Guest dykkerbruden

allergier- har i bedt om info om dem?

22 indlæg i dette emne

Jeg er nysgerrig.

Vi var til en julefrokost hvor en af gæsterne havde en nødeallergi, og var ret sur over at alle andre ikke vidste det, og derfor ikke havde taget hensyn til det.

Da vi kort eftet julefrokosten, sendte invitationer ud, valgte vi så at bede folk om at fortælle om de har allergier, eller på anden vis ikke spiser noget bestemt.Så vi kan give køkkenet besked når vi snakker med dem om det endelige antal pax osv...

Jeg har egentlig to spørgsmål i denne forbindelse:

1: er der andre som har erfaring med at gøre det.

2: hvor langt ville i gå, når folk ikke fortælle om deres allergier alligevel, fordi de tror at det ved man da godt?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det her er godt nok en allergi, men min svigermor har sukkersyge og det vil vi naturligvis tage hensyn til. :) Men vi vil ikke tage voldsomt hensyn til hvad folk kan lide og ikke kan lide, for så er det jo svært og blive enige om hvad der skal spises. Men med hensyn til allergi syntes jeg det er fint og spørge, og jeg syntes det er fint og tage hensyn til allergi :)

0

Del dette indlæg

Hvis folk fortæller det eller i spørger til det, så synes jeg man skal tage hensyn til det. Jeg er selv allergisk overfor mange fødevarer, men jeg antager ikke at folk tager hensyn til det, jeg kan jo bare spise uden om. Til gengæld ved jeg at min far ikke kan tåle mælk og min svigermor ikke kan tåle svinekød, så vi undgår svinekød og sætter to-tre slags desserter på bordet, så der er flere muligheder.

Jeg synes forresten også, at det kommer an på hvilken slags allergi. Nødder? Spis uden om. Mælk? Find alternativer, simpelthen fordi man ikke direkte kan se om noget er lavet på mælk eller vand.

0

Del dette indlæg

Hmm, måske kunne man godt lige skrive et eller andet i invitationen. Vi har alligevel et pAr vegetarer i blandt gæsterne, så man kunne måske godt skrive:

"Vi vil gerne have besked om eventuelle vegetarer og fødevareallergier i forbindelse med tilmelding".

Jeg er fuldstændig ligeglad med om folk ikke kan lide maden, men jeg vil helst ikke have at der er nogen som får anafylaktisk shock til mit bryllup:D

Redigeret af SoExited
1

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror at jeg har nogenlunde styr på de særlige "diæt behov" der er på vores gæsteliste, men er egenligt lidt dobbelt med om jeg synes de skal følges. Vi har 1 "vegetar" (noget pjat i mine øjne, hun kan bare ikke lide rødt kød, men kylling og fisk - så er man per definition IKKE vegetar :fløjt: ) Så er der 2 som ikke spiser fisk (én af dem var ved at kaste op på Noma, så det er ikke helt noget pjat - haha :lol: ) Men altså nogle kan ikke lide fisk, en anden ikke kød. På en måde synes jeg ikke vores kok skal belastes med gæsternes kræsenhed - det er altså en ekstra opgave med specal menu, på den anden side er det også dumt og spild at sætte en tallerken foran en som man VED ikke vil spise det. Spild af god oksemørbrad og hummer :smiley-eatdrink026:

Tror nu vi vælger at tage hensyn, men ville ikke skrive det i invitationen. Mit bryllup er ikke en ala carte restaurent :shooter:

0

Del dette indlæg

Mit bryllup er ikke en ala carte restaurent :shooter:

Præcis sådan har vi det også. Vi tager gerne hensyn til dem der er vegetarer og virkelig ikke spiser kød (inkl. at bruden er en af dem der kaster op ved fisk) , men alt det andet vil vi ikke spilde vores tid/penge på.

Men vi har dog snakket om at få forretten serveret og så lave buffet til hovedretten, da vi så kan få lidt varieret mad, der forhåbentlig også dækker gæsternes behov.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg synes også, der er forskel på, om det er folk der ikke spiser det ene eller det andet/er kræsne, og folk, der har allergi. Nogle allergier kan være virkelig alvorlige o_O Og også give udslag, hvis bare maden tilberedes sammen med det, man ikke kan tåle.

Har da engang arbejdet i en børnehave med et barn, der ikke kunne tåle bare at RØRE ved en tallerken, hvor der havde ligget nødder... Sådan noget ville jeg nok tage hensyn til

0

Del dette indlæg

Det havde slet ikke slået os, at man kunne spørge til den slags i invitationen! Vi kører den hårde linje. Hvis folk ikke kan lide maden, må de spise, det de kan, og har man allergi eller er vegetar mener vi, at det er op til dem selv at gøre opmærksom på det :-).

0

Del dette indlæg

Vi har 4 personer på gæstelisten som er allergisk over for forskellige nødder b.la min mor, min kommende svigerinde og h2b bedste ven så det må ikke komme i noget af maden. Specielt fordi min mor godt kan finde på af spise alligevel og det har tidligere endt skidt. Der kommer dog marcipan på bryllupskagen alligevel så ham der ikke kan tåle mandler må desværre undvære kage. Der er også en vegetar og flere muslimer som kun spiser halalkød og dem bliver der taget hensyn til. Muslimerne får nok samme hovedret som vegetaren. Ved at nogle af mine venner ikke spiser fisk og overvejer at de kan få samme foret som vegetaren. Synes det virker lidt dumt at serverer fisk for dem når jeg ved de ikke vil røre det og når der alligevel skal laves en anden forret kan der lige så godt laves 4 stk. Har overvejet lidt at skrive i invitationen at folk skal melde tilbage hvis de ikke vil have fisk som forret men vegetar i stedet.

0

Del dette indlæg

Det er ikke så relevant for os, idet vi skal have buffet... Derfor har vi ikke spurgt.

Jeg har dog tænkt, at jeg vil lave skilte til buffeten, og der vil jeg skrive om der er nødder, mælkeprodukter, soja osv. i, så folk kan undgå evt. allergener.

Jeg er selv vegetar, så der bliver taget hensyn til os :wink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror at vi smider en lille en på vores hjemmeside omkring evt. allergier og sådan. :) Hvis en i vores omgangskreds pludselig bliver vegetar, så finder vi nok også ud af det :):)

Min svigerfar har sukkersyge, men vi har ikke tænkt os at tage særlige hensyn til dette, da han i forvejen spiser lidt uansvarligt ift. sin sukkersyge.

- men hovedretten er en buffet, så man kan jo bare "spise udenom". - og dessert/kagebord stiller også med nogle sunde/sukkerfrie alternativer.

Ellers er vi blevet liiidt kyniske ift. at skulle tage alverdens hensyn til folk :) - vi er begge tossede med alt godt fra havet, og var lige ved at finde på noget andet, da 2 af vores nærmeste ikke kan fordrage det :)

0

Del dette indlæg

hmm jeg høre så til de hårde kan jeg godt fornemme :fløjt: Hvis der skulle muslimer med til vores bryllup ville der ikke blive taget hensyn til det, heller ikke hvis det var en vegatar. De må spise det der er eller spise udenom :shooter:

Jeg ville aldrig nogen sinde forvente at folk lavede noget bestemt til mig pga min overbevisning så det gør jeg altså heller ikke for folk.

Den dag vil vi have hvad VI kan lide. Heldigvis vil jeg da sige at det er meget få vi kender der er "besværlige". Den mest "besværlige" er min bedre halvdel da han ikke så godt tåler mælk men han kan da spise ting med mælk det går bare ud over maven nogen gange. Den dag vælger vi så bare at bede kokken bruge lactose fri mælk da det så hjælper, men igen vi ville aldrig forvente at andre brugte det pga ham:)

0

Del dette indlæg

Vi tager ikke hensyn til folks spisevaner og hvad de kan lide og tåle.

Min kusine er vegetar (bortset fra bacon.. Haha), men hun spiser alt andet så med buffet er det jo intet problem. Havde vi valgt serverings rettet, så ville vi fortælle det kokken og give frit slag på at lave noget vegetarisk. Hun skal ikke gå sulten fra borde når hun ikke ha rudt sig om kød siden 2-års alderen, og når hun har en god appetit og ikke er kræsen tager vi gerne hensyn hvis det var nødvendigt.

Allergikere må selv tage ansvar for deres problem-varer, og de kan jo altid spørge kokken hvis de er i tvivl. Når det ikke er noget vi kender til, så burde problemet ikke være større end at man kan undgå de par retter man ikke kan tåle. Var jeg allergisk over for noget ville jeg ringe til brudeparret og give besked. Og det er vores gæster skam velkomne til, men jeg ser ikke behov for at informere folk om det. Deres allergi - deres ansvar. :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde nu ikke overvejet at skrive noget om allergier i invitationen. Jeg går ud fra at hvis folk har en eller anden form for allergi som gør at de skal have ganske særlig mad eller der er noget bestemt de ikke tåler, så fortæller de mig om det eller lader være med at spise det? Min mor og morfar har sukkersyge men jeg regner nu ikke med at der skal laves særlig mad til dem. Det meste vi skal have kan jo også spises af diabetikere, og kage og sådan må de så lade være med at spise så meget af. Men nu ved jeg også at de begge spiser kager også når de ikke er til bryllupsfest.

Jeg vil vældig gerne have fisk både til for- og hovedret. Vi har slet ikke diskuteret menu endnu men jeg går da og overvejer om det skal være fisk. På den ene side, ja det er vores fest og alt det der. På den anden side vil jeg jo synes det er nåe ærgerligt hvis halvdelen af selskabet ikke spiser noget fordi det er fisk.... Så det skal vi nok lige have snakket om derhjemme.

/Josephine

0

Del dette indlæg

Vores kok har bedt om at vi får oplyst eventuelle allegier, så det beder vi om i invitationen...

At nogle ikke spiser fisk eller andre ting, vil simpelthen være for omstændigt at tage hensyn til - selvom det er ærgerligt at der bliver smidt mad ud...

0

Del dette indlæg

Vi skriver i invitationen at folk skal give besked hvis der er allergier, der skal tages hensyn til. For så meget ved jeg simpelthen ikke om alle gæster der inviteres. Og jeg har virkelig ikke lyst til at skulle stå med en akut allergisk reaktion på dagen :td:

Min far er diabetiker, men han kan selv finde ud af at spise hvad han må, så ham bliver der ikke taget hensyn til.

Min ene brudepige er veganer og svogers kæreste er vegetar, så de får noget vegansk "bøf" i stedet for oksekød til hovedretten... Og så er der grøntsager og salat, som de så må spise lidt mere af :wink:

0

Del dette indlæg

Jeg ville personligt kun tage hensyn hvis jeg vidste det eller folk selv nævner det. Vi har ikke spurgt om det, da jeg personligt synes folk selv må komme frem med det, hvis det er et problem.

MEn vil med glæde tage hensyn hvis der er nogle der kom til mig og sagde de ikke kunne tåle fx jordbær :wink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi tager hensyn til det, først og fremmest fordi jeg selv har høfeber og er intollerant overfor visse fødevarer. Så vidt jeg ved er det begrænset til to personer, foruden mig, hvor den ene ikke tåler hvidløg og den anden bl.a. ikke tåler laktose og løg, men hun får dog nogle piller, som mindsker den mavepine der følger bagefter.

Vi løser 'problemet' ved at få buffet og så regner jeg med at bryllupskagens nederste lag bliver med laktosefri fløde - folk kan alligevel ikke smage forskel og jeg undgår, at min veninde skal forlade os før middagen pga. mavepine.

0

Del dette indlæg

Til vores bryllup sage kokken da han var ude og præsentere menuen at hvis det var nogen der var allergiker eller på anden måde ikke kunne tåle /spise det så skulle de vare henvende sig til ham.

Vi havde en gæst der ikke kan tåle skaldyr fixede hurtigt en anden og super lækker forret til ham og også uden at det var noget som var stor fokus på.

Kanon god service fra kokken og stedet stor ros til Mariager fjord golfklub <3

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer