kristina

Musik under middagen

13 indlæg i dette emne

Kære Tøser

Min kæreste og jeg ønsker ikke en “ spillemand" under middagen, da vi mener det bliver lidt for

suppe steg og is agtigt, ikke fordi at der er noget galt med det, det er bare ikke lige os.

Vi har lejet et band der spiller fra kl 24 til 04, så vi håber på en god fest.

Vi skal ha noget anlæg eller evt en jukeboks til middagen, men mange i vores familie synes at det er noget underligt noget.... hvad så med dem der kommer med sange osv.....

Mit spørgsmål til jer, er der andre der ikke havde den der spillemand og hvordan gik det når der kom sange?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi leverer dinnermusik til stort set samtlige bryllupsfester vi er ude til , herunder musik til festsangene. Selvom festsangene kan købes af alle er det dog ikke noget man bare gør (heller ikke som DJ). Som regel skal hastigheden justeres så den matcher selskabets naturlige tempo, an skal være hurtig på aftrækkeren i forhold til spontane skålepauser og iøvrigt have "føling" med selskabet. Men til langt de fleste bryllupsfester vil det være lidt overkill at have både DJ og band på. Særligt når vi taler om et band der spiller i 4 timer og ikke blot 2 sæt af en time o.l.

I stedet skulle I måske tale med bandet om at 1-2 medlemmer sørger for musikken under middagen mod merbetaling. Det er der nogle bands som kan. Derudover er der jo masser af pianister (inkl. vores egne) som ikke spiller suppe, steg og is agtigt men hvad jeg vil kalde seriøs musik. Det er faktisk mit indtryk at langt de fleste "yngre" pianister i dag spiller mere moderne.

0

Del dette indlæg

Den ene bryllup jeg var til, var der ikke musik under middagen og det bemærkede vi slet ikke.

For snakken flød på alle bordene. :biggrin: Talerne og sangene kom i rap, så vi var godt underholdt.

Det andet bryllup, havde en playliste kørende.

Og det var vist lidt stressende for toastmasteren at løbe ud og slukke det hver gang, nogen skulle holde tale. :) Og når kokken skulle forklare maden.

Så det er nok en god idé at have en anden til at slukke/tænde musikken.

0

Del dette indlæg

Jeg har kun været til et par fester hvor der ikke var en musiker til sangene, og det var lidt tamt, og meget stille. Hvis man har det fint nok med det, så er en musiker jo ikke nødvendig.

Vi får også en uddannet pianist til at komme og spille under maden, og det er nye sange, og ikke noget suppe steg og is :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså jeg forstår ikke argumentet med det der med "der er jo ikke musik til sangene" - altså nu har jeg da været til ret så mange konfirmationer, runde fødselsdage etc og dér klarede vi os fint uden "spillemand" :) Når det så er sagt - så nægtede vi også at få en suppe-steg og is musikant ud - men hyrede i stedet en "rigtig" pianist - Og Dét var lige os! Han var fantastisk og leverere bare varen g fik helt vildt meget ros af gæsterne! vi gav 3000kr for 5 timer og det var alle pengene værd! - Igen når det så er sagt! så kan man sagtens ha en playliste, cder med instrumental musik eller hvad man nu er til :) godt råd sørg for at hvem end der styrer musikken har en fjernbetjening - det letter ligesom på det hele :) - held og lykke

0

Del dette indlæg

Enig. Jeg kan enkelte gange komme ud for at der er numre som jeg ikke har instrumentalt og så får selskabet lov at synge selv. Det plejer såmænd at gå ganske fint og ja "problemet" med indslag og taler kan løses med en fjernbetjening. Dog ikke musikken til festsangene som jeg så nok ville droppe for der er ret stor chance for at det går galt uden det rigtige "værktøj".

0

Del dette indlæg

Den danskproducerede Jukebox, Sir Juke, kan - som vist nok den eneste i landet - akkompagnere de mest gængse fællessange. Man kan ikke justere hastigheden, men man kan indtaste antal vers, og hvis der er mange vers, kan den selv finde på at sige "Skål!" :-)

Læs mere på www.sirjuke.dk

Helt enig med Bent fra Diskobil vedr. pianister. Der er flydt meget vand gennem åen, siden vi var små.

Når man taler om en "pianist", tænker mange mennesker i virkeligheden på en "keyboardspiller", hvilket er noget helt andet.

Et keyboard indeholder en masse forskellige lyde og kan spille forprogrammerede akkompagnementer med bl.a. bas, trommer, guitar, strygere, kor mm. eller endda hele sange. Keyboardspilleren kan således, ene mand, få instrumentet til at lyde som et helt orkester. Det er også det, mange forbinder med en "suppe-steg-og-is-musiker", omend dette er en noget uautoriseret betegnelse :-)

En pianist spiller pr. definition på et rigtigt klaver/flygel eller et el-klaver. De moderne el-klaverer minder i lyden rent faktisk om et rigtigt klaver. Pianisten spiller selv alt, hvad du hører, så der er altså hverken strygere, bas, trommer osv., kun lyden af klaver.

Hvis man kun har oplevet fester med keyboardspillere, så skulle man måske give det en chance med en pianist. De unge pianister spiller generelt rigtig godt og i en helt anden stil end den, vi kender fra vores barndoms familiefester.

0

Del dette indlæg

Den ser smart ud men hvis nogle af gæsterne råber "skål" så spiller Sir Juke vel bare videre og så skal den tilbage. :) Ikke bare til starten af sangen for så får man indledningsrefrænet igen men til starten af et vers. :lol: Der mangler lige en cue button og én til at styre den. :) Well det kan så klares ved at sige til folk inden at Sir Juke bestemmer hvornår der må skåles. Jeg tænker også på naturlige pauser hvor latter etc. lige skal have lov til at lægge sig og så passer antallet af vers ikke længere. Men ok man må også sande at man ikke kan få alt med en maskine og det er bestemt en mulighed. :lol:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det er meget forskelligt fra selskab til selskab. Nogle klarer fint sangene selv og har ofte en i familien som synger for og styrer det. Men i de fleste tilfælde har jeg som selskabsmusiker spillet for og med på alle sange.

Her er det godt med en musiker fordi der ofte sker afbrydelser midt i sangene p. g. a. at nogle altid råber skål mellem versene.

Jeg spiller på klassisk guitar under bryllupsmiddagen ( heller ikke suppe, steg....musik ) og er nærmest en slags dirigent til sangene.

Hilsen Peter Reiming

www.peterreiming.com

0

Del dette indlæg

Peter kan jeg klart anbefale. Der findes ikke så mange af hans slags som spiller spansk guitar og det lyder rigtig godt og giver en rigtig god stemning. :)

PS. Så mangler du jo lige at have prøvet dinnemusikken leveret af en DJ Mie :)

0

Del dette indlæg

Vi ska heller ikke ha nogen spillemand under middagen. Ved godt at mange synes det er det eneste rigtige, men vi har en meget højrøstet familie, som hurtigt ville overdøve den slags, så tænker at det er overflødigt :-) Synes saften man ka gøre det på den måde, jeg har aldrig været til den slags nemlig, så selvfølgelig heller ikke til vores bryllup.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er ikke det eneste rigtige men dinnermusik er med til at give en god atmosfære og stemning, men det kræver selvfølgelig at musikken ikke prøver at overdøve selskabet og det er egentlig baggrundsmusik. Der har de traditionelle spillemænd faktisk en tendens til at spille for højt. For en del år siden spillede jeg nede på Lolland til et bryllup hvor jeg lige var ude og trække frisk luft. Der kunne jeg så se og høre et andet selskab hvor alle folk stod op og sang med mens spillemanden spillede Sejle op af åen. Der må jeg indrømme at jeg krummede tæer for det er slet ikke hvad jeg forstår ved dinnermusik og heller ikke hvad vores kunder ønsker. :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer