Guest odensepige25

Buffet - for og imod?

51 indlæg i dette emne

EJ, det er fandme da langt ude. Sorry, men jeg har flere gange studset lidt over, at du skulle have tærte til dit eget bryllup. HVAD FANDEN er det for en kok, der "altid laver tærte til vegetarer"? Ikke at der nødvendigvis er noget galt i tærte, men når man tænker på de krumspring, kokke tit laver til en bryllupsmenu......hvor svært kan de så være at finde på flere retter til vegetarer end bare én eller tage imod forslag og/eller opskrifter fra en vegetar? Jeg forstår det virkelig ikke....man sætter vel en ære i mad, når man er kok. Jeg er ikke vegetar, men jeg tager da med kyshånd imod inspiration, hvis jeg skal lave mad til vegetarer - og en hurtig søgning på nettet kan da få mange fine forslag frem.

Og jeg er så endnu mere forundret over en zilla, der ikke tør ringe til feststedet og bede om en vegetarkuvert. Enten lugter det af en dårlig undskyldning, eller også er hun ekstremt konfliktsky (men skaber jo netop potentielt en konflikt med en god veninde, når hun ikke inviterer hende af så fjollet en grund)...

Selv er jeg ikke fiskespiser, så jævnligt lader jeg forretten stå, så jeg kan godt sætte mig ind i den der "jeg klarer mig bare med tilbehør og hvad jeg ellers kan finde"-tankegang, som nogle vegetarer har. Men når man er brud, så skal man sgu have lov at bestemme en ret, man selv har lyst til! Basta!

Jamen det har vores (bindegale) kok jo fået af vide engang, at man altid kan lave tærte i stedet for kød til en ret, og det har han også helt ret i, det er bare så keeeedeligt, og jeg får tærte hele tiden.. men det er fint nok, så gør vi bare sådan.. jeg mister normalt appetiten bare jeg holder fødselsdagfest, så det bliver fiiiint nok :) jo.. det gør det .. hm..

:blush:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

EJ, det er fandme da langt ude. Sorry, men jeg har flere gange studset lidt over, at du skulle have tærte til dit eget bryllup. HVAD FANDEN er det for en kok, der "altid laver tærte til vegetarer"? Ikke at der nødvendigvis er noget galt i tærte, men når man tænker på de krumspring, kokke tit laver til en bryllupsmenu......hvor svært kan de så være at finde på flere retter til vegetarer end bare én eller tage imod forslag og/eller opskrifter fra en vegetar? Jeg forstår det virkelig ikke....man sætter vel en ære i mad, når man er kok. Jeg er ikke vegetar, men jeg tager da med kyshånd imod inspiration, hvis jeg skal lave mad til vegetarer - og en hurtig søgning på nettet kan da få mange fine forslag frem.

Og jeg er så endnu mere forundret over en zilla, der ikke tør ringe til feststedet og bede om en vegetarkuvert. Enten lugter det af en dårlig undskyldning, eller også er hun ekstremt konfliktsky (men skaber jo netop potentielt en konflikt med en god veninde, når hun ikke inviterer hende af så fjollet en grund)...

Selv er jeg ikke fiskespiser, så jævnligt lader jeg forretten stå, så jeg kan godt sætte mig ind i den der "jeg klarer mig bare med tilbehør og hvad jeg ellers kan finde"-tankegang, som nogle vegetarer har. Men når man er brud, så skal man sgu have lov at bestemme en ret, man selv har lyst til! Basta!

Jamen det har vores (bindegale) kok jo fået af vide engang, at man altid kan lave tærte i stedet for kød til en ret, og det har han også helt ret i, det er bare så keeeedeligt, og jeg får tærte hele tiden.. men det er fint nok, så gør vi bare sådan.. jeg mister normalt appetiten bare jeg holder fødselsdagfest, så det bliver fiiiint nok :) jo.. det gør det .. hm..

:blush:

Ejjjjj, men altså. Bryllupsmiddag er da heller ikke altid suppe - steg - is, vel? Ikke at det ikke må være det - men der er da også alternativer. På samme måde kan man da også snildt lave mere end én slags vegetarmad. Uanset om du har appetit eller ej, så burde han fandme da komme ind i kampen. Det er jo jer der lægger en ordentlig sjat penge for middagen, så mangler det sgu da bare, at han er bare lidt åben hvis ikke han selv kan finde på noget spændende.....

Sorry, men jeg synes, det lyder trist, når en kok går efter det, der er "godt nok" til sådan en særlig aften....

Redigeret af sommer2012
0

Del dette indlæg

Han er ikke åben for noget som helst, så det er sådan det er :)

Ja ok, det fornemmer jeg tydeligt :wink: Synes bare, han lyder uambitiøs, så jeg bliver lidt irriteret på dine vegne....men jeg ved jo også fra din tråd, at du har haft større kampe med feststedet end tærten.....men selvfølgelig kommer I til at få en super fest, trods dårlig kemi

Redigeret af sommer2012
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja ok, det fornemmer jeg tydeligt :wink: Synes bare, han lyder uambitiøs, så jeg bliver lidt irriteret på dine vegne....

Jeg er meget irriteret på mine vegne, men han skal ikke ødelægge mere af min dag, så længe jeg får míne flødekartofler kører jeg bare der ud af.. :metteholm ja det er så mig og flødekartoflerne.. Manden har en god forretning kørende, så han behøver desværre ikke rigtig bukke sig .. (selvom han jo godt nok sagde at hvis vi alle hugger en hæl, og klipper en tå, går det alt sammen.. men det gælder vist kun mig) :tunge:

0

Del dette indlæg

Ja ok, det fornemmer jeg tydeligt :wink: Synes bare, han lyder uambitiøs, så jeg bliver lidt irriteret på dine vegne....

Jeg er meget irriteret på mine vegne, men han skal ikke ødelægge mere af min dag, så længe jeg får míne flødekartofler kører jeg bare der ud af.. :metteholm ja det er så mig og flødekartoflerne.. Manden har en god forretning kørende, så han behøver desværre ikke rigtig bukke sig .. (selvom han jo godt nok sagde at hvis vi alle hugger en hæl, og klipper en tå, går det alt sammen.. men det gælder vist kun mig) :tunge:

Ja, jeg kan godt huske, at han var lidt ufleksibel og bedrevidende. Du må sørge for at få din helt egen skål med flødekartofler! :metteholm

0

Del dette indlæg

Her kommer min mening så!

Til vores bryllup bliver det fadservering. Skal det være, ja så skal det da være til vores store dag - Brylluppet!

Jeg er nok af den opfattelse at fadservering er lidt mere "fint" end buffet. Ikke sagt at jeg ikke elsker buffet! For jeg kan også godt lide at have en masse at vælge mellem!

I forhold til at ha serveret igennem 10 år på et hotel til en masse bryllupper mm. så syns jeg det til tider er "nemmere" med fad. Her tænker jeg hvis der i en familie er mange sange og taler. Så kan man som serverings-personale styre det noget nemmere.... Når der er buffet bliver det som folk skriver mere afslappet, og brud og gom rejser sig også meget. Og vil man gerne ind med et indslag skal man hen og bede dem om at sætte sig ned, da man jo ikke kommer ind med en sang uden de sidder på deres plads:-) Så tag hvad i føler bedst for. Det gør vi:-)

0

Del dette indlæg

(Rimelige) vegetarer vil normalt heller ikke brokke sig ved tallerkenservering, for det er vilkår man er heeelt vant til, her er det mest fordi jeg det gælder mig selv - og jeg fandme ikke vil sulte til mit eget bryllup :griner:- MEN, vores sure kok sagde at han altid laver tærte til vegetarer, og det er fint nok.. er bare kørt træt i tærte, for det laver folk altid til mig :unsure: Jeg vil helst bare have flødekartofler :lol:

Har en veninde, der er vegetar, som lige har hørt (af bagveje), at grunden til hun ikke blev inviteret til en venindes bryllup, er at hun er vegetar... Veninden syntes simpelthen det var for pinligt at ringe til hotellet og sige der var en vegetar, så hun inviterede hende bare ikke :griner:-:huh::pokey: Har sq aldrig hørt noget lignende..

Det er da bare heller ikke en rigtig veninde så :pokey: Ham der skal lave mad til vores bryllup sprugte også om der var nogle med sukkersyge, vegetar, el noget ander der skulle tages hensyn til :blink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde også buffet til forret. Vi valgte det fordi det var billigere og fordi vi kunne få flere forskellige ting ved buffeten, så var vi sikker på at der var noget alle kunne lide.

Til vores bryllup var der vildt mange indslag (det havde vi slet ikke forventet), og vi oplevede ingen problemer i forhold til at folk var væk fra deres pladser når der kom indslag. Det var meget naturligt hvornår der kom indslag og hvornår der ikke gjorde. Der kom indslag når de skiftede ret på buffetbordet og det kunne gæsterne godt regne ud.

0

Del dette indlæg

VI vælger tallerkenservering -det er et bryllup og må godt være lidt fint.

men det største argument for det er taler og indslag - buffet bliver utrolig meget renden frem og tilbage og det er ikke sjovt at have en halv tom sal, skal kalde folk hen + folk, der er ude og ryge selvom der ikke er rygepause etc. etc. etc.

Nej talllerken-servering af 4 retter lækre sager"

1

Del dette indlæg

men det største argument for det er taler og indslag - buffet bliver utrolig meget renden frem og tilbage og det er ikke sjovt at have en halv tom sal, skal kalde folk hen + folk, der er ude og ryge selvom der ikke er rygepause etc. etc. etc.

Det vil jeg giv dig ret i :wink: Min storbror skal være toastmaster og vores søde kok, som vi selv har skaffte, har lover at de 2 nok lige skal stikke deres hoveder sammen, så sange og andre indslag ikke kommer ind sammen med maden :)

Men det er rigtig at der set flot ud, når det ligger der flot anrettet på tallerken :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg ser klare fordele og ulemper ved buffet og alle andre muligheder...

ULEMPER:

- Det kan være svært at styre folks færden

- Man kan ikke på samme måde styre tiden vha. Servering første gang, anden gang osv.

- Man spiser alt for meget!

FORDELE:

- Man skal ikke på samme måde ud og lave "særretter" og ingen behøver føle sig dårligt tilpas hvis der er noget de ikke spiser

- Folk får snakket med flere

Vi har valgt buffet men jeg var meget i tvivl til at starte med, fordi jeg måske syntes at det var ærgeligt at vade frem og tilbage der... Men så var jeg til to bryllupper - et med fadservering og et med tallerkenanretninger, og ingen af delene fungerede rigtig optimalt.

Der hvor vi fik tallerkenanretning fik vi så minimalt lidt mad, at jeg kunne have spist en KO, da vi gik fra bordet... Og så blev der sat et par sparsomme skåle ind med lidt ekstra tilbehør, som folk ikke turde tage af, fordi de var bange for at der så ikke var nok til sidemanden...

Det bryllup hvor vi fik fadservering kunne vi lige så godt have fået buffet. Maden var lækker, men det fungerede ikke, der var ingen steder at stille fadene fra sig, når den sidste havde taget og i det hele taget var det lidt trist...

Derfor valgte jeg buffeten. Fordi jeg synes det kan anrettes super flot og lækkert, alle får noget de mere eller mindre kan lide, kødet er friskskåret til dig og man kan nå at smage en masse forskelligt.

Vi gør det sådan at vi serverer forretten på tallerkner...

Hovedretten bliver anrettet på to-fire borde for at undgå kø og der bliver tydeligt markeret hvornår der er klart til anden og evt. tredje gang, så køkken og toastmaster også har en chance for at styre sange og taler.

Desserten bliver en kombi med chokoladefondue på bordene og friske udskårede frugter på buffet...

Jeg synes der er ting, der taler både for og imod og det kommer jo meget an på hvad man er til... Jeg er IKKE til at sidde og få serveret, da jeg er så kræsen at jeg ikke æder halvdelen af det, jeg får serveret...

Til gengæld gør vi enormt meget ud af vores drikkevarer og vil f.eks. Tilbyde vores gæster selvfølgelig en vinmenu der passer godt til maden, men også en ølmenu med specialøl, der passer godt til retterne... En hyper god ide forresten, hvis man har en mand, der er lidt entusiastisk omkring øl - for så føler de VIRKELIG at der er noget, de får lov til ar bestemme ;-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes ligesom Mightystar at der går lidt fødselsdag i buffet. Det er også fint, hvis man holder havefest eller i den stil afslappet bryllupsfest. Fadservering er jeg enig med andre i, at der går for meget suppe-steg-is i. Vi har valgt at få tallerkenserveret, fordi maden præsenterer sig bedre og fordi jeg ikke har lyst til at rende frem og tilbage i min kjole. Jeg vil bare gerne sidde og nyde og summe over taler og indslag og småsnakke :)

Nu er vi ikke helt sikre på kokken endnu, men jeg vil da prøve at gennemtrumfe at det bliver sådan at folk bliver spurgt om de vil have mere og så får de serveret en ny tallerken eller også kommer serveringspersonalet rundt med fade til sidst. Det er alligevel min erfaring, at det er begrænset hvor mange der har brug for 2. omgang. Specielt hvis det er en varm dag :)

Når det så er sagt, så har jeg fået at vide, at det oftere tager længere tid med buffet, fordi folk tager sig tid til at spise mere om så også skal frem og tilbage og stå i kø til mad. Det er måske også værd at tænke på :)

Redigeret af Lene T
0

Del dette indlæg

Bare lige - sådan - fordi jeg har tænkt over det... Når nu der er en generel mening om at "buffet er mere afslappet" - og "tallerkenservering er fint" - er det så ment som at dem der ønsker tallerkenservering fravælger den afslappede stemning - og i så fald - hvordan forestiller i jer at jeres "fine" bryllup bliver? :lol::tunge: Synes det er lidt sjovt at man "dømmer" en hel bryllupsfests stemning på hvordan maden blir serveret...

Nå - det var nu vist mest en "det-er-meget-sent-og-jeg-tåger" tanke! :lol:

Jeg har iøvrigt engang fået helt vildt mange små karotter (hvis de nu havde stået på en buffet havde de bare heddet "gulerødder" -HAHA- ) ned over min skulder fordi hende den kedelige type med den fine fadservering havde for korte arme! :angry:

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg

Bare lige - sådan - fordi jeg har tænkt over det... Når nu der er en generel mening om at "buffet er mere afslappet" - og "tallerkenservering er fint" - er det så ment som at dem der ønsker tallerkenservering fravælger den afslappede stemning - og i så fald - hvordan forestiller i jer at jeres "fine" bryllup bliver? :lol::tunge: Synes det er lidt sjovt at man "dømmer" en hel bryllupsfests stemning på hvordan maden blir serveret...

Nå - det var nu vist mest en "det-er-meget-sent-og-jeg-tåger" tanke! :lol:

Jeg har iøvrigt engang fået helt vildt mange små karotter (hvis de nu havde stået på en buffet havde de bare heddet "gulerødder" -HAHA- ) ned over min skulder fordi hende den kedelige type med den fine fadservering havde for korte arme! :angry:

Altså jeg vil så lige uddybe mit svar ud fra TÅGEHOVEDETs vrøvlen.. :wink::tunge:-HAHA-

Vi vælger altså ikke tallerkenservering, for at vores fest skal være "fin", men ganske simpelt fordi jeg ikke gider rende rundt i min kjole + op på stolene+ned under bordene+ rundt til folk og sige tak for indslag og taler+++ Jeg VED at jeg vil ende med ikke at få spist noget og jeg har INGEN intentioner om at ende plakatstiv kl 21 med at kaste op udover altanen, bare fordi jeg ikke har haft tid til at spise! -HAHA- Det kunne ellers være et kønt syn! Så kunne min farmor med rette sige: "Der gik pynten sgu af frøken Knudsen!" -HAHA- Hvilket hun har gjort før, da jeg satte mig i en lagkage... længere historie! :fløjt:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Undskyld - men betyder det at du mener buffet ikke er "lidt fint" ? :wink:

Jeg kan godt se dit argument med taler og indslag, men for mig virker det som om dit hovedargument er at det skal være fint :blush:

0

Del dette indlæg

Jeg kan godt se dit argument med taler og indslag, men for mig virker det som om dit hovedargument er at det skal være fint :blush:

Sammenlign med kongehuset... man ville ikke se en buffet til deres store middage :lol::tunge:

0

Del dette indlæg

Sammenlign med kongehuset... man ville ikke se en buffet til deres store middage :lol::tunge:

Se der er jo en pointe :tunge:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Se der er jo en pointe :tunge:

Ville ellers gerne, på live TV, se Henrik og Ingolf kæmpe om det rødeste stykke kød på bordet :lol:

1

Del dette indlæg

Arhahaha - og prøve at balancere tallerken mens man prøver at få mad læsset på på en elegant måde..og ja, ligesom man kan have at målet er en casual stemning så er det det nok 'lidt fint' som jeg går efter til vores bryllup :)

0

Del dette indlæg

Hm... Jeg har sjovt nok også tænkt over dette emne siden i går... OG selvfølgelig kan de skrevne ord tit "misforstås" . "FIN", er ikke i mine øre et negativt ord...

Nå men jeg har tænkt således: Hvis jeg skulle være gæst ved et bryllup ville jeg helst have buffet, da jeg ikke er så god til at sidde stille så længe, men er det vores bryllup vælger jeg fad. Ja det er egoistisk, men hvis man ikke må være det den dag, hvornår skal man så? (ved fadservering menes i min verden ikke at folk selv skal række fade rundt, for ja hvad skal man så gøre med det...).

Så snakker vi tallerken vs fadservering:

Tallerken ser helt klart flottest ud! MEN som en eller anden skrev skal der gerne "fyldes op" til dem som kan spise mere (ville være ked af hvis vores gæster gik sultne fra bordet), og der vil sikkert være noget på tallerknen man ikke brød sig om (hvis man var kræsen som mig)

Fadservering er ja lidt fra gammel tid, men her kan man jo selv ønske hvis man ikke vil have nogle tomater eller vil bede om det mest gennemstegte kød:-)

Nå... det var bare lidt tanker siden i går...

0

Del dette indlæg

Jeg har været til bryllupper med alle tre slags serveringer og de har alle tre været fantastiske bryllupper :) jeg synes ikke serveringen er afgørende for hvordan brylluppet var.

I forhold til taler har jeg ikke oplevet det som et problem i forhold til buffet (folk er jo i samme lokale og sætter sig hurtigt ned)

Jeg synes ikke et buffet-bryllup er mindre fint! Der kommer en lækker stemning, hvor jeg også har hørt om for fornemme bryllupper, hvor folk ikke turde danse efter middagen.

Hmm, ved faktisk ikke hvad vi skal have endnu, tror ikke det bliver buffet pga lokalets størrelse (vi bliver 85 og der er vist plads til 90)

0

Del dette indlæg

I skal naturligvis vælge det I selv er til og ønsker men i mine øjner er det noget sludder.

En buffet kan være særdeles elegant og bestå af meget raffineret mad hvor en del af det raffinerede består i selve sammensætningen. Lige såvel som tallerkenanrettet mad kan bestå af det traditionelle som man normalt plejede at få ved sådanne fester i gamle dage. Dvs. rødt kød etc. Dengang var det jo næsten befriende at komme ud til et bryllup med buffet og jeg ikke bare tror at mange gæster har det på samme måde. :)

De fleste vil typisk tage ved buffeten samtidig og ofte går folk op bordvis. Det tager ikke længere tid end når personalet skal rundt og servere den tallerkenanrettede mad. Folk går op og supplerer løbende men det er sjældent sådan at halvdelen af selskabet er oppe på én gang. Der kommer nogle helt naturlige pauser undervejs hvor toastmasteren typisk vil lave indslag m.v. og folk ryger ikke mere bare fordi de får buffet.

Så er der den tallerkenanrettede mad. Her findes der en del feststeder som ikke vil tolerere indslag under hovedretten. Heller ikke selvom der nogle gange kan være meget lang tid mellem 1. og 2. gangs servering. Her er toastmasteren tvunget til at ligge indslag m.v. i pauserne mellem forretten og hovedretten og hovedretten og desserten. Det gør nogle gange at man kan blive nødt til at afvikle 2-3 taler på én gang hvorved indtrykkene fra de enkelte indslag ikke rigtig når at forplante sig. Det er synd for dem der holder talerne og det er synd for dem de er rettet imod. Dvs. brudeparrene.

Jeg siger ikke at det altid forholder sig sådan når vi taler om tallerkenanrettet mad. Virkeligheden er at der ikke er den store forskel på de to ting bortset fra at buffet'en giver folk bedre mulighed for at spise det de gerne vil og at folk "tvinges" til at tale med andre end dem som de lige sidder ved bord med, har rygepauser sammen med m.v. Men heller ikke her er der stor forskel. Selvom det er tallerkenanrettet mad vil folk - herunder ikke mindst brudeparret alligevel gå rundt og tale med de forskellige i naturlige pauser/ophold under middagen.

Så er der kongehuset. Det er muligt at der ikke serveres buffet i kongehuset men der er formentlig heller ikke nogen som ønsker sig en fest i stil med kongehusets fester. Nu fik jeg desværre ikke lov til at spille til Frederiks bryllup selvom vi lagde billet ind på det men min fornemmelse er at den måde der festes på der er noget mere stift og formelt end de fleste ønsker for deres bryllupsfest :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer