camillass

Hvor mange karat????

24 indlæg i dette emne

Annonce ♥

14 karat er super fint til vielsesringe. Jo højere karat desto "blødere", men det er IKKE et minus når vi "kun" taler om 14 el.18 karat.

Min forlovelses ring er 18kt. og holder formen super pænt.

Tilgengæld fortalte vores guldsmed os, at hun aldrig ville lave sikeoverflade, da det får ridser alt alt for nemt. Man kan få masser af overflader som minder meget om silkeoverfladen, men som er lidt mere hårdføre.

Vi får lavet vores ringe hos en guldsmed med eget værksted. Hun laver ringe efter eget design el. hvad man ønsker, og så laver hun guldsmedearbejde for almindelige guldsmedebutikker.

Redigeret af MH2730
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er jo meget individuelt hvad man vælger, jeg tror ikke nødvendigvis det ene er bedre end det andet.... vi har købt 8 karats guld ringe, simpelthen fordi vores drømmeringe var alt for dyre i 14 karats.... men jeg er super glad for dem, og synes da at man sagtens kan købe 8 karat.... guldsmeden som vi købte ringene hos, siger at 8 karat holder lige så godt som 14.... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var ikke i tvivl om at det skulle vaere 14 eller 18 og haeldte mest til 14, fordi HTB er kok og laver meget manuelt arbejde med vedligeholdelse osv. Kim Vedebech, som laver vores ringe til os, anbefalede 14 karat :)

Jeg tror ikke rigtigt at italienere bruger 8 karat, faktisk... Maaske fordi guldpriserne ligger lidt lavere, hvis ikke det lige gaelder noget, hvor der staar bryllup paa. Damn, de forstaar at pumpe penge ud af brudepar hernede (y)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg vil fraråde en sådan mat overflade. Min ring er lavet sådan, og der er ikke meget tilbage af det matte, efter et stykke tid, så bliver den bare blank....

Du kan bare gå ned til en guldsmed og få overfladen lavet mat igen :)

Ja og du behøver faktisk ikke engang gå til en guldsmed, de har nogle tricks så de holder sig matte, du skal bare spørge dem, hvordan det vedligeholdes. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores forlovelsesringe er 8 karat og vores vielsesringe er 14 karat.

Som jeg har forstået det er Danmark et af de få steder, der overhovedet laver smykker i 8 karat, fordi mange andre lande synes at det er for lavt til at det kan betragtes som "ægte guld"...

Tilgengæld synes jeg det er relativt få stedet i Danmark, hvor man kan få 18 karats guld, og vi har været ved flere guldsmede, der frarådte os 18 karat, af frygt for at det ville blive for blødt.

Jeg tror egentlig at langt de fleste vielsesringe i Danmark er 14 karats, af de grunde som Miss-Lena nævner: Nok til at det ikke blive misfarvet, men ikke så meget at de bliver bløde og nemt får skrammer.

Når det så er sagt, er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne se på en ring om den var 8, 14 eller 18 karat... Så det spiller nok også lidt ind at det "føles bedre" at det er 14 end 8 (altså smykkesnobberi :tunge:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er en skrøne at 8 karat bliver misfarvede med tiden.... nu har jeg set både min svigermor og min mors vielsesringe som begge er 8 karat og de har altså en del år på bagen.... og der er ingen misarvning, de er stadig meget flotte og skinner fint, og de har ikke fået dem slebet op igen.... såå, jeg er tilbøjelig til at holde med Meggers i at der nogle gange går lidt 'smykke snobberi' i den.... men som jeg sagde før, det er jo individuelt, og i skal købe det som føles rigtigt for jer, og så kan det være ligegyldigt hvilken karat det er.... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil fraråde en sådan mat overflade. Min ring er lavet sådan, og der er ikke meget tilbage af det matte, efter et stykke tid, så bliver den bare blank....

Du kan bare gå ned til en guldsmed og få overfladen lavet mat igen :)

Ej hvor nice :cheerleader3: vores er nemlig 50/50.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil fraråde en sådan mat overflade. Min ring er lavet sådan, og der er ikke meget tilbage af det matte, efter et stykke tid, så bliver den bare blank....

Du kan bare gå ned til en guldsmed og få overfladen lavet mat igen :)

Ja og du behøver faktisk ikke engang gå til en guldsmed, de har nogle tricks så de holder sig matte, du skal bare spørge dem, hvordan det vedligeholdes. :)

Min forlovelsesring er godt nok i rødguld, men har også en mat overflade, som bliver mindre mat med tiden. Vores guldsmed sagde, at man kan tage en alm. grøn skuresvamp og gnide den langs med ringen, og så får den den matte overflade igen. Det virker rigtig godt, og resultatet bliver flot. :thumbsupsmileyanim: Gør det dog ikke for tit, da det jo sliber ringen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har to super smukke ringe, begge i 18 karat hvidguld med diamanter. Og det kan virkelig anbefales, selvom de ikke er helt nye længere er overfladerne stadig helt glatte. Dermed ikke sagt, at det nødvendigvis er bedre/pænere end 14 karat. Men I må i hvert fald ikke lade jer afskrække af, at jeres drømmering måske er i 18 karat..... :cheerleader3::) en

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved at jeg skriver lidt sent, men der er jo andre der kan læse dette og få noget hjælp.. Jeg er uddannet butiksassistent med speciale i guld, sølv og ure..

8 kt. hedder det i Danmark, og ja vi er nogle af de eneste der laver det. Hvis der er andre der laver det, hedder det 9 kt (der er kun få procenter ekstra guld i!)

Der var en der skrev at der var blevet blandet andet i som man kunne være allergisk overfor.. Hvis man er allergisk overfor 8 kt. er man også for 14, 18 m.m. for det er det samme der er blandet i, hvilket er guld, sølv og kobber!!

Spørgsmålet om hvad man skal vælge er meget individuelt.

8 kt. - det er billigere, kun 33% guld, blandingen mellem kobber og sølv kan være halv/halv, men kan også være med kobber der dominere eller sølv der dominere, og det er først noget man kan se efter års slid! Men men men, det er ikke noget der ses voldsomt, det eneste er at den enten får en smule mere lys farve eller en smule mere rødlig farve.

14 kt. - helt klart den mest foretrukne i Danmark, 58,5% guld, resten sølv/kobber, her er blandings materialerne ikke så afgørende for hvordan ringen vil se ud efter års brug, da det er guldet der dominere.

18 kt. - det er det dyreste, laves ikke mange steder i Danmark, da priserne er for høje her! 75% guld, rest sølv/kobber, her for blandingsmaterialerne på ingen måde noget at sige da der er så meget guld! Det er en smule blødere end 14 kt, men ikke så meget at det virkelig vil gøre nogen skade ved brug af ringen!

overflader af ringene:

des dybere overflade, des længere holder den. Og omvendt. Men alle overflader vil forsvinde med tiden, hvis man (som de fleste gifte) har ringen på mere eller mindre hele tiden! Så sådan en som silke vil hurtigt forsvinde og derfor skal man være indstillet på at det for det meste kun er en start. Men spørg lige først inden man køber ringen om man kan få lavet overfladen igen, og hvad det koster, for jeg ved at flere steder vil det koste noget at få det lavet! Og det er ikke alle overflader man selv kan vedligeholde!

Håber dette kan hjælpe..:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer