Kath1

Fyld til bryllupskage

10 indlæg i dette emne

Hej

Hvad er jeres bedste opskrift på fyld til lagkage.

Jeg kunne godt tænke mig, at der er lidt frugt i lagene og det er lidt fromageagtig, men men....synes ikke rigtig mine egne forsøg er særlig gode.

Jeg overvejer at købe fromagepulver http://specialkoebmanden.dk/search/?q=fromage , men det kunne være rare med en billigere løsning og en "lav selv løsning".

Håber på nogle gode foreslag, for ikke meget prøve tid med bryllup den 14. maj.

Planen for det øvrige af kagen udover fyldet er at bage nogle lagkagebunde/rolader, som jeg kan skære ud til en fin form og lægge sammen med fyldet.

Fryse den sammenlagte kage ned og dagen inden betrække den med marcipan. Jeg regner med at lave lidt marcipanroser, enkelt chokoadepynt og skrive lidt på kagen.

Hvordan undgår man at marcipan bliver påvirket af at kage "damper" når den tøes op? Husker fra min bagertid, at vi frøs lagkager ned, når der var othello på tilbud og vi skulle have et lager, men der husker jeg ikke problemer, så man må vel kunne lægge marcipanet på en frossen kage?

Håber på snarelig gode indput:)

Ps: Er uddannet bager - men 10 år siden jeg har arbejdet i faget og har altid været mere til kransekage end lagkage, hvis det giver mening:) Så måske også lidt nervøs for at folk forventer en masse, som jeg ikke helt kan indfri.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvorfor skal den være uden husblas? :)

Det gør det helt klart nemmere at arbejde med, at fyldet er stift med det samme, at det kan lægges i kagen i et tykt lag uden at splatte ud af siderne.

Du kan sagtens komme kagen i fryseren. Smør den op med ganache eller smørcreme og pak den godt ind. Tø den langsomt op.

Jeg har lavet denne mange gange: http://himmelske-kager.blogspot.com/search/label/Bl%C3%A5b%C3%A6rmousse%20a%20la%20Blomsterberg

Super lækker og nem.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Denne plejer jeg at bruge:

300 g frosne bær (skal altid koges for at udryde bakterier, evt med lidt vanilie sukker/stang)

½ l fløde

flormelis efter hvor stiv den skal værer

Lad bærene blive kolde (si evt saften fra, og tilføj den senere så du lettere kan variere hvor stiv den skal være)

Vendes med den piskede fløde

Flormelis efter behov, vendes også i.

Hvis du vil have en nem chokolade mousse, skal du bare smelte 200 gr. chokolade (eks, skildpadder, orange choko mv.) og vend det i ½ l pisket fløde, meget nemt og lækkert.

Smør evt. kagen med Creame cheese frosting: 60 g smør, 125 g flormelis, 1 tsk vanilie sukker, 100 g flødeost og lidt cirton saft.

Hvis du vil have lidt at pynte med, evt rundt i kanten, skrive med eller til at sætte roserne fast, Kan du bruge Royal icing. Søg efter opskrive da den kan laves på forskellige måder, alt efter hva den skal bruges til.

Det kan du sagtens fryse, men tror godt nok jeg vil vente med at komme marcipan på til den er tøet op. Du kan jo evt, købe noget færdig fondant hvis det skal være nemt....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Ja så fik jeg set lidt Blomsterberg videre til drs nettv.http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/Uds_10/20100624132034.htm

Kunne en plan være følgende:

Snarst: Lav kagen til det trin, hvor den er lagt sammen med fyld og fryse den ned..

Snarst: Lave roser og chokoladepynt, som også fryses ned.

Torsdagen inden: Flytte kage fra fryser til køleskab

Fredagen inden: Lægge marcipan på og pynte.

Lørdag: Spise den:)

Som lidt ændringer:

Hindbær istedet for blåbær - evt. skovbærblanding?

Hasselnødder istedetfor valdnødder - evt. riste dem for mere smag?

Lyder ovenstående fornuftigt?

Kath. der stadig er lidt nervøs for husblas, men det må jeg vist komme over:)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer