Jasminelle

Opsparing

26 indlæg i dette emne

Han har ikke været på knæ endnu, men vi snakker meget om bryllup og hvornår vi ønsker det skal ske :) Vi har snakket meget om datoen 1/8-2015, da det er præcis 7 år siden vi så hinanden for første gang, og pga. hans tidligere forhold har han noget med 7-års dagen :)

Well, det jeg egentlig ville spørge om er, hvornår begyndte i at spare op? Som sagt har han ikke været på knæ, men vi har snakket lidt frem og tilbage om at det måske ville være en idé at begynde nu? Eller er det for tidligt?

Hvis vi nu lægger 2000 kr. til side hver måned vil vi ende på omkring 70.000 og det er vel meget godt at være forberedt?

Nå, men hvad gjorde i? :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, endelig begynde nu. Jo mere I kan spare op nu jo beder.Penge bliver ikke dårligt (som min bedste altid siger) - hvis I nu ikke bruger det hele på bryllupet - så har i til noget andet. Der er mange ting man siger nej til, før et bryllup - altid med den samme sætning so begrundelsen - ah vi skal giftes, skal vi ikke heller bruge pengene på bryllupet:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begynd nu, hvis I ikke har anden opsparing!

Vi har hver vores ok store opsparing i forvejen, men prøver så godt vi kan at holde nallerne væk fra dem, fordi der jo også kommer noget efter brylluppet der kan komme til at hedde indskud til lejlighed. Vi får 10,000kr hver fra vores familier, også har vi en "bedstemorboks" - vi har en bedstemor hver der i mange år har sendt 100kr her og der, og de er så havnet i en boks, til uforudsete begivenheder. Der er nu cirka 10,000kr (vi blev ret overraskede da vi opdagede det...). Så i løbet af det næste år skal vi hive 15,000kr hver ud af vores hhv. SU- og dagpengebudget. Ikke noget der giver det store stres, når nu vi har vores opsparinger, men den replik der hedder "skal den ikke i bryllupskassen istedet for madkassen?" høres oftere og oftere i det lille hjem. Vi startede også ud med et meget lavere budget inden vi fik tilbudt tilskud fra familierne, da det ville have været lidt optimistisk at trække 60,000kr ud af vores meget lille budget i løbet af et år.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vil også sige .... se at få begyndt allerede nu. Vi var også henne og hive 80.000 ud på 8 mdr og det har godt nok været en sej omgang, da vi kun har min mands indtægt.

HVORDAN kan det overhovede lade sig gøre?? :blink:

Som MEGA gerne vil giftes allerede 7-9-13, og det vil H2B også, men vi tror ikke på at vi kan nå at skrabe penge sammen til det :lol: :fløjt:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi går efter 70.000 sparet op fra nu og til juni.

400 kr/uge + alt vi ellers kan undvære + overskydende feriepenge ryger i puljen.

Excel forudser at vi kommer til at mangle 5.000 men med det antal timer h2b har på job for tiden indhenter vi det nu nok

Vi har ingen opsparing at starte på.

Ville ønske vi havde ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer i: begynd nu!

vi begyndte heller ikke før h2b friede og jeg kan godt sige dig, at når vi begge studerer så går det altså langsomt. Nogle gange er jeg ked af at jeg ikke startede før, eller gemte nogle af de penge jeg tjente i mit sabbat år. (på den anden side er jeg SÅ glad for alt det jeg har fået for de penge)

Så herhjemme går alt det vi tjener til opsparring.. Det er nogle gange ret hårdt....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vil også sige .... se at få begyndt allerede nu. Vi var også henne og hive 80.000 ud på 8 mdr og det har godt nok været en sej omgang, da vi kun har min mands indtægt.

HVORDAN kan det overhovede lade sig gøre?? :blink:

Som MEGA gerne vil giftes allerede 7-9-13, og det vil H2B også, men vi tror ikke på at vi kan nå at skrabe penge sammen til det :lol: :fløjt:

haha .... har kunnet lade sig gøre ved, at min mand har haft 3-4 jobs kørende. Dvs hans alm faste arbejde, der gir en god hyre og så ellers bi-jobbet den rigtig meget ved siden af. Det har gjort, at vi har kunnet ligge mellem 5-8000 til side hver måned.

Derudover er der kommet alle feriepenge + penge tilbage i skat + jeg har self også tjent nogen penge :) Og så har vi simpelthen bare sparet på ALT. Tøj, mad ... alles og det har godt nok været sejt altså. Alle oplevelser siden jul er blevet sløjfet næsten og den har stået på hjemlig hygge kun. Derudover så blev vores månedlige madbudget indregnet i den måned, vi var afsted (ca 4.000 kr) og ja ... hehe .... jo så fik vi et tilskud af min far på 10.000 kr til rejsen (nogen penge han havde sagt, at ville give da vi planlagde "alm" bryllup og han sagde så, da vi lavede det om, at selvom vi havde det, så var det jo nogen penge, han allerede havde lovet os og derfor ikke kunne trække tilbage)

Så det er sådan man gør .... men vil ikke anbefale det til NOGEN! :) Det er godt nok svært dårlig nok at nærme sig en tøjbutik i så lang tid eller udskyde alt parfume, makeup osv, som man lige står og mangler. Dermed ikke sagt, at det har været noget lort det hele .... men det har været hårdt, fordi vi hver gang vi har skullet bruge noget, har måtte vende om vi nu havde brug for det. Men altså ... er jo en fantastisk måde at lære at administrere økonomi så, haha.

Skal dog også siges, at selvom vi var små 3 uger i USA, så kan vi godt mærke, at vi har haft brug for at få nogen oplevelser herhjemme også, fordi vi netop har haft syltet dem så længe .... så der er blevet brugt godt med penge siden vi kom hjem for 2 1/2 uge siden, hehe. Har bla været ude og spise 2-3 gange og været i biffen osv :)

Redigeret af MariaSchmidt
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen jeg kan jo godt høre at vi nok skal begynde her d. 1 som vi også har snakket om :tunge:

Ved bare ikke om andre ville synes det er underligt når der stadig er så lang tid til, men måske skulle jeg også bare lade være med at tænke over hvad andre vil tænke :wink:

Tak for de gode råd :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lad være med at sige det til nogen og så bare hold det for jer selv .... så undgår I også kommentarer fra andre folk :) Bare lige et råd .... I kan tids nok, når planlægningen rigtig start, få diverse kommentarer omkring ALT, som går ind under huden og gør en ked af det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bare lad være med at sige det til nogen og så bare hold det for jer selv .... så undgår I også kommentarer fra andre folk :) Bare lige et råd .... I kan tids nok, når planlægningen rigtig start, få diverse kommentarer omkring ALT, som går ind under huden og gør en ked af det :)

Ja, regner også med at der nok skal komme en masse kommentarer, men jeg håber at jeg til den tid bare kan vende det døve øre til for vi vil have vores bryllup som vi vil have det :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi startede også vores inden vi overhovedet blev forlovet - og jeg ville ønske vi havde gjort det for læææænge siden. Det lader dog til at vi godt kan finde de 80.000 alligevel på et år, men udelukkende kun fordi mine svigerforældre giver os 30.000 kr. Kommer min kæreste i arbejde igen (der altså giver mere end dagpengesatsen ;) ) så kan vi sagtens spare meget mere op. Så det er kun en god ide at starte den opsparing snarest. Pengene der er i overskud (som om haha) kan i jo altid bruge på noget andet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede også vores inden vi overhovedet blev forlovet - og jeg ville ønske vi havde gjort det for læææænge siden. Det lader dog til at vi godt kan finde de 80.000 alligevel på et år, men udelukkende kun fordi mine svigerforældre giver os 30.000 kr. Kommer min kæreste i arbejde igen (der altså giver mere end dagpengesatsen ;) ) så kan vi sagtens spare meget mere op. Så det er kun en god ide at starte den opsparing snarest. Pengene der er i overskud (som om haha) kan i jo altid bruge på noget andet.

Ja, som om :tunge: Haha. Tror nok jeg skal finde ud af hvordan jeg kommer til at bruge det hele :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Han har ikke været på knæ endnu, men vi snakker meget om bryllup og hvornår vi ønsker det skal ske :) Vi har snakket meget om datoen 1/8-2015, da det er præcis 7 år siden vi så hinanden for første gang, og pga. hans tidligere forhold har han noget med 7-års dagen :)

Well, det jeg egentlig ville spørge om er, hvornår begyndte i at spare op? Som sagt har han ikke været på knæ, men vi har snakket lidt frem og tilbage om at det måske ville være en idé at begynde nu? Eller er det for tidligt?

Hvis vi nu lægger 2000 kr. til side hver måned vil vi ende på omkring 70.000 og det er vel meget godt at være forberedt?

Nå, men hvad gjorde i? :D

Jeg tænker ikke man kan starte for tidligt. Jeg er af den mening at det ikke giver mening at låne penge til at holde bryllup - så jo flere penge I sparer op, jo flere ønsker kan I få opfyldt... Der er jo ingen der siger at man SKAL bruge alle pengene hvis ønskerne er billigere.

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med de andre og vil blot tilføje to ting:

En af fordelene ved at spare op nu er, at i så ikke behøver at vende hver en 5-øre imens i sparer op. Altså, spar op, men giv også plads til lidt sjov i dagligdagen, Hvis man kun har fx 8 mdr til at spare op, kan det godt blive lidt surt i det daglige.

Og så synes jeg det er ret dejligt at kunne læse de andres indslag omkring den realisme der er ved et bryllup - at det koster ret mange penge og de ligesom skal findes et sted. Det er helt vildt hyggeligt at læse om andres ideer og tanker om, hvordan deres drømmebryllup skal være. Men her fik vi altså også frem, at for at realisere drømmen skal der cool cash til. Godt at få den vinkel med også, det har jeg savnet lidt i debatten herinde.

Undskyld jeg kom til at dreje din tråd over mod noget helt andet :blink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med de andre og vil blot tilføje to ting:

En af fordelene ved at spare op nu er, at i så ikke behøver at vende hver en 5-øre imens i sparer op. Altså, spar op, men giv også plads til lidt sjov i dagligdagen, Hvis man kun har fx 8 mdr til at spare op, kan det godt blive lidt surt i det daglige.

Og så synes jeg det er ret dejligt at kunne læse de andres indslag omkring den realisme der er ved et bryllup - at det koster ret mange penge og de ligesom skal findes et sted. Det er helt vildt hyggeligt at læse om andres ideer og tanker om, hvordan deres drømmebryllup skal være. Men her fik vi altså også frem, at for at realisere drømmen skal der cool cash til. Godt at få den vinkel med også, det har jeg savnet lidt i debatten herinde.

Undskyld jeg kom til at dreje din tråd over mod noget helt andet :blink:

Det er nemlig mega dyrt at holde et bryllup, især hvis man har ønsker som mig. De ønsker kan så blive opfyldt ved at vi sparer op nu + vi skal ikke leve af pasta og ketchup :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare begynd :)

Vi snakkede selv om bryllup december 2011 og blev enige om at vi ville giftes. Vi satte så en vejledende dato som lå i 2014 - og så ville vi jo have 2½ år at spare op i.

Snakken kom sig af at vi i 2011 var til 2 bryllupper. Det ene par havde sparet på alt og lever på en sten i 9 mdr, og det andet par endte med at låne mange penge til brylluppet. Vi ville ikke nogle af delene, så vi besluttede os at spare op stille og roligt, og så kunne vi jo kalde den en bryllups opsparing når vi kom tættere på, eller også havde vi bare lidt på kistebunden hvis nu der skulle komme et barn en dag.

I foråret 2012 blev jeg så rask efter flere års sygdom - og overgangen mellem sygedagpenge og job endte med at koste os dyrt, så alle de 15.000 vi havde sparet på brugte vi på regninger.

Og samtidigt rykkede vi så brylluppet 1 år frem..

Så nu har vi "kun" 1 år til at spare op i...

Så mit råd er at begynde allerede nu - det kan jo være i skifter mening ligesom os, eller kommer ud for noget hvor pengene kunne gavne meget :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bare lad være med at sige det til nogen og så bare hold det for jer selv .... så undgår I også kommentarer fra andre folk :) Bare lige et råd .... I kan tids nok, når planlægningen rigtig start, få diverse kommentarer omkring ALT, som går ind under huden og gør en ked af det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ville også ønsket vi var startet før, men da jeg slet ikke regnet med at blive gift, før han lagde.sig på knæ. Så det kan også være en forudsætning, da vi havde talt om ikke at blive gift - men er uendelig glad for at vi nu skal det :-)

Men som Mariaschimt siger, lad vær med at sige til folk hvad I har tænkt Jer at spare sammen, det kom vi til og hører nu for det i tider og utider.. Håber I får sparet det sammen som I skal bruge :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

opsparning er altid god, nu har vi så slet ikke sparet nået op for er i huset går det nogle gange hurtigt, så fra vi hade en dato var der kun 9mdr til at planlægge det helle i,og vi skal ta alt ud af en løn da jeg kun hade 30timer og nu er jeg så arbejdesløs, så her skal der findes penge til alt,, men det går da osse fik lidt penge af hans far og mor til det så ja vi skulle nok had sparet op,,,

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer