Minilix

Hvordan lærer man at danse?

12 indlæg i dette emne

Ikke brudevals, den er jeg sikker på vi klarer fint vha. en DVD eller lignende.

Nej, helt almindelig pardans til selskaber - jeg vil så gerne kunne, men jeg evner ikke at træde forbi dansepartnerens fødder én eneste gang. :( Det bliver nok træls for vedkommende i længden ;)

Min H2B siger, at han synes jeg bare skal øve mig herhjemme, i at høre rytmen og bevæge kroppen efter det. Det kan jeg sagtens, men jeg kan ikke bevæge fødderne. Jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal gøre af dem, så snart det går hurtigere end en god gammeldags "kinddans"...

Vi har hyret fedt band til vores bryllup, så selvfølgelig skal jeg også danse - men hvordan lærer jeg det?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Danskeskole?

Tag evt din H2B med.

Der findes utallige skoler rundt omkring i DK der tilbyder pardans.

Hvis ikke, så drik dig en kæp i øret og slå dig løs. Det hjælper altid..

Jeg er bare bange for, at det på danseskole bliver "for" skolet, hvis du forstår hvad jeg mener? Altså, det skal bare være så jeg ved hvordan jeg skal sætte mine fødder for ikke at ramme dansepartnerens..

H2B mener, at vi vil grine så meget, at vi ikke kan tage det seriøst - han kan faktisk godt danse, men mener ikke han kan lære mig det...

Måske er det bare alkohol der skal til! :lol:

0

Del dette indlæg

Jeg vil mene du lærer det ved at gøre det :) Hvis det ikke er det store problem, når bare sangene er langsomme, så er det der du starter og når den først sidder der, finder du sange, der går en smule hurtigere osv. :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil også sige danseskole. Findes der ikke sådan nogle hold med festdans? Flere steder har jeg set sådan nogle VildMedDans hold, det kan jo være det også er noget i den stil du kan bruge.

Ellers vil jeg sige - argentinsk tango. Lyder måske mærkeligt, men i argentinsk tango er der intet aftalt spil. Alle trin er i princippet improviserede og derfor er noget af det vigtigste at lære at lytte til hinandens kroppe og signaler. Det er lidt svært at beskrive men er uendeligt fascinerende, også tit for dem der ellers har danset almindelige danseskoledanse. Og så er det da en positiv ting hvad jeg har hørt sige til en workshop, henvendt til mændene: hvis du gerne vil være konge må du jo sørge for at danse med en dronning. Altså det er mandens opgave at få kvinden til at føle sig godt tilpas på gulvet, og få hende til at se godt ud i dansen.

Og så tænker du måske, jaja, men hvordan hjælper det, det er jo ikke tango der skal danses til festen? Men man lærer altså noget om bevægelserne alligvel, og hvis man er ude i pardans er det en stor stor hjælp at have lært det, synes jeg altså. Også selvom det ikke er den slags dans der skal danses der.

Nå, det blev lidt langt, undskyld for at have kapret din tråd.

Josephine

0

Del dette indlæg

Vi gik til dans en enkelt sæson på sådan en "Vild med Dans"-hold hvor der blev danset cha-cha-cha, jive, vals, quickstep og lidt salsa. Det har gjort underværker for min færden på et dansegulv! Tidligere gruede jeg for de der familiefester med dansegulv og høflige onkel-niece-danse, men efter noget undervisning er det blevet meget nemmere. Jeg tror det er fordi jeg er blevet bedre til at aflæse min dansepartner ("blive ført"). Min selvtillid på området er så også vokset markant. H2B og mig har faktisk besluttet at droppe danseundervisningen op til brylluppet: det er jo "bare" en vals, så det klarer vi snildt. H2B var ikke til at drive ud på et dansegulv før vi startede undervisning sammen, så det år har virkelig givet meget. ::)

0

Del dette indlæg

Jeg vil mene du lærer det ved at gøre det :) Hvis det ikke er det store problem, når bare sangene er langsomme, så er det der du starter og når den først sidder der, finder du sange, der går en smule hurtigere osv. :)

Det kunne være det det jeg skulle... Så kan jeg måske også gøre det med H2B uden vi knækker sammen af grin, for det kan jeg jo godt i forvejen - så skal han ikke lære mig dig! :)

Jeg vil også sige danseskole. Findes der ikke sådan nogle hold med festdans? Flere steder har jeg set sådan nogle VildMedDans hold, det kan jo være det også er noget i den stil du kan bruge.

Ellers vil jeg sige - argentinsk tango. Lyder måske mærkeligt, men i argentinsk tango er der intet aftalt spil. Alle trin er i princippet improviserede og derfor er noget af det vigtigste at lære at lytte til hinandens kroppe og signaler. Det er lidt svært at beskrive men er uendeligt fascinerende, også tit for dem der ellers har danset almindelige danseskoledanse. Og så er det da en positiv ting hvad jeg har hørt sige til en workshop, henvendt til mændene: hvis du gerne vil være konge må du jo sørge for at danse med en dronning. Altså det er mandens opgave at få kvinden til at føle sig godt tilpas på gulvet, og få hende til at se godt ud i dansen.

Og så tænker du måske, jaja, men hvordan hjælper det, det er jo ikke tango der skal danses til festen? Men man lærer altså noget om bevægelserne alligvel, og hvis man er ude i pardans er det en stor stor hjælp at have lært det, synes jeg altså. Også selvom det ikke er den slags dans der skal danses der.

Nå, det blev lidt langt, undskyld for at have kapret din tråd.

Josephine

Det giver rigtig god mening! Jeg overvejer om jeg bare skulle betale mig fra en gang eller 2 med en danselærer, som lærer mig de samme teknikker - altså at lytte til partners og egen krop, osv.. Og du har ret, det er jo faktisk mandens opgave - jeg føler bare, at jeg tilbyder en sæk kartofler de kan flytte rundt med, og det er lidt skidt jo ;)

Vi gik til dans en enkelt sæson på sådan en "Vild med Dans"-hold hvor der blev danset cha-cha-cha, jive, vals, quickstep og lidt salsa. Det har gjort underværker for min færden på et dansegulv! Tidligere gruede jeg for de der familiefester med dansegulv og høflige onkel-niece-danse, men efter noget undervisning er det blevet meget nemmere. Jeg tror det er fordi jeg er blevet bedre til at aflæse min dansepartner ("blive ført"). Min selvtillid på området er så også vokset markant. H2B og mig har faktisk besluttet at droppe danseundervisningen op til brylluppet: det er jo "bare" en vals, så det klarer vi snildt. H2B var ikke til at drive ud på et dansegulv før vi startede undervisning sammen, så det år har virkelig givet meget. : :)

Det har jeg prøvet med en ekskæreste.. Det var hyggeligt nok, men lige netop dét, følte jeg ikke jeg kunne finde ud af at konvertere. Altså, jeg kan stadig huske hvordan vi dansede vals, men jeg kan ikke omsætte det og bare danse "noget" når jeg så er til fest. Og ja, lige præcis onkel-niece dans og lignende, ville jeg gerne blive bedre til.

Måske betaler jeg mig fra et par enetimer med en danselærer..

Tak for Jeres svar!

0

Del dette indlæg

Udover lancier m.v. så danser folk helt som de vil uden at nogle ser skævt til det. Når man eksempelvis spiller the macarena dance så er der måske 2-8 i selskabet der kan danse den og resten prøver enten at følge med eller danser deres "eget". Ofte danser folk også bare hvad jeg kalder "trampedans" når musikken ligesom lægger op til det .

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har faktisk en mappe/playliste i min samling der hedder trampemusik: Safri Duo, Cotton Eye Joe, Basshunter, Italo Brothers, Guru Josh etc. Det er folk altid friske på så længe det bare ikke overdrives. :lol:

0

Del dette indlæg

Jeg har faktisk en mappe/playliste i min samling der hedder trampemusik: Safri Duo, Cotton Eye Joe, Basshunter, Italo Brothers, Guru Josh etc. Det er folk altid friske på så længe det bare ikke overdrives. :lol:

Haha ja jeg kan se det for mig :)

Vi skal have live band, som nok ikke er hjemme i hverken safri duo eller cotton eye joe ;) Til gengæld sådan noget "danse-musik" som Kim Larsen, Poul krebs, Thomas Helmig og lignende danske "klassikere".. Men jeg kan selvfølgelig bare trampe-danse, hvis det er det jeg føler for ;)

0

Del dette indlæg

Folk danser jo også helt som de vil til Thomas Helmig, One Two, Ray Dee Oh, Danser med Drenge etc. "Den bedste tid" og "Hvor længe vil du ydmyge dig" er eksempelvis ikke deciderede dansenumre men alligevel fylder de som regel altid dansegulvet. Poul Krebs og Lars Lilholt holder jeg mig som regel fra hvis jeg kan komme til det. Ikke fordi jeg selv har noget imod det men fordi jeg ved at det som regel altid ikke lige er sagen, afhængig af hvor i landet man spiller. Der er John Mogensen og Fede Finn som regel mere "hit" hvis det skal være lidt kitch.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer