit eget, så kunne jeg vel også tage hans mellemnavn - der er jo ingen der siger jeg behøver at bruge det....

0

Jeg tager min kommende mands mellem og efternavn i stedet for mit eget efternavn. Min datter har også fået sin fars navne. Det betyder meget for mig at vi kommer til at hedde det samme i familien! For mig var det naturligt at tage mandens navn, sikkert fordi det er almindeligt i min familie, og så er jeg ret ligeglad med om det bliver Jensen eller von Brockdorf ;) (ikke at vi skal hedde nogen af delene :cheerleader3: )

0

Annonce ♥

Vi har fra starten været enige om, at vi ville hedde det samme. Så vi har taget et mellemnavn fra hver person som efternavne.. Jeg dropper et mellemnavn og mit efternavn, han dropper sit efternavn.. Sådan gik kabalen op ;)

Jeg ved ikke hvorfor det er så vigtigt, men det synes jeg, det er.. Og så var det jo bare heldigt, at han var enig! ;)

0

Her er hvad vi gjorde.

Min mand havde i alt tre navne (MSC)

Jeg havde 2 navne (MK)

Manden ville gerne beholde hele sit navn - selv om han meget sjældent bruger sit mellemnavn (altså S). Jeg ville under ingen omstændigheder afgive mit K, men så det som meget naturligt at tage hans efternavn (altså C) til mig. Nu hedder vi så MSC og MKC. Børnene har begge fået mit mellemnavn (tidligere efternavn) og vores fælles efternavn. Det skete i fuldstændig enighed, for hans S betyder slet ikke lige så meget for ham som mit K betyder for mig.

0

Vi har også talt frem og tilbage om det med navnet hjemme hos os :cheerleader3:

Jeg sagde fra starten at mit efternavn betyder utrolig meget for mig, og at jeg på ingen måde ville være Christine uden "mit" efternavn. Min kommende har det på samme måde da vi begge har lidt usædvanlige efternavne. Derfor vil vi heller ikke bruge det ene som mellemnavn, da man jo oftest så kun siger det sidste. Vi er så blevet enige om at vi vil have begge vores efternavne med en bindestreg imellem. C's efternavn er en stavelse og mit to - så det bliver hans efternavn-mit efternavn - og nu er begge tilfredse ;)

0

Vi har fra starten været enige om, at vi gerne ville hedde det samme. Det føles rigtigt for os. Vi har begge - som flere andre har skrevet - et lidt sjældent efternavn, og vi ikke ønskede at droppe nogle af dem, har vi lavet en kombination. Den betyder, at mit efternavn bliver til vores begges mellemnavn og hans efternavn til vores begges efternavn. Grunden til den rækkefølge er, at det er den, der føles mest naturlig, når man skal sige det :cheerleader3:

Lige nu tænker jeg, at jeg vil bruge alle tre navne, da mit efternavn (det kommende mellemnavn) betyder meget for mig, for det er jo "mig". Så kan det være, at det med tiden ryger væk, hvem ved?

0

Annonce ♥

Jeg står i helt samme situation... min forlovede vil ikke skifte navn men forventer 100 % at jeg tager hans.. jeg har længe tænkt over dette, og er kommet frem til at han er manden i mit liv, og hvis dette gør ham glad, skifter jeg gerne mit navn for ham.

Mit fremtidige navn bliver Charlotte Lehmann Rude... nu hedder jeg Charlotte Bergmann Lehmann, men synes det blir lige i overkanten med et Rude oveni ;)

jeg ved dog at min mor vil blive lidt ked af det da jeg er den sidste som har Bergmann efter hende... så måske ændre jeg mening når det endelig gælder, og så må vi se om jeg kan overleve med et langt og mærkeligt navn :D bliver jo nok forkortet til Charlotte b.l. rude alligevel....

0

Det har været ret nemt hos os.

Jeg hedder pt Henriette Lüthje Nielsen, min forlovede Sune Terkelsen. Han tager mit mellemnavn og jeg dropper Nielsen til fordel for Terkelsen.

Og så tager jeg min farmors fornavn som andet fornavn (men det er jo en hel anden snak)

0

Michael hedder Riise Pedersen men de fleste kalder ham bare Riise så det er naturligt at smide Pedersen. Til gengæld tager han mit mellemnavn og kommer så til at hedde Michael Bernard Riise

Jeg hedder Maria Bernadette Bernard Madsen. Jeg smider Madsen men tager Michaels nye efternavn så jeg kommer til at hedde Maria Bernadette Bernard Riise

Mine 2 Piger fra tidligere forhold hedder Katrine og Johanne Bernard Vinther

Vores fælles barn hedder William Bernard Riise

Vi vil så alle have det fælles navn Bernard. Godt nok som mellemnavn, men så kan man se at vi "hører sammen" selvom mine piger har en anden far og det synes jeg er dejligt.

Bernard udtales i øvrigt (bernar - altså med et stumt d) :cheerleader3:

Michael har ind i mellem syntes at det virkede forkert at han skulle hedde Bernard også men er blevet overtalt ;)

Det var også sådan, jeg havde tænkt, det skulle være. Jeg har en datter fra et tidliger forhold, som har mit efternavn og sin fars som mellemnavn. Min mand og jeg har begge et lidt specielt efternavn, og jeg vil gerne beholde mit som mellemnavn og føre det videre til vores fælles børn.

Som én af I andre skriver, så er det også lidt en "ære" at komme i en ny slægt, så jeg vil gerne tage min mands efternavn. Og det lyder fint nok sammen med mit, selvom jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg vil bruge det i praksis. Men der er intet pres fra hans side - det er helt op til mig, om jeg vil tage hans efternavn eller ej.

Så det ender nok med, at jeg lader ham beholde sit nuværende navn og selv tilføjer hans efternavn til mit eget. Der er jo ingen grund til at skændes om det, men jeg må indrømme, at jeg blev lidt skuffet, da han sagde det. Også fordi vi én gang tidligere var blevet enige om at kombinere vores navne.

Min mands "undskyldning" for ikke at ændre navn er i øvrigt, at det skaber lidt tekniske problemer på hans arbejde, hvor eksempelvis hans e-mail vil lukke ned, fordi den tager hans navn direkte fra folkeregisteret (jeg tor nu ikke det er så besværligt, men ham om det...).

Edited by Lotte1976
0

Det har absolut ikke skabt problemer hos os!

Jeg hedder Jensen efter min far - min mor har giftet sig igen og hedder nu det samme som mine små søstre og min storesøster, der ellers også hed Jensen, blev gift sidste år - så jeg er nu den eneste der hedder det samme som min far, som jeg ikke har snakket med i snart 3 år og sandsynligvis heller aldrig kommer til at snakke med igen.

Så jeg har GLÆDET mig til at få et nyt efternavn - synes simpelthen Susanne Jensen er så MEGA kedeligt!!!

Heldigvis har jeg så fundet en mand med et så særlig efternavn, at jeg går fra at dele navn med 2.607 andre danskere, til at have mit navn helt for mig selv!

Jeg glæder mig som et lille barn til at blive Susanne Bjerregaard Vrist, og min svigerfar siger han er beæret over jeg vil bære det og da jeg skrev til ham, at jeg ville få det helt for mig selv, så svarede han, at så passer det til mig for jeg er en ener. Det synes jeg bare er SÅ sødt og det gør aldeles ikke glæden mindre :cheerleader3:

0

Annonce ♥

Vi tager begge 2 mit navn og min mand smider sit eget væk. Han var ligeglad og valget var for mig ikke så svært da han hedder Hansen og mit efternavn er et gammelt adeligt navn som stammer langt tilbage og har en super spændende historie :cheerleader3:

0

Vi har begge både et mellemnavn og et -sen efternavn. Vi tager hinandens mellemnavne og beholder hvert vores -sen efternavn. Vores mellemnavne er begge lidt usædvanelige, så nogle helt alm. -sen navne kan være meget praktiske(når man f.eks. har et job, hvor det er praktisk at være lidt anonym på trods af navneskiltet).

0

Her kender vi skam også til den diskution, og det er slet ikke nemt. Og det ender nok med at jeg må gi mig, selvom jeg ikke er meget for det, da mit efternavn betyder noget helt særligt for mig. Så det er noget af en diskution.

Jeg hedder nu T S R Rocchi

og han hedder J H Bork..

Vi snakket om at lave en kobination med efternavne men kan ikke finde ud af hvad der skal stå først.

Derfor kan jeg godt forstå at det for dig er svært..

0

Jeg har hele tiden sagt, at mine børn skal hedde det samme som mig og Ole mener også at børnene skal hedde det samme som ham.

Derfor har det slet ikke været til diskution hvad vores navne skal være, det har egentlig været ret naturligt. Vi får begge mit mellemnavn og Oles efternavn

0

Ja det kan hurtig blive til lidt af en diskution...:-)

Vi er endt med at min kæreste tager mit efternavn og sætter efter hans eget. Så nu får han i alt fire navne (et fornavn, et mellemnavn, to efternavne), og jeg beholder bare mine tre.

0