Guest biiiibs

Rygning under middagen

39 indlæg i dette emne

Jeg har et dilemma som jeg håber I kan hjælpe mig med.

JEg havde en veninde på besøg idag, og vi snakkede om brylluppet. Hun tog det nærmest som en sevlfølge at vi sendte rygerne udenfor til middagen. Jeg må ærlig talt indrømme at jeg ikke havde skænket det en tanke.

Jeg ved ikke hvad jeg skal synes. Hun sagde selv at hun blev direkte dårlig af røg, og nok ville ende med at gå i seng tidligt pga det. Deruodver har jeg lige fået at vide at der kommer en gravid veninde og en der har en to måneder gammel baby og stadig ammer.

Da jeg selv har været gravid føler jeg "et ansvar" for ikke at udsætte ufødte og fødte børn for røg, og da den pågældende veninde er min bedste veninde og forlover synes jeg også at jeg må imødekomme hendes behov. Samtidig synes jeg ikke at jeg kan sende rygerne udenfor -jeg ryger godt nok ikke selv og synes faktisk at røg er lidt ulækkert (sorry :angry: ), men samtidig synez jeg bare at folk skal hygge sig til middagen, og at gæster der forlader bordet giver et dumt opbrud.

Hva gør I/Gjorde I?

Kom med input og erfaring. Jeg ved godt at jeg i denne sag ikke kan gøre alle tilfredse....

Redigeret af biiiibs
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved vores fest skal rygerne gå ud.. Men det giver vist helt sig selv, jeg mener ikke at der må ryges indendøre, når man holder festen et offentlig sted (kro/restaurant) af hensyn til serveringspersonalet. Så her må rygerne gå ud. Og det havde de nu skullet aligevel, selvom det havde været "lovligt" at ryge indenfør. Men jeg gider ikke sidde i røg en hel aften og lugte langt væk når man kommer hjem.

/DQueen

0

Del dette indlæg

Altså når jeg siger at jeg ikke havde skænket det en tanke mener jeg at jeg ikke var nået dertil endnu ;). Men jeg synes det er svært -for der er nogle rygere, som er "af den ældre generation", og som ville synes at det var "dårlig gæstepleje" (i mangel af bedre ordvalg) at sende rygere udenfor. Og jeg vil jo ikke have dårlig stemning over det til brylluppet.

Personligt ville jeg nok foretrække at rygerne gik udenfor....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville sige når jeg bød velkommen at de der gerne vil ryge kan ryge der og der. Jeg tror de fleste rygere i dag er vant til at de skal gå uden for. Er I på et hotel, restaurant eller kro giver det sig selv, for der er det ulovligt at ryge inden døre.

Har i derimod lejet et selskabslokale er reglerne ikke entydlige. Da mine forældre holdt stor fest sidst (før rygeforbuddet) sagde de at der var nogen i selskabet der ikke så godt kunne tåle røg så de ville sætte pris på at dem der kunne gik uden for. Af hensyn til min syge og dårligt gående onkel der ryger ville de ikke forbyde det. Men han gik udenfor også selv om min mor senere sagde at han da bare kunne ryge inde. Så det var slet ikke noget problem

Endelig kan man jo lade være med at sætte askebægere frem så giver det lige som også sig selv :-)

KH Frk R

0

Del dette indlæg

Vi har lejet lokaler og heller ikke der er det tilladt. Så vi har heller ikke problemet. Men uanset hvad ville rygerne skulle udenfor, men dem vi kender der ryger er vant til det, og jeg tror man tilpasser det efter de naturlige pauser.

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg syntes måske det giver lidt sig selv...som andre skriver så er der rygning forbudt indendørs på alle kroer/hoteller og lign. steder. Ved privat fest er det selvfølgelig op til en selv, men lige så snart der er serveringspersonale, musikere eller andre der bliver betalt for at være der, ja så må der ikke ryges.

Om man så siger det på denne måde, eller undlader askebægre som Frk R skriver eller man beder gæsterne vise hensyn når der er nogle til stede som ikke tåler røgen, så tror jeg i dag at de fleste er vant til det og ikke bliver fornærmede på jer....også den ældre generation.

Jeg kan følge, at festen måske kan komme til at foregå to steder, inde og ude, men jeg synes personligt, at det er utroligt dejligt at være til fest uden røg.

Håber du finder en løsning.

Sanne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville sige når jeg bød velkommen at de der gerne vil ryge kan ryge der og der. Jeg tror de fleste rygere i dag er vant til at de skal gå uden for. Er I på et hotel, restaurant eller kro giver det sig selv, for der er det ulovligt at ryge inden døre.

Har i derimod lejet et selskabslokale er reglerne ikke entydlige. Da mine forældre holdt stor fest sidst (før rygeforbuddet) sagde de at der var nogen i selskabet der ikke så godt kunne tåle røg så de ville sætte pris på at dem der kunne gik uden for. Af hensyn til min syge og dårligt gående onkel der ryger ville de ikke forbyde det. Men han gik udenfor også selv om min mor senere sagde at han da bare kunne ryge inde. Så det var slet ikke noget problem

Endelig kan man jo lade være med at sætte askebægere frem så giver det lige som også sig selv :-)

KH Frk R

Det er et privat lokale, så der er nok ikke nogle regler. Men du har nok ret i at rygerne er vandt til at blive sendt udenfor... Måske bekymrer jeg mig for meget om det :angry:

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg syntes måske det giver lidt sig selv...som andre skriver så er der rygning forbudt indendørs på alle kroer/hoteller og lign. steder. Ved privat fest er det selvfølgelig op til en selv, men lige så snart der er serveringspersonale, musikere eller andre der bliver betalt for at være der, ja så må der ikke ryges.

Om man så siger det på denne måde, eller undlader askebægre som Frk R skriver eller man beder gæsterne vise hensyn når der er nogle til stede som ikke tåler røgen, så tror jeg i dag at de fleste er vant til det og ikke bliver fornærmede på jer....også den ældre generation.

Jeg kan følge, at festen måske kan komme til at foregå to steder, inde og ude, men jeg synes personligt, at det er utroligt dejligt at være til fest uden røg.

Håber du finder en løsning.

Sanne

Det var jeg simpelthen ikke klar over -jamen det afgør det jo faktisk :angry:. Som sagt synes jeg også bedst om at de går ud :cheerleader3:

Redigeret af biiiibs
0

Del dette indlæg

Jeg vil faktisk vende den om og sige, at hvis du tillod at der blev røget inde SÅ var det dårlig gæstepleje!! ALLE (inkl rygerne) er vant til at de ikke må ryge inde længere - og rigtig mange rygere nyder faktisk at selve lokalet ikke er røgfyldt.

Jeg tror at vi gør det sådan at et mindre lokale ovenpå må der ryges i, men ikke i selve festlokalet.

0

Del dette indlæg

Hos os skal alle også udenfor...

desuden vælger vi at toastmaster styrer rygepauserne (vi skal så bare finde ud af hvor mange der skal være)...

på den måde undgår vi at folk render på forskellige tidspunkter, for det ville være træls!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaader røg og kunne simpelthen aldrig finde på at holde en fest hvor det var tilladt. Jeg ville bare sige det i starten, sørge for at der var rygepauser under middagen og så ikke skænke det en tanke. Jeg har boet i Finland, hvor man ikke engang må ryge i leje lejligheder og hvor folk er bedre til at respektere rygeregler uden piven - også den gamle generation.

0

Del dette indlæg

I dag er rygere vant til, at de skal gå UD når de skal ryge.. sådan er det alle steder, så hvorfor skulle det være anderledes til jeres fest?

Jeg har overhovedet ikke skænket det en tanke, om der er nogen, der kan blive stødt over det, tvivler - i så fald, er det deres eget problem.

Jeg har slet ikke undersøgt, om vores gæster må ryge indenfor, men vi skal holde på en kro, så jeg tvivler ret meget.

Men vi har sagt til vores toastmaster, at hun skal sørge for et par rygepauser undervejs - det kan være efter forret, hovedret1 og hovedret2 - og så er der jo nok også nogle, der vil bruge disse rygepauser som tissepauser, men skal man, så skal man!

Jeg hørte om en i går, hvor hun havde været til bryllup og det hele havde været så højtideligt, at hun knapt havde turde gå på toilet - sådan et bryllup ønsker ingen vel?

0

Del dette indlæg

Jeg havde slet ikke skænket det en tanke at folk kunne finde på at ryge (indendørs) under maden! Eller senere på aftenen for den sags skyld... Det "gør man" simpelthen ikke i min familie! Jeg ville slet ikke kunne værdsætte maden hvis jeg sad i et røgfyldt lokale.. Men det kan være at vi skal få toastmasteren til at lade et ord falde om det hvis holdningen nu er anderledes i min kommende mands familie? Under alle omstændigheder ville den åbenlyse mangel på askebægre nok give folk et hint... :angry:

Jeg har intet imod rygere, men hvis folk vil have en cigar eller cigaret må de altså sætte sig på en havebænk et sted... ;)

Redigeret af E&T
0

Del dette indlæg

Ved vores fest bliver gæsterne sendt uden for... Min svigermor har en bindevævssygdom, der gør at hun ikke kan tåle røg - hun bliver meget syg af det...

(Begge min forældre ryger)

Redigeret af Nitzen1987
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hos os må rygerne også UD!! Vi skal holde på et palæ hvor man ikke må ryge ... Men ville aldrig tillade indendørs rygning.... Mange af gæsterne er jo ikke-rygere og vi skal også have både gravide og et par meget små børn med.. så synes jeg man på ingen måde kan tillade sig at ryge indendørs.... Men ville også synes min kjole ville lugte grimt af røg...

;)

0

Del dette indlæg

Jamen tak for jeres svar allesammen :).

Vi har lige snakket om det her til aften og blevet enige om at rygerne skal gå udenfor :). Jeg tror bare jeg er lidt mærket af at den storrygende svigerfamilie tit synes vi er lidt hys med rygning, og jeg kunne ikke overskue sure miner og hvisken i krogene over det endnu engang :angry: .

Men jeres svar har VIRKELIG hjulpet, og nu bliver jeg helt flov over at jeg overhovedet havde brug for at oprette sådan en tråd, når det er så indlysende hvordan det skal/burde foregå. Nogengange har man bare brug for en øjenåbner :cheerleader3: .

TAK TAK TAK :unsure::):)

0

Del dette indlæg

Undskyld at jeg blander mig..

Jeg er selv ikke ryger, men en stor del af min familie, inklusiv min kommende er ryger. Hvilket betyder at hvis der bliver holdt rygepauser vil der ved mit bord kun være mig, og min svigermor samt vores brudepige tilbage. Altså 3 ud af 10. hvilket ville betyde at jeg ville føle mig meget palle alene til bords.. . Dette vil faktisk gøre sig glædene på en del andre borde.

Vi har snakket om denne løsning.

Man må ikke ryge inde indtil efter hovderetten. Derefter er det lidt op til folk hvor de vil ryge. Vi er ikke blevet enige endnu. Men jeg ville bare føle at festen blev flyttet et andet sted hen.

0

Del dette indlæg

Jeg/Vi HADER (!!!!) røg og har et 100% røgfrit hjem og selvfølgelig skal vores bryllupsmiddag/fest ikke indeholde røg! Om det er tilladt eller ej i lokalerne er vi fuldstændig ligeglade med.

Alle vores gæster kender vores meninger om røg og folk ville blive meget overrasket hvis de pludselig måtte ryge til vores bryllup.

Vi har en søn på lidt over 1 år og vi kunne aldrig finde på at komme i hjem hvor de ryger når vi er der. Så bliver vi hellere hjemme.... Men :angry:

Røg er total udelukket til vores bryllup - og kender ingen der i dag ville blive sure eller synes det var mærkeligt hvis man ikke må ryge indenfor... Så kan ikke se noget som helst problem i at melde det ud som det nu engang er...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Undskyld at jeg blander mig..

Jeg er selv ikke ryger, men en stor del af min familie, inklusiv min kommende er ryger. Hvilket betyder at hvis der bliver holdt rygepauser vil der ved mit bord kun være mig, og min svigermor samt vores brudepige tilbage. Altså 3 ud af 10. hvilket ville betyde at jeg ville føle mig meget palle alene til bords.. . Dette vil faktisk gøre sig glædene på en del andre borde.

Vi har snakket om denne løsning.

Man må ikke ryge inde indtil efter hovderetten. Derefter er det lidt op til folk hvor de vil ryge. Vi er ikke blevet enige endnu. Men jeg ville bare føle at festen blev flyttet et andet sted hen.

Kender ingen der bruger særlig lang tid på at ryge så derfor ville jeg ikke være bange for at festen blev flyttet et andet sted hen. Derimod ville jeg være SÅ ærgelig over at min kjole og hår kom til at lugte, at andre ikke-ryger gæster vil være generet hele aftenen af andres røg osv...

Jeg vil med glæde side "palle alene i verden" i de 5 minutter end at sidde til bords med folk der ryger... Men det er bare min mening. :D

0

Del dette indlæg

Hej :cheerleader3:

Jeg synes ikke, I skal forberede nogle undskyldninger overfor rygerne, i form af små børn eller gravide.

Det DRÆBER..ikke på en enkelt aften, men i længden ;)

Jeg har været til bryllup, hvor der var en lille pause efter hver ret, det fungerede glimrende.

Rygere må respektere, at det er deres valg at trække vejret igennem et filter. Vi andre vil have frisk luft.

Held og lykke :angry:

0

Del dette indlæg

Kan sige at ved:

Forsamlingshuse, beboerhuse/rum og andre off. steder der kan lejes af en forening,

er det off. lokaler og alle offentlige lokaler er der rent faktisk ryge forbud i.

Vi har sagt til Toastmaster at vores gæster skal have 10 min mellem hver ret, og det vil blive nævnt i åbningstalen.

Der er mange rygere emd, og faktisk til vores barnedåb blev der taget rigtig godt imod dette.

Tulippen

0

Del dette indlæg

Jeg har et dilemma som jeg håber I kan hjælpe mig med.

JEg havde en veninde på besøg idag, og vi snakkede om brylluppet. Hun tog det nærmest som en sevlfølge at vi sendte rygerne udenfor til middagen. Jeg må ærlig talt indrømme at jeg ikke havde skænket det en tanke.

Jeg ved ikke hvad jeg skal synes. Hun sagde selv at hun blev direkte dårlig af røg, og nok ville ende med at gå i seng tidligt pga det. Deruodver har jeg lige fået at vide at der kommer en gravid veninde og en der har en to måneder gammel baby og stadig ammer.

Da jeg selv har været gravid føler jeg "et ansvar" for ikke at udsætte ufødte og fødte børn for røg, og da den pågældende veninde er min bedste veninde og forlover synes jeg også at jeg må imødekomme hendes behov. Samtidig synes jeg ikke at jeg kan sende rygerne udenfor -jeg ryger godt nok ikke selv og synes faktisk at røg er lidt ulækkert (sorry :angry: ), men samtidig synez jeg bare at folk skal hygge sig til middagen, og at gæster der forlader bordet giver et dumt opbrud.

Hva gør I/Gjorde I?

Kom med input og erfaring. Jeg ved godt at jeg i denne sag ikke kan gøre alle tilfredse....

Til vores bryllup må rygerne gå udenfor. Jeg har været til fire bryllupper før og sådan har det været til allesammen. Der har aldrig været nogen sure miner! Så jeg syntes du skal sende rygerne ud, jeg er sikker på rygerne forstår!

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer