AmalieAmalie

Hvad gør jer uden mellemnavn og med -sen efternavn??

19 indlæg i dette emne

Her er problemet :biggrin:

Herhjemme har vi begge -sen navne.... Madsen og Mikkelsen........

Vi har intet mellemnavn nogen af os.....

Og jeg synes Madsen er KEDELIGT og vil gerne have at vi skal hedde Mikkelsen, da det er lidt mindre brugt.... MEN min kommende husbond vil ikke hedde Mikkelsen........

for faaaaaan altså......

Hvad gør jer andre med sen-navne????

Kan man evt. tage et fælles mellemnavn???? Kan jo støve lidt op i vores families fortid og finde et mellemnavn???

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan fuldt ud følge dig... Her kan vi vælge mellem Hansen og Jensen, så jeg synes dog du er lidt priviligeret ;)

Daniels børn hedder Hansen, så det har ligesom vægtet ret højt. Jeg har dog lidt svært med at blive "Fru Hansen", så jeg overvejer stadig om jeg skal skifte navn eller ej...

Vi har begge et mellemnavn, men de er ret køns-bestemte, så dem kan vi ikke bruge. Jeg har også været tilbage i familien og kigge, mne det mest interessante navn er Christensen.

Så ja, jeg holder fast i Jensen, eller også bliver det Hansen...

Fik da vist ikke lige kastet så meget lys over dit problem... Men tror godt I kan tage et fælles mellenavm - især nu hvor I ikke har noget!

0

Del dette indlæg

Jeg kan da godt forstå at du helst vil hedde Mikkelsen, - og det er nu også hyggeligt at hedde det samme.... :biggrin: I dag kan man jo frit tage hvilket efternavn man vil - med den undtagelse at meget sjældne efternavne er beskyttet... Så en mulighed kunne jo også være at tage "jeres eget" efternavn - evt. som du siger et navn der tidligere har været brugt i familien...

0

Del dette indlæg

Hos os hedder vi Andersen og Nielsen... Manden har et relativt sjældent mellemnavn, som vi tager under alle omstændigheder.... Herudover har manden tilbudt at tage mit -sen efternavn, selvom hans børn har hans efternavn og ekskonens mellemnavn, så hvis det er det vi gør vil børnene ikke længere hedde det samme som deres far :biggrin:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

altså jeg har jo valgt at taget hele min mands navn, hvilket vil sige både hans lidt trælse mellemnavn, som han altid har hadet. Og så hans sen efternavn. Jeg hed selv Pedersen til efternavn inden jeg blev hustru. Nu hedder jeg i stedet Jensen.

Jeg tænker også lidt, at når alle andre ændre og fjerner deres sen efternavne, så bliver det til sidst mere ualmindeligt at hedde et sen navn, end det gør, at hedde nogle af de andre efternavne

0

Del dette indlæg

Vi/jeg står i samme dilemma - Vi har bare begge efternavne der ender på -gaard.

Jeg og børnene hedder Gravengaard og manden hedder Nørgaard. Mit navn er beskyttet - det er mandens ikke.

Manden har meddelt at han IKKE vil hedde Gravengaard - jeg er ked af at skille mig af med mit navn, men vil også gerne vi alle hedder det samme.

Jeg går nu og overvejer om vi så kan hedde Gravengaard Nørgaard - Meeeen jeg synes nok ikke det er det mest fede navn der findes. Så navneændringspapirerne må vente lidt endnu :biggrin:

0

Del dette indlæg

Vi/jeg står i samme dilemma - Vi har bare begge efternavne der ender på -gaard.

Jeg og børnene hedder Gravengaard og manden hedder Nørgaard. Mit navn er beskyttet - det er mandens ikke.

Manden har meddelt at han IKKE vil hedde Gravengaard - jeg er ked af at skille mig af med mit navn, men vil også gerne vi alle hedder det samme.

Jeg går nu og overvejer om vi så kan hedde Gravengaard Nørgaard - Meeeen jeg synes nok ikke det er det mest fede navn der findes. Så navneændringspapirerne må vente lidt endnu :)

Jeg ville helt sikkert prøve med list eller andre overtalelsesmidler for at få et beskyttet efternavn til fælles efternavn, det synes jeg trods alt siger sig selv. Jeg har selv et beskyttet efternavn også et gaard navn vi er kun 10 i landet der hedder det. Vi har dog løst det sådan at vores barn kom til at hedde begge efternavne men mit til sidst og min tilkommende kommer til at beholde sit eget. Til gengæld tager jeg hans efternavn som første efternavn ( 2. mellemnavn) med mit eget til sidst.

Men når det drejer sig om to så trods alt så almindelige sen navne ville jeg nok tage hans navn, hvis han blive ved med at stille sig totalt på bagbenene bare for at få fred.

0

Del dette indlæg

Vi har begge to ret sjældne efternavne: Jeg hedder Laustsen, og kæresten hedder Urth. Min kæreste vil under ingen omstændigheder hedde Laustsen, og jeg er slet ikke villig til at skille mig af med navnet, for det hører bare til mig, synes jeg. Så løsningen er blevet, at kæresten fortsat bare hedder Urth, og jeg kommer til at hedde Laustsen Urth :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi hedder begge -sen til efternavn. Manden har dog et familie navn også.

Jeg beholder mit -sen navn og tager også hans -sen navn. Jeg kunne måske også bare droppe mit efternavn helt og tage hans mellemnavn også. Børnene hedder det samme som deres far til efternavn. Men jeg vil gerne beholde mit efternavn, det er jo en del af mig, og så tager jeg hans efternavn, så vi hedder det samme alle 4, til efternavn :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg kan ikke se problemet i at man beholder hvert sit efternavn (mellemnavn) efter bryllupet, man er jo ikke mindre gift af den grund... Så er det et stort problem at blive enige om efternavnet, synes jeg man skal beholde/tage det man hver især føler for.

Men med det værende sagt, så har jeg valgt at tage min kærestes mellemnavn og efternavn, selvom jeg selv har to unikke navne i forvejen, men jeg synes min kæreste har verdens smukkest mellem - og efternavne :thumbsupsmileyanim: Så jeg er i en heldig situation. (Det skal lige nævnes at han forslog at vi blandende vores efternavne, men det sagde jeg nej til - hvorfor ødelægge noget der lyder godt :cheerleader3: )

0

Del dette indlæg

Vi har begge -sen efternavne og ingen mellemnavne som er alternativer til efternavne (jeg hedder jo fx. Ida Emilie). Jeg synes, det er drøn hyggeligt at hedde det samme, men synes bare at hans efternavn klinger suverænt dårligt sammen med mit fornavn, det er noget med vokalerne og antal stavelser. Omvendt vil han ikke tage mit navn, da han så vil hedde præcis det samme som et usædvanligt bøvet bokser.

Jeg (og det har virkelig været min beslutning, Mads var fuldstændig neutral) har valgt at tage hans efternavn, det er nok mest et spørgsmål om tilvænning. I min familie har der været en del specielle efternavne som vi kunne tage, og det ville helt sikkert gøre at vores navne (især mit!) rullede noget mere elegant af tungen. Men jeg synes, at den der stræben efter et specielt efternavn er ret plat, så det er ikke noget, vi har overvejet. Fx. har jeg jo intet forhold til min mormors pigenavn, da hun jo ikke har heddet det, mens jeg har levet. Navne er for mig noget meget personligt og identitetsbærende, så vi holder fast i vores "almindelige" navne.

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke tilhænger af, at mandens efternavn er en selvfølge at tage som kvinde.

Det er de færreste af os nok.

Hvis man ikke kan blive enige, synes jeg, det er fint, hvis man hedder hvert sit efternavn.

Det vil ske i mit eget tilfælde.

Jeg tror dog, at navne - "problemet" genopstår den dag, vi får børn.

Det skal nok blive spændende :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er lidt sjovt at læse hvor "knyttede" folk er til deres efternavne - det er jo bare et EFTERnavn.

Altså jeg kan sagtens se problematikken i beskyttede og specielle efternavne (og når der er børn fra tidligere forhold), men -sen-navnene kan jeg slet ikke forstå.

Jeg har selv et -sen-navn og er fuldstændig ligeglad med at skulle skifte det ud for jeg har det sådan at det jo er mit efternavn og folk kender mig jo ikke som Petersen, men som Felixia.. jo selvfølgelig er der familien som ved hvad man hedder, men jeg føler mig ikke som en mindre del af min familie fordi jeg kommer til at hedde noget nyt.

For os har det stor betydning at komme til at hedde det samme og så har vi også valgt at vi vil bruge vores fælles kælenavn som mellemnavn.

Jeg tænker lidt hvis det også har stor betydning for jer andre som ikke kan blive enige er det så ikke bare noget med at skrive navnene på et stykke papir og trækket et op og vupti det skal i hedde - det er da fair for begge parter.

0

Del dette indlæg

Vi havde begge sen navne før vi blev gift. Min mand havde i tillæg 2 familienavne hvoraf det ene er beskyttet da der kun var 5 der hedder det i DK alle i hans familie. JEg har altid kun haft 2 navne for og efternavn og nægtede at skulle gå fra 2 til 4 navne men samtidig ville jg også helst at vi fik samme efternavn af hensyn til den dag vi får børn. Her blv kompromiet at jeg opgav mit sen navn og min mand så valgte hvilke to navne vi skulle beholde. Det er endt med at han også droppede sit sen navn og vi tog det ene familienavn som efternavn og det beskyttede navn som mellemnavn. En løsning vi begge er glade for, og mht det med at få et nyt navn vænner man sig til det, her tog det ca. 6 måneder før jeg ikke længere kom til at sige mit gamle navn f.eks. i telefonen.

0

Del dette indlæg

Vi har begge -sen navne, jeg hedder Jacobsen og han Pedersen. Da han hedder Jakob til fornavn skal vi dælen duleme ikke ha' mit navn. Jakob Jacobsen klinger bare ikke. (han har også et mellemnavn).

Han er af polsk afstamning, har overvejet at tage sin mors pigenavn som er polsk. Jeg har sagt at det synes jeg er en god idé. Pedersen har han fra sin mors eks mand som ikke er hans far, så han har jo som sådan ingen tilknytning til det navn.

Hvis det bliver det polske overvejer jeg lidt at beholde Jacobsen som efternavn så jeg får 3 navne i alt, men jeg har ikke noget særligt forhold til det navn, så mon ikke det ryger. Gider ikke hedde noget alt for langt. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

uhh ja..

det store navne spørgsmål..

Jeg hedder julie lærke baadsgaard hansen.. ja ved det, vildt langt... :cheerleader3:

Hans er c. frænde..

Ville heller ikk af med mine, da jeg har mistet min far og b. h. navnene er hans og efter hans død er jeg blevet meget familiær knyttet til mine navne, ligesom om det er en arv fra ham. dog har han altid gerne villet af med sit hansen.

Og har altid syns mit lærke var lidt kønsbestemt så herhjemme har jeg altid sagt at fik vi en pige skulle hun hedde: X lærke baadsgaard frænde. og en dreng: X baadsgard frænde...

Dda vi så skulle lave navneerklæringen så jeg kom til at hedde J. L. B. F.

Han spurgte så om ikk han skulle tage mit B. som mellemnavn, sådan et havde han jo ikke og da det betød meget for mig, fra min far ville han gerne tage det :cheerleader3:

:cheerleader3:

bare en dejlig overraskelse...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan godt se jeres dilemma, den er ikke nem. Jeg tror jeg ville grave lidt efter et navn i slægten og se om dr er noget i begge vil hedde.

Jeg sletter mit Mikkelsen og vi kommer begge til at hedde Bay Foldager, så slet inegn -sen til os. Bay er mit og det har jeg papir på og foldager er hans)

Tina1506: Jeg synes faktisk Gravengaard Nørgaard lyder okay taget i betragtning af det er gaard navne begge to, måske i bare lige skal vende jer til det???

Redigeret af bayfoldager
0

Del dette indlæg

Åhh ha det har vi også været igennem ;)

Min kæreste har et specielt mellemnavn og et sen efternavn. Jeg hedder sen. Mit sen er dog mere specielt end hans.

Vi har talt frem og tilbage om det i en lang periode. Begge var vi enige om at vi skal hedde det samme, så vores kommende børn hedder det samme som både mor og far.

Jeg besluttede mig rimelig hurtigt for at give mig og tage begge hans navne. Simpelthen fordi det betyder mere for ham, end det egentlig gør for mig. Han er så large med alt andet, så det synes jeg var okay... han blev meget overrasket over jeg gav mig, og det føltes som om han synes det var en meget stor kærlighedserklæring :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg hed også et -sen navn før, men var slet ikke i tvivl om, at jeg ville tage min mands efternavn i stedet.

Han spurgte om han skulle have mit mellemnavn, men det sagde jeg nej til - det er MIT!

Nu har jeg så et navn som ingen kan udtale eller stave - og det er altså ikke særlig fedt!! Det kan godt ske, at jeg har et flot og specielt navn, men det var nu meget rart at kunne præsentere sig som "Pia ****-sen". Nu er det "Pia T-R-U-F-E-T-T# (altså, det hedder jeg ikke - men jeg skal vitterlig stave det hver gang!!) Og omvendt - når folk læser mit navn, så bliver det ALTID udtalt forkert...

Bare lige noget man måske også skal tage med i sine overvejelser...

Hilsen

Pia - der for det meste er super glad for sit navn :D

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer