Svanemor

Hvor meget vin pr person regner man generelt med?

7 posts in this topic

Vi skal holde bryllup på Mauritius - meget småt og intimt med indtil videre 8 personer.

Jeg sidder og kigger på budget - og kom til at tænke på hvor meget man egentlig generelt regner pr. person i forhold til vin/alkohol.

Da det jo er 28 grader og på en strand forestiller jeg mig at boblevand/champagne nok er det første man vælger og så noget hvidvin - men hvor meget er det nu man ca. plejer at sige pr. person? er det en halv eller hel flaske til en aften eller mere?

0

Annonce ♥

Tillykke :) Har læst mig frem til 1 til 1½ flaske pr. mand. Så det regner vi med passer.

0

Normalt siger man ½ fl. pr person af hver type men serverer. Hvis i både har rød og hvid så ½ af hver og så plejer jeg at have 1-2 flasker i reserve. :wink:

0

Hovedreglen er vist 1/2 fl. til forret og 1 fl til hovedretten, men det kommer jo i høj grad an på hvilke gæster man har, om de generelt drikker mere/mindre, om der er nogen der hellere vil have øl, om der er nogen der ikke drikker alkohol, hvilken mad man servere, om serveringspersonalet husker at fylde vand på bordene, om flaskerne står på bordet eller bliver skænket osv osv.

0

Annonce ♥

Den tjener vi snakkede med på fest stedet sagde at gæster i gennemsnit drikker 1 glas hvid, 2 glas rød og 1 glas dessert. Og det jo så i gennemsnit, nogle drikker næsten ikke noget og andre drikker mere.

0

Tror (desværre) at det er meget forskelligt-

Havde selv fået at vide, at vi skulle regne med ca. 1/2 flaske hvid og en 1/2 flaske rød og 1 avec- men vi havde viiildt mange flasker tilbage efterfølgende...

Man er bare også så bange for, at der er for lidt. Så vi overdrevede nok lidt haha

Vi havde regnet sådan her ca:

2 glas bobler til hver til reception (der er til 10-12glas pr. flaske)

Vi havde over 100 øl

100 cider

1/2 flaske hvid og rød pr. person (var ALT for meget i vores tilfælde)

Vi havde købt 50 flasker sprut (tre forskellige slags)

Og masser af sodavand

Status bagefter var:

Alt sodavand var næsten drukket

Vi havde vel en 10 flasker vin tilbage

Meget lidt cider- en ramme tilbage

Vi havde halvdelen af sprutten tilbage ca.

Vi havde nogle rammer øl tilbage

Tror, at man skal tage hensyn til, at nogle ikke drikker/ikke drikker så meget- hvor vi bare havde taget et standard 'gæt'. Men også hvad man laver etc., når der drikkes.

Håber, det hjælper :)

0

Det kommer vel også meget an på brylluppet, set'upet osv. I nogle familier er fadøl er hit, og derfor går de ikke så meget til vinen.

Andre steder er vinen det primære.

Hvis det er gourmet mad, er vinen ret vigtig.

Og i nogle familier drikker man generelt bare mere/mindre vin, eller mere/mindre øl, eller sodavand.

Vi skal også selv købe vin, og da en del af vores omgangskreds er håndværkere, ved vi, at fadøl til efter middagen er et must.

Men de drikker selvfølgelig også vin. Så vi regner med max. ½ flaske hvidvin pr. mand, 1 fl. rødvin og 1 glas dessertvin.

Vi laver bar efter middagen med fadøl, 4 forsk. slags drinks, likør og så lidt vin, til dem som gerne vil fortsætte med vin.

Så kig på jeres gæsteliste og ud fra hvad i kender til folk samt jeres fest's setup, så prøv at sjus jer ind :thumbsupsmileyanim:

0