Anke

Vielse kl. 13 eller kl. 14?

24 posts in this topic

Hej piger

Jeg skal have ringet til kirkekontoret i dag for at fortælle, hvilken præst vi gerne vil have.

Vi havde oprindeligt aftalt med kordegnen, at vielsen skal være kl. 13, så der er god til efterfølgende reception og billeder, inden festen starter lidt i 18.

Men nu er jeg kommet i tvivl, om dagen måske bliver for lang, hvis vi allerede starter kl. 13?

Hvad er jeres erfaringer/ hvilke tanker har i gjort jer?

Jeg ved endnu ikke, hvor receptionen skal holdes. Hvis det kan blive ved kirken, vælger vi det, ellers bliver det på selve feststedet.

Kh, Anke

0

Annonce ♥

Det er jo svært at sige hvad der er bedst da det afhænger af transportforhold, om man vil starte middagen kl. 17, 18 eller 19 etc. men langt de fleste af dem jeg taler med som holder en slags reception inden festen bliver gift ved 14 tiden.

0

Vi har også haft snakket om kl. 13 i første omgang men lavede det om til 14. Efter vielsen er planen, at vi skal have champange og kransekage udenfor kirken. Derefter vil der være en transporttid på ca. 30 min til feststedet, hvor vi håber på at gå tilbords efter velkomsdrink kl. 18.

Grunden til vi besluttede os at flytte det en time, var for at der ikke skulle være ALT får meget tid i mellem vielsen og middagen, så ville vi hellere harve en time ekstra at gør os klar i.

0

Annonce ♥

Hejsa.

Vi vælger at starte kl 13.30 hvor vi derefter tager ud til feststedet (tager ca 30 min at køre derud) Vi får kaffe og bryllupskage med gæsterne inden vi kl 16 tager til fotograf... regner med middagen starter kl 18.

Jeg syntes i starten 13.30 er tidlig at starte, men vi vil også bare gerne have en dag hvor vi ikke skal stresse og kan nyde vores gæster :thumbsupsmileyanim: Så håber vi gæsterne holder ud :)

Knus Ms

0

Vi har også overvejet begge dele, og som det ser ud nu, bliver det kl. 14 - men det kan dog sagtens nå at ændre sig :biggrin:

Men jeg har en eller anden forestilling om, at hvis det først bliver kl. 14, så kommer jeg ikke til at stresse så meget. Altså, jeg skal jo faktisk være færdig kl. 12.30, hvis vi skal velsignes kl. 13. Og det er virkelig tidligt synes jeg! Derimod vil jeg meget gerne have den ekstra time med gæsterne, og derfor er kl. 13 også et godt tidspunkt. Vi har endnu ikke snakket om det her til bevidstløshed, så har heller ikke fundet ud af hvad det største plus er :)

0

Uh, 13.30 ku være fint!

Vi skal også have bryllupsskage til receptionen, og jeg håber, der kommer en del glogæster,.som jo så skal med til receptionen. Så måske var det en idé, at det ikke bliver for sent?

0

vi blev viet kl 13 og gik til bords kl 18! men dagen blvier IKKE for lang, overhovedet ikke, ville meget gerne have haft en time mere faktisk!

Dejligt at høre, at du ikke synes, dagen bliver for lang! Hmm, synes godt nok den er svær...

0

Annonce ♥

Vi skal vies kl 14. Det har vi besluttet fordi så er der mere tid til at gøre sig klar i og liiige tjekke om man har det hele. Derudover så også pga børnene så de lige kan få sovet en time og der er tid til at gæsterne kan spise lidt frokost inden de kører til kirken

0

Vi skal først vies 14.30 og fesen holdes kl. 18, vi skal så heller ikke holde reception.

Men hvis I planer om at festen skal være kl 18, og for det ikke bliver for presset med billeder og reception, så vil jg mene kl.13. Og tror ikke dagen vil blive lang uanset hvor tidlig man starter.

0

Vi skal ikke ha reception og jeg har booket tid i kirken til kl 15 .... og middagen skal starte kl 18. Dunno om det er for sent el hvad, men regner med, at vi efter vielsen tar ud og blir fotograferet og er tilbage ved feststedet omkring kl 17 .... og så er der 1 time til vi går til bords. Jeg vil heller ikke, at gæsterne bare står der og "spilder" deres tid og kommer til at kede sig så at sige.

Det tar ca 15 mins at køre fra kirke til feststed her

Edited by MariaSchmidt
0

Annonce ♥

Vi skal vies 12.3, hvor vi har reception efterfølgende, fra cirka 13.30-16.00, hvor der vil blive serveret kanapeer og bryllupskage. vi får taget billeder lige efter vielsen, og kommer så til receptioen bagefter, så jeg synes bestemt ikke det er for tidlig med kl. 13 i jeres tilfælde.

festen hos os starter kl. 18, men da det tager en lille time at køre til feststedet, kører gæsterne til feststedet ca. kl 16 og vil dermed være på næsbyholm slot ca. kl 17 og har her en lille time til at klæde om (hvis man skal det)powernap eller lign...:)

0

Man skal lige huske på at Mette Holms gæster vist nok har haft en ganske pæn køretur til Sonnerupgård Gods forud for ankomsten til feststedet. Hvornår gæsterne sådan ca. ankommer til feststedet er som regel noget jeg spørger ind til, og kan regne mig frem til, når jeg taler med folk fordi det har noget med opstilling gøre. Langt de fleste gæster ankommer til feststederne ca. kl. 16, plus minus en halvtime og det samme har fomentlig været tilfældet for Mettes gæster. Det er jo sjældent sådan at folk kører fra kirken så snart vielsen er slut. Der er som regel noget småsnak, riskastning m.v. efterfølgende.

Hvis man opererer med 1 time til vielse og 1/2 time efterfølgende vil gæsterne kunne være på feststedet ved 16 tiden, hvis vielsen starter kl. 14 og man opererer med 1/2 times transport. Det er fint nok hvis vi taler om en "reception" bestående af gæsterne om aftenen men nok i underkanten hvis vi taler om en decideret reception hvor der også deltager eksterne og man ikke vil udskyde middagen til eks. kl. 19.

Det har også en del at sige tidsmæssigt om gæsterne skal overnatte på feststedet hvor der så også skal indregnes tid til indkvartering og for nogle tøjskift etc.

0

Annonce ♥

vi skal vies kl. 1500, da vi har været til en del bryllupper der startede kl. 13 og dermed ligger beslag på hele dagen for allegæster også, det ønsker vi ikke, men vi vil så også kun have champagne og kransekager i kirken efter vielsen og party kl. 1715 ca.

det sene tidspunkt af hensyn til vore kære gæster og de børn der skal sende i pleje for aftenen.

:-D

0

Vi skal vies kl. 13.

Vores program:

Kl. 13 - Vielse

Kl. 14.30 - Forfriskninger på hotellet mens vi fotograferes

Kl. 15.30 - Bryllupskagen skæres for

Kl. 16.30 - Vi går til bords

- jeg vil gøre opmærksom på, at vielsen er en søndag, så derfor ville vi gerne hurtigt til bords, så det ikke bliver alt for sent for de, der skal på arbejde dagen efter (ikke alle har kunnet/villet) tage fri :)

0

Det lyder fornuftigt (det betyder bare for min del at man skal køre lidt tidligere - ihvertfald hvis den hedder Jylland om lørdagen hvad jeg ikke ved endnu). Generelt er det faktisk slet ikke en dårlig en ide at starte middagen så tidligt (eller tidligere). Min oplevelse er at mange af de lidt ældre som ofte vil tage hjem når festen er på sit højeste tit holder ud til slut når man på den måde fremrykker festen. Der er jo også nogle som først starter middagen ved 19 eller 19.30 tiden og så er klokken ofte 4 inden man når at kigge på tiden.

Umiddelbart er 1 time ikke meget til bryllupskage og evt. velkomstdrink men det er nok noget andet når folk har stået og småsummet 1 time inden. Bare de ikke spiser sig mætte i kage :rolleyes:

0

Tusind tak for alle jeres svar! :loveshower:

Det har i hvert fald givet os noget at snakke om. For jeg synes godt nok det er svært! På den ene side vil jeg gerne have så lang tid som muligt, så vi har tid til at snakke med folk, men på den anden side skal det heller ikke være sådan, at gæsterne står og keder sig, hvilket jeg selv har prøvet.

Suk! Nå, men til de interesserede skal jeg nok lægge en tidsplan ind på min planlægningstråd, når vi en gang har besluttet os. :wink:

0

Annonce ♥

vi har tænkt på følgende tidsplan men er lidt usikre:

kl. 13.00 vielse

kl. 14.00 reception med bryllupskage(blir holdt 5min gang fra kirken)

kl. 15.30 vi kører ud på lokation og blir fotograferet

kl. 16.00 receptionen slutter og de gæster som skal med til festen (og overnatte) kører til hotellet ca. 20min kørsel og blir indlogeret

kl. 17.30 velkomstdrink

kl. 18.00 middag

kl. 00.00 Band spiller en mini koncert

kl. 01.00 fest og farver

og herefter har vi aftalt med hotellet at når det passer ind blir der serveret natmad....

vi håber denne tidsplan holder men er lidt usikre..

0

Vi har valgt kl 13.00 :cheerleader3:

Vi startede med at bookse kirken til 13.30... men vi syntes simpelthen at den halve time ville vælte hele planen! hehe

Vores tidsplan hedder:

13.00 vielse

14.00 reception hos mine forældre (2 min. kørsel fra kirken) med bryllupskage og forfriskninger.

15.30 Vi tager til fotografering

17.00 velkomstdrink på feststedet ( 2 min. kørsel fra receptionen)

17.30 vi går til bords...

Vi har valgt denne tidsplan af følgende årsager :

Der kommer højest sandsynligt espallier ved kirken, da min H2B er i forsvaret og jeg også har været det, sammen sted! Så mon ikke vores kollegaer stiller op... Dem vil vi gerne have lidt tid med ved receptionen. Og da de kommer langvejs fra vil vi ikke tage hele deres lørdag fra dem...

Vi vil senest til bords 17.30... syntes ikke der findes noget værre end at skulle sluge maden og i tilfælde af mange taler, sange eller andet vil vi hellere have at vi alle lige har god tid til at strække ben og få lidt luft inden brudevalsen...

Vi syntes ikke der bliver for meget tid... til receptionen vil vi have nogle små lege og spil som folk kan hygge sig med, udover bryllupskagen vil der også være små sandwich, frugt og andet... Da folk nok ikke har nået at spise forkost!

Og mht at der er en halv time eller en time mindre til at gøre sig klar i.... så tror jeg for det første slet ikke at jeg kan sove længe ;) :thumbsupsmileyanim: Og for det andet vil jeg da bare op i kirken og giftes med min mand ;) hehe

Jeg håber i finder det tidspunkt, der passer jer aller bedst :D

Det er jo forskelligt hvad folk syntes er det optimale :thumbsupsmileyanim:

0

Ja Anna. Dagen går stærkt for jer fordi der er så mange ting og indtryk. Og dagen opleves også som noget der er overstået hurtigt fordi det jo er noget I har brugt rigtig lang tid på i planlægningen. Men der er også et hensyn at tage til gæsterne. Hvis den forudgående reception tager for lang tid og der er meget "spildtid" hvor gæsterne reelt set ikke kan foretage sig så meget kan det lægge en dæmper på stemningen senere på aften, i form af at folk er trætte. Dertil kommer at der ofte er mange som kommer langvejs fra og har flere timers kørsel. Man skal nok generelt prøve at sætte sig i gæsternes sted og vurdere om det vil føles som lang tid ud fra egne erfaringer til andre bryllupsfester.

0