mblanner

Tør man bestille 'for få' couverter - catering?

25 indlæg i dette emne

Har tænkt på, at der ALTID er en masse mad til overs ved catering / buffet. Og til en couvertpris på 300+ kr. er der jo hurtigt sparet et par tusser på bryllupsbudgettet ved at bestille lidt færre couverter end vi er til festen.. ;-)

Mon ikke cateringfirmaer gør en dyd ud af, at der er rigeligt mad - ellers er kunderne jo vildt utilfredse?

Har det sådan, at det ikke gør noget, hvis der bliver 'udsolgt' af en ret fra buffeten, så længe der er andre retter at tage af - men der må selvfølgelig ikke være for lidt mad in total..

Tør man bestille for lidt - og hvor meget - 10 %? Hvad er jeres erfaringer?

Krams :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville personligt aldrig bestille faerre couverter end der er gaester. Jeg synes nemlig tit man oplever at der kun kommer 1 til hver (fx. koed). Faktisk plejer vi gerne at bestille et par ekstra.

Dertil skal det selvfoelgelig siges at hvis man kender cateringstedet og ved der altid kommer mere end rigeligt, saa kunne man nok godt slippe afsted med det.

0

Del dette indlæg

Jeg ville kun gøre det hvis jeg kendte cateringstedet og hvis jeg vidste at der ikke var noget der var præcist antal af så det passede med en til hver....

Jeg vil helst have der er rigeligt og så må resten evt fryses ned bagefter

0

Del dette indlæg

Jeg ville ikke turde.. men det er også fordi, at tanken om at der er for lidt kan give mig mavepine allerede nu- hvor der er 150 dage til.. så jeg forestiller mig at dagen før ville jeg kunne få en hysteritur over tanken, hvis ikke jeg var helt sikker :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville personligt ikke turde bestille mindre end hvad antallet er, for man kan aldrig vide sig sikker på om der er mad nok, vil hellere have mad for meget end for lidt, så må vil jeg hellere fylde fryseren hvis det skulle være sådan .....

0

Del dette indlæg

Jeg ville heller ikke turde bestille til færre personer end vi er. Vi har faktisk bestilet en XL menu - for jeg vil tusind gange hellere have 2 couverter i overskud end, jeg vil have en ½ couvert for lidt. Men det er jo min holdning - I skal jo gøre hvad i føler er bedst :wink:

0

Del dette indlæg

Jeg ville som de andre Zilla´er siger, heller ikke turde det. Selvom man som regel har mad tilovers på en buffet, så synes jeg det er synd hvis der mangler.

Vi var til min kusines bryllup, hvor der var buffet og på den var forretten laks og tunmousse. Da 4 borde (vi var 10) havde fået laks, var der ikke mere og så måtte andre bare nøjes med tunmousse. Og der var det den kok de havde hyret som havde forsikret dem om at der ville være rigeligt med mad. Det eneste der var rigeligt af, var deres bryllupskage som smagte fantastisk og som kokken ikke havde leveret.

Det ville bare være så øv at folk ikke fik nok mad eller at der mangler noget på sådan en dag.

De gange hvor vi har holdt noget med buffet og der har været meget mad tilovers, så holder vi "reste-gilde". Det kan man jo sagtens gøre.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Enig med Misjal og Camilla. Medmindre I kender stedet og ved at de normalt leverer rigeligt så er det risky business. Har da af og til været ude for steder hvor der kun har været kartofler, sovs og andet tilbehør tilbage men ikke været noget kød (siger altid at mig og mad er når gæsterne har fået og personalet i øvrigt har tid).

0

Del dette indlæg

Vi bestilte til færre personer end der var til brylluppet (ca. 10 %). Af hovedretten var der rigeligt med mad også en masse til overs, men forretten som var suppe nåede det sidste bord ikke at få noget af og det næstsidste bord fik kun to spsk hver. Så jeg ville ikke bestille til færre personer igen.

0

Del dette indlæg

Jeg ville som de andre også mene det var for risikabelt. Jeg vil også hellere have der er for meget, end for lidt. Og altså så kan man jo spise rester de næste dage, putte i fryseren, give til familie/venner osv. Jeg regner med at bestille til et par stykker mere, end vi egentlig bliver, fordi jeg er så bange for der ikke skal være nok.

0

Del dette indlæg

Hejsa og tak for input - tænkte nok, at flertallet ikke turde ;-) Men hvor ville det da være dejligt at kunne spare lidt.. Har heller ikke plads i fryseren til rester :-/

Øv med jeres suppe, Pernille! Men det lyder som om, der ikke ville have været nok selv med de 10 % ekstra (måske jeres suppetallerkener var for store.. :rolleyes:)? Vi har tre ting i forretsbuffeten + brød og tilbehør, så meget skal gå galt, hvis der bliver helt udsolgt i første runde..

Må tænke lidt mere. Godt argument, at jeg sikkert kommer til at stresse, hvis vi bestiller for lidt. Vi har kun prøvet catering fra den restaurant én gang før, og det var brunch og derfor ikke så sammenligneligt (og der var RIGELIGT undtagen med juice).

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg må indrømme, at det nok var et af de sidste steder, jeg ville spare!

Maden til bryllupper er virkelig noget folk husker, og vi vil i hvert fald ikke huske for, at nogen gik sultne hjem! De få tusinde kroner, bør man næsten finde et andet sted i budgettet eller invitere færre gæster med. Det ville jeg gøre i hvert fald :)

1

Del dette indlæg

Hejsa og tak for input - tænkte nok, at flertallet ikke turde ;-) Men hvor ville det da være dejligt at kunne spare lidt.. Har heller ikke plads i fryseren til rester :-/

Øv med jeres suppe, Pernille! Men det lyder som om, der ikke ville have været nok selv med de 10 % ekstra (måske jeres suppetallerkener var for store.. :rolleyes:)? Vi har tre ting i forretsbuffeten + brød og tilbehør, så meget skal gå galt, hvis der bliver helt udsolgt i første runde..

Må tænke lidt mere. Godt argument, at jeg sikkert kommer til at stresse, hvis vi bestiller for lidt. Vi har kun prøvet catering fra den restaurant én gang før, og det var brunch og derfor ikke så sammenligneligt (og der var RIGELIGT undtagen med juice).

Nu er jeg ret kræsen, så jeg ville bare være rigtig, rigtig bitter, hvis ikke der var noget jeg kunne lide tilbage! Så kan der godt være mad tilbage, men jeg alligevel ikke ville kunne spise noget, det synes jeg sgu ikke er fair. Jeg ville også blive virkelig irriteret, hvis jeg sad ved det sidste bord, og der på det nærmeste kun var rester tilbage. Tænker, at det ville være sådan efter hver ret. Hvis jeg ovenikøbet vidste at det var noget værtsparret havde gjort med vilje, så tror jeg faktisk også jeg ville blive fornærmet, hvis jeg skal være helt ærlig. Skulle jeg så også skære 10% af gaven?

Kan godt forstå at man vil undgå madspild, men synes altså hurtigt, at man kommer til at virke smålig i stedet.

0

Del dette indlæg

Her er jeg lidt i et dilemma. Da jeg selv er kok og levere til mange. Og som leverandør. Finder jeg ud af det??? Så føler jeg mig røvrendt. Fordi man netop som leverandør også gerne vil sørge for at li netop den dag skal der ik mangle noget. Så mange gange ja leverer man mere bar for at være sikker. Så måler man ikke præcist op. Fordi det så synd at netop det kan ødelægge en dag. Og skylden får leverandøren som ofte. Og den vil de bar ik ha hængende på sig. Ganske enkelt.

Men som bridezilla. Så jeg også ude på at sparer penge. Og tanken har strejfet mig. Men igen men hved ikke hvilket selskab man rent faktisk får fat i. Om de har samme indstilling som alle andre at der bar skal være nok så det ikke er der dagen kan blive ødelagt. Eller om de rent faktisk måler op med hvor meget en person spiser osv. Så ja dilemma for mig for kan sagtens følge jeres pointe om at sparer. Har den selv

Men vælger at bestille det aktuelle antal der rent faktisk kommer både af etiske grunde agtigt. Fordi jeg selv er en af dem. Men samtidig også fordi. Man ved ik hvem man får fat i hvordan de ser det. Eller om de bar har den dag hvor de bar sir. Jamen 40 pers. Det er sådan og sådan. Såååå der ik mere. Ik idag. Fordi man har fået det en gang. Det ik ensbetydende med det sker hvergang!!!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu skal man jo passe på med at overreagere. Jeg forstår fuldt ud at man som leverandør har nogle "krav", normer og ikke mindst en faglig stolthed. Det er jo leverandøren den falder tilbage på hvis der er for lidt mad ved selskab. Parret fortæller jo næppe gæsterne at der bevidst er bestilt til færre personer. Men hvis et brudepar kalkulerer med at der kommer 1-2 afbud i sidste øjeblik og vælger at bestille 2 kuverter mindre end antal gæster kan det næppe give anledning til de store indvendinger. Det samme hvis man ved at der i selskabet er gæster som stort set ikke spiser noget. Men enig med dem der siger at man så hellere må invitere færre gæster.

0

Del dette indlæg

Sikke en masse aktivitet på tråden:-) Dejligt med jeres ærlige meninger, men jeg bliver lidt ked af det, hvis nogen synes jeg er smålig..!? Synes vi bruger rigtig mange penge på det her bryllup - køber meget dyrere mad til vores gæster end vi nogensinde har gjort til os selv.. Ikke for min skyld (jeg kunne sagtens nyde en 100 kr. buffet), men for gæsternes.

Mht. kræsenhed, så kender jeg godt selv, at der kun er fisk til forret, hvilket jeg ikke spiser - men det kan værterne jo ikke gøre for;-) Det er netop også derfor, vi har prioritere at have tre forretter at vælge imellem. Skulle noget blive udsolgt, er gæsterne vel ikke værre stillet end hvis der kun serveres én forret?

Ender nu nok med at bestille det nøjagtige antal kuverter. Kom i tanke om, at vi også har køkkenpersonale, som kan tage for sig af resterne!

0

Del dette indlæg

Uha, så må jeg vidst også dele en historie her. Min svoger og svigerinde var til bryllup for halvanden års tid siden, og der var bestilt til alle gæsterne. Men folk var sultne, for der var ikke nok mad, og der var flere der gik på Mc D 😳

Jeg ville personligt aldrig selv gøre det, jeg ville lægge søvnløs (overdrivelse fremmer forståelsen) men alligevel og på dagen ville jeg ikke kunne nyde det ordentligt, før at jeg vidste at alle var mætte.

0

Del dette indlæg

Kom i tanke om, at vi også har køkkenpersonale, som kan tage for sig af resterne!

Køkkenpersonale, evt. fotograf og musik. Ingen af disse forventer - forhåbentlig - at få en fuld menu men noget må der godt være til dem. :lol:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min kusine har været til et bryllup hvor brudeparret købte en bunke pizzaer efter middag da der ikke havde været nok mad. Så vidt jeg kunne forstå var det et godt bryllup men det bliver hovedsageligt husket for den manglende mad og pizzaerne. Ikke noget et brudepar ønsker

0

Del dette indlæg

En lille update post-bryllup ;-)

Vi endte med at bestille det nøjagtige antal couverter (63), og der var som ventet rigeligt med mad - vi holdt endda åbent hus med rester 2 dage efter brylluppet, og endte også med at smide noget pasta og brød ud plus kød i fryseren.

Enkelte ting blev 'udsolgt' undervejs, men alle fik lejlighed til at smage alt - og vi havde masser af andet godt at vælge imellem. Desuden havde vi 3 damer i køkkenet, som også spiste lidt undervejs i festen.

En anden gang tør jeg nok godt bestille lidt for lidt ;-)

0

Del dette indlæg

Nu bliver der bare ingen anden gang .:) men man skal passe meget på med at tage for givet at der også ville være for meget hvis der havde været en anden gang for der er mange ting som kan spille ind.

0

Del dette indlæg

Hvis der er børn med kan man ihvertfald godt gøre det.

Jeg ville nok godt turde at bestille lidt mindre kuverter. Men det kommer an på hvad I skal have... er det f.eks tartelletter er der måske kun 2 til hver, hvilket betyder at der vil mangle nogen.

Prøv at google "firmaet+anmeldelser" så kan man ofte finde andres oplevelser af det, og få en ide om, om andre har haft for meget i overskud. (lidt overskud skal der være efter min mening)

0

Del dette indlæg

Selvom man ofte har mad tilbage, så er et bryllup bare så vigtig en fest, at der ville jeg simpelthen ikke turde tage nogle chancer. For man kan altid fryse det ned, invitere folk over at spise dagene efter osv. Mine svigerforældre kommer dagen efter, og der regner jeg da med at vi så skal spise rester. Vi bestiller faktisk ekstra kuverter, fordi jeg bare ikke vil risikere at der ikke er nok. Og så ville jeg sådan set syntes det var skønt, hvis vi ikke skulle tænke på aftensmad de efterfølgende dage, men bare kunne varme rester :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer