Rose.M

gæst kan kun spise flydende mad

17 posts in this topic

Jeg skal lige høre jer, da jeg syntes vi står lidt i et dilemma.

En af vores gæster (min forlovedes gode venner) lider af meget slem stress, der har ført til at hun har angst for at spise almindelig mad, Hun kan eller ville kun spise flydende mad uden nogen form for struktur overhovedet, da hun mener det andet kvæler hende. Nu har jeg spurgt hotellet om hun kan få sådan noget mad, og det kan hun godt, så længe hun selv lige ringer og aftaler hvad hun kan tåle og ikke.

Men men men, hun er typen der ikke ville være til besvær, og mener der ikke skal laves special mad til hende. Men efter min mening så syntes jeg hun er mere til besvær, da hun så ikke kan få noget mad, og selvfølgelig skal hun have det, og siden vi betaler næsen 800 kr. pr person, så kan jeg godt blive lidt irriteret over at de penge bare er smidt ud i luften.

Ville i bare sige det må hun selv om ?

0

Annonce ♥

Hun har sine årsager til at spise som hun gør og det kan man måske godt undre sig over men jeg har lidt svært ved at se hvor du selv vil hen af. Det koster vel 800 pr. kuvert uanset om hun får serveret det mad I spiser (og ikke spiser) eller om hun får serveret flydende mad. Derudover dækker de 800 kr. jo meget andet end selve menuen: Indirekte omkostninger til lokaler, tjenere, administration m.v. og ikke mindst drikkevarer - som vel på en måde kan siges at være almindelig kost for hende. :lol:

Det må egentlig være ret frygteligt og et eller andet sted har hun vel behov for hjælp udefra af fagfolk. Jeg tror jeg ville sige til hende at det ikke er til besvær og at stedet allerede venter på at hun ringer til dem. Hellere det end at du/I skal gøre jer yderligere spekulationer over det.

0

Det er uden drikkevare. Og problemet er jo netop at hun ikke kan spise det vi andre får, og hun ville jo ikke have noget andet og spise, så hun får slet ikke noget at spise.

0

Kan du ikke bare bestille noget til hende?!!

0

Annonce ♥

Jeg ville bare bestille flydende kost til hende, det vil vel stadig koste det samme . Det kan næppe koste mere at lave noget suppe , mos eller hvad hun nu kan spise, fremfor en bryllupsmenu.

Så får hun jo noget at spise, godt nok ikke det det samme som I andre, men noget hun kan spise.

0

Jo kan sagtens bestille noget til hende, men hotellet ville gerne have hun ringer og siger hvad hun ville have. Men det ville hun ikke, for hun ville ikke være til besvær. Men det ender nok med jeg bare ringer og bestiller noget så må hun jo få det.

0

Det er egentligt lidt utroligt det her på den positive måde. Normalt når man har hørt om "kræsne" gæster har det været noget med at de kun vil have serveret det og det hvor - nogle brudeparr - har haft den holdning at; De må spise hvad der er. Her er det det den stikmodsatte vej. 1) En gæst som kun vil spise flydende kost men som er for høflig og "hensynsfuld" til at ville sige noget fordi hun er bange for at være på besvær og 2) et brudepar som godt vil hjælpe og har klaret den med stedet. Tror også jeg ville sige til hende at hun ikke er til besvær og at I hellere vil bestille noget til hende end sidde med bange anelser på hendes vegne fordi hun jo skal spise noget. Af den vej kunne I måske pejle jer ind på hvad hun vil have og aftale det eller endnu bedre at hun selv tager kontakten til stedet.

PS. Kunne også godt selv se her i går, at det nok ikke lige var Koldingfjord jeg skulle overnatte på når jeg skal over til Kolding og spille her i weekenden. :lol:

0

Hun har tydeligvis et problem, så det ville jeg bestemt ikke sige at det var hun selv om. Som værtspar må man tage sig af sine gæster.

Hvis jeg stod i din situation ville jeg fortælle hotellet at hun ønsker en lækker tomatsuppe, der er blended godt igennem. God tomatsuppe kan de fleste lide. Hvis hotelpersonalet insisterer på at hun selv ringer, så bare sig at hun har sagt til dig hvad hun vil have.

Jeg ser ingen grund til at presse hende til selv at henvende sig til hotellet og blotlægge sin angst. Nu ved jeg ikke hvor fremskreden hendes sygdom er - og det gør hun måske heller ikke selv - men der er ikke behov for på nogen måde at fremprovokere en forværring af hendes tilstand.

Det vigtigste er vel at hun deltager, og ikke hvad hun får at spise, så længe hun dog får noget at spise.

0

Annonce ♥

Jeg synes, du skal sige til hende, at hun er mest til besvær, hvis ikke hun lige får en snak med stedet om, hvad de kan lave til hende. I kan jo ikke læse hendes tanker, og hun kan jo lige så godt fortælle dem, hvad hun kan lide, i stedet for at I skal gætte jer til det.

0

Jeg tror bare at jeg ville ringe til hende, og sige at hvis hun ikke ringer til hotellet, så gør du det, og derfor ville du lige høre om der var noget hun helst vil have. Jeg ville ikke nævne noget med besvær overhovedet, for det kan bare tricke alt muligt hos hende, og det syntes jeg ikke er fair.

0

folk med stress/angst kan ikke altid selv ringe i telefon. Det har taget MANGE år for mig at lære min kone selv at ringe til folk/tage telefonen, når den ringer, og hun har stadig svært ved det i nogen situationer. Det er heller ikke sikkert, hun selv er i stand til at mærke efter, hvad hun gerne vil have. Nogle gange har angstramte folk brug for, at man siger "Hey, nu gør vi sådan her, og det er okay"

0

Vi har en anorektisk gæst, og vi vil gå gennem ild og vand for at få hende til at føle sig tilpas. Hun får ikke særlig kost, men ved som en af de få hvad menuen består af så hun kan forberede sig. Hun spiser det hun kan overskue, og placeres med ryggen til det meste af selskabet, og blandt folk hun er trygge ved. Jeg synes det er vigtigt, at gøre festen så tryg for sine gæster som muligt. Der er jo både hvad angår angst og anoreksi tale om en situation som den syge ikke selv er herre over. Kræsenhed er en helt anden ting.

Jeg synes derfor, at I skal gøre hvad i kan for hende, så hun kan være en del af jeres dag. Det er en endnu værre situation for hende, end for jer. Kan i spørge nogen der er nær hende om det er noget der er bedre end andet hvad flydende kost angår? En partner? En forælder?

Hvis i ikke kan overbevise hende om at hun ikke er til besvær, kan i vel næppe blive ved med at argumentere, men må handle for hende på hendes vegne. Simpelthen tage det pres af hendes skuldre rent faktisk at ønske særlig kost. Jeg ville også være led ved det overfor mine værter. Så måske hvis man kunne gå uden om hende, og angribe det fra en mere indirekte facon. Jeg finder det også lidt grænseoverskridende at en gæst selv skal kontakte feststedet. Det er nok bedst hvis i er mellemmand i denne situation.

Edited by AnetteG
0

Annonce ♥

^ Præcis!! Jeg elsker normalt at snakke i telefon, men efter jeg har haft stress og depression, er jeg blevet angst for det :shooter:

Så ringer folk med hemmelige numre eller numre jeg ikke kender, så tager jeg ikke telefonen, og ringer aldrig tilbage. Det bliver h2b sat til - jeg kan simpelthen ikke.

Handler det ikke om mig selv, så kan jeg sagtens, men handler det om mig/skal folk snakke med mig, så går jeg i baglås :(

Så kære brud, spørg ind til hvad hun gerne vil have, og bestil for hende :)

0

Helt enig i at der altså er kæmpe forskel på sygdom og så kræsenhed, og jeg er altså selv mega kræsen, men forventer ikke at folk tager hensyn til mig.

Og ja det med telefon kan sagtens også være noget med angsten at gøre, som blomst tager jeg ALDRIG telefonen, hvis det er hemmeligt nummer eller et nummer jeg ikke kender. Kan jeg ikke google mig til hvem nummere tilhøre ( og jeg ved hvem det så er), jamen så ringer jeg heller ikke tilbage.

Så hvis hun ikke selv kan fortælle hvad hun kan lide at spise, så syntes jeg sådan set at det var en god ide at spørge en der er tæt på hende, og som ville kunne give et par eksempler.

0

Tak for jeres svar. tror bare det bliver at jeg ringer til stedet og hører om hun kan få noget suppe.

0

Jeg synes det er vigtigt at pointere overfor hende hvor stressende hendes uvillighed til at samarbejde er. Det er vigtigt at alle får mad, og i betaler en god pris, så derfor så må hun lige ringe til stedet og aftale det.

Men du kan jo pointere at det absolut ikke er et problem. Sørg for at hun ikke føler sig som et problem.

0

Annonce ♥

Jo kan sagtens bestille noget til hende, men hotellet ville gerne have hun ringer og siger hvad hun ville have. Men det ville hun ikke, for hun ville ikke være til besvær. Men det ender nok med jeg bare ringer og bestiller noget så må hun jo få det.

Hej :)

Jeg synes, du bare skal ringe og bestille noget, som du selv skriver her, for det lyder som om, det lidt er det, hun beder dig om.

Jeg synes, det er super flot af dig, at du strækker dig så langt for at tage hensyn til en gæsts spiseproblemer, og derfor synes jeg at flydende mad af enhver "nem" art at lave vil være mere end fint at servere for hende. Jeg ville nok tænke, at det var hendes eget ansvar at spise, hvad hun kunne (eller tage noget med, køkkenet kunne varme) - men det skal så også siges, at vi planlægger buffet og at det er med det udgangspunkt, at jeg siger dette: I en buffet er der større chance for at finde noget mos/flydende eller lignende, end hvis det er portionsanretninger.

På denne måde kan du også berolige hende med, at hun ikke har været til besvær.

Og ved at du ringer og siger til dem, at "det og det" er fint at lave, så behøver du heller ikke bruge mere tid på at tænke over det her og i stedet fokusere på andre ting, der betyder noget for dig i din bryllupsplanlægning :)

0