Sign in to follow this  
Followers 0
Guest NilleK

Ris ris ris..... ingen ris!!!

12 posts in this topic

Vi har i vores indbydelser frabedt os at vores gæster kaster med ris og lignende!

Vi gider ikke at blive smadret ind i dem og få ødelagt hår og tøj!

Er der andre der har frabedt Jer ris og hvilke reaktioner har i fået fra Jeres gæster????

0

Annonce ♥

vi valgte ikke at frabede ris, da jeg synes det er en sød tradition, men jeg kan godt forstå dem, som fravælger det, da man finder ris i lang tid efter brylluppet.

Der er også flere kirker og feststeder som frabeder det, da det jo også skal fjernes igen, og det er noget af et arbejde

0

Vi vil gerne have ris. :) Vi havde overvejet at frabede os ris, og bede om fuglefrø istedet, fordi vi havde hørt det med at fuglene fik ondt i maven af ris. Men det er vist ikke rigtigt. Så alt gælder hos os - og kender jeg familie og venner ret, så bliver vi DYNGET til, haha!

Bliver tøjet godt nok så ødelagt af ris? :) Jeg havde godt hørt at det støvede, men troede faktisk at det var lige til at børste af. :o

Jeg tror min familie ville blive en anelse skuffede, hvis vi frabad os ris, men de ville da respektere det, og vi ville stadig have en god dag. :( Og det er jo jer, der bestemmer, det er JERES dag! ;)

Har du/I evt. overvejet at købe sæbebobler som folk kan blæse på jer? Så har I sådan lidt traditionen med at folk kan kaste noget på jer med alligevel, og bobler forsvinder jo, så de skader vel ikke :griner:- Jeg har i hvert fald hørt at de der sæbebobler man køber til formålet ikke pletter. Så det kunne måske være en løsning. - Jeg ville næppe turde satse på, at alle folk adlød at I har frabedt jer det. De fleste ville nok, men måske kommer der globryllupsgæster i kirken, som ikke har fået en invitation og som derfor ikke ved, at I helst er fri?

- Men hvis der nu stod en kasse ved kirken med sæbebobler og en sød lille tekst om at I foretrak bobler frem for ris, så kunne det måske få eventuelle riskastere til at lade jer slippe. I kunne også få forloveren eller en anden hjælper til at gå rundt og bytte ris for sæbebobler. Det lyder måske fjollet, men min far gjorde det til sit bryllup. Så gik vi børn rundt med de fineste små poser med fuglefrø og afleverede til folk mod at vi tilgengæld fik deres ris. Det fungerede godt og de fik INGEN ris på sig.

Ved ikke om du kan bruge nogle af mine forslag, men nu har jeg da forsøgt. :griner:- Håber I får en dejlig og ris-fri dag. :griner:-

0

Vi vil gerne have ris. :) Vi havde overvejet at frabede os ris, og bede om fuglefrø istedet, fordi vi havde hørt det med at fuglene fik ondt i maven af ris. Men det er vist ikke rigtigt. Så alt gælder hos os - og kender jeg familie og venner ret, så bliver vi DYNGET til, haha!

Bliver tøjet godt nok så ødelagt af ris? :) Jeg havde godt hørt at det støvede, men troede faktisk at det var lige til at børste af. :o

Jeg tror min familie ville blive en anelse skuffede, hvis vi frabad os ris, men de ville da respektere det, og vi ville stadig have en god dag. :( Og det er jo jer, der bestemmer, det er JERES dag! ;)

Har du/I evt. overvejet at købe sæbebobler som folk kan blæse på jer? Så har I sådan lidt traditionen med at folk kan kaste noget på jer med alligevel, og bobler forsvinder jo, så de skader vel ikke :griner:- Jeg har i hvert fald hørt at de der sæbebobler man køber til formålet ikke pletter. Så det kunne måske være en løsning. - Jeg ville næppe turde satse på, at alle folk adlød at I har frabedt jer det. De fleste ville nok, men måske kommer der globryllupsgæster i kirken, som ikke har fået en invitation og som derfor ikke ved, at I helst er fri?

- Men hvis der nu stod en kasse ved kirken med sæbebobler og en sød lille tekst om at I foretrak bobler frem for ris, så kunne det måske få eventuelle riskastere til at lade jer slippe. I kunne også få forloveren eller en anden hjælper til at gå rundt og bytte ris for sæbebobler. Det lyder måske fjollet, men min far gjorde det til sit bryllup. Så gik vi børn rundt med de fineste små poser med fuglefrø og afleverede til folk mod at vi tilgengæld fik deres ris. Det fungerede godt og de fik INGEN ris på sig.

Ved ikke om du kan bruge nogle af mine forslag, men nu har jeg da forsøgt. :griner:- Håber I får en dejlig og ris-fri dag. :griner:-

jeg vil bare lige sige, at jeg heller aldrig før har hørt, at risene ligefrem ødelagde tøjet, ja de støver, men det er lige til at børste af med en løs hånd :-)

0

Annonce ♥

Vi vil gerne have ris. :( Vi havde overvejet at frabede os ris, og bede om fuglefrø istedet, fordi vi havde hørt det med at fuglene fik ondt i maven af ris. Men det er vist ikke rigtigt. Så alt gælder hos os - og kender jeg familie og venner ret, så bliver vi DYNGET til, haha!

Jeg tror min familie ville blive en anelse skuffede, hvis vi frabad os ris, men de ville da respektere det, og vi ville stadig have en god dag. :griner:- Og det er jo jer, der bestemmer, det er JERES dag! ;)

jeg vil bare lige sige, at jeg heller aldrig før har hørt, at risene ligefrem ødelagde tøjet, ja de støver, men det er lige til at børste af med en løs hånd :-)

Phew. Blev da helt nervøs. Har faktisk aldrig hørt om problemer med ris overhovedet, men har også kun været til to bryllupper i mit liv og der blev der smidt fuglefrø, så bliver helt bekymret, når jeg ser folk frabede sig ris og oprette tråde om at vaske dem, så de ikke pletter. :)

0

vi skal da også ha ris, tror folk ville blive lidt mukkene hvis vi frabad os det, fordi folk syntes det er en sjov tradition. og fordi folk glæder sig til denne del af det også....

jeg har aldrig hørt at det ødelæger tøjet andet end støvet kan børstes væk så det er jeg slet ikke bange for. ville da også blive lidt trist hvis vi ikke fik ris for jeg syntes det er sjovt.

Er det fordi det er gået overgevind til de bryllupper i har været til? for jeg har altså aldrig set at tøjet eller håret bliver smadret dem man kan se kan man jo lige børste af med en malerpensel og de andre kommer jo af når man går i bad. Og de fleste mennesker ved jo godt at risene skal kastet op i luften så de ikke ligefrem smadre brud og gom....

Edited by rehhansen
0

Vi fik masser af ris.

Jeg havde vasket det ris vi satte i våbenhuset, men der var folk der selv havde ris med, som ikke var vasket. Jeg oplevede ikke, at vi fik pletter på tøjet. Men til gengæld masser af ris i håret - selv om jeg næsten stod på hovedet, så gik jeg rundt med ris i håret resten af dagen :)

0

Vi frabad os ikke ris - og det er jeg rigtig rigtig glad for! Det er en super hyggelig tradition hvor gæsterne også kan få lov til at være lidt med = alle morer sig.

Jeg synes på ingen måde det gjorde ondt at få kastet ris - som en anden skriver - så ved folk jo godt de skal lave underhåndskast.

Jo sort tøj bliver hvidt-prikket - men det var nemt at få af igen - tror folk brugte en våd klud (gæsterne blev også ramt!)

Hår: Jo jeg fik da masser af ris i håret - og med alt det hårlak jeg havde i - blev frisuren da sikkert ødelagt lidt når vi prøvede at børste det ud, men ikke mere end hvad vinden gjorde en halv time senere!! (Og så kan jeg rent faktisk bedre lide min frisure efter den blev lidt vindblæst!!)

Mht. at have ris over alt, så synes jeg på ingen måde det var slemt. Jeg havde halterneck på, så jeg havde faktisk ingen ris i bh'en, så alle de ris vi har "døjet" med, var dem der var lagt på vores værelse og i sengen. (men jeg synes så også at det er super hyggeligt - ville være blevet skuffet, hvis der ikke havde været noget!)

Jeg tror det er en tradition, der er rigtig rigtig svær at frabede sig. Vi frabad os brudevalsen - men blev tvunget til at danse den alligevel. Gæsterne tager selv ris med og når de er taget med - så skal de også kastes! (jeg har i andre sammenhænge opdaget hvor lidt folk accepterer hvad man frabeder sig - f.eks. er en person i gang med at fortælle en makaber historie (om en der har savet sig selv i benet f.eks.) og man så siger man ikke har lyst til at høre resten - så kan folk ikke stoppe, før de har fortalt pointen! De forkorter godt nok historien meget - men pointen SKAL frem. Har oplevet det gang på gang - da jeg HADER makabre historier.)

Nå, som man kan læse ud fra mit indlæg, er jeg nok ikke den rette at spørge, da jeg synes riskastning er en super god ide. Det er jo selvfølgelig jer der bestemmer og det er jeres dag. Jeg håber for jer, at jeres gæster respekterer jeres valg - men jeg tror I skal være MEGET bestemte, når I frabeder jer det.

0

Annonce ♥

Jeg kan kun sige at eftersom jeg nok vil have svært ved at blive gravid efter sygdom, tager vi mod al den hjælp vi kan få :)

Men hvis i virkelig ikke vil have det, må i jo prøve at forklare folk det. Jeg tror bare ikke jeg ville sætte forventningerne for højt om de respekterer det, hvis jeg var jer.....

De burde gøre det, men det er en meget indgroet tradition

0

Tak for alle Jeres input.

Jeg har måske også fortrudt en smule, at vi har frabedt os ris! Mest af alt fordi, jeg syntes, at det virker en anelse kontrollerende! Har på fornemmelsen, at vi alligevel får ris og måske endnu flere end hvis vi ikke havde frabedt os det :ilovebryllupsklar:

0

Er det fordi det er gået overgevind til de bryllupper i har været til? for jeg har altså aldrig set at tøjet eller håret bliver smadret dem man kan se kan man jo lige børste af med en malerpensel og de andre kommer jo af når man går i bad. Og de fleste mennesker ved jo godt at risene skal kastet op i luften så de ikke ligefrem smadre brud og gom....

Helt enig. Jeg har heller aldrig set det. Til gengæld har jeg oplevet et brudepar der i forbindelse med servering af bryllupskagen kastede kage efter hinanden i bedste American Pie stil. De havde så aftalt det på forhånd.

Mange feststeder frabeder sig ris indendørs og det kan også være livsfarligt at danse på et glat gulv hvor der ligger ris.

0

Annonce ♥