nebii

8/14 karat

18 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Hvis I ikke er på et meget stramt budget, så synes jeg I skal vælge 14 karat :cheerleader3: På en eller anden måde, så er det lidt "finere" end 8 karat, men der er ikke noget i vejen med 8 karat. Hvis du er faldet for en ring i 8 karat, så synes jeg du skal go for it. Jeg ville dog selv til hver en tid

vælge 14 karat :loveflag:

0

Del dette indlæg

Vi fik følgende at vide ved guldsmeden da vi skulle vælge:

"Forskellen på 8 karat og 14 karat ligger i, at der i 14karat er mere finguld pr. gram.. Dvs. at 8karat med årene blive mere "gylden" end 14karat - da kobberen træder frem når den blir slidt.. Men hvis i vælger en ring med overflade (Læs: Slebet, sand, hamret osv) så er der ingen forskel at syne på ringen om 5-10-20år.."

Så vi valgte 8karat.. Forskellen i prisen var 5000kr...

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg

Jeg mener at være informeret således at 8 karat guld er det stærkeste du kan få indenfor følgende kvaliteter: 8-14-18 og 24 karat guld.

Jo mere guld der er i smykket, jo blødere er smykket. Dvs. hvis du klasker din ring i 18 karat, så kommer der mærker med det samme. Der skal noget mere til med en ring i 8 karat.

Har du meget syre i huden, så kan du få grønlig afsmidtning på din finger af 8 karat, men ikke hvis ringen er i 14 karat.

Smykker i 14 karat holder også bedre farven - her hentyder jeg til den større mængde af kobber i 8 karat.

Jeg har selv Georg Jensens Fusion ring i tre dele med diamanter, og den er i 18 karat hvidguld. Der hvor der ingen diamanter er, er den allerede meget ridset - og vi blev gift den 5/6 2010.

Men spørg guldsmeden. Denne kan sige det helt præcist. Dette er bare en viden jeg har tilegnet mig i årenes løb pga almen interesse. Eller du kan vælge at bruge 5 min. og læse lidt videre herunder.

Information fra Wikipedia:

Karat benyttes som mål for renheden (lødigheden) af ædelmetaller (såsom guld og sølv). I denne betydning er 1 karat = 1/24 del renhed. Altså vil 24 karat guld svare til rent guld.

Guldsmykker skal stemples af producenten som garant for smykkets ægthed. Ringe af 18 karat guld stemples 750, fordi 750/1000 af legeringen er rent guld.

14 karat guld stemples 585, fordi 585/1000 af legeringen er rent guld.

8 karat guld stemples 333, fordi 333/1000 af legeringen er rent guld.

Jo højere karat(For guld), jo blødere og dermed mindre slidstærkt. Derfor er 14 karat meget brugt til smykker.

Guld reagerer ikke med langt de fleste kemikalier, men det angribes dog af klor, fluor, kongevand og cyanid. Salpetersyre, som ellers kan opløse andre metaller, benyttes til at bekræfte om et materiale indeholder guld. Kviksølv kan opløse guld, men stofferne danner ikke kemiske forbindelser med hinanden.

Guld kan forarbejdes til ekstremt tyndt folie, kaldet bladguld.

Guld er i sin rene form det mest formbare og duktile materiale der kendes: et enkelt gram af metallet kan hamres ud til en kvadratmeter bladguld. Det kan gøres tyndt nok til at blive gennemsigtigt; det lys der passerer får et blåt eller grønt skær, da guldet tilbagekaster de "modsatte" farver; rødt og gult.

Det rene guld er således for blødt til de fleste praktiske formål, og det bruges derfor i legeringer med andre metaller, som f.eks. sølv og kobber. Når guld benyttes til smykker angives dets renhed i karat: Rent guld er 24 karat, men til smykker benyttes ofte 22k, 18k eller 14k guld. Jo lavere "k" (karat), des højere er indholdet af sølv eller kobber i legeringen. Valget af metaller kan bruges til at justere farven på den resulterende legering; en større mængde af sølv, palladium eller nikkel giver hvidguld, mens en større mængde kobber giver rødguld.

Metallers farve skyldes atomernes evne til at absorbere og "genudsende" energien i de fotoner ("lyspartikler") der træffer det: Det er elektronerne i atomerne der er ansvarlige for dette, og for de fleste metallers vedkommende gør dette nogenlunde lige meget for alle bølgelængder, hvilket giver en omtrent grå nuance. For gulds (og kobbers) vedkommende påvirkes "elektron-havet" i metallet imidlertid af kvantemekaniske effekter, som giver markante forskelle i hvor meget lys metallet kan "genudsende" af de forskellige bølgelængder, og derfor har disse metaller en usædvanlig tydelig farve.

Smykker af guld indeholder næsten altid andre metaller, primært for at gøre metallet modstandsdygtigt overfor slitage, og har karat-tal mellem 8 og 22. Det "andet" metal er oftest i vid udstrækning kobber, som giver legeringen lidt af dets karakteristiske rødlige farve. 14 karat guld hvor "resten" af metallet er kobber, har en farve der ligner visse bronzelegeringer til forveksling.

Ved at bruge jern og aluminium kan man skabe henholdsvis blå og violette guld-legeringer, men det bruges meget sjældent i smykke-sammenhænge. Palladium og nikkel giver en sølvhvid legering og blanding med sølv giver en grøn-gul farve; nikkel er langt det billigste, men da det er giftigt, er der lovgrænser for hvor meget nikkel sådanne smykker må afgive.

Ud over metallet til selve smykket indgår guld også i det loddemetal der bruges i fremstillingen af smykket: i et kvalitetsprodukt bør loddemetallet være af en karat der svarer til karaten af smykkets øvrige "bestanddele". Loddemetal af den art fremstilles med en lang række karat-tal, og i forskellige farver der matcher de føromtalte legeringer. Dertil laves loddemetallet med op til tre forskellige smeltepunkter; ved at bruge varianterne med det højeste smeltepunkt først, kan en guldsmed opbygge ganske komplicerede arbejder med talrige lodninger.

Kramz fra Lone

Redigeret af lone2103
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Personligt hælder jeg mest til 8 karat, da det ikke betyder så meget for mig, om det er 8 eller 14. Men min kæreste insisterer på 14, og da det egentlig er sjældent, at han insisterer på noget, ja så synes jeg faktisk han skal have lov at bestemme :-) Tror han synes det er mest "fint" med 14 karat. Hvor jeg nok tænker mere praktisk, og på at 8 karat er "stærkere" og meget billigere...

0

Del dette indlæg

Vi valgte vores ringe i 8 karat. Da vi blev forlovet for snart 5 år siden, sagde vores guldsmed at det tit med vielsesringe er bedre med en laver karat, da de er mere slidstærke (har senere herinde fundet ud af, at der er rigtig mange meninger om dette) Men vi valgte som sagt vores i 8 karat, og de er stadig meget meget flotte. Her til vores bryllup fik vi pudset dem op, og de er næsten som nye. Og det skal lige siges at vores ringe i de 5 år stort set aldrig har været af vores fingre.

Men hvis i meget gerne vil have nogle i 14 karat, så skal i da købe det. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vores ringe er i 14 karat rødguld og 14 karat hvidguld. i tænkte ikke over hvilken karat de var da vi købte dem, vi købte dem vi bedst kunne lide :)

Hvis de får lidt ridser og skrammer med tiden er det helt okay. Det betyder jo bare at vi elsker og bruger vores ringe :loveshower:

0

Del dette indlæg

Vi faldt for et par i 8 kt, som bare er helt perfekte for os.. Jeg lægger ikke noget i hvor "ædelt" guldet er - jeg elsker min ring :loveboard: vi fik også at vide at det med afsmitningen kun gælder sølv, og det værste der kan ske med 8 kt guld er, at kobberet kan gøre guldet mere gyldent med tiden, men at det ikke sker de første mange mange år, hvis det sker..

Jeg skal have den på sammen min forlovelsesring i rødguld, så for mig gør det ikke en fis :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi valgte vores ringe i 8 karat. Da vi blev forlovet for snart 5 år siden, sagde vores guldsmed at det tit med vielsesringe er bedre med en laver karat, da de er mere slidstærke (har senere herinde fundet ud af, at der er rigtig mange meninger om dette) Men vi valgte som sagt vores i 8 karat, og de er stadig meget meget flotte. Her til vores bryllup fik vi pudset dem op, og de er næsten som nye. Og det skal lige siges at vores ringe i de 5 år stort set aldrig har været af vores fingre.

Men hvis i meget gerne vil have nogle i 14 karat, så skal i da købe det. :thumbsupsmileyanim:

Vi fik samme besked med vores forlovelsesringe. Jo højere karat jo blødere er det, og dermed mere modtagelig for ridser. Vi blev forlovet for 6 år siden, og har pt. ringene inde for at blive pudset op og indgraveret med vores bryllupsdato.

0

Del dette indlæg

heeii

Vi var på ferie i Tyrkiet i år, og der købte vi vores vielsesringe i 22 karat. Det kan man ikke få i DK, men de var simpelthen så smukke, og så var prisen jo lige den halve af hvad den ville have herhjemme

Det samme galdt brudekjolen. En skræddersyet brudekjole med italiensk hånddesign på hele kjolen, igen den halve pris; skønt

Men dr er også sindsygt menge smukke ring i DK både i 8 og 14 karat.

Held og lykke

0

Del dette indlæg

Vores er 14 karat og det vidste jeg bare at et SKULLE være. Men det er vist ren snobberi fra min side, haha :fløjt:

Ville dog ikke have 18 karat, da jeg var bange for at de blev ridset alt for nemt. Vores vielsesringe - som vi nu har haft på i lidt over en måned - er hurtigt blevet småridsede, men det synes jeg nu også at vores forlovelsesringe blev hurtigt og det var 8 karat.

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg personligt ikke, at jeg ville kunne se forskel (hverken mht. farve eller ridser), så for mig er det et spørgsmål om "følelse" og økonomi. :)

- Min mormors vielsesring er 14 karat og den er stadig meget smuk :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

VI købte 14 karat, men kun fordi ringene kun kunne fås i 14kt.. Vi kunne helt sikkert godt have fundet på at købe i 8kt.

Mht ridserne - jeg er tilpas pladderromantisk til, at jeg synes, at det er charmerende! På en måde er der da noget symbolsk i, at ringene med tiden får et par skrammer, men at helheden består... lidt ligesom os selv og vel også ægteskabet ? Ok, jeg kunne godt høre, at det lød utroligt corny!!!! 7himmel.gif

1

Del dette indlæg

VI købte 14 karat, men kun fordi ringene kun kunne fås i 14kt.. Vi kunne helt sikkert godt have fundet på at købe i 8kt.

Mht ridserne - jeg er tilpas pladderromantisk til, at jeg synes, at det er charmerende! På en måde er der da noget symbolsk i, at ringene med tiden får et par skrammer, men at helheden består... lidt ligesom os selv og vel også ægteskabet ? Ok, jeg kunne godt høre, at det lød utroligt corny!!!! 7himmel.gif

Jeg synes det er en rigtig FIN pointe! :BKSTREET:

0

Del dette indlæg

Godt med lidt opbakning :D Kan mærke at min cornyness er på en opadgående kurve med kun 30 dage tilbage a1221.gif

0

Del dette indlæg

Godt med lidt opbakning :D Kan mærke at min cornyness er på en opadgående kurve med kun 30 dage tilbage a1221.gif

Bare vent, det bliver endnu "værre" efter brylluppet :a1221:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg går hver eneste dag med to 18 karat hvidguld ringe, og selvom jeg har haft dem i hhv. tre og et år, er der heldigvis ikke skyggen af en ridse i dem endnu. :loveshower:

Jeg ved ikke om det spiller nogen rolle, men begge ringe er besat med diamanter på oversiden, så det stykke kan jo strengt taget ikke ridses. Diamanter er så vidt jeg ved det stærkeste materiale i verden..... Så ovenstående kommentar om at jeg endnu ikke har fået ridser i mine ringe, gælder jo sådan set kun på siden + undersiden. Kan ikke sige om oversiden ville være blevet ridset, hvis der ikke havde været diamanter :blush:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer