Felinity

Middag ~ Serveret som portionsanretning eller buffet?

33 indlæg i dette emne

Hej dejlige kvinder, vil I hjælpe mig med lidt inspiration/viden, og sådan, tak! :)

Jeg har i noget tid overvejet, om vi skal have portionsanretning eller buffet ved middagen.

Jeg har ikke været til mange fester med portionsanretning. Buffet har jeg prøvet.

Der er fordele og ulemper ved begge, men hvilke?

Min årsag til at overveje buffet er, at jeg gerne vil have, at dagen ikke er så "stiv" men mere afslappet.

Men vi bliver 43ish mennesker, og det er jo mange at stå rundt om maden!

Eller hvad?

Hvad synes I? Hvad gør I? Hvorfor?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er ikke til buffet.. Af den årsag, at 1. man står i kø, 2. maden ser så smuk ud (i starten) på fadene, men ligner jeg ved ikke hvad på tallerknen, 3. når det første hold har været der, ligner buffeten jeg ved ikke hvad.. Skeerne ligger i maden osv., 4. maden bliver kold, 5. det tager meget længere tid, 6. lige som man vil gå op og tage en sidste gang, så går de ud med den hehe, og ikke mindst 7. jeg har aldrig fået en god buffet. Det er som regel sådan noget middelmådigt, halvtrist noget..

Jeg eeelsker tallerken-servering fordi 1. det er nemt for mig, 2. jeg er luksusdyr, 3. maden er varm, 4. maden er smukt anrettet, 5. andre piller ikke i min mad, 6. det tager ikke så lang tid, og er dermed mere til at styre mht. tid, 8. maden er ofte bedre (der findes bedre muligheder når det er på tallerken).

Jeg syntes personligt ikke det bliver stift med tallerken-servering. Vi har aldrig haft andet i min familie. Men det kommer self. an på hvilke omgivelser man er i :)

Mange er til buffet, og andre er ikke. Det er jo en smagssag. Jeg kunne måske godt finde på det, til min 30. års, men never ever til mit bryllup.

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg

Jeg havde egentlig regnet med, at vi skulle have både forret og hovedret som buffet. Men den kok som skal lave maden, mener at forretten præsenterer sig bedre som portionsanrettede tallerkner. Vi regner dog stadig med, at vi skal have hovedretten som buffet. Så kan folk tage, hvad de vil have, man kommer op at stå, og får måske lige hilst på nogen af dem, som sidder i den anden ende af lokalet. Jeg synes det er hyggeligt og uformelt.

Vi bliver 42-44 pers. og jeg ser det slet ikke som et problem i forhold til buffet, da folk plejer at gå op til buffeten i hold. Det er jo ikke fordi alle gæsterne overfalder buffetten på 1 gang :)

0

Del dette indlæg

Fadservering er jo også en mulighed, hvis i ikke har tænkt over det?

Først var det jo meningen vi skulle have buffet til hovedret, men nu er vores bryllup jo helt ændret. Vi får serveret forret på tallerken, hovedretten er fadservering der bliver tilbudt 3 gange, og desserten er igen portionaanrettet..

De største ulemper for mig ved buffet er klart det med at maden ikke holder sig rygende varm ( mange steder har de sådan nogle varmedimser de stiller maden på) , og så at det måske er lidt bøvlet med mange mennesker , der skal stå i kø osv.. Fordelen er klart der ofte er mere at vælge imellem, og folk kan tage hvad de har lyst til..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi holder bryllup i vores have 35 personer og gør som Nette...buffet :) Forretten er anrettet på tallerknerne så gæsterne lige for lov og sætte sig og såen .... så går det løs med buffet fra kokken og jomfruen. Vi har så også kun en serverings hjælp....skal man ha portions anretninger synes jeg det kræver mange til og servere så alle får deres tallerkner nogenlunde samtidig. Vi sætter buffen så der kan gåes rundt om den og tænker det kan vores gæster sagtens finde ud af :)

vi fortsætter så buffen resten af aftenen med is disk fra paradis is,kaffebord med hjemmelavede kager fra min far og datter og til natmad hjemmebagte tærter..alt sat frem på buffet bordet for at holde tråden :)

Og som Nette sir, skulle der være kø ved buffet ...kan folk jo bare snakke sammen......

/Joysen

0

Del dette indlæg

Først var det jo meningen vi skulle have buffet til hovedret, men nu er vores bryllup jo helt ændret. Vi får serveret forret på tallerken, hovedretten er fadservering der bliver tilbudt 3 gange, og desserten er igen portionaanrettet..

De største ulemper for mig ved buffet er klart det med at maden ikke holder sig rygende varm ( mange steder har de sådan nogle varmedimser de stiller maden på) , og så at det måske er lidt bøvlet med mange mennesker , der skal stå i kø osv.. Fordelen er klart der ofte er mere at vælge imellem, og folk kan tage hvad de har lyst til..

Det er altså så fedt, at i har vendt på en tallerken hahaha.

0

Del dette indlæg

Det er altså så fedt, at i har vendt på en tallerken hahaha.

-HAHA- Og så bruger du lige en smart vending der passer ind :lol: Ja man må sige vi virkelig har ændret kurs, som skrevet tidligere bliver vores bryllup stort set alt det jeg ikke ønskede, men jeg kan bare mærke det er det rigtige for os, og jeg glæder mig SÅ meget :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke til buffet.. Af den årsag, at 1. man står i kø, 2. maden ser så smuk ud (i starten) på fadene, men ligner jeg ved ikke hvad på tallerknen, 3. når det første hold har været der, ligner buffeten jeg ved ikke hvad.. Skeerne ligger i maden osv., 4. maden bliver kold, 5. det tager meget længere tid, 6. lige som man vil gå op og tage en sidste gang, så går de ud med den hehe, og ikke mindst 7. jeg har aldrig fået en god buffet. Det er som regel sådan noget middelmådigt, halvtrist noget..

Jeg kan sagtens følge dig, og er da også selv til portionsanretning.. Men....

1. For det meste gør man så bordene går op på skift.. så undgår man kø..

2. Det er vel hvad folk gør den til? De synes vel ikke at det ser utiltalende ud når de selv har øst op

3. Igen.. det er vel hvad folk gør det til? :)

4. Mange steder har de varme"apparater" eller fyrfadslys under fadene så maden holder sig varm.

5. Min erfaring er at portionsanretning (fx en tre-retters menu) tager MEGET længere tid end buffet.. Buffet'en består som hovedregel af alle tre retter, og så bestemmer folk selv hvornår de tager hvad..

6. Det har jeg alligevel aldrig oplevet? Og med portionsanretninger er der jo heller ikke mulighed for "at tage en sidste gang".. :)

7. Så tror jeg at du har været uheldig.. Man kan få mange udsøgte buffeter..

Synes der er mange fordele ved det ene og det andet...

Og som du selv er inde på er det i bund og grund et spørgsmål om smag og behag :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi blev gift i lørdags og valgte at få en tallerkenserveret forret og derefter buffet til både hovedret og dessert. Jeg har hørt mange argumenter for og imod men ærligt talt så tror jeg lidt at det er hvad man gør det til. Fx mener jeg ikke at en buffet alene afgør om festen bliver afslappet og modsat er tallerkenservering for mig heller ikke ensbetydende med at middagen er stiv og meget formel.

For vores vedkommende fungerede kombinationen perfekt. Det skal så også lige tilføjes at maden blev leveret af et top professionelt hold som går meget op i kvalitetskontrol og dermed var der hverken noget som skulle være varmt som blev serveret koldt eller omvendt. Vores selskab var på 41 gæster og der var på ingen måder problemer med kødannelse da det hele gik i et meget naturligt flow. Flere af gæsterne komplimenterede hvor lækkert det var at have flere valgmuligheder og egentlig tror jeg, at det største problem var at vi alle manglede appetit fordi det hele var super lækkert :)

Sikke en lang smøre, men min pointe er, at I skal vælge det som I selv synes passer bedst til jer og jeres fest for uanset hvordan maden serveres er det vigtigste at I føler at det fungerer for jer :)

0

Del dette indlæg

Jeg kan sagtens følge dig, og er da også selv til portionsanretning.. Men....

1. For det meste gør man så bordene går op på skift.. så undgår man kø..

2. Det er vel hvad folk gør den til? De synes vel ikke at det ser utiltalende ud når de selv har øst op

3. Igen.. det er vel hvad folk gør det til? :)

4. Mange steder har de varme"apparater" eller fyrfadslys under fadene så maden holder sig varm.

5. Min erfaring er at portionsanretning (fx en tre-retters menu) tager MEGET længere tid end buffet.. Buffet'en består som hovedregel af alle tre retter, og så bestemmer folk selv hvornår de tager hvad..

6. Det har jeg alligevel aldrig oplevet? Og med portionsanretninger er der jo heller ikke mulighed for "at tage en sidste gang".. :)

7. Så tror jeg at du har været uheldig.. Man kan få mange udsøgte buffeter..

Synes der er mange fordele ved det ene og det andet...

Og som du selv er inde på er det i bund og grund et spørgsmål om smag og behag :)

Jeg har nok bare været uheldig, jeg kommer ikke så "fine" steder normalt, medmindre jeg selv betaler hehe. Men jeg har arbejdet som tjener i en del år, og har arrangeret vores firmafester hvert år i 5 år. Har aldrig oplevet, at en 3 retters har taget længere tid, end buffet. Tværtimod.

Nogen elsker buffet, andre gør ikke. Og man skal jo gøre det man vil :)

0

Del dette indlæg

Jeg har nok bare været uheldig, jeg kommer ikke så "fine" steder normalt, medmindre jeg selv betaler hehe. Men jeg har arbejdet som tjener i en del år, og har arrangeret vores firmafester hvert år i 5 år. Har aldrig oplevet, at en 3 retters har taget længere tid, end buffet. Tværtimod.

Nogen elsker buffet, andre gør ikke. Og man skal jo gøre det man vil :)

Hehe, eller også har jeg været heldig :)

0

Del dette indlæg

Mine fordele ved buffet:

- man har mulighed for variation både hvad mad og portionsstørrelse angår..

- man kommer op og "mingler" lidt..

Mine ulemper ved buffet:

- der er risiko for maden ikke ser præsentabelt ud efter 1."run"..

- der er risiko for folk skal vente..

Mine fordele ved portionsanretning:

- det er ofte nemmere at præsentere en ret smukt..

- alle spiser samtidigt..

Mine ulemper ved portionsanretning:

- no mercy for de kræsne!

- ingen naturlig mulighed for at strække benene medmindre man er ryger..

Synes den der "kliche" med at en fest er mere uformel med buffet, den er overvurderet.. Synes ikke serveringen sætter tonen for festen, det gør brudeparret, gæsterne, musikken, omgivelserne osv... Efter min mening :)

Vi havde serveret forret, Carvery buffet til hovedret og fadservering til dessert.. Så en kombi af det hele.. :)

Det fungerede ganske godt med buffeten, der stod en kok/tjener/whatever oppe og skar det kød gæsterne ønskede, mens en anden sørgede for alt så ordentligt ud, ryddede op ved salaten, kom med nye kartofler når fadene så halvtomme ud osv...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som tidligere nævnt er det jo et ppørgsmål om smag og behag )

Vi har selv valgt buffet og det er primært fordi vi godt kan li der er mere at vælge i mellem ... Forret serveres dog portionsanrettet.

Vi sætter også pris på lækkert mad og har ikke oplevet mere "lunken, dårlig, smagsløs" mad ved buffet end ved kuvertservering ...

Vi blir max 30 gæster og havde vi nu holdt bryllup med over 50 ville vi dog nok ikke vælge buffet ... Blir vanskeligere for et køkken at "styre", da mængden af sange, taler og indslag øges og så er kuvertservering nok mere ideel :)

0

Del dette indlæg

Jeg syntes ikke man kan sige ja til det ene eller det andet generelt. Det afhænger i høj grad af hvilken buffet vi taler om og placeringen heraf. På den anden side når vi taler om serveret mad handler det også om den menu som anrettes. Der kan laves mange spændende kreationer og tilretninger med serveret mad og det kan man ikke på samme måde med en buffet. Der skal man måske lytte til stedets anbefalinger, herunder "hvad de er bedst til".

Ofte bliver en buffet anrettet og placeret så der er tilgang til de forskellige ting to forskellige steder fra. Enten i form af 2 buffetborde eller i form af et langt bord hvor man kan forsyne sig med alt fra den ene side. Derved undgår man kødannelser bortset fra lige i starten hvor folk som det bliver sagt typisk går op bord vis.

Buffeten er uhensigtsmæssig hvis folk sidder i en hestesko eller ved et langt bord hvor der kun er lidt plads ud til væggene fordi de derved vanskeligt kan komme ud uden at skulle "genere" andre. Her er det bedre hvis der er meget "fri space" bag til eller folk sidder ved runde borde.

Tidsmæssigt behøver en 3 retters menu der serveres ikke at tage længere tid end buffet. Ofte er det alene hovedretten der serveres som buffet men man kan også opleve at forretten hhv. desserten serveres som buffet og omvendt. Dog aldrig sådan at alle 3 retter serveres på én gang. Der vil som udgangspunkt altid være en opdeling der hedder forret, hovedret og dessert og det betyder også at der skal ryddes af inden næste ret serveres, ligesom der er løbende opfyldning under vejs for netop at undgå at maden bliver kold. Ofte er der også en kok o.l. som står og skærer kød for ved selve buffeten.

Det man kan sige er at en toastmaster ofte har lidt nemmere ved at få presset nogle indslag ind under en buffet, hvis han/hun kan se at folk er ved at være færdige med at spise. Her er der mere en tilbøjelighed til når vi taler om portionsanrettet mad at man lige afventer afrydningen og så kan der gå længere tid. Det er mere uhørt at lancere indslag under hovedretten når vi taler om serveret mad. Faktisk er der nogle feststeder som har en regel om at de slet ikke vil have indslag under hele hovedretten. Det er lidt sværre at håndhæve når vi taler om buffet.

Jeg er enig i at det her med at buffet er mere uformelt er lidt overfortolket. En ting er at folk skal op og hente maden selv hvorved de kommer til at tale med andre end dem de lige sidder i nærheden af. Men det gør de alligevel for uanset hvordan maden serveres så vil der altid være mange pauser udover indslagene og det er de færreste der sidder på deres plads hele tiden, så den del skal nok blive tilgodeset uanset hvilken løsning man vælger.

0

Del dette indlæg

Vi bliver 65-70 personer, og Skal sidde ved 7 runde borde... Forretten bliver anrettet på et fad til hvert bord... Vi skal have buffet til hovedret, og det ser jeg ingen problemer i, men det er så også delt lidt op da vi skal have helstegt pattegris. Manden med grisen skærer for udenfor, hvor folk selv henter deres kød og indenfor hr vi så tilbehørs buffet... Da vi satser på sommervejr (skal giftes 25/8) har vi valgt koldt tilbehør; pastasalat, kartoffelsalat, almindelig salat med masser af friske bær,dressing... Tror det endte med 10-12 forskellige slags tilbehør, så der er noget til veninde Heidi der spiser meget let mad, og onkel svenne der elsker kartofler (og alle andre former for kulhydrater) og en ordentlig omgang gris, som unægteligt ligger lidt tungere :)

Vi er stor fan af buffet, netop fordi man lige kommer op og gå lidt rundt, og specielt som brudepar er det dejligt at kunne mødes med bedste veninderne mens man henter mad, da det jo ikke lige er dem man sidder med :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har bestillt buffet (heltstegt pattegris) - ved forretten kommer de rundt med en fad til den enkelte. hovedretten er delt op med et buffetbord med alt tilbehøre og så står grillen med grisen og grillmesteren lige udenfor festsalen og servere direkte fra grillen. Og da der er varmeplader under kartofler og saucen - bliver det heller ikke koldt.

Er helt klart til buffet - så får man rørt sig lidt og kan snakke lidt med folk mens man venter på grisen.

0

Del dette indlæg

Så fik jeg endelig lidt mere tid - tak for jeres input igen!

Jeg var i tvivl, fordi jeg helst ikke vil have, at festen er for "stiv", men kan godt læse mig til, at det bliver den ikke pga. buffet i hvert fald :)

Kan godt se, at der er fordele og ulemper ved begge "typer"

- Det lyder som en rigtig god idé sådan at kombinere - det vil jeg da lige høre vores feststed om, når vi skal tale med dem! :)

0

Del dette indlæg

Det er ikke bare en ide. :) Det er det feststederne gør i 9 ud af 10 tilfælde når vi taler om buffetløsninger. Det ses ikke så tit at såvel forret, hovedret som dessert serveres som buffet. Det er jo sådan noget vi husker for fordelen ved buffetløsningen - set fra vores side - er jo at man ikke skal belemre køkkenet men bare kan få en tallerken og hente fra buffet'en (plejer at gøre det når alle har fået og man akn fornemme at det er lige før den tages ud).

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lige læst overstående, og vil lige skrive hvad vi gør.

Vi har bestilt servering, til forretten. Og hovedretten bliver severet på fade, som de så komer rundt med. Desserten bliver tag selv... Men syntes det er fordele og ulemper ved begge del.. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vil da lige give min mening til kende.. Jeg mente også fra start at jeg absolut ville have tallerken servering til mit bryllup, for der hørte en buffet ikke hjemme, men har så ændret mening undervejs.. Vi har forret på tallerken og buffet til hovedret.

Vi bliver 100 gæster og skulle altså have ret så mange tjenere på hvis alle skulle have deres mad nogenlunde samtidig, samtidig mener jeg altså stadig at en buffet KAN gøre festen lidt mindre formel. Ikke at den nødvendigvis gør, men den kan.. Jeg kender vores kok og er 100% tryg ved at lade ham lave vores buffet så den ikke ligner noget juks og noget billigt cafeteria ting..

Jeg har selv brugt buffet til flere fester og der er gode og dårlige buffetter.. Og også været til et par bryllupper og vil sige at jeg kan kun huske menuen fra det ene bryllup og det var en buffet.. Det var helt fantastisk mad...

Men hver sin smag og så skal man gøre hvad man selv mener passer til sig selv og sin egen fest.. :0)

0

Del dette indlæg

Portionsanretning, uden tvivl.

Jeg synes ikke buffet hører til et bryllup.

Men igen, på ens bryllupsdag så er det op til parret og ikke hvad alle andre synes. :fløjt:

I betaler, det er jeres dag. :biggrin:

0

Del dette indlæg

Som andre siger .... tror altså også, at det har lidt at gøre med hvilken type personer, man er. Personligt er jeg selv mest til tallerken-servering, fordi man ALTID bruger buffet i min familie .... og mit bryllup skulle bare ik ha lignet en af de almindelige runde fødselsdage :)

Når det så er sagt .... altså hvis vi snakker rent kvalitetsmæssigt .... jeg har personligt heller aldrig fået en fantastisk buffet. Har spist mange og meget gennem årene lol ... i alle mulige afskygninger ..... og det har altså ikke være tilnærmelsesvis ligeså godt, som hvis jeg har fået noget mad serveret på en tallerken. Årsagen hertil er, at det er kokken der sammensætter det, jeg putter i munden ... til buffet sammensætter jeg selv min smag - og jeg kan kun lave parisertoasts og pitabrød ;) haha. Yderligere så syns jeg helt personligt også, at buffet har det med at blive et ædegilde på en måde .... man sidder ikke og slapper af og nyder maden på samme måde.... måske det er anderledes til et bryllup, dunno :)

MEN .... når det så er sagt .... og der er kommet mange for/imod, der ikke er nogen grund til, at jeg ridser op .... så skal man virkelig op i en høj kuvertpris og være tæt på gourmet-mad, før fuglene virkelig synger ift. tallerken-servering. Jeg har spist på rigtig dyre og godt restauranter, hvor maden bare smager MEGET anderledes .... man er totalt i himlen .... men det koster som regel også.

Hvis man vælger den traditionelle bryllupsmenu, så tror jeg oftest, at man vil få noget fint mad til prisen - ikke gourmet så fuglene synger, haha - men noget fint mad .... og personligt tvivler jeg på, at smagen vil variere meget ift. buffet :)

Mange andre er sikkert vildt uenige, haha .... men er lidt mit "take" på tingene :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer