gitbre

Bryllups fotograf

24 indlæg i dette emne

Hej.

Håber i kan hjælpe mig lidt, vi skal giftes til september næste år så er tidligt ude med planlægningen. Mit spørgsmål går på bryllups fotograf.

Vi bliver ca. 30 mennesker og har et budget på 30.000-40.000 kr alt inklusiv så det bliver et lille "standard" bryllup... Jeg vil dog stadig gerne have gemt minderne for dagen i billeder og har fundet en fotograf der vil være med hele dagen (brudens forberedelser frem til brudevals) for 6000 kr (professionel) ... Men er det for meget til et lille bryllup ?

Vi har valgt at prøve at holde budgettet på et minimum dvs 3 retter udefra til 200 kr pr person, drikkevarer fra Tyskland, forsamlings hus, billig dekorationer osv... Dog er der "store" poster som ikke kan undværes: tøj ringe personale Musik osv...Det løber hurtigt op så hvis i har gode spare råd så kom gerne med dem :-)

Mvh Gitte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes også det er billigt .. Han ligger i Mørkøv på Sjælland og alle andre jeg har fundet på nettet ligger på minimum 10.000 for hele dagen ...

Fandt dog også en amatør som skulle have 150 kr i timen så ca. 10 timer på dagen og 10 timer bearbejdelse af FOTO så ville det blive 3000 kr, men han bor desværre i jylland og jeg på sydsjælland :-)

0

Del dette indlæg

Husk endelig at se på andet end prisen :) I kan sagtens finde fotografer der vil gøre det for omkring 6000, så i skal ikke kun vælge ham ud fra prisen, men i skal selvfølgelig også kigge på hans portfolie. Der er virkelig stor forskel på de enkelte fotografers stil :)

Kig evt. på fotostart.dk, og lav et indlæg i forummet "fotograf søger og søges" først. Der er rigtig mange dygtige derinde, og som sagt også nogen der vil gøre det for 6000 eller derunder ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tal for råd :-) jeg vil helt sikkert gå derind og kigge .. Synes det er rigtig svært for selvfølgelig er det en stor dag men når man prøver at holde alt andet nede i pris, hvor spare man så for at få billederne hvor man måske hellere ville have brugt pengene på noget mere lækkert på dagen eller kjolen osv :-) ...

Vi skal heldigvis først giftes til september 2014 så jag lidt tid endnu til at tænke og søge :-)

0

Del dette indlæg

Et lille indspark fra mig.

Vi havde fotograf på i kirken og til receptionen, til festen havde vi bedt nogle venner tage kamera med og tage nogle billeder og den løsning var vi rigtig glade for, men jeg syntes jeg havde givet udtryk for, til fotografen, at jeg gerne ville have billeder med familien m.v. men de billeder blev aldrig taget og det var der måske flere grunde til:

Jeg havde troet at fotografen holdt styr på det og det gjorde hun så ikke - det kan være jeg ikke har udtrykt mig klart nok og der er også meget at holde styr på, for en fotograf.

På selve dagen, kan man ikke holde styr på det hele, og derfor fik jeg ikke selv råbt op omkring det.

Det ærgrer mig - jeg har talt med en veninde og hun har allieret sig med en veninde til at være foto politi til deres bryllup.

Planen er at informere vedkommende/fotobetjenten om ønskerne og så holder vedkommende styr på, at der bliver taget de billeder, man ønsker sig - også af fotografen.

Jeg er lidt ærgelig omkring det, og synes det ville være synd for andre vordende brude at stå tilbage med samme ærgelse, så derfor dette lille indspark fra mig.

Jeg håber i får et fantastisk bryllup!

0

Del dette indlæg

I min verden er fotografen en post, man ikke bør spare på. Dermed ikke sagt, at man skal give 10.000+, for man kan sagtens finde mange dygtige amatører til mindre. Jeg mener bare, at lige så meget, som man gerne vil have en kjole, der er lige i øjet, så har jeg det lige sådan med fotografen (billederne) også. Så det er en vigtig ting for mig (muligvis ikke det samme for andre). Men tænk på det, når I svinger sparekniven, at det er billederne (udover minderne), I har bagefter, og de skulle også gerne være lige i øjet.

Jeg vil også anbefale fotostart.dk, men husk endelig at lure portfolio og forhør jer evt. herinde om nogle har erfaringer med den fotograf, I har udset jer.

Mht. "fotobetjent", så beder jeg altid brudeparret om (når jeg er ude som amatørfotograf) at få toastmasteren eller en anden til at stå med en liste over alle de parbilleder og forskellige familiebilleder, der skal tages, så fotografen kun skal koncentrere sig om at fotografere, og dermed ikke om at krydse af, når folk er blevet fotograferet, ikke at sørge for at folk holder sig klar til at blive fotograferet næste gang, og at brudeparret er fotograferet med alle dem, de gerne vil, fx forskellige billeder med forskellig familie. Fotografen kan jo ikke læse jeres tanker og kan ikke nødvendigvis vide, hvad der er vigtigt for jer. Det er rarere, at det er en, som kender i hvert fald dele af selskabet og at det hele glider meget nemmere.

Det var lige mine five cents.

0

Del dette indlæg

I min verden er fotografen en post, man ikke bør spare på. Dermed ikke sagt, at man skal give 10.000+, for man kan sagtens finde mange dygtige amatører til mindre. Jeg mener bare, at lige så meget, som man gerne vil have en kjole, der er lige i øjet, så har jeg det lige sådan med fotografen (billederne) også. Så det er en vigtig ting for mig (muligvis ikke det samme for andre). Men tænk på det, når I svinger sparekniven, at det er billederne (udover minderne), I har bagefter, og de skulle også gerne være lige i øjet.

Jeg vil også anbefale fotostart.dk, men husk endelig at lure portfolio og forhør jer evt. herinde om nogle har erfaringer med den fotograf, I har udset jer.

Mht. "fotobetjent", så beder jeg altid brudeparret om (når jeg er ude som amatørfotograf) at få toastmasteren eller en anden til at stå med en liste over alle de parbilleder og forskellige familiebilleder, der skal tages, så fotografen kun skal koncentrere sig om at fotografere, og dermed ikke om at krydse af, når folk er blevet fotograferet, ikke at sørge for at folk holder sig klar til at blive fotograferet næste gang, og at brudeparret er fotograferet med alle dem, de gerne vil, fx forskellige billeder med forskellig familie. Fotografen kan jo ikke læse jeres tanker og kan ikke nødvendigvis vide, hvad der er vigtigt for jer. Det er rarere, at det er en, som kender i hvert fald dele af selskabet og at det hele glider meget nemmere.

Nu var det bestemt ikke et surt opstød over vores fotograf - for vi var meget tilfredse med hende og jeg er godt klar over at fotografen også har rigeligt at holde styr på gennem linsen, så derfor forslaget med en fotobetjent som kender brudeparrets ønsker og kan holde styr på at det sker.

Men det ville være synd for andre par, at stå i sammen situation som os, hvor vi føler vi mangler nogle billeder.

Det korte af det lange - vi var ikke forberedt godt nok på den problematik, fordi vi simpelthen ikke vidste bedre.

Jeg sad og lurede bryllupsklar igennem for at forberede til samtale med fotografen, men intet sted stødte jeg på noget som nævnte "sørg nu for at nogen har en liste over de ønskede billeder og holder jer op på den liste, så i ikke går glip af dem" Så derfor kommer jeg med inputtet her :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er altså alletiders gode råd .. Havde da aldrig selv tænkt over det med "forobetjent" og evt lave liste over hvilke slags og hvem man meget gerne vil have billeder af :-) det er da helt sikkert noget med vil gøre ....

Vi havde også overvejet at booke en professionel til de traditionelle bryllups billeder og så få en veninde af min søster som godt kan lide at lege fotograf til at tage billeder resten af dagen .... Her står vi så i situation som jeg ikke havde ventet ...

Jeg regnede med at give hende 1000-1500 kr for det (ligesom serverings personalet) men da min søster luftede ideen for hende skulle hun lige hjem og regne på hvad hun ville have ud fra hvad en proffesionel ville tage (altså selvfølgelig) mindre ... Men hvad synes i vi skal give hende for det ?

De traditionelle hos en proffesionel koster ca 3000 kr og hvis hun vil have 2000 kr eller mere så er jeg måske mere til en proffesionel hele dagen til 6000 kr :-/ ... Også fordi jeg lige har holdt 30 års og der ville hun gratis tage billeder hele dagen og det endte med at der var 4 af mig i baggrunden og næsten ingen af mine venner og ingen billeder efter kl 1700 (vi koldt åbent hus fra 1400 til langt ude på natten) .. Så tør vi lade hende gøre det igen ?

0

Del dette indlæg

Albrechtsen: Hvordan har du det som fotograf med at man bestiller til en hel dag hvis man "kun" er 24 voksne gæster ? (Overvejer ikke at invitere børn) det er jo selvfølgelig stadig en stor dag for os men i bund og grund bliver det arrangeret som en "almindelig" fest og der vil nok ikke være så meget af det traditionelle bryllups halløj som taler osv ..

0

Del dette indlæg

Vi var 32 til vores bryllup, og vi sparede ikke på den post. Jeg tror antallet vel egentlig er underordnet - man vil vel altid have gode billeder fra sit bryllup :)

Vi havde mailet 100 gange frem og tilbage med vores, men var nok heller ikke 110% detaljeret med hvad vi ville have (for jeg havde ikke troet det skulle skæres ud fuldstændig ud i pap), men det gør vi så fremover, fordi nu syntes vi der mangler billeder. Bl.a. havde vi bestilt en ekstra ret mad kun til foto, fordi maden vægtede vi meget højt. Vi har bare ikke fået nogle billede af den tallerken, men kun af dem på bordet.

Det er en god ide til samtalen at have tænkt over hvilke billeder man ønsker og af hvad. Hvad betyder noget. Det nytter ikke noget at der er 100 billeder af onkel arne, hvis 4 havde været nok, og man heller ville have haft 94 af maden - sådan groft sagt :) Eller omvendt..

Det der betyder noget kan feks. være maden, vinen, stemningen bland familie og venner, dans mm. Det hjælper fotografen rigtig meget, for så ved han hvad han skal lægge vægt på, så det hele ikke ender i billeder af taler og parbilleder hvis i heller ville have noget andet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak det er vildt gode svar der er brugbare ... Jeg tænkte nemlig også at det må være indlysende hvad man vil have billeder af men kan da godt nu se at man vægter forskelligt så det er en god ide selv at få sagt eller skrevet ned hvad man vil have :-) .. Det er jo mange penge for en dag/aften og man har ikke andet end erindring og billeder bagefter så selvfølgelig er de højt prioteret nu !! :-) og min tanke om at det var "pinligt" at gøre så meget ud af det ved en "lille" fest er også skudt helt i sænk nu ;-)

Nu skal min forlovede bare overtales til at holde den fest .. Han er meget nærig og snakker meget om rådhus og ferie istedet for festen :-/ .. Men det har altid været min pige drøm det der prinsesse bryllup og synes selv jeg er fået på kompromis med at det bliver lille fest i forsamlingshus frem for stor fest på herregård/slot .. Vil næsten ikke opgive min drøm helt :-)

0

Del dette indlæg

Det skal du da heller ikke, i er jo 2 om det. Jeg syntes også det var rigtig mange penge, som i rigtig mange! Først havde vi et budget på 60.000 - hvilket jeg syntes er mange penge for 32. Tænk hvad man ikke kunne bruge 60.000 på at mere holdbare ting, som et køkken... Og vi endte så i 110.000 kr. Det har jeg så bare valgt at ignorerer..... Nu er de jo brugt, så mærker jeg det ikke :D Og jeg fortryder det absolut ikke.

0

Del dette indlæg

Uha ja sådan tænker vi også .. Drømmerejsen til USA f.eks ...men som jeg siger .. Til vores bryllup er vores søn 2 år og hvis vi vil have en alene bryllups rejse så skal der gå minimum 5-7 år før vi kan rejse fra ham i en uge .. Så vi når alligevel at kunne spare op på ny :-) .. Og har næsten fået ham overtalt til fest men kun på grund af at 12000 kommer fra at jeg stopper med at ryge og så har vi månedlige "lommepenge" hver på 1200 og derfra skal jeg selv spare op til kjole og ham til sit tøj så realt kommer der kun til at gå 15-20000 fra opsparing :-) .. Men uha han er såååå gammeldags med penge .. Er jeg da glad for bare ikke lige i denne situation .. Regner jo kun med at skulle giftes en gang og så må jeg jo være kreativ med de penge der må bruges dertil ... Eller fedte lidt for far ;-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Gitbre: Jeg så lige at du stadig overvejer at bruge din søsters veninde efter de billeder hun havde taget til din 30 års fødselsdag? Hvis der virkelig ikke er nogle gode af dig på din fødselsdag, så er jeg ikke sikker på at det vil blive bedre til jeres bryllup, fordi der er I to hovedpersoner. Kan godt være at hun vil være mere professionel denne gang nu hvor hun vil tage penge for det, men er det virkelig noget som du tør satse på?

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart vælge en prof. i den her situation. Ikke at alle amatører er dårlige, men hvis det står mellem hende og en prof, så gå med prof.

0

Del dette indlæg

Tror også jeg hælder mest til en prof lige nu for tør ikke satse .. Så vil jeg hellere spare på kjolen :-) eller selv bage kagen :-) ... Kender dog en anden pige der tog nogen sindsyg gode billeder til en barnedåb og der var hun bare almindelig gæst og var ikke blevet bedt om det .. Samt min farbror er også rigtig flittig med sit kamera til familie fester ... Så måske vi ofre på en fotograf til og med middagen og så må familien stå for resten .. Og så overvejer jeg at sætte engangs kameraer frem når vi nærmere os de lidt "sjovere" nattetimer :-)

0

Del dette indlæg

Jeg synes også det er billigt .. Han ligger i Mørkøv på Sjælland og alle andre jeg har fundet på nettet ligger på minimum 10.000 for hele dagen ...

Øh - Mit gæt er at vi taler om Palle fra Mørkøv Foto. I såfald er der kun en ting at sige og det er go for it for han er bestemt ikke amatør men af de bryllupsfotografer der har fået mest ros herinde gennem årene. Jeg har mødt Palle flere gange ude til bryllupsfester og har også set de reaktioner som folk er kommet med efterfølgende og der går I ikke galt i byen. Samtidg er han en behagelig person. Har det iøvrigt ligesom Jesper A. Om der er 24 eller 60 gæster er ikke afgørende.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Han kan også godt klare lidt røg. De gange jeg har mødt ham har jeg lige inden brudevalsen efterlyst en stol eller en skammel til fotografen. Han er nemlig ikke særlig høj :lol: Jeg vil ikke sige det sådan at jeg har set hans arbejde men jeg har jo oplevet ham og herinde set hvad vores fælles kunder og andre brude har givet af feedback og den har ikke været til at tage fejl af.

0

Del dette indlæg

He he fedt :-) ... Jeg har det også meget med at se folk før jeg ved om jeg "kan" med dem og vil nok køre derop en dag og sige Hej .. Men med positiv omtale så er jeg også meget positivt indstillet på at se ham ... Og så gør det jo slet ikke noget at han er del billigere end mange af de andre jeg har søgt på :-)

0

Del dette indlæg

Nu var det bestemt ikke et surt opstød over vores fotograf - for vi var meget tilfredse med hende og jeg er godt klar over at fotografen også har rigeligt at holde styr på gennem linsen, så derfor forslaget med en fotobetjent som kender brudeparrets ønsker og kan holde styr på at det sker.

Men det ville være synd for andre par, at stå i sammen situation som os, hvor vi føler vi mangler nogle billeder.

Det korte af det lange - vi var ikke forberedt godt nok på den problematik, fordi vi simpelthen ikke vidste bedre.

Jeg sad og lurede bryllupsklar igennem for at forberede til samtale med fotografen, men intet sted stødte jeg på noget som nævnte "sørg nu for at nogen har en liste over de ønskede billeder og holder jer op på den liste, så i ikke går glip af dem" Så derfor kommer jeg med inputtet her :)

Jeg tolkede det nu heller ikke som et surt opstød, men det undrer mig måske bare lidt, at fotografen ikke selv har tænkt på at bede jer lave en liste, for det er bare 100 gange nemmere, og brudeparret får det, de ønsker. Jeg har stået til et bryllup, hvor der lige pludselig skulle tages en masse improviserede billeder med familien, som familien syntes, der skulle være (og altså ikke var på listen), og det bliver altså noget rod, når de så kommer bagefter og spørger, om vi nu fik det og det billede - det er jo ikke til at huske, hvem der er hvem og på hvilke billeder, hvis der er mange. Man skal selvfølgelig kunne være fleksibel, men det var nu rart, hvis der var tænkt over det inden :-) Men det var udtrykket fotoBETJENT jeg synes var lidt skævt, men vi mener selvfølgelig det samme, en allieret med fotografen. Redigeret af Soon2bemrsH
0

Del dette indlæg

Jeg tolkede det nu heller ikke som et surt opstød, men det undrer mig måske bare lidt, at fotografen ikke selv har tænkt på at bede jer lave en liste, for det er bare 100 gange nemmere, og brudeparret får det, de ønsker. Jeg har stået til et bryllup, hvor der lige pludselig skulle tages en masse improviserede billeder med familien, som familien syntes, der skulle være (og altså ikke var på listen), og det bliver altså noget rod, når de så kommer bagefter og spørger, om vi nu fik det og det billede - det er jo ikke til at huske, hvem der er hvem og på hvilke billeder, hvis der er mange. Man skal selvfølgelig kunne være fleksibel, men det var nu rart, hvis der var tænkt over det inden :-) Men det var udtrykket fotoBETJENT jeg synes var lidt skævt, men vi mener selvfølgelig det samme, en allieret med fotografen.

Præcis, vi mener det samme.

Jeg er dog på ingen måde utilfreds med vores fotograf - ja hun kunne måske have været skarpere på det punkt, men det kunne vi måske også, og vi kan også have forvirret hende ud af kurs, under samtalerne. Who knows. Hun var sød og cool og fik taget nogle dejlige billeder.

Men ja, lav endelig en liste og have en der kan hjælpe fotografen og brudeparret med at holde styr på, hvilke billeder man ønsker.

Man kan nok aldrig sige sig helt fri for, at noget glipper til så stort et arrangement - men billede med familien, det er nu rart at have :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer