Minnie

Mor og bonusmor - hvad gør man?

38 indlæg i dette emne

Jeg er i den situation at mine forældre er skilt, ligesom sandsynligvis næsten halvdelen af jer.

Hvad gør I i forhold til bordplan og jeres skilte forældre?

Vi har en plan om pt. at min far skal sidde ved siden af mig, og så skal han have sin kæreste på den anden side. De har været sammen i 11 år, og min far har gjort det klart at han ikke vil sidde ved siden af min mor. Det er egentlig også fint for mig. Jeg er meget glad for min bonusmor.

Ved siden af H2b skal hans mor sidde, regner han med, så hans datter, og så hans far.

Spørgsmålet er så - hvad gør jeg af min mor?

Hvad ville I - har I gjort? Skal hun sidde ved siden af min bonus-mor og så bryde mand-kvinde rækken? Eller skal hun sidde ved siden af min kommende svigerfar - og så sidde væk fra "min" familie?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

for det første vil jeg sige, jeg sidder i samme situation - og der har været lidt drama omkring det, da jeg ikke mener, at gæsterne skal bestemme bordplanen. MEN under alle omstændigheder vil vi jo helst holde husfreden specielt sådan en vigtig dag, så vi har naturligvis taget hensyn. Selvom både NC og jeg mener, at det er ufatteligt, at folk ikke kan se længere end til deres egen næsetip sådan en dag.

Vores "hovedbord" med os selv og forældre + bonusforældre kommer til at se således ud (minus min far, da han desværre døde sidste år):

Bonussvigerfar - Svigermor - NC - Mig - min mor - svigerfar - bonussvigermor

Vi sidder ved langbord mens vores gæster kommer til at sidde ved runde borde.

0

Del dette indlæg

nej lige præcis. min grænse var nået da min svigerfar, som jeg holder meget af, sagde "hvis vi kommer til brylluppet og finder ud af, at vi skal sidde ved siden af NC's mor og hendes ny mand, så går min kone nok, og jeg følger altså med." Så var hun altså lige vigtigere. Hvilket jeg MINUS respekt har for. Hende den ny kone har bare ødelagt SÅ meget for sønnerne, så synes virkelig at der er en der skal til at prioritere sine sønner lidt mere. Men det er nok bare os, der har det synspunkt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi valgte at lave et høj bord hvor der ikke sad noget familie, men vores nærmeste venner og så venner der var kommet fra udlandet for at være med til vores bryllup og vi ikke ser så tit. På den måde var der ikke nogen i familien der blev mere snydt end andre.

Min mands forældre er skilt, men det var nu ikke hovedårsagen til vi valgte at gøre dette, det skyldes primært jeg ikke orkede at høre på min svigerfar under hele middagen OG at vi gerne ville prioritere tid sammen med dem der kom langvejs fra.

Jeg er dog ikke i tvivl om at mine svigerforældre og deres nye ægtefæller havde fundet ud af det med hinanden af hensyn til os. Men ved der er mange andre familier hvor det er svært. Vi har nogen venner der lod sig inspirere af os, netop fordi der var for mange nye mænd og koner til at det hele kunne gå op og nogen ikke ville sidde ved andre etc.

Pøj pøj med bordplanen.

KH fru R

0

Del dette indlæg

Vi har valgt runde borde, hvor vi sidder med venner vi selv vælger, så vi slipper for det problem. Rasten af gæsterne blander vi par vis, så min mor og far heller ikke kommer til at sidde ved samme bord. vi har også min søster og ex'en (H2B s ven) der heller ikke skal sidde ved samme bord. Det bliver en sjov dag, hvor vi skal få det hele til at gå op :)

0

Del dette indlæg

Hej...jeg er godt nok ikke skilsmisse barn,men min far skal ikke med til bryllupet,men det skal min mor,så hun og min søn er de eneste der skal med,da jeg ingen svigerforældre har,så her er der ingen problemer..Hvor må det være svært,at stå i sådan en sitiation,men tror jeg ville lave bordplanen,som mit hjerte fortæller mig,det er jeres store dag,så i bestemmer,basta..så må de blive sure og skuffede,det er der ikke noget at gøre ved..tror osse godt de vil forstå det,hvis de ved hvor meget det betyder for jer,klart at du vil ha din bioloiske mor og far ved din side,hvis de bare er lidt menneskelige,kan de godt forstå dit valg..så lyt til dit hjerte,der kommer du længst..held og lykke med bordplanen :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa..

Vi har selv 4 forældre hvorfra 3 af dem har nye kærester.

Vi har endnu ikke en dag for bryllup, men når tiden (og pengene) er til det, vil vi sidde ved et hovedbord, og resten vil være runde borde. Vi har valgt ikke at sidde sammen med vores forældre, da det bliver noget rod med at skulle sætte dem fair.

Vi har 2 muligheder som vi er tændte på:

1. Vi har 2 bedsteforældre i live - en mormor (min) og en morfar (hans), og dem vil vi sætte på hver vores side - mormor, H2B, mig, morfar - og så bliver alle andre fordelt nede ved de runde borde.

2. At vi sidder deroppe med vores forlover og brudepige.

Vores forældre ville ikke blive sure over deres placering, men sådan en dag som denne gider vi ikke at føle at vi vælge nogen til frem for andre.

Vi ved godt at der er div. traditioner, men det er VORES fest og VORES dag, og derfor skal det være lige præcis sådan som vi har det bedst med.

0

Del dette indlæg

Det er bare ikke nemt med den bordplan.

Hvis man vælger at følge den skønne etikette bør hovedbordet se således ud:

gommens mor - brudens far - bruden - gommen - brudens mor - gommens far

Derfra er det så: "jo tættere forhold, jo tættere på hovedbordet. Med hensyn til bonusforældre gælder, at de placeres som "menige" gæster.

håber det måskal kan være en hjælp.

/Lisbeth

0

Del dette indlæg

Min mand og jeg er også begge skilsmissebørn.

På min side af bordet var det dog ikke et problem da min far ikke var med til vores bryllup (meget syg). På min mands side blev det til: hans mor, hendes mand, bonusmor og hans far. Den placering var der ikke nogen der havde et problem med.

Ellers kan I gøre som nogen gør, omgiv jer med venner ved hovedbordet og placer forældre ved et eller to andre borde

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du kunne evt også vælge at tage din mor til bords simpelthen. Hvilket selvfølgelig bryder mand-kvinde-tanken, og jeg ved også godt, at det er traditionsmæssigt korrekt, at bruden sidder ved siden af sin egen far. Men jeg går ud fra, at din far evt skal følge dig op i kirken? Og det må jo også være en meget stor ting for ham :) Så på den måde kunne de begge få lidt, eller hvad man skal sige.

Når det er sagt, er det jo jeres fest og jeres regler.

Men hvordan skal I sidde rent bordmæssigt? Runde borde eller aflangt bord? For hvis det fx er hestesko, kan I jo vælge at gøre det således, at der sidder nogen over for jer. Og så kunne din mor sidde tværs over for dig, men væk fra din far. Således at gommen sad lige over for hende, og du så sad tværs over for hende. Så kunne I sidde og have øjenkontakt etc, og det ville jo også skabe en form for nærhed.

Æij, det er så ærgerligt- håber I finder en løsning :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Kære,

Lyt til din mavefornemmelse.. Tegn alle muligheder på flere stykker papir, og forestil dig stemningen ved bordet. Husk også på, at det er sjældent folk er sure til bryllupper:)

Mine forældre er også skilt, og min mave fornemmelse blev: Svigerfar, svigermor, min skønne mand, mig, min mor, min far, fars kone

Held og lykke

0

Del dette indlæg

Det må være noget med at den bitterhed der er i et forlist forhold kan ødelægge selv hensynet til sit barn som skal giftes... ikke at jeg forstår det!

Heller ikke her. Det er voksne mennesker vi taler om. Det er deres fælles barn der skal giftes og så kan de ikke én enkelt dag, på vedkommendes største dag, sidde sammen.

I den situation ville jeg nok vælge at se flot på traditionerne og mixe folk, herunder placere jer så I ikke sidder mellem forældrene. Det er selvfølgelig "synd" for gommens forældre men der kan man jo håbe på at de kan forstå.

0

Del dette indlæg

Mine forældre er skilt og min mor og min bonusmor kommer ikke så godt ud af det med hinanden. Min far og bonus mor har en søn sammen.

H2B og jeg tænker på tre forskellige modeller.

Emma Gad-modellen mor, far, mig H2B svigermor, svigerfar, bonusmor

Ingen plan: Med undtagelse af en enkelt gæst (speciel kost grundet sygdom) og os. INGEN bordplan

Sweetheart: Vi har et sweetheart bord kun for os. Så er der et bord til forældre (+bonusforældre) og søskende plus deres kærester. Et bord til venner, et bord til øvrig familie, et bord til børn under 10 og et et børn under 14. Der er plan for hvem der skal sidde ved hvilket bord men ikke hvor (igen er der bordkort til min ven med dårlig nyre så køkkenet kan finde ham)

Håber det kan tjene til lidt inspiration. Det er træls når nærmeste familie ikke kan holde fred bare en enkelt dag.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det er noget rod, det var vi også igennem.

Begge vores forældre er skilt, og har alle nye partnere. Derudover kunne min far og svigerfar ikke med hinanden.

Så vi sad til højsbords med vores bedste venner... hvem gider alligevel sidde med sine forældre på sådan en fest dag?

Resten af gæsterne var placeret strategisk ved runde 8 mandsborde, i par, hvor parene kendet hinanden 2 og 2. På den måde kunne man lære nogle nye at kende, hvis man havde lyst, eller bare snakke med dem man kendte i forvejen.

0

Del dette indlæg

Puhaaaa ja, selvom der er længe til vores store dag har vi allerede drøftede hvad vi skal gøre.

Jeg har min mor og hendes nye kæreste, men så har jeg også 2 andre fædre med deres nye koner. Min kæreste vil ikke have sin mor ved vores mor, så vi har simpelthen valgt at have vores bedste venner til at være ved vores bord og så må vi splitte forældre op blandt resten af gæsterne.

Har dog også et problem med hvem der skal følge mig op ?!!! det ender nok med jeg går alene op af kirken, kan man det ??

0

Del dette indlæg

Puha, vi har også et problem med bordplanen, da min fars kæreste er min brors eks-kone!! Ja, I læste det rigtigt, min far og hans tidligere svigerdatter er kærester. Så det giver en masse problemer, da der er mange i familien der virkelig hader min brors eks :)

Det er rigtig svært fordi jeg vil gerne have min far ved siden af mig, men jeg tror simpelthen ikke det kan lade sig gøre. Så skulle jeg splitte ham og kæresten fra hinanden, fordi hvis hun sad der sammen med os, ville resten af familien blive sure. Plus jeg orker ikke at sidde for tæt på hende, da hun er meget dominerende i samtaler.

Ja, dette svar er måske ingen hjælp :thumbsupsmileyanim: men jeg forstår dit problem! Jeg tror vi ender med at sidde sammen med vores venner og på den måde undgå familiedramaet!

0

Del dette indlæg

Puhaaaa ja, selvom der er længe til vores store dag har vi allerede drøftede hvad vi skal gøre.

Jeg har min mor og hendes nye kæreste, men så har jeg også 2 andre fædre med deres nye koner. Min kæreste vil ikke have sin mor ved vores mor, så vi har simpelthen valgt at have vores bedste venner til at være ved vores bord og så må vi splitte forældre op blandt resten af gæsterne.

Har dog også et problem med hvem der skal følge mig op ?!!! det ender nok med jeg går alene op af kirken, kan man det ??

Selvfølgelig kan man det... !! :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Puha... Den er svær... :thumbsupsmileyanim:

Jeg slipper heldigvis for det bøvl.. Min mor har jeg ikke set i 10 år, så bonusmor får selvfølgelig den plads... H2B's mor er død for mange år siden, så den bonusmor er også nem at placere...

Jeg synes det er meget vigtigt, at du overvejer hvem du har lyst til, at have tæt på, inden du strikker bordplanen sammen. Det vigtigste er jo trods alt, at du og din H2B får en god dag... Og det må fa.... også være første prioritet for dem... :)

0

Del dette indlæg

Du er ikke alene :) Jeg sidder i samme dumme situation. :-S

Min plan var egentlig at sætte min mor sammen med min svigerfar, da de svinger godt og begge VAR single. Men nu har svigerfar så fået en kæreste. Og skal der så sidde en kvinde, jeg slet ikke kender ved vores bord? :) HMMMM...!

Nå, men altså følgende ligger fast i vores bordplan:

min far - mig - htb - hbs mor

Og så tager jeg alt det andet en måneds tid inden dagen. For der kan ændres alt muligt op til, så jeg prøver at lade være med at stresse over det :thumbsupsmileyanim: Og medmindre der kun er en måned til jeres store dag, så vil jeg næsten foreslå dig, at gøre det samme. Eller i hvert fald ikke lægge dig for fast på noget. Måske bliver din far og mor mere "milde" overfor idéen om at sidde ved siden af hinanden op til dagen?

Jeg mener at den helt "gammeltraditionelle" måde at gøre det på er:

gommens mor - brudens far - bruden - gommen - brudens mor - gommens far

Jeg ved ikke, om det evt. kunne være løsningen for jer... Så kunne din fars kone evt. sidde ved siden af din htbs far... Så har I dine forældre hver for sig, men uden at nogen kommer for langt væk, og I kan bruge "reglerne" som "undskyldning". :iloveyou:

0

Del dette indlæg

Ja det er godt nok en svær en...

Mine forældre er også skilt, men de har heldigvis ikke noget problem med hinanden eller "påhæng" :)

Men vi har desværre været så uheldige at miste min kærestes søster og min mors mand på kort tid, og det ændre selvfølgelig lidt på tingene. Skulle min stedfar have været med ville jeg faktisk ikke have vidst hvor jeg skulle sætte ham...måske ved et bord for sig selv i køkkenet :iloveyou::balloons: (jeg havde ikke så godt et forhold til ham).

Men vi regner med at sidde således

hans far - hans mor - h2b - mig - min mor - (evt min lillebror, som er 15 på bryllupsdagen) - min far - min fars kone

Grunden til at min lillebror evt skal sidde sammen med os er at vi betyder rigtig meget for hinanden, og jeg vil have det skidt med ikke at have ham ved min sidde til mit bryllup. Samtidigt er min side af familien meget lille og han vil derfor ikke kunne sidde med nogen han kan snakke med. Og da min mor har betydet mere for mig end min far skal hun sidde ved siden af mig og ikke min far.

Vi har overvejet runde borde inkl. vores eget bord, ellers tror jeg at vi skal have et højbord bare med os 8 og så gæsterne ved runde borde.

Men som mange også har nævnt. Det er jo jeres/vores store dag og ingen gæster skal have lov til at diktere noget som helst. Vi sætter folk ud fra hvem vi holder af og ud fra at alle skal have en god dag sammen. Og ellers må man jo tage en snak med sine forældre og forklare dem at den dag ikke handler om dem, men om det nybagte ægtepar.

Jeg ønsker jer et godt bryllup :):bearhug: og håber forældrene "opfører sig ordentligt" i dagens anledning :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer