tiggi

Uden alkohol

22 indlæg i dette emne

Hej.

Synes I godt at man kan holde et bryllup uden alkohol?

Sad og læste lidt på nettet og mange fik det til at lyde som om at de slet ikke gad komme til et bryllup uden.

Tænker både på at hverken kæresten eller jeg drikker øl eller vin og det koster jo mange penge, så ku jo gøres billigere uden, og synes det er dumt at bruge mange penge på vin f.eks. når vi ikke selv kan li' det. Det er jo ligesom os som skal betale, og vi har ikke lige så mange penge når vi begge er på SU.

Udover det ville man også slippe for at nogen blev fulde og opførte sig dumt.

VIdst lige fået placeret emnet forkert sted:S

Redigeret af tiggi
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm den er lidt svær syns jeg..

Ikke fordi jeg ville vælge et bryllup fra hvis der ikke blev serveret alkohol, men fordi vinen kan udgøre en stor del af et festmåltid, og det er bare ikke det samme at sidde med en sodavand.. Så det er en afvejning mellem hvad man gerne vil give gæsterne og hvad man selv vil have..

Og øl/vin kan jo klares billigt i Tyskland, så behøver ikke være en kæmpe post..

0

Del dette indlæg

Hmm...jeg synes at den er lidt svær. At dig og H2B ikke drikker alkohol argumenterer selvfølgelig for at der ikke skal serveres alkohol. Men når det så er sagt, ville jeg nok synes at det er var en ret flad fornemmelse og sidde og spise lækkert mad og ikke kunne drikke et glas vin til. Jeg kunne ALDRIG drømme om ikke at komme til en fest fordi der ikke blev serveret alkohol, men i min verden (hvor jeg altså ELSKER rødvin) synes jeg ligesom at det hører sig til :)

0

Del dette indlæg

Enig i at det er et svært spørgsmål, for jeg synes egentlig at bryllupsfestens udformning er helt op til brudeparret, og at gæsterne skal respektere det. Så hvis det virkelig er vigtigt for jer, at der ikke er alkohol, ja så er det jo bare jeres valg.

På den anden side så synes jeg faktisk at festen får et noget andet præg, hvis der bliver meldt ud af det er uden alkohol. Der hører sig ligesom bare et glas vin til maden og en kold øl at skåle i. Og det er ofte noget møg, når man løber tør for de våde varer! Jeg ville dog have fuld forståelse for, at det er en bare ok vin på de dér papkartoner og slotsøl og billige sodavand, når I nu begge er på SU. Det er ikke fordi det behøver at blive så dyrt. Så hvis ikke jeres familie og venner er afholdsmennesker, tror jeg I skal passe på med en udmelding om ingen alkohol - fordi jeg tror at folk så vil tage lidt let på bryllupsfesten og der vil blive snakket om det. Den ville i hvert fald ikke falde i god jord i min familie - og selvom det indimellem bliver MEGET festligt, er der ingen, der bliver ubehageligt fulde.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man kan gøre præcis som man vil med sit bryllup - og jeg ville som gæst dukke op uanset hvad.

Men - hvis man holder en reel middag, så synes jeg det ville være sært uden øl og vin - og det tror jeg mange andre også synes. Men igen, så ville det nok også komme an på - hvorfor drikker brudeparet ikke? Er de tidligere alkoholikere - er det religiøse grunde - well, så fair nok - er det bare fordi de ikke kan li' det - og gerne vil spare penge - så er det sådan lidt - nja, virker lidt som om man kun tænker på sig selv.

Hvis man nu gerne vil spare penge, så synes jeg f.eks sagtens man i stedet for en middag kan holde en reception - en af de noget længere af slagsen, med kage og kaffe (og evt. en boblevand og likør) - som kan være ligeså festlig og en hel del billigere end en middag.

Redigeret af SecretBride
0

Del dette indlæg

Tænker både på at hverken kæresten eller jeg drikker øl eller vin og det koster jo mange penge, så ku jo gøres billigere uden, og synes det er dumt at bruge mange penge på vin f.eks. når vi ikke selv kan li' det. Det er jo ligesom os som skal betale, og vi har ikke lige så mange penge når vi begge er på SU.

Udover det ville man også slippe for at nogen blev fulde og opførte sig dumt.

Man kan da sikkert godt holde en god bryllupsfest uden alkohol men så skal det nok være med en anden begrundelse og på grund af nogle lidt andre omstændigheder. At I ikke selv kan lide øl og vin ændrer jo ikke ved at mange af gæsterne kan og det her med at folk bliver fulde og opfører sig dumt er måske også lidt overdrevet, når vi ser på bryllupsfester generelt.

Der jo ingen som siger at man skal holde en stor bryllupsfest fordi man bliver gift. En hyggelig middag for de nærmeste med eller uden øl/vin :thumbsupsmileyanim: eller en lille receptionslignende sammenkomst bagefter kan også gøre det.

0

Del dette indlæg

Jeg har det sådan, at man skal holde brylluppet helt i sin egen ånd - og hvis det så inkluderer, at man ikke synes, der skal serveres alkohol ved brylluppet, så må det være sådan. Jeg ville heller ikke som gæst lade være med at komme, bare fordi der ikke blev serveret alkohol.

Men som de andre her også siger, så er der rigtig mange, der holder af et godt glas vin (min h2b og jeg er en af dem) og synes, at det hører med til en god middag. Jeg tror altid, der vil være et par stykker, der kan blive lidt højrystede og berusede - sådan er det nu en gang - men det er sjældent, at det ødelægger en fest. Og en fest uden vin og øl er måske lidt mystisk.

Alt efter hvor mange der kommer til brylluppet, tror jeg sagtens, det kan lade sig gøre at finde noget lidt billigere, men stadig god vin/øl til gæsterne (hvis det er pengene det handler om, nu hvor I er på SU). Men igen, ønsker I virkelig ikke vin og øl til festen, så er det helt op til jer - det er JERES fest, og det er jeg sikker på, at gæsterne vil respektere.

0

Del dette indlæg

Altså, jeg tror, jeg under alle omstændigheder ville tilbyde mine gæster muligheden for vin/øl. Men jeg ville ikke drømme om, at blive væk fra en fest, hvor der ikke blev serveret alkohol.

Jeg har selv givet min "vin-mand" et budget på 50 kr. flasken, og han har altså fundet nogle rigtig gode ting til mig, hvor jeg har fået rigtig meget kvalitet, for mit relativt lille budget.

Nu ved jeg ikke, hvilken type mad, I agter at servere - om det er en formel middag eller mere afslappet, men hvis jeg virkelig ville holde en fest, hvor jeg ikke ville servere alkohol, tror jeg, at jeg ville lave en "juice-menu", som jeg har set de gør på flere af de virkelig gode restauranter (f.eks. Noma) uden jeg dog selv har prøvet det. På den måde kan drikkevarerne blive en aktiv del af mad-oplevelsen - uden alkohol.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville heller aldrig blive væk - men helt ærligt: jeg ville synes, at det var mærkeligt. Medmindre der var en religiøs eller anden kulturel begrundelse. Hvilket jo er fjollet, for du har jo egentlig ret i, at det ikke burde betyde alverden. Men for mig er vinen nok en lige så stor del af den kulinariske oplevelse. Jeg drikker ikke vin, fordi jeg vil være fuld, men fordi det smager fantastisk og især til lækker mad. Så for mig ville det nok mangle i lige så høj grad, som hvis man kom til et bryllup, hvor der KUN blev serveret vin og ingen mad.

Jeg kan se, at du er fra Aalborg, og selv om der er lidt langt, vil jeg anbefale dig en tur til Tyskland. Jeg kan anbefale "Dansk Vinlager" som ligger lige ved Flensborg. Her får du dansksproget og rigtig professionel betjening. Man får lov til at smage etc (tag evt en vinkender med). Og så er priserne meget billigere end i DK. Vi fik en rigtig lækker rødvin og ditto hvidvin for omkring 30 kr flasken - i DK koster den 50. Og det er jo en besparelse at tage med.

0

Del dette indlæg

Jeg ville heller aldrig blive væk - men helt ærligt: jeg ville synes, at det var mærkeligt. Medmindre der var en religiøs eller anden kulturel begrundelse. Hvilket jo er fjollet, for du har jo egentlig ret i, at det ikke burde betyde alverden.

Du har fuldstændig ret. I virkelighedens verden er der jo rigtig mange bryllupsgæster som stort set ikke indtager noget alkohol i løbet af dagen/natten - mange kører jo hjem - men de hygger sig ikke mindre af den grund. Det er også ekstremt sjældent at jeg selv - som jo ikke drikker alkohol når jeg er på job - står med en fornemmelse af at folk er "langt væk". Det handler jo om at alkohol ikke nødvendigvis er noget man drikker for at blive beruset men fordi vin m.v. hører sig til en god middag.

Derimod er der intet til hinder for at man undladet at servere spiritus, i form af kulørte drinks m.v.

0

Del dette indlæg

Hvis der ikke bliver serveret alkohol, er det vel ikke noget ret mange af gæsterne ved og derfor møder alle vel op?

Kan ikke følge tankegangen at vælge et bryllup fra pga. det ihvertfald..

Men som nogle af de andre siger, synes jeg det passer sig bedst med vin til maden og så kan I jo begrænse udvalget til 'bagefter'...

Hvis der er øl og somersby (eller lignende) må det jo være fint.. Og tror ikke at 6 kasser øl og 3 kasser somersby kan vælte noget budget :)

0

Del dette indlæg

Synes I godt at man kan holde et bryllup uden alkohol?

Som udgangspunkt - ja!

Hvis man er tidligere alkoholiker, har folk i familien der har svært ved at styre de våde varer eller er af en religion hvor alkohol ikke er tilladt - så synes jeg godt man kan sige, at ens bryllup er alkoholfrit..

Men jeg kunne aldrig selv finde på at holde et bryllup hvor jeg, fordi jeg ikke kunne lide øl eller vin, ikke serverede øl eller vin.. Kort sagt - jeg synes at grunden med at "man ikke har råd fordi man er på S.U" er tam - i den forstand, at hvis man ville have serveret øl/vin hvis man HAVDE råd, så synes jeg at man skal vente til man HAR råd til at holde det bryllup man gerne vil! :iloveyou:

Men når det er sagt, så er det en svær balancegang - fordi ens bryllup skal være på ens EGNE præmisser og efter ens egne ønsker - man skal holde den fest man selv synes man vil være gæst til.. Men er det fordi i slet ikke drikker alkohol - eller er det fordi det bare er øl og vin i ikke kan li? Hvad med Asti, cider, rosé vine osv osv? Fordi så kunne man måske vælge at det var de ting man selv drak, der blev serveret! :)

Vi kan fx. bedst lide en bestemt fransk Riesling - så den skal vi have til forret.. Og vi har en yndlings Valpolicelle Ripasso - så den skal vi have til hovedret.. Og vi ELSKER Moscato D'Asti - så den skal vi have til dessert.. Og jeg synes at Cinzano Asti er det eneste rigtige til bryllupskagen - så det skal vi have.. Og Verdi er ALTID godt imo, så det skal vi have at drikke ud på de sene nattetimer.. <-- Min pointe - det er ikke sikkert det er alle der synes netop DE drikkevarer er fantastiske, men det er det VI synes, så det er det VI serverer.. Samtidig med øl, sodavand og isvand - så har folk noget at vælge imellem..

Og drikkevarer behøver ikke slå budgettet helt i stykker - der er masser af gode vintilbud i Tyskland.. Og hvis i ikke er vinkyndige (hvilket det jo ikke lyder til) så find det tilbud der er indenfor jeres budget - og slå vinmærket og årgangen op på google og læs om den får + eller - af diverse anmeldere.. Det plejer at være en god rettesnor.. :)

Held og lykke med planlægningen! ()() :17:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej alle sammen:)

Vi har egentlig heller ikke tænkt os at holde det uden alkohol, men ville da høre om det var en mulighed:)

Min kæreste drikker intet af princip, og derudover kan han heller ikke li' smagen af alkohol, jeg kan godt drikke enkelte ting som nogle slags verdi eller rigtig god champagne(Desværre også dyr, men bliver der nok ikke råd til)

Vi havde slet ikke tænkt på øl da vi ikke drikker det, og slet ikke bryder os om smagen(eller luften for den sags skyld), og måske bare mig men synes øl virker upassende til et bryllup, på en måde ikke "fint" nok, men nok bare mig som er underlig. Så bliver da nok også købt.

Men vi talte om at købe vin til ca. 25 kr./flasken, men da gerne billigere og evt. papvin og så i nogle karafler:) Frygter bare at til den pris vil vinen ikke være noget værd, især for dem som er vant til at drikke god vin. (Min farbror har f.eks. en stor vinkælder med alt muligt specialvin) Mener I at man sku ku få noget til den pris?

0

Del dette indlæg

Jeg tror altså 25 kr. er i underkanten... Men hold evt. øje med Brugsen - de har tit nogle ret gode tilbud, hvor I godt kan komme ned i den prisklasse og det stadig er til at servere. De har f.eks. tit tilbud på en vin, der hedder Savannah, og den synes jeg selv godt om - det kunne måske være et bud :-)

0

Del dette indlæg

Altså jeg må nok klistre mig på nogle af de andre kommentar ovenstående. Jeg ville synes, at det var fint at sige, at det blev uden alkohol, hvis der fx var religion eller andre ting, der spiller ind ..... at I ikke drikke eller kan li det, syns jeg måske er en lidt tam begrundelse :) SU eller ej .... er jeg også selv på .... vælger man at holde bryllup, så må man også finde pengene, hehe. Dermed ikke sagt, at man ikke kan holde et billigt bryllup, men alt koster penge her :)

Mht vin til 25 kr flasken .... joh.... kan man vel godt, hvis I tar en tur til Tyskland ? Altså jeg ved, at der kan man vist få den vin, der hedder Masi til omkring 25 kr flasken.... og vist også engang imellem herhjemme i Netto på tilbud ..... den skulle være udemærket ? Jeg er ikke selv vin-kender, så skal ikke gøre mig alt for klog her, hehe.

Og øl til maden .... jamen der er jo nogen, der ikke drikker vin, men kun øl ....

.... altså jeg syns du skal vende den lidt om her :) Hvis I ønsker jer en bestemt ting i gave, som samtlige gæster syns er noget lort og ikke vil gi jer, så ville det måske også føles lidt mærkeligt ? :) Er bryllup handler desværre ikke kun om egne behov, men i ligeså høj grad om andres... sry, men sådan har jeg fundet ud af, at det er ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Først og fremmest: Stort velkommen på en side, hvor alle hjælper alle med stort og småt. Du og din tilkommende skal også have et kæmpetillykke med beslutningen om at blive gift. Lige en advarsel: Bryllupsklar.dk er en tidsrøver af rang, hvad du sikkert vil opdage, ligesom du vil opdage behov for ting, du slet ikke havde overvejet :fløjt: -HAHA-

Hej alle sammen:)

Vi har egentlig heller ikke tænkt os at holde det uden alkohol, men ville da høre om det var en mulighed:)

Min kæreste drikker intet af princip, og derudover kan han heller ikke li' smagen af alkohol, jeg kan godt drikke enkelte ting som nogle slags verdi eller rigtig god champagne(Desværre også dyr, men bliver der nok ikke råd til)

Vi havde slet ikke tænkt på øl da vi ikke drikker det, og slet ikke bryder os om smagen(eller luften for den sags skyld), og måske bare mig men synes øl virker upassende til et bryllup, på en måde ikke "fint" nok, men nok bare mig som er underlig. Så bliver da nok også købt.

Men vi talte om at købe vin til ca. 25 kr./flasken, men da gerne billigere og evt. papvin og så i nogle karafler:) Frygter bare at til den pris vil vinen ikke være noget værd, især for dem som er vant til at drikke god vin. (Min farbror har f.eks. en stor vinkælder med alt muligt specialvin) Mener I at man sku ku få noget til den pris?

Jeg ville ikke løbe an på at få en god flaske vin til 25,- flasken, det er min erfaring, at vine i den prisklasse ofte giver hovedpine. Jeg ville hellere sige mindst 40,- flasken, da jeg så er sikker på, at jeg og mine gæster IKKE fik hovedpine af vinen.

Hvis du er underlig - hvad jeg bestemt IKKE synes, du er - så er jeg også overmærkelig: Jeg har den holdning, at til vores kobberbryllup bliver der serveret rigtig gode vine og lækker mad - og det holdes på en romantisk kro, hvor der intet kommer til at mangle :thumbsupsmileyanim: Jeg og min mand orker nemlig ikke, at stå med borddækning, oprydning og rengøring alene - been there - done that og har besluttet aldrig mere :blink: . Det var nok, at jeg og min eksmand stod med alting, da vi blev gift :blink::rolleyes:

Mange venlige hilsner fra

Rikke Marie

0

Del dette indlæg

måske bare mig men synes øl virker upassende til et bryllup, på en måde ikke "fint" nok, men nok bare mig som er underlig.

Det er måske fordi du tænker på selve middagen hvor folk typisk drikker vin. Jo det ses da af og til at der er enkelte der drikker øl men i det store hele drikker folk vin under middagen og det er først senere at der kommer egentlig "gang i øldrikkeriet". Jo så kan der være nogle fester hvor der drikkes øl inden i forbindelse med reception o.l. og der kunne man måske overveje det I er inde på og bare servere kildevand, cider o.l. sådan at der først kommer alkohol på bordet til middagen og fremefter. Jeg har mere end én gang oplevet gæster der var halvberusede allerede ved middagens start. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Fleggaard har i denne uge tilbud på en ganske udemærket Ripasso.. Den hedder Quintus Ripasso..

Du kan se den her: Quintus

Det er en dejlig kraftig Italiensk rødvin og den passer til de fleste kødtyper..

Og den koster 30kr flasken.. :)

De har faktisk en del i kataloget som er til at betale:) spørgsmålet er bare smagen :) Men vi har jo længe endnu og må bare ta' min far med ned og købe ind :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Smag i vine er jo forskellige fra person til person - og når du ikke selv drikker er det jo lidt svært! :)

I min verden går man ikke forkert med en italiensk vin, da de ofte ikke har så meget (eller slet ingen) garversyre som fx de franske vine.. Og ydermere i min verden - går man SLET ikke af vejen med en valpolicella/Ripasso/Barolo...

Men ellers har de større steder dernede masser af flasker så man kan smage - så kan du jo, som du selv siger - tage din far med og teste dem! :)

0

Del dette indlæg

Altså i min familie er vi rigtig gode til at holde samskudsgilder (staves). Vi er en stor familie og hvis vi alle skal mødes, til middag, kan det hurtigt blive meget bekosteligt. Så fx til familie-julefrokost, der har alle noget spiseligt med og man medbringer drikkelse til sig selv.

Jeg tænker lidt at man godt kan evt kan skrive i invitationen at da I ikke selv drikker vin og alkohol, og desuden er på su, har valgt ikke at servere vin og alkohol. så hvis man ønsker vin til maden skal man være mere end velkommen til at medbringe noget selv.

Altså jeg mener noget i retningen af at: For at lette vores budget lidt så bedes I hver medbringe den vi i gerne vil ind tage til middagen. Det kræver så lidt koordinering i forhold til hvem der skal medbringe hvid/rød/dessert.

Håber det gav lidt mening. er ikke sikker på jeg selv kan finde hoved og hale i det. Hehe

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer