alptraum

Vidner

18 indlæg i dette emne

Hej alle sammen :)

Vi skal til at skrive navn og adresse på vidnerne til præsten, men så blev jeg lige pludselig i tvivl om alle må være vidner?

I mit job er jeg mest vant til at have med vitterlighedsvidner at gøre, og det må jo ikke være nærmeste familie.

Gælder det samme for vidner til vielsen? Eller må det godt være vores mødre f.eks. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Indtil jeg lige læste at de skal være medlem af den danske folkekirke var jeg bare gået ud fra at det var min far og H2B's forlover (far)

Men min far er vidst ikke medlem.

Jeg troede at vidnerne skulle være dem der sad med ved alteret

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen der ved om vidnerne skal være danske statsborgere/bo i Danmark? Min H2B er jo britisk og det samme er forloveren, som vi egentlig gerne ville have til at være det ene vidne (det andet vidne er min danske brudepige).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores præst sagde det var FULDKOMMEN lige meget hvem der var vidner - det eneste "krav" der var - var at du kunne oplyse deres fulde navne og adresser - og så skulle de være tilstede i kirken (i realiteten kan dette jo også være ligegyldigt hvis det endelig var - præsten ved jo ikke hvordan de ser ud... Det kom jeg til at tænke på bagefter :lol: ) Det skal ikke bruges til andet end stå i registret.. De har ingen "funktion" som sådan og vidnerne kan for præstens skyld være hemmelige - altså, at de ikke engang ved de er vidner...

Tænker det er endnu en af Danmarks mange "pseudo regler" som jeg kalder dem - regler der er til fordi det har været relevant engang... Har hørt om et par der blev gift som havde graverer og ringeren (altså de 2 der arbejdede i kirken) inde som vidner - men ved ikke om det er rigtigt... Så reglen er selvfølgelig at man IKKE kan blive gift 100% "hemmeligt" i kirken.. Gad vide om man kunne skrive "Gud og Jesus" på som vidner... Hmm... Nå - det var vist en blasfemisk - omend ikke ondsindet - tanke... :lol:

Vi valgte min veninde og hendes kæreste fordi det var dem vi lige kunne huske adressen på... :lol:

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores præst sagde det var FULDKOMMEN lige meget hvem der var vidner - det eneste "krav" der var - var at du kunne oplyse deres fulde navne og adresser... Det skal ikke bruges til andet end stå i registret.. De har ingen "funktion" som sådan og vidnerne kan for præstens skyld være hemmelige - altså, at de ikke engang ved de er vidner...

Vi valgte min veninde og hendes kæreste fordi det var dem vi lige kunne huske adressen på... :lol:

Ja det har slet ingen funktion, det er noget fra gammel tid, hvor man ikke rigtig førte lister over hvem der var gift, så skulle der være vidner der kunne bekræfte/afsløre at det var man :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Talte med vores præst i går. Vi fik af vide at i "gamle" dage var det fædrene der var vidner, da det var dem der lavede aftalerne ang. giftemål....... OLD TIMES!

I dag vælger man dem man har lyst til - de skal dog være myndige, altså over 18 (jeg ville nemlig ha valgt min bror der er 17) og bo i Danmark (ville ha valgt min far der bor i Tyskland) :td:

Derfor er det blevet min stedfar og min svigerfar.... bare for at være lidt gammeldags :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer