LindaL

Dum fotograf!

17 indlæg i dette emne

Hej Alle.

Vi har afbestilt vores fotograf, da vi har fået et langt bedre tilbud til langt bedre kvalitet mm.

Nu er det så sådan at den fotograf vi havde bestilt nu opkræver et afbestillingsgebyr på 800 kr + moms. Hvilket vi intet har hørt eller læst noget om nogle steder.

Vi har heller ikke underskrevet nogle papir fra ham, eller modtaget nogen beskæftigelse på at vi har havde booket ham - først da vi selv mailer til ham og spørger på en bekræftigelse, fik vi en mail tilbage hvor han skrev at datoen var ok og at vi havde booket ham. INTET om nogle gebyr eller noget....

Vi bookede ham ved et hold venners bryllup op han oplyste der, en pris på hvad han skulle have, for at komme og tage billeder..

Vi mener ikke at der er nogen fejl fra vores side af og vi mener bestemt heller ikke at han skal have de 800 + moms.

Han kunne bare have sendt os en ordenlig bekræftigelse, som vi ku ha underskrevet! Så var der da styr på det.. Syntes det er ret uprofessionelt.

Hvad siger I til den sityation? og havd ville I gøre?

Redigeret af LindaL
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Alle.

Vi har netop afbestilt vores fotograf, da vi har fået et langt bedre tilbud til langt bedre kvalitet mm.

Nu er det så sådan at den fotograf vi havde bestilt nu opkræver et afbestillingsgebyr på 800 kr + moms. Hvilket vi intet har hørt eller læst noget om nogle steder.

Vi har heller ikke underskrevet nogle papir fra ham, eller modtaget nogen beskæftigelse på at vi har havde booket ham - først da vi selv mailer til ham og spørger på en bekræftigelse, fik vi en mail tilbage hvor han skrev at datoen var ok og at vi havde booket ham. INTET om nogle gebyr eller noget....

Vi bookede ham ved et hold venners bryllup op han oplyste der, en pris på hvad han skulle have, for at komme og tage billeder..

Vi mener ikke at der er nogen fejl fra vores side af og vi mener bestemt heller ikke at han skal have de 800 + moms.

Han kunne bare have sendt os en ordenlig bekræftigelse, som vi ku ha underskrevet! Så var der da styr på det.. Syntes det er ret uprofessionelt.

Hvad siger I til den sityation? og havd ville I gøre?

Altså hvis i ikke har skrevet noget under, så kan han vel teknisk set ikke kræve at i betaler de penge? Det mener jeg i hvert fald ikke. Står der noget på hans hjemmeside om det?

Dog mener jeg så også at man som kunde skal have undersøgt markedet grundigt og være sikker på hvad man vil have mht. fotografering (kvalitet, pris og det hele) INDEN man bestiller. Det er trods alt ret sent at afbestille og fotografen skal jo tjene penge og han kan nok ikke nå at blive booket af andre nu. På den måde synes jeg at de 800 kr. er rimeligt nok. Men du har helt ret i at han burde have oplyst jer om vilkårene forinden og givet jer en kontrakt.

0

Del dette indlæg

Han er ikke professionel... Og har andet arbejde ved siden af, sådan som vi har opfattet det.

Nej der står intetpå hans hjemme side, vi har tjekket alt, Og det var også derfor vi skrev til ham for at bede om en bekræftigelse på bestillingen og fik jo så blot en mail tilbage på at det var ok. Rent professionelt havde vi forventet nogle papir med posten som vi skulle underskrive - Lige som vi fik da vi bookede musikken.

Vores vennepar har heller ikke underskrevet noget ved ham.

Vi bookede den anden fotograf, fordi vi fik et godt tilbud - og vi HAR set begge fotografers arbejde, OG den sidste gør det langt bedre, billiger og vi har allerede en god fornemmelse af at det der leveres er langt mere professionelt end den tidligere.

Redigeret af LindaL
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville skrive til ham, at I ikke har tænkt jer at betale, eftersom der aldrig har været underskrevet en kontrakt, og i øvrigt fordi I aldrig er blevet gjort opmærksom på afbestillingsgebyr, hverken mundtligt eller via hjemmeside. Og gem så en kopi af den mail og ignorer ham fremover.

Jeg er 99% sikker på, at der så ikke sker mere. Han kan højest sagsøge jer for de 800 kr, og han har en ret dårlig sag, så det tror jeg BESTEMT ikke, at han gør.

Det havde været helt fair med 800 i afbestillingsgebyr, hvis I havde skrevet under på det, eller hvis I havde betalt et depositum, som han så beholdt. Vi betalte også depositum på 1000 kr til vores ene fotograf, og hvis vi havde brændt dem af, så havde de beholdt depositummet. :)

Afbestillinger forekommer nu altså engang imellem, enten fordi man har fået et bedre tilbud, eller fordi man måske har været nødt til at aflyse. Det må man vide, når man tjener penge som bryllupsfotograf, og så er det DERES ansvar at forsikre sig mod afbud, ikke kundens. Jeg tror i princippet godt at han kan nå at få en anden kunde til 10. september, men hvis ikke, så er det på ingen måde jeres problem.

Lad være med at betale! Og så håber jeg, at han ikke generer jer mere. :)

0

Del dette indlæg

BTW

Nu ved jeg godt at fotografer og frisører IKKE er det samme, men jeg så for nyligt i et program på DR at frisører kan afkræve no-show-gebyr eller gebyr for afbestilling samme dag, HVIS de tydeligt har gjort kunden opmærksom på det - ellers ikke.

Min logik siger mig, at det samme må gælde med andre ydelser - også fotografer.

Jeg tror jeres fotograf gør en lille krampetrækning for at få lidt penge ud af det. A la "Går den så går den".

0

Del dette indlæg

Ja et depositum burde han jo have bedt om så, Så var han sev sikret hvis et afbud skulle komme - Tak din besked var til stor hjælp.

Tror dog måske at min kommende mand fatter telefonen i morgen og ringer med utilfreds besked.

Jeg ville undgå alt telefonkontakt og nøjes med det skriftlige. Så er han nemlig også "nødt til" at svare på skrift og det binder lidt mere. Og I kan dokumentere, at I har reageret, hvis det endelig skulle komme såvidt. Han kan også true med alt muligt mærkeligt i telefonen eller lave aftaler og kompromiser, som han senere kan benægte eller "have misforstået".

Der er heller ingen grund til at rode sig ud i skænderi og bøvl og skidt med ham. Bare gør ham kort, tydeligt (men høfligt) opmærksom på, at I ikke har tænkt jer at betale. Så må han komme med næste udspil (hvis han vil - og det tvivler jeg stærkt på).

Held og lykke :balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg mener der er to sider af sådan en sag og det er svært for os at se hvad der præcist er sagt og skrevet.

Hvis der ikke rigtig er skrevet noget og der ikke foreligger anden aftale end en mundtlig aftale lavet ved en anden bryllupsfest kan jeg ikke se at han har noget at komme efter. Hvis den bekræftelse han senere fremkommer med, på jeres opfordring, alene består af et ok og en bekræftelse af datoen men ikke nævner noget om pris m.v mener jeg heller ikke det kan sidestilles med en egentlig aftale som giver ham ret til at tage gebyr. Der ville jeg ligesom Mette svare ham kort og kun skriftligt.

Kan bekræftelsen, som I jo indirekte har accepteret - derimod sidestilles med en skriftlig aftale, indeholdende forskellige oplysninger, herunder om pris, ville jeg mene- uanset hvad I har fået oplyst eller ikke har fået oplyst - at det var både ok og også rimeligt at han tog et gebyr ligesom beløbets størrelse er rimeligt. Jeg er slet ikke enig med Mette i at det er fotografens ansvar at forsikre sig mod afbud og afbestillinger, og slet ikke så tæt på dagen. Det er i allerhøjeste grad kundens ansvar.

Det må være almindeligt anerkendt at man ikke bare kan indgå en aftale om levering af et stykke arbejde og komme ud af den uden videre, når der ikke er tale om force majeure o.l. At I har fået - hvad I syntes - er et bedre tilbud kan han jo ikke bruge til noget men han har haft noget unødigt arbejde + en aftale om noget som senere aflyses, og det må også være normalt anerkendt.

Hvis det er som skrevet virker det lidt uprofessionelt. Jeg skal ikke kunne sige det, men kunne måske have en formodning om at der ikke er tale om en officel fotograf. Det er ikke normalt at man bare laver en aftale "ude på et andet job".

Hvad med oplysninger, som navn, adresse m.v. Jeg får da selv en del forespørgsler fra folk når jeg er ude, men har ikke tid til at stå og indhente oplysninger om navn, adresse m.v. (hvortil kommer at alt hos os starter via forespørgselsformularen fra hjemmesiden). Hvis man ikke kan identificere aftalepartnerne i en aftale med hensyn til hvem der er aftalepartnere, herunder navn, adresse mv. er der jo reelt set ingen aftale. Jeg tænker jo at I må have have oplyst noget til ham i forbindelse med "bookingen" i form af personlige data o.l. og spørgsmålet er om noget at det, eller jeres senere mail til ham kan sidestilles med en bekræftelse. Det er vel også relevant at se på hvornår "aftalen" er indgået. Taler vi en "aftale" som er kommet i stand for 14 dage siden eller en aftale ældre aftale ?

0

Del dette indlæg

Diskobil har fat i den lange ende her ..... spgm. er hvor meget I har bekræftet det eller ej. Det er lidt svært at bedømme her, da ingen af os rigtig kender sagen og de mails, der er gået frem og tilbage.

Altså hvis I faktisk har en aftale, men bare ikke skrevet noget ned på papir med underskrift på, så ville jeg mene, at der foreligger en aftale og så må I hoste op med de 800, også selvom han ikke har gjort opmærksom på det. Det ville være det mest fair at gøre. Virker måske lidt uprofessionelt at der ikke er skrevet under på noget, ja .... men fordi I i 11. time har fundet et bedre tilbud, bliver han droppet og står tilbage og troede han havde et booket job om en måned og kan højst sandsynligvis ikke få en ny aftale i hus med en anden kunde og dermed tabt fortjeneste.

Altså det kommer meget an på tingene her ..... for har I presset på for en bekræftelse, så I er sikker på, at han ikke brænder jer af osv og i aldrig har kunnet få dette, så ville jeg heller ikke betale noget. Syns den er svær, når vi ikke kender den eksakte korrespondance mellem jer.

Redigeret af MariaSchmidt
0

Del dette indlæg

Nu er jeg jo ikke advokat, men jeg tror at mailkorrespondancen må anses for at være en bekræftelse. Men - hvis der ingen steder fremgår, at der er et afbestillingsgebyr, så tror jeg altså ikke, at han lige pludselig kan komme og "opfinde" et. Jeg har set på flere fotografers hjemmeside, at man binder sig til at betale temmelig store gebyrer, hvis man aflyser dem igen - og dem, hvor jeg har syntes, deres betingelser var urimelige, er jeg gået en stor bue uden om. Jeg tror, jeg ville, som der også bliver skrevet her på siden, sørge for, at al fremtidig kontakt er på skrift (email). Og så tror jeg, jeg ville sige, at siden jeg på ingen måde er blevet gjort opmærksom på afbestillingsgebyrer, vil jeg ikke betale det. Og så se hvad der sker. Når det så er sagt, er 800 kr. + moms ikke urimeligt i min bog - men det bør altså blive oplyst.

0

Del dette indlæg

Vi har aldrig brugt depositum i de mange år vi har været på banen. Af den simple årsag at det aldrig har været nødvendigt. Vi har heller aldrig formuleret noget om afbestillingsgebyrer. Fordi vi stort set kun har oplevet "seriøse" aflysninger, som vi alligevel aldrig kunne drømme om at tage gebyrer for og fordi vi har valgt at "forhandle" afbestillingsgebyrer individuelt med kunden i de 2-3 tilfælde hvor det har været relevant. Der har vi aldrig haft problemer og ingen har på nogen måde afvist det, med henvisning til, at vi ikke har oplyst noget om det. Det tager jeg som udtryk for at folk - uanset juraen - godt forstår at man ikke bare kan gå fra den ene aftale til den anden uden konsekvenser.

Jeg plejer at sige det på den måde at vores kunder er seriøse (det er primært firmafester, bryllupsfester samt andre private fester). Derfor undrer det Pink Studio skriver om de mange aflysninger mig også. Hvis det blev tilfældet for os ja så ville vi også indføre depositum, med betydeligt mere administration for begge parter til følge, men det ville også skuffe mig personligt fordi jeg jo har en personlig tiltro til at bryllupskunderne, som må formodes at være Pink Studios primære kundegruppe, er seriøse kunder.

Prøv iøvrigt at vend tingene på hovedet. Hvis I bare kan hoppe fra en aftale uden konsekvenser, ja så kan fotografen jo sådan set også gøre, men så vil det hedde sig her at fotografen er dum og har brændt jer af kort tid før festen. Noget som kun de færreste accepterer. Nu er det jo jer der brænder fotografen af kort tid før festen, men fotografen er stadig dum fordi han nu vil kræve et symbolsk afbetillingsgebyr. Der hopper kæden ligesom lidt af :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle henvendelserne, vi er kommet frem til at han for sine 800 kr minus moms! da han burde have infirmeret os (hvilket han mener at han havde gjort mundligt, den dag vi snakkede med ham til vennernes bryllup)

1. vi var overvældet af ders bryllup

2. vi var fulde den aften og 3. vi bookede ham ikke den aften men nogle dage efter... hvor der ingen info var om noget.

han ar accepteret de 800 og så er det ude af verdenen.

0

Del dette indlæg

Vi havde en dj som vi afbestilte - faktisk en hel måned før, men vi havde en klar aftale om at han skulle komme dagen. Han blev vildt fornærmet og vi sagde at vi gerne ville betale det han ville have. Han fik så 1000kr. Vi havde ikke aftale noget gebyr el.l. men synes selv det var helt ok at han fik et gebyr - han havde takket nej til andre jobs jo.

0

Del dette indlæg

En hel måned før er så sandelig heller ikke meget når vi taler om en af landets største bryllupsdage. :biggrin: På det tidspunkt kan han jo allerede have sagt nej til rigtig mange forespørgsler hvis han kun er sig selv og for os der har flere dj's i stalden har vi allerede lavet aftaler med dem Der kan vi så kun "håbe" på at nogle henvender sig fordi de er blevet brændt af, af en musiker, dj o.l. (og det sker desværre af og til) for ellers koster det jo os penge :blink:

Er der tale om fester som udskydes laver vi ofte en aftale om at de bliver godskrevet gebyret når/hvis de senere henvender sig med en ny dato.

0

Del dette indlæg

Tak for alle henvendelserne, vi er kommet frem til at han for sine 800 kr minus moms! da han burde have infirmeret os (hvilket han mener at han havde gjort mundligt, den dag vi snakkede med ham til vennernes bryllup)

1. vi var overvældet af ders bryllup

2. vi var fulde den aften og 3. vi bookede ham ikke den aften men nogle dage efter... hvor der ingen info var om noget.

han ar accepteret de 800 og så er det ude af verdenen.

At man er fuld er nu ingen undskyldning i mine øjne.. Så er det bedre at spørge om et visitkort og kontakte vedkommende de efterfølgende dage. Det er i mine øjne mere professionelt. :wink:

Men godt i fandt ud af det sådan nogenlunde.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Enig men det går begge veje (ikke at fotografen har været fuld): Han burde have givet dem et visitkort, måske talt lidt om pris etc. men overladt resten til efterfølgende hvor de så kunne tale sammen. Det esnete sted vi har lavet tilbud og bekræftelser har været på nogle af de få bryllupsmesser vi har været til men der havde vi også printer med etc.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer