MaikenC

Er det normalt?

22 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Man kan gøre som man selv vil (hvis man får lov af præsten), men det er ikke normalt at brudgommen bliver ført op... Brudgommen modtager jo gæsterne i kirken og skal stå og tage i mod bruden når hun bliver ført op...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tradtionen siger, at kvinderne skal føres op af deres mænd - dvs. mandens mor føres op af mandens far… Og da kvindens mor ikke kan føres op af sin mand, da han skal følge bruden op, så skal brudens mor føres op af en anden mand af familien…

Mht. gommen så er det jo normalt at han i starten står udenfor og hilser på de første af gæsterne, og herefter stiller han sig op til alteret og venter. Han kan jo dårlig blive ført op foran alle gæsterne, da han ikke må se bruden inden, og hun kommer jo også på et tidspunkt til at vente udenfor… Der skal i hvert fald en del planlægning til, hvis det skal kunne lade sig gøre… :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Godt spørgsmål :)

Jeg mener, at gommen står ved alteret, når hele ceremonien starter... Som jeg tænker starter når bruden kommer ind og bliver fulgt op... Har aldrig hørt om det andet, men dermed ikke sagt, at man sagtens kan gøre noget andet :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej! Brudgommen ankommer med sin forlover (oftest far, bror eller bedste ven) ca 20 min før brylluppet. Han er den første, og skal ikke føres op af kirkegulvet. Brudgommens mor følges med sin mand ved sin side.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er også det vi tænker :) skulle bare være sikker på at det ikke var os der var galt på den...

Han vil bare gerne stå og tage i mod gæsterne også gå op til alteret med hans bror..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Måske har din svigermor set, at Kronprinsen og Prins Joachim blev "ført op" ad gulvet af Ove Ullerup den 14. maj 2004? Men det er jo de kongelige :wink:

Til en helt traditionel dansk vielse i folkekirken plejer brudgommen ikke at blive ført op ad gulvet. Han kommer 20-30 minutter før vielsen starter, siger goddag og så indtager han ellers sin plads i koret sammen med forloveren.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gør vi også det, at min H2B ankommer ca. en halv time før vielsen for at sige goddag til dem, der kommer, hvorefter han stiller sig op til alteret.

Men åha, de svigermødre kan nogle gange sige nogle ret sjove ting. Min mente også meget bestemt, at vi skulle til lysning inden vielsen. Det havde jeg så aldrig hørt om før hun nævnte det, og da jeg lige undersøgte det, stod der, at det blev afskaffet i 1969 (selvom det stadig kan gøres, hvis man vil). Men oh well, hun indrømmede da også, at det måske ikke helt passede, da hun selv undersøgte nærmere :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Svigermødre, what can I say? Min svigermor vil gerne have en stofprøve af kjolen, så de har noget at købe Kims tøj ud fra... Eller at vi i det mindste kunne aftale en farve, hun syntes jeg ville være fin i lavendelfarvet kjole... Eller måske et jakkesæt?!? :huh::blink::o Undskyld mig, men jeg har altså tænkt mig at skulle i hvidt den dag!!! Helt ærligt :td:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Svigermødre, what can I say? Min svigermor vil gerne have en stofprøve af kjolen, så de har noget at købe Kims tøj ud fra... Eller at vi i det mindste kunne aftale en farve, hun syntes jeg ville være fin i lavendelfarvet kjole... Eller måske et jakkesæt?!? :huh::blink::o Undskyld mig, men jeg har altså tænkt mig at skulle i hvidt den dag!!! Helt ærligt :td:

What the…..????? Altså skal I selv sy den, eller ville hun have du lige skulle klippe en lille prøve? Ej det er simpelthen for skørt… lige på det punkt er jeg sgu meget godt tilfreds med at min svigermor befinder sig på den anden side af jorden…

Hun var frygtelig da HUN planlagde min svigerindes bryllup! Hehe, da bruden kom med et forslag sagde min svigermor: No you can't have that! This is my wedding and my dreams… HAHAHAHA stakkels brud.. :P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gør vi også det, at min H2B ankommer ca. en halv time før vielsen for at sige goddag til dem, der kommer, hvorefter han stiller sig op til alteret.

Men åha, de svigermødre kan nogle gange sige nogle ret sjove ting. Min mente også meget bestemt, at vi skulle til lysning inden vielsen. Det havde jeg så aldrig hørt om før hun nævnte det, og da jeg lige undersøgte det, stod der, at det blev afskaffet i 1969 (selvom det stadig kan gøres, hvis man vil). Men oh well, hun indrømmede da også, at det måske ikke helt passede, da hun selv undersøgte nærmere :rolleyes:

Lysning er ellers såååååå fint :) Men det er vist kun svenskerne, der gør det nu om dage. Jeg er lidt usikkker på, om nordmændene gør det...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så høj, så hun mener nok, at uanset hvilken kjole (eller jakkesæt ???) jeg vælger, så må det skulle lægges op... Hun er for viderekomne, men det kunne selvfølgelig have været meget værre. Vores forældre får ikke ret meget at skulle have sagt angående planlægning, det er bedst sådan for alle :wink:

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

-HAHA- Åh gud hvor bliver jeg pludselig endnu mere glad for min svigermor . Selvom hun ind imellem kan drive mig til vanvid, fordi hun har MEGET mere travlt end os, så er det jo ingenting i forhold til hvad flere skriverher i tråden :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gør vi også det, at min H2B ankommer ca. en halv time før vielsen for at sige goddag til dem, der kommer, hvorefter han stiller sig op til alteret.

Men åha, de svigermødre kan nogle gange sige nogle ret sjove ting. Min mente også meget bestemt, at vi skulle til lysning inden vielsen. Det havde jeg så aldrig hørt om før hun nævnte det, og da jeg lige undersøgte det, stod der, at det blev afskaffet i 1969 (selvom det stadig kan gøres, hvis man vil). Men oh well, hun indrømmede da også, at det måske ikke helt passede, da hun selv undersøgte nærmere :rolleyes:

Hvad er lysning? :blush:

Åh hvor har jeg ondt af jer der har svigermødre der blander sig -HAHA-

Selvom min svigermor betaler en stor del af brylluppet, så blander hun sig ikke i noget og det er jeg sindssygt glad for :) Eller det ved jeg ikke om hun gør, hun siger det ihvertfald ikke til mig så :unsure: Det eneste jeg kan mærke på hende, er at hun er utilfreds med at jeg er meget kræsen og ikke er særlig glad for kød og ikke kan fordrage fisk, så hendes eneste dilemma er hvad vi skal have at spise...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her gør vi også det, at min H2B ankommer ca. en halv time før vielsen for at sige goddag til dem, der kommer, hvorefter han stiller sig op til alteret.

Men åha, de svigermødre kan nogle gange sige nogle ret sjove ting. Min mente også meget bestemt, at vi skulle til lysning inden vielsen. Det havde jeg så aldrig hørt om før hun nævnte det, og da jeg lige undersøgte det, stod der, at det blev afskaffet i 1969 (selvom det stadig kan gøres, hvis man vil). Men oh well, hun indrømmede da også, at det måske ikke helt passede, da hun selv undersøgte nærmere :rolleyes:

Hvad er lysning? :blush:

Lysning af bryllup, bekendtgørelse fra prædikestolen af et forestående bryllup. Tidligere skulle præsten tre søndage i træk bekendtgøre, at et par skulle vies, for derigennem at sikre at der ingen protester var. Den obligatoriske lysning blev afskaffet i Danmark i 1969, men lysning kan stadig foretages, hvis brudeparret ønsker det.

Af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning:

§ 14. Efter parternes ønske kan der ske lysning ved kundgørelse fra prædikestolen. Regler herom fastsættes af kirkeministeren.

LINK: http://da.wikipedia.org/wiki/Lysning_til_%C3%A6gteskab

Lysning til ægteskab?

Den gamle tradition med, at der bliver lyst til ægteskab nogle uger før vielsen, er stadig en mulighed. Nu er lysning dog ikke længere obligatorisk, men en frivillig sag.

Lysningen foregår ved en almindelig gudstjeneste ved at præsten fra prædikestolen bekendtgør brudeparrets navne, fødselsregistreringssteder, forældres navne, hvilken dato og tidspunkt parret skal vies, samt at 'indsigelse' kan gøres til den borgerlige myndighed i parrets bopælskommune. Lysningen afsluttes med en kort bøn.

Ønsker brudeparret, at der lyses forud for vielsen, bedes det henvende sig til præsten senest en måned før vielsen.

LINK: http://www.hgk-kirker.dk/vielse/

Bryllup - lysning

Af Rolf Slot-Henriksen

Lysning:

Tidligere havde man for skik at lyse 3 gange i kirken forud for ens bryllup. Det betød at præsten fra prædikestolen bekendtgjorde ens forestående vielse 3 søndage og spurgte om der var indsigelser. I dag er lysningen afløst af den såkaldte prøvelsesattest, som udfærdiges på Borgmesterkontoret. Der kan dog stadig lyses hvis det ønskes af parret.

LINK: http://www.danskkultur.dk/txt/dabbryl.htm

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

(y)Skadefryd er nu sådan en dejlig følelse ikke Rapand (y)

Når det er andres svigermor kan man godt se det sjove i det, hvorimod man ikke kan se det når det er sin egen ( for min svigermor kan skam også drive mig til vanvid :tunge: ) .

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

haha tør sku ikke bede om en lysning :huh: Tænk hvis min svigerfamilie fik nys om det, så ville de møde op til samtlige gudstjenester, for at være sikker på ikke at gå glip af en mulighed for at protestere mod brylluppet :lol:

Hvad sker der egentlig hvis nogen protesterer mod brylluppet ved sådan en lysning?

Og til hovedemnet - nej gommen skal ikke følges op, men tage imod bruden ved alteret :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lysning...det er da noget fra Hosekræmmeren (Blicher), igen elllllsker jeg min svigermor, hun har bare købt mig en notesbog og så er det så meningen at vi bare skriver op hvad vi gerne vil have at hende og svigerfar ordner op til og på dagen, så kan jeg skrive det op når jeg kommer i tanke om det og ikke dagen før hvor panikken er størst....hun kender mig nok lidt....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

haha tør sku ikke bede om en lysning :huh: Tænk hvis min svigerfamilie fik nys om det, så ville de møde op til samtlige gudstjenester, for at være sikker på ikke at gå glip af en mulighed for at protestere mod brylluppet :lol:

Hvad sker der egentlig hvis nogen protesterer mod brylluppet ved sådan en lysning?

Hvis jeg lige på stående fod husker rigtigt, så er lysning i tidernes morgen for at sikre, at en allerede gift mand/dame ikke giftede sig igen. Såååå... Der vil ikke ske det store, hvis nogen protesterer og ingen af parterne er gift, tror jeg... Men jeg kan lige spørge min præstefar i aften :)

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer