cis

Kirke - :-(

28 indlæg i dette emne

well jeg tænkte når Kirken er på plads så falder kjolen også på plads.

Men nu ved jeg snart ikke med det hele når Kirken absolut skal være på tværs.

Jeg troede man godt kunne blive viet i en kirke man er døbt, konfirmeret og ens forældre er begravet ved.. Men nææ nej.

Jo en tid kunne vi få og det passer bare slet ikke ind i vores dag.

Kan det virkelig være rigtig.. efter at have betalt kirkeskat i over 15 år så kan det ikke lade sig gøre..

Er der andre der har prøvet det og hvad har I gjort.

Og ja vi er seriøst sent ude men tænkte vi skal nok nå det..

håber I har nogen forslag til hvad vi skal gøre.

Redigeret af cis
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal vies i den kirke jeg er døbt, konfirmeret og der hvor min far og morfar er begravet. Vi bookede kirken 2 år før vi skulle vies - så der var ingen problemer.

Nu ved jeg ikke hvilket tidspunkt de kunne tilbyde - ej heller hvornår i skal vies.. så kan ikke hjælpe så meget

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man skal være medlem af folkekirken for at kunne blive viet i en kirke, og så skal man have tilknytning til kirken. Så hvis du er døbt og konfirmeret i kirken burde det være nok.

Men altså, er i sent ude, og er alle tider den dag i ønsker optaget, så er det jo sådan det er desværre. Man kan jo ikke tvinge præster på arbejde, når de har fri.

Til gengæld kan i frit vælge en anden kirke at blive viet i, det er ikke alle kirker der kræver at i har tilknytning. Så prøv at undersøge om der er andre kirker i kunne tænke jer at blive viet i.

Held og lykke med det.. jeg håber det lykkes.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ja hvis det så var tilfældet... det eneste er at vi kun lige for 1 år siden er fraflyttet sognet.

Kordegn sagde til at starte med at vi kunne få kl. 12.30 og ikke senere når nu vi ikke boede der længere. Men nævnte manden ikke noget om at han var døbt og konfirmeret der. samt hans far ligger begravet der.

Vi er åbne overfor dage så der har vi prøvet at være dem imødekommende.. tror et sted kirken nu syntes at vi er belastende eftersom han har skrevet 1 gang til kordegnen og 1 gang til den ene præst som ringede og sagde han skulle snakke med den anden præst som lige ville vende den men ikke mente det var et problem..

og så blev det et problem alligevel.. :-(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, det var da irriterende :td:

Altså, vi kan blive viet i Vor Frelsers kirke på christianshavn og vi tilhører ikke sognet, men vi har tilknytning da min farmor og farfar er gift der og min far er døbt der.

Så det virker lidt som om i har fanget kordegnen på en dårlig dag... man ved det ikke, men i kunne jo dukke op til en gudstjeneste en søndag og så tage fat i kordegnen og høre hvad mulighederne er, eller prøve at ringe igen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det må de da ikke. Hvis de altså har andre tider, og ikke er optaget. Det er ligegyldigt om i er flyttet fra sognet, så længe i har boet der. Også selvom i ingen anden tilknytning har.

Måske skal du tale med dem igen..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja vi skal også giftes i kirken hvor jeg er døbt og konfirmeret. Vi bookede et lille år før brylluppet. Det var ikke noget problem.

Men som de andre skriver skal de selvfølgelig have ledige tider. Men jeres situation lyder lidt mystisk - men som andre har skrevet så mød op og få en snak om det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præsten i det sogn hvor man ikke er tilhørende er ikke forpligtet til at vie en. Det sogn man bor i har præsten ikke mulighed for at sige nej.

Det er super ærgeligt når man gerne vil giftes i den kirke man er dåbt, men det er de sognebørn der bor i sognet der kommer først.

Men præsten har ret til at sige nej, hvis man ikke bor i sognet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det lyder lidt underligt... Jeg ved ikke om det er en meget populær kirke som en af domkirkerne fx. Men mit bedste råd vil være at møde op til gudstjeneste og så snakke med præsten bagefter. De er mere medgørlige hvis man møder op og deltager istedet for bare at ringe - noget for noget :) Vi har fx fået præsten til at vies os selvom han går på pension nogle måneder før vores bryllup.

Redigeret af akrotøsen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præsten i det sogn hvor man ikke er tilhørende er ikke forpligtet til at vie en. Det sogn man bor i har præsten ikke mulighed for at sige nej.

Det er super ærgeligt når man gerne vil giftes i den kirke man er dåbt, men det er de sognebørn der bor i sognet der kommer først.

Men præsten har ret til at sige nej, hvis man ikke bor i sognet.

Præsten i det sogn hvor man ikke er tilhørende er ikke forpligtet til at vie en. Det sogn man bor i har præsten ikke mulighed for at sige nej.

Det er super ærgeligt når man gerne vil giftes i den kirke man er dåbt, men det er de sognebørn der bor i sognet der kommer først.

Men præsten har ret til at sige nej, hvis man ikke bor i sognet.

Det var ikke det jeg fik af vide, da jeg ringede til Odense Domkirke, hverken første gang (for over 2 år siden) eller her da jeg bestilte. 1. gang sagde han til mig, at så længe jeg havde boet i sognet, så kunne de ikke nægte os det. Noget med en lovændring.

- Om det er rigtig, ja det ved jeg så ikke :) Men vi fik i hvert fald uden problemer tid.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er langt fra alle der er så strikse, men jeg mener de skal sætte deres sognebørn først. og det kan godt være der er lovgivet på det område, men mener i al almindelighed at vi der vil vies i en kirke i et sogn vi ikke bor i må vige for dem der bor der.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

tjaa det er bare et nej.. Vi fangede vist kordegn på en dårlig dag og den ene præst sagde det burde ikke være noget problem men han var der bare ikke til Juni så vi skulle snakke med hans kollega.

Og vi fik det endelig nej idag.

Så vi skal bare finde en præst som gider da kirken er ledig... åhh altså.. :td:

Men vi prøver så også at skrive til kirke ministeriet fordi som I selv siger han har trods alt boet i sognet i 42 år og nej han har ikke været gift før og det har jeg heller ikke..

Men tak for alle jeres input.

Nej jeg tror nu ikke filips kirken på Amager er noget specielt andet for min kæreste så jeg er bare lidt træt lige nu og folk rykker for en dato osv osv :-(

Har I nogen andre forslag ? :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Præsten i det sogn hvor man ikke er tilhørende er ikke forpligtet til at vie en. Det sogn man bor i har præsten ikke mulighed for at sige nej.

Det er super ærgeligt når man gerne vil giftes i den kirke man er dåbt, men det er de sognebørn der bor i sognet der kommer først.

Men præsten har ret til at sige nej, hvis man ikke bor i sognet.

Hans mor bor stadig i sognet.. ellers må han jo flytte adresse derhjem til igen også kan han jo godt..

eller jeg kan flytte min adresse dertil.. det er jo bare lidt langt ude at skulle gå til sådanne ekstremer...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var en mulighed.

Men ja det er lidt langt ude, og jeg syntes også præsten er meget urimelig, men han er i sin ret. jeg ville evt også prøve nabosognene og høre om der er en præst der vil vie jer i den kirke I gerne vil, men kan ikke huske om præsten skal give lov til man må låne kirken, det skal lige tjekkes.

Ellers 'flyt' hjem til din svigermor, og så 'flytter' I sammen efter brylluppet.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke, og må Gud hjælpe dig i dette og velsigne dit ægteskab.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg godt nok kommet lidt sent ind i debatten, så det kan være jeg gentager ting, men ville lige give mit besyv med...

Filips Kirke er en ret populær kirke og når I er ret sent ude lyder det plausibelt at der simpelthen ikke er andre tider den/de pågældende dag(e) - der er jo mange brudepar, der er ude 1-2 år i forvejen, især med de mere populære kirker.

Jeg kan godt se, at det da er rigtig irriterende for jer, når I/din H2B har den tilknytning til kirken, som I/han har, og jeg håber da for jer, at I finder en løsning. Hvis ikke det kan lade sig gøre med FK, så ville jeg kontakte kirken i det sogn I er flyttet til og høre ad der. Eller hvad med den/de kirke® hvor du er døbt og konfirmeret - der har I jo også en tilknytning...?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I vores kirke, vier de kun sognebørn. Der er ikke mange vielser der, men det er fordi de afviser så mange, da kirken ligger helt fantastisk.

Så bare fordi dagen ikke er booket i forvejen, kan de have deres egne grunde til at sige nej. Forøvrigt kan en præst godt nægte at vie sognebørn, det sker eks i forbindelse med at to af sammen køn, ønsker at blive gift, eller hvis en af parterne har været gift før (men ikke er enke - for det som Gud har sammenføjet, må intet menneske adskillige).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hele min familie er flyttet væk fra hvor jeg er døbt og konfirmeret men tænk den kirke er meget populær men der var det ikke noget problem.

Der er jo forskel fra sogn til sogn.. Men hans mor bor der stadig, måske er hun ikke den mest aktive kirkegænger men hun er på den kirkegård ret tit.

Mange kirker tager ikke imod forhåndsbooking men det fremgår også af deres hjemmesider.

desuden står der på deres hjemmeside.

Bestilling af vielse :

Ved vielse gælder at mindst en af de kommende ægtefolk skal bo i sognet eller have anden tilknytning til kirken.

Vielse kan ikke bestilles længere end 3/4 år ud i fremtiden.

Hvis man ikke bor i sognet kan man ikke forvente at vielsen kan ske efter kl 12.30

Og den ene præst ville have sagt ja men han er desværre bortrejst den dag..

nå men tiden går og klokken slår.. måske er det bare ikke ment at vi skal blive gift som jeg gerne vil...

Redigeret af cis
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, så er det da lidt underligt.

Med mindre i er tidligere ude end 9 md før ønsket dato... Eller et andet par har booket tiden ( hvilket du har givet udtryk for, ikke er sket)

Jeg er ikke helt med på hvormeget i har snakket med kordegnen, eller hvordan. Var det eks via mail, over telefon eller personligt? - Alt efter hvordan og hvorledes syntes jeg godt at i kunne overveje at prøve en gang til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke bor i sognet kan man ikke forvente at vielsen kan ske efter kl 12.30

Tja, tidspunktet kan I jo ikke rigtigt gøre noget ved, andet end at håbe, at der ikke er andre vielser den dag :)

Men det er jo så ikke helt umuligt at blive gift i den kirke.

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Syntes I alle skulle have en update.. Vi har nu fået en tid kl. 14 d. 1 juni :-) vi fik mailen i slut marts.

Mon man kan nå at gøre alt klar til et bryllup på mindre 1½ mdr..

Tillykke med datoen. Det var da dejligt at det gik i orden :)

Jeg er sikker på at I sagtens kan arrangere det på 1 1/2 måned. Bare tænk på de programmer der hed "Hvad Bruden ikke ved" der skulle gommen arrangere det hele selv på bare 2-3 uger. Så hvis I nu er to om det og hvis I endda får lidt hjælp fra jeres familie, så er jeg sikker på at I nok skal nå det.

Rigtig meget held og lykke med planlægningen :)

Redigeret af Alblas
1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer