Lousklou

Erfaring med handicapmedhjælper

24 indlæg i dette emne

Jeg (vi) står i den situation at et af min kærestes familiemedlemmer har gigt. Det har vi vidst længe, men i lørdags, spørger hendes mor så hvad vi vil sige til at hendes datter tager den der hjælper med til vores bryllup. hun siger at hun kan jo bare sidde i den ene ende af bordet! Jeg blev taget fuldstændig med bukserne nede, jeg anede ikke at hendes datter havde en hjælper, ej heller at man skulle have hende med til vores private fest. Min kæreste siger at det går nok, og jeg må jo bare ignorere hende, men vi bliver kun 22 personer, så hvordan skal jeg lige bære mig ad med det? Jeg har åbenbart ikke lov til at sige at jeg ikke vil have hende med og jeg aner ikke engang hvad hun skal have hjælp til. Hun har en lille søn, men han kan vel blive passet hjemme imens? Vi skal giftes i morgen og det fylder rigtig meget. Jeg har gået og glædet mig og ventet på denne dag i årevis og nu skal jeg bare finde mig i at der kommer en ekstra gæst som jeg ikke kender. jeg har sagt at hun må sidde ved sit eget bord, men vi skal hjem til os selv og spise bryllupskage kl 16 og der skal hun åbenbart med. Jeg ved godt at jeg lyder møgforkælet og som en rigtig zilla, men jeg synes det er belastende at jeg først får det at vide i lørdags og at jeg slet ingen vetoret har. Jeg har lyst til at tude, men det hjælper jo ingenting, jeg ved også at hvis jeg laver for meget "ballade" over det, så synes de jeg er mega smålig, men vores børn var sgu ikke engang inviteret til hendes bryllup selvom vi er tæt familie. Undskyld det meget rodede indlæg, men jeg er bare så rasende og havde brug for at få luft, som man siger.

kh Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil starte med at sige, at jeg godt kan forstå du er gal over at de smider sådan en bombe nu. Jeg mener godt de kunne have gjort opmærksom på hjælperen da de modtog invitationen og kunne have spurgt ind til det.

Dernæst så kender jeg ikke hendes situation og har lidt svært ved at se, hvad hun har brug for en hjælper til, men mennesker og sygdomsforløb er jo meget forskellige. Normalt er handicaphjælpere i en personlig stilling som dette, gode til at være anonymt tilstede i disse tilfælde. Selvom det nok bliver en lidt større udfordring når i kun er 22. Men 22 er også en slat mennesker og jeg er helt sikker på, at hvis hjælperen virkelig er nødvendig at han/hun også vil gøre så lidt ud af sig selv, som overhovedet muligt.

Havde der været længere tid, så ville jeg have sagt at du burde tage en snak med dem om det - men jeg har fuld forståelse for at du nok ikke har hverken tid eller overskud til at gøre det i aften. Hvis du skal have din mor eller en tæt veninde med til brylluppet kan du jo forklare dem situationen og bede dem tage sig af det, hvis der opstår problemer omkring det i morgen.

Jeg er sikker på, at du nok skal få et dejligt bryllup og en god dag. Og tillykke :)

0

Del dette indlæg

Da vi ikke kender din gæsts behov for hjælp skal jeg ikke gøre mig klog på det, men når det er sagt så er det vel ikke noget de har fundet ud af i weekenden at vedkomne skal have hjælp, så den del synes jeg faktisk er uforskammet... Helt praktisk er det måske ikke så stort problem hvis I holder det hjemme og det er med buffet for hjælperen skal vel have noget at spise i løbet af dagen? Jeg kan godt forstå du bliver frustreret og lidt ked af hele situationen og især med så kort varsel...

Jeg håber at du kan glemme det på dagen og bare får et helt fantastisk bryllup lige meget hvad

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er sådan set enig med de øvrige og kan også godt se dit dillema og din frustration. Men nu spørger du jo til erfaringer med hjælpere. Jeg har ofte mødt handicaphjælpere til bl.a. bryllupsfester og lidt i tråd med det Pernille siger så vil jeg sammenligne det med fotograferne som også forstår at passe sig ind under forholdene og gøre sig usynlige. Det er naturligvis ikke heldigt at det kommer så sent men vi taler om en datter og dermed ikke om en ældre gæst. Man kunne få den tanke at det skyldes en udvikling i hendes tilstand hvor man tidligere har vurderet at hun godt ville kunne klare sig, og at hun holder så meget af jer at hun ikke vil være den begivenhed foruden. Men selvfølgelig havde det været nemmere "at gemme" hende i et større selskab.

0

Del dette indlæg

Det er uopdragent at springe den bombe så kort tid inden brylluppet. Jeg er enig med en anden herinde i at det burde de have taget langt før i forløbet, da det næppe kan komme bag på dem at der er brug for hjælp.

Jeg kender ikke hendes sygdom, men hvis vi går ud fra at den hjælp er nødvendig for at din gæst kan få en god og værdig dag ( her tænker jeg hvis der er brug for hjælp på toilettet o. Lign), så stiller du din gæst i en akavet og måske pinlig situation, hvis den nødvendige medhjælper ikke kan være til stede.

Jeg mener dog, at i ingen udgifter bør have i forbindelse hermed. Medhjælperen er din gæsts ansatte og ikke jeres gæst, og din gæst bør afholde udgift til ekstra couvert etc.

Derudover behøver medhjælperen ikke deltage som "ligeværdig gæst" Vedkommende behøver ikke sidde med de gæsterne, men kan måske låne et værelse og tage en god bog med. Så kunne vedkommende blive tilkaldt pr. Sms el. Lign. Når der er behov for hjælp. Jeg er sikker på at medhjælperen nok skal være professionel og diskret, og beder i vedkommende komme i en pæn skjorte eller kjole, så behøver i slet ikke generes af vedkommendes tilstedeværelse.

Medhjælperen er nok også lidt beklemt ved at "crashe"fremmede personers bryllupsfest.

Jeg mener ikke at jeres gæst kan være bekendt at vente til sidste øjeblik. Var der spillet med åbne kort fra starten, ville du have haft tid til at vænne dig til tanken, og så ville der måske ikke være et problem. Omvendt mener jeg ikke at i kan være bekendt at udelukke jeres gæst, som ønsker at dele dagen med jer. Så i befinder jer i lidt af en pickle, men jeg tror at i er nødt til at acceptere det og eje situationen, dvs arrangere det på en måde der fungerer for jer :)

0

Del dette indlæg

Hvor er det dog mærkeligt at sige det så KORT tid inden brylluppet.

Her havde vi selv inviteret min kærestes farbror med hjælper på forhånd, da han ikke kan klare sig selv. Han er desværre lige gået bort, så han nåede ikke at deltage.

Men jeg føler med dig og var blevet MEGA gal og formentlig upopulær, da jeg havde ytret min mening. Håber, at det trods alt bliver en skøn dag.

0

Del dette indlæg

omvendt spekulerer jeg lidt på, hvorfor I ikke har spurgt til hjælperen på forhånd? Det har måske ikke været kendt i familien, at vedkommende havde en hjælper? Eller er det noget nyt, at vedkommende har fået hjælper?

Havde jeg haft en handicappe i familien ville vi have spurgt til, om hjælperen skulle med, og betalt en ekstra kuvert. Det snakkede vi om i forbindelse med en bekendt, der måske skulle have været med i egenskab af fotograf. Han ville så have fået sin hjælper med. Det blev dog ikke aktuelt, men vi var da opsøgende og spurgte til det.

Der er mange faktorer i sagen, og det er lidt svært at danne sig en mening, når vi ikke kender alle detaljerne :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man har ikke en personlig medhjælper for ingenting, og jeg synes det ville være decideret uartigt at sige nej til at hun kan tage hjælperen med. Det giver en frihed og uafhængighed af familien og hendes mor kan nyde festen på lige fod med alle andre i stedet for at koncentrere sig om at hendes datter måske skal have hjælp til noget undervejs. Det er ærgerligt at få besked så sent, og det synes jeg godt du kan pointere, at du altså gerne ville have haft besked i bedre tid. Men at sige nej til en hjælper synes jeg personligt er forkælet og virkelig zilla agtigt på den ufede måde.

M.h.t. at jeres børn ikke var inviteret med, så vælger mange at holde børnefrit bryllup, eller kun invitere ganske få børn med, da de alt andet lige fylder ret meget i en forsamling, det burde vel være helt og holdent op til brudeparret? Og nu du siger de ikke var inviteret med "selvom I er tæt familie" hvorfor var I så ikke klar over at hun har en hjælper?

Jeg kan godt forstå det er møg træls, uheldigt og irriterende at få sådan et spørgsmål så sent, men jeg synes det ville være klædeligt i denne situation at vise sig fra sin gode, milde og altfavnende side og sige "Selvfølgelig må hjælperen komme med, men jeg ville nu gerne have vidst besked noget før, så jeg kunne have beregnet vedkommende med ind i planerne".

1

Del dette indlæg

Vi anede ikke at hun pludselig havde fået en hjælper, da vi så hende til jul havde hun ikke nogen. Men nu hvor vi står i det, vil jeg i hvert fald prøve at lade som om hun ikke er der. Hvis det var noget hun havde haft i årevis, var sagen naturligvis en anden.

Er det ikke muligt, det er noget, der kun lige er kommet i stand for nylig, og det derfor ikke har været muligt at spørge om at tage vedkommende med før? Når man får bevilget en personlig hjælper, så dukker den jo ikke bare op. Der skal afholdes ansættelsessamtaler osv - og det kan godt være svært at finde den rette, kemien skal jo også være der :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er i tæt familie på den måde at det er min kærestes papsøster som bor i Jylland. Vi har ingen daglig kontakt med hende og det kan da godt være at det er mærkeligt at vi ikke vidste at hun havde fået en hjælper, men det er altså fakta. Mit problem med det hele er at vi har valgt at holde en lille fest, der er nogle mennesker vi har valgt fra - og nu kan jeg pludselig ikke blive fri for en fremmed! Hvis det er uartigt så Ok, så er jeg det.

Jeg havde faktisk troet at når man netop begrænsede sin fest så ville der ikke være behov for at blive zilla-agtig på de ufede måde (findes der er fed måde?) men jeg vil ikke håbe for nogen at I pludselig skal føle jer så r..rendt som jeg gør nu. ØV!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg forstår godt du bliver frustreret over den sene udmelding! Med tanke på eventuel omlægning af bordplan, hvis hjælperen skal sidde ved bordet. Ja, og bare generelt, så er man nok lidt oppe at køre, inden den store dag.

Når det er sagt, så kan en hjælper være med, selvfølgelig for den syges skyld, men også som en form for aflastning for, i dette tilfælde, den syges mor.

Ofte er det sådan at en hjælper transporterer den syge frem og tilbage. Altså, derved er din mands papsøster ikke afhængig af at andre skal køre hende hjem. Men, som sagt står der ikke så meget om hvor fremskreden sygdommen er, men er der visiteret en hjælper, er det med god grund.

Så selvfølgelig skal hjælperen da med - i mine øjne.

0

Del dette indlæg

Du skal ikke se hende som en ekstra gæst men som en hjælper på samme måde som "os andre". Dvs. fotograferne, musikerne , dj's m.v. Vi er også fremmede men vi er der for at udføre en funktion og det er en del af vores funktion at vide hvordan man gebærder sig i selskaber indenfor hvert vores område. Det er vel også misvisende at tale om at du/I er blevet røvrendt. Det er jo næppe sådan at man har bedt hjælperen om at komme med for at stikke en kæp i hjulet for jer og jeres fest og bevidst gør det så sent. Det handler vel om at hun har et reelt behov for at have en hjælper ved sin side. Alternativet var at I bad hende om at blive væk men det ville angiveligt give ballade og når din kæreste siger som han gør at det nok går så skal man måske bare lade det gå sin gang.

Nok om det for det er faktisk i dag du skal giftes - Tillykke med det. :lol:

0

Del dette indlæg

Jeg tror også at du er nødt til at indse at den hjælper må med. Det bedste du kan gøre er at sige et simpelt men effektivt ord "pyt" Du skal nyde din bryllupsdag, så prøv at fokusere på de 22 gæster fremfor den ene fremmede men tydeligvis nødvendige fugl :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er helt enig med diskobils seneste indlæg. Den hjælper er jo ikke med som gæst, men som et redskab. Det svarer groft sagt lidt til at nægte sin gamle mormor at tage sin rollator med.. Hjælperen er der for at afhjælpe et behov, som ellers ville gøre at en anden af jeres gæster, nemlig moderen til den handikappede (er det i øvrigt mor eller datter der er papsøster?) ville blive hjælper i stedet for at være gæst til jeres bryllup.

Hav nu et godt bryllup.

0

Del dette indlæg

Jeg er helt enig med diskobils seneste indlæg. Den hjælper er jo ikke med som gæst, men som et redskab. Det svarer groft sagt lidt til at nægte sin gamle mormor at tage sin rollator med.. Hjælperen er der for at afhjælpe et behov, som ellers ville gøre at en anden af jeres gæster, nemlig moderen til den handikappede (er det i øvrigt mor eller datter der er papsøster?) ville blive hjælper i stedet for at være gæst til jeres bryllup.

Hav nu et godt bryllup.

kunne ikke selv ha sagt det på en bedre måde

0

Del dette indlæg

Kunne da egentlig være meget interessant, når dagen er vel overstået og "har lagt sig", at høre hvordan det så er gået. Andre kan jo komme ud for det samme (forhåbentlig ikke med så kort varsel) eller lignende. :lol:

0

Del dette indlæg

Jeg ved det er lidt sent at kommentere med gode råd til selve begivenheden, men har selv erfaring med at have været afsted til forskellige ting som handicaphjælper. Så tænker at mit indlæg måske kan komme med hjælp til senere sammenhænge.

Som hjælper er det vigtigt at overveje hvad man skal afsted til. Skulle jeg fx til et bryllup som hjælper, ville jeg naturligvis sørge for at min handicappede var pænt klædt og al den slags - men også selv sørge for at være nydelig påklædt. Som hjælper er det ikke altid praktisk med høje hæle og kjole(der kan være løft og den slags, som er svært at gøre rigtig elegant iført galla) - men jeg ville som min. tage tøj på som jeg ville tage på til fester i egen familie.

En af de ting som har været rart til de fester jeg har været til, er at jeg har fået instrukser på forhånd. Den handicappede jeg hjalp var så handicappet at han ikke kunne spise selv, så jeg sørgede for at made ham - og det var derfor naturligt jeg havde plads ved bordet. Det har så været normen at jeg spiste med - men hvis jeg af en eller anden grund ikke kunne det, har jeg bare selv haft madpakke med. Så har jeg spist den senere ude i et tilstødende lokale og min handicappede har i de 15 min. været under "opsyn" af familien.

Jeg tror dog til et bryllup det vil virke mest naturligt at man giver mad til hjælperen - måske ligesom med serveringspersonalet hvor det er i et tilstødende lokale. Mest fordi jeg tænker at det i al fald for mig som brud - ville føles nærrigt og som noget andre kunne se skævt til.

Som hjælper tager man (jeg gjorde i al fald) tingene lidt oppe fra og ned.. men hvis brudeparret har brug for en bestemt adfærd - så sig det endelig, så kan man aftale tingene.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer