lpd

Bryllup på budget

43 indlæg i dette emne

Hej alle... Vi vil super gerne giftes, men vi har ikke mange penge at gøre med. Er der nogle, der har erfaring med at holde bryllup på budget? Jeg ved at ting som kjole osv kan findes meget billigt, det der lige nu ser ud som største post er selve festen! Vi bliver 40-50 mennesker. Kan det bedre betale sig at leje lokaler, og selv stå for mad osv, fremfor en "pakkeløsning"? Tager imod alle tips og tricks med kyshånd :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige at det kommer meget an på hvor i landet festen skal holdes. Ude i provinserne kan man ofte finde feststeds- og forsamlingshusløsninger baseret på en kuvertpris på 4-600 kr. inkl. alt men inde i byområderne og i Kbh. og Frederiksberg i særdeleshed er det svært at finde noget under 1.000 kr. Det er desværre også i de områder hvor de billige lokaleløsninger ikke hænger på træerne. Men I kan gøre meget for at spare ved selv at stå for enten at lave maden eller få den udefra. Ved at servere bryllupskagen som dessert opnår man at der kun skal bestilles en to retters menu samtidig med at man derved forebygger at middagen trækker ud i meget lang tid.

Men det afhænger også af hvad I vil med jeres fest. Ønsker I en fest som slutter kl. 2 eller vil I gerne fortsætte til længere ud på natten. I sidstnævnte situation er I mest fri med nogle lejede lokaler hvor I ikke er afhængige af andre. Det skal ikke være nogen hemmelighed at de ubemandede "forsamlingshusfester" som regel er dem der slutter senest. På mange feststeder er der fast sluttidspunkt hvor man så skal betale for at forlænge, hvis man overhovedet kan det og vil det. På de feststeder hvor det hedder sig at der ikke er noget fast sluttidspunkt kan de ikke forsvare at holde en fest i gang hvis der kun er 10-15 personer tilbage. Samme hensyn er der ikke når I ikke er afhængige af andre.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har heller ikke et særlig højt budget, og har derfor sat os ned og snakket om hvad vi finder vigtigt, og hvad der i vores øjne er overflødigt, altså hvad vi sagtens kan undvære og egentlig er ligeglade med.

-F.eks har vi fravalgt musik, og bruger bare cdèr ( man kan også bruge playlister fra f.eks computer) .

-Vi har fravalgt bryllupskage fra en bager, først ville vi bestille jordbærkager, men det er endt med at svigermor laver "lagkager" med lyse bunde, jordbærmousse og frisk frugt.

-Vi har fået en af mine veninder og hendes kæreste til at hjælpe med servering/opvask.

-Min stedfar som er fotograf og min veninde der er amatørfotograf står for at tage billeder

-Vi har valgt kun at bestille hovedret ude, resten står vi selv for.

-Vi har lejet lokalet her hvor vi bor, og kan dermed have et lokale en hel weekend for 500.-

-Jeg har købt en tilbudskjole, og fundet en billig syerske til at lægge den ind/op

-Jeg har købt et brugt skørt

-Vi har fravalg at leje en bil, min moster og onkel køre os i deres bil.

Og ja en masse andre ting har vi valgt fra/ valgt alternative løsninger til. For os er det vigtigste at være sammen med vores familie og nære venner, og at have en hyggelig og afslappet stemning, så vi går heller ikke højt op i en masse pynt osv.

Derudover har vi af vores forældre ønsket os tilskud til festen , fremfor at få gaver. Så mine svigerforældre har betalt vores ringe, min mor og stedfar har betalt drikkevarer og betaler blomster til bordene, og min far betaler brudebuket, brystbuketter og pynt til kirken. Men alle insistere på at vi også skal have en gave, men det er jo så deres valg, ikke noget vi på nogen måde forventer.

Hvis man bare tænker lidt kreativt, og finder ud af hvad der er vigtigt for en, så kan det sagtens lade sig gøre at holde et forholdsvis billigt bryllup :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lav en need to have og Nice to have liste, man kan hurtigt blive revet med og så løber det op....

Vi har valgt pakkeløsning for at undgå kæmpe stress lige før brylluppet (det bliver så alligevel lidt hektisk da halvdelen af vores lejlighed druknede her 2 uger før brylluppet)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar....

Vi vil gerne have et ordentligt bryllup, i den forstand at det jo helst kun skal ske en gang ;-)

Vi har kig på et slot nu, hvor man kan vælge både pakkeløsning, og "gør-det-selv" - men jeg ved ikke, om det prismæssigt kan betale sig? Der skal jo stadig købes mad, have nogle til at servere osv osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tusind tak for jeres svar....

Vi vil gerne have et ordentligt bryllup, i den forstand at det jo helst kun skal ske en gang ;-)

Vi har kig på et slot nu, hvor man kan vælge både pakkeløsning, og "gør-det-selv" - men jeg ved ikke, om det prismæssigt kan betale sig? Der skal jo stadig købes mad, have nogle til at servere osv osv.

Et slot lyder for mig på ingen måder som et budget bryllup , men det kommer måske også an på hvad man ser som lav budget :tunge:

Men altså hvis I har råd til det, og det er hvad I ønsker, så er det da bare det I skal gå efter. Det er jo det aller vigtigste, at man får den dag man ønsker :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rikke: Nej, jeg forstår godt din undren, det er såmænd også bare en gammel herregård, som åbenbart har status af slot, det er ikke noget farligt fint.

Dog render vi så ind i et andet problem her - der er ikke overnatning tilknyttet til stedet - hvad gør man så? Vi har selvfølgelig ikke råd til at betale for overnatningen, selv hvis der var - men hvad gør man i sådan en situation?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rikke: Nej, jeg forstår godt din undren, det er såmænd også bare en gammel herregård, som åbenbart har status af slot, det er ikke noget farligt fint.

Dog render vi så ind i et andet problem her - der er ikke overnatning tilknyttet til stedet - hvad gør man så? Vi har selvfølgelig ikke råd til at betale for overnatningen, selv hvis der var - men hvad gør man i sådan en situation?

Det er langt fra alle der holder fest, hvor der er mulighed for overnatning. Der er heller ikke mulighed for overnatning hvor vi holder festen, da vi jo bare holder det i selskabslokalet her hvor vi bor. Men altså alle vores gæster køre nu bare hjem og sover. Eller min mormor skal overnatte ved min mor, og min kærestes nevø+ kone fra Norge sover ved mine svigerforældre.

Jeg har aldrig været til et bryllup, hvor folk ikke bare er kørt hjem. Men det er nok også et spørgsmål om forskellighed fra familie til familie.

Tænker at folk jo kan finde hoteller i nærheden hvis det er, sove ved familie. Hvis man gerne vil, kan man jo give folk en liste over overnatningsmuligheder i nærheden af feststedet :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare at folk bliver fulde, vi ønsker helt sikkert at gøre en FEST ud af det :-)

Vi har meget familie der kommer fra hhv Jylland og Sjælland (vi bor på Fyn), og har ikke rigtig noget familie tæt på.

Jeg er bange for om folk måske vil tage tidligere hjem, når det lige kræver en 15 min taxatur fx.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker bare at folk bliver fulde, vi ønsker helt sikkert at gøre en FEST ud af det :-)

Vi har meget familie der kommer fra hhv Jylland og Sjælland (vi bor på Fyn), og har ikke rigtig noget familie tæt på.

Jeg er bange for om folk måske vil tage tidligere hjem, når det lige kræver en 15 min taxatur fx.

Hvad med alternativt at finde en spejderhytte eller noget så? Der er jo mulighed for overnatning, og det burde kunne gøres for en okay pris.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så med at holde festen længere hjemmefra?

Vi skal giftes i min barndomsby - en god times kørsel fra hvor vi bor, men det er her vi har fundet billige lokaler med plads til overnatning (en masse køjesenge i den ene ende, intet fancy)

Alt i alt så handler alle budgetbryllupper om at prioritere og finde ud af hvad der er vigtigt for en. For os var overnatning vigtigt da vores venner og familie kommer så mange forskellige steder fra og da vi begge elsker at feste natten lang så det skal der også være mulighed for til vores bryllup (uanset om vi så selv går kolde kl 01. fordi vi er udmattede :wink: )

Vi pynter selv op (med hjælp fra venner og familie) en bekendt laver forret, vi laver selv desserten i forvejen og hovedretten er bestilt ude... Serveringspersonale er bekendte og venner af mine forældre som gør det frivilligt så her koster det kun en lille gave...

Men alle vores sparetips kan jo være ligegyldige hvis de ikke rammer det der er vigtigt for JER til jeres bryllup :a1221:

Så det er nok der jeg ville starte.. Kig på hvad i vægter højest og så undersøg mulighederne ud fra det. Og overvej fra start hvor stort et budget i har. Hos os koster selve festen med mad og drikkevarer til fest for 40 og reception for 90 (inkl. bryllupskage) og lokale, pynt ca. 18.000,- (men uden dj/musik da det er sparet væk) Derudover kommer så tøj, fotograf, ringe og diverse uforudsete udgifter jeg ikke har overvejet endnu... Så det KAN gøres billigt! Man er bare nødt til at gøre sig klart at hvis det skal være billigt så får man nok ikke det hele og så er man nødt til at prioritere i sine ønsker...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad så med at holde festen længere hjemmefra?

Vi skal giftes i min barndomsby - en god times kørsel fra hvor vi bor, men det er her vi har fundet billige lokaler med plads til overnatning (en masse køjesenge i den ene ende, intet fancy)

Alt i alt så handler alle budgetbryllupper om at prioritere og finde ud af hvad der er vigtigt for en. For os var overnatning vigtigt da vores venner og familie kommer så mange forskellige steder fra og da vi begge elsker at feste natten lang så det skal der også være mulighed for til vores bryllup (uanset om vi så selv går kolde kl 01. fordi vi er udmattede :wink: )

Vi pynter selv op (med hjælp fra venner og familie) en bekendt laver forret, vi laver selv desserten i forvejen og hovedretten er bestilt ude... Serveringspersonale er bekendte og venner af mine forældre som gør det frivilligt så her koster det kun en lille gave...

Men alle vores sparetips kan jo være ligegyldige hvis de ikke rammer det der er vigtigt for JER til jeres bryllup :a1221:

Så det er nok der jeg ville starte.. Kig på hvad i vægter højest og så undersøg mulighederne ud fra det. Og overvej fra start hvor stort et budget i har. Hos os koster selve festen med mad og drikkevarer til fest for 40 og reception for 90 (inkl. bryllupskage) og lokale, pynt ca. 18.000,- (men uden dj/musik da det er sparet væk) Derudover kommer så tøj, fotograf, ringe og diverse uforudsete udgifter jeg ikke har overvejet endnu... Så det KAN gøres billigt! Man er bare nødt til at gøre sig klart at hvis det skal være billigt så får man nok ikke det hele og så er man nødt til at prioritere i sine ønsker...

Tak for dit svar, hvor holder I så festen henne? Hvor meget er sat af kun til mad og drikke?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder festen på mors - så der er nok lidt for langt for jer.

Vi bruger 6000kr på mad om aftenen.

3500kr på mad til reception (inklusiv en billig bryllupskage vi får lavet hos en privat)

og så bruger vi ca. 4.000kr på drikkevarer i alt (køber b.la. vin i Tyskland, 6 flasker for 150kr og den er GOD!)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh den eneste spejderhytte, der ligger her hvor vi bor er bare så så så grim, og jeg vil slet ikke betale den pris, for noget så grimt.

Vi har fået en pris på 300 kr pr person i leje for "slottet".

Vi bliver ca 40 gæster.

Altså er det KUN for at leje lokalet? For jeg syntes godt nok det er mange penge bare for et lokale, især hvis man har et lavt budget. Men altså kan jo også være at vi har forskellige grænser for, hvad der er et lavt budget :wink: . Jeg tror også at mange af dem der vælger at leje en hytte, ofte er et stykke hjemmefra, for at finde det perfekte sted.

Vores bryllup ender op i 25-30.000 i alt, altså inkl ALT, også det vores forældre har betalt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. mulig overnatning, så havde vi et sted hvor der ikke var mulighed for overnatning - og vi bor i Odense og holdt festen i Fredericia. Jeg var hunderæd for om folk ville køre hjem selv, fordi vi havde planlagt et brag af en fest (planlagt ;) )

Jeg tror 3 par kørte hjem selv (1 par skulle alligevel op til 2 børn, 1 ammede og 1 drikker aldrig så kunne lige så godt køre), og ellers havde resten sørget for at blive hentet af andre. Hele vejen fra Odense!

Dem der så bor på længere væk bliver måske ikke lige hentet :tunge: men er der så ikke et hotel i nærheden? Vi overnattede selv på Hindsgavl slot, der lå 3 min. kørsel fra vores feststed.

Det andet, med budget, det er jeg nok ikke den rette til. Vi betalte for det vi ønskede, og det kostede. Men umiddelbart syntes er min erfaring at det ikke rigtig kan betale sig at stå for det selv. Jo man sparer måske et par tusind kr., men set i optikken af alt det arbejde - og ansvar - man selv skal stå med, så lever jeg heller af havregryn i 5 mdr., og så betaler mig fra det. Man kan jo efterhånden få mad i alle prisklasser.

Hvad er det for et sted i har kigget på?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så god til at navigere rundt herinde, MEN alle jeres svar bliver altså nøje læst ;-)

Vi har kigget lidt på Ulriksholm.

Og også Tornøes hotel.

Så har vi kigget på Christiansminde ved svendborg.

Vi bor tættest på Tornøes (20 km) og der er der jo så også mulighed for overnatning, det samme med Christiansminde, men der har vi lige lidt mere end en times kørsel.

Det er klart vigtigst for mig, at brylluppet bliver som jeg ønsker det, for min kæreste skyld kunne vi bare blive gift på rådhuset - men det betyder også meget for ham, at min prinsessedrøm bliver opfyldt. Hvis nu det ender med, at vi slet ikke kan få det til at hænge sammen, så må vi bare vente :-) men hvis det hele kunne lade sig gøre, så ville det være skønt - vi vil gerne giftes inden vi skal have børn.

Det er lidt svært at sige et max beløb, da vi stadig mangler at gøre vores hus helt færdigt, og det koster selvfølgelig også, men præcis hvor meget ved vi ikke :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ulriksholm har vi faktisk lige været på, vi bor ikke så langt derfra :) Pudsigt lille sted, og så er jo hans private hjem :blink: Han var virkelig flink, men alle hans private ting var jo over det hele, og man måtte sidde i møblerne osv, men det var lidt spøjst. Han vidste hele tiden hvor vi var :lol:

Tornøes har jeg slet ikke hørt om, men så lige det også ligger i Kerteminde.

Christiansminde kender jeg. Det kiggede vi selv på til vores bryllup. Flot udsigt, men det løber godt nok også op.

Heromkring os ligger der Møllekroen i Agedrup, det er ganske pænt, og så er der jo Brydeland i Åsum. Og der kan man overnatte :) Hvis det lige skal være "i nærheden" af Kerteminde. Nå ja og Havens Gourmet i Åsum, det er også rigtig godt. Men uden overnatning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men Brydeland og budget-bryllup hænger ikke rigtig sammen. :lol: Jo hvis man nu sagde til folk at de skulle betale 3-400 kr. for at overnatte men spørgsmålet er om man har lyst til det når der ikke er en pris på overnatningen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit råd er at lave et ca budget på forhånd for ellers stikker det af for jer og så ender det med at man må fravælge en masse ting som er vigtige for en fordi der er brugt for mange penge på andet.... Hvis lejen af lokalet er 3-400/person så kommer du hurtigt op omkring 1000/person samlet for lokale, mad og drikke og så er budgettet lige pludseligt ret højt allerede... Vi giver 1300/person inkl overnatning og morgenmad og inkl blomsterdekorationer, duge osv som man jo selv skal leje hvis det kun er lokalet man har....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er så heldige at bo tæt på at forsamlingshus med en pakkeløsning. Vi får lokale, personale, borddækning, blomster, frugt om eftermiddagen, forret, hovedretsbuffet, kaffe, småkager, natmad og rengøring dagen efter for 386,- pr. person. Vi har så valgt at handle drikkevarer i Tyskland for 3600,- og otte forskellige kager fra Lagkagehuset til dessert/bryllupskage for 800,-. Så alt i alt 502,- pr. person fra om eftermiddagen til midt om natten. Det er til 38 pers. (inkl. dj). Så jeg er ret godt tilfreds med vores budget-løsning.

Vi havde fra starten sat et budget på 30.000. Vi kommer til at overskride med ca 5000. Tøjet blev lidt dyrere end håbet(bla. er jeg nødt til at have en skiftekjole, men fandt en til 340,-), og så har vi besluttet at få sat nye låse i hoveddøren; det koster lige 2000,-.

Vi fandt nogle fantastiske titaniumringe til 1300,-. Vi får en bekendt til at lave brudebuket og brystbuketter. Dropper blomster i kirken, da vi er der i ca 45 min og det koster ca 2000!!! Så man kan spare mange steder, hvis man vil. Jeg har nu heller aldrig drømt om noget prinsessebryllup, så det er nok ret nemt for mig at skære ting fra.

Forresten så er der mange af vores gæster, der har valgt at overnatte på bed and breakfast eller kroer rundt omkring og andre har arrangeret kørelejlighed.

Held og lykke med at finde ud af det hele...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ulriksholm har vi faktisk lige været på, vi bor ikke så langt derfra :) Pudsigt lille sted, og så er jo hans private hjem :blink: Han var virkelig flink, men alle hans private ting var jo over det hele, og man måtte sidde i møblerne osv, men det var lidt spøjst. Han vidste hele tiden hvor vi var :lol:

Tornøes har jeg slet ikke hørt om, men så lige det også ligger i Kerteminde.

Christiansminde kender jeg. Det kiggede vi selv på til vores bryllup. Flot udsigt, men det løber godt nok også op.

Heromkring os ligger der Møllekroen i Agedrup, det er ganske pænt, og så er der jo Brydeland i Åsum. Og der kan man overnatte :) Hvis det lige skal være "i nærheden" af Kerteminde. Nå ja og Havens Gourmet i Åsum, det er også rigtig godt. Men uden overnatning.

Jeg tror, jeg har fundet ud af at "quote" nu, haha :D

Tornøes er heller ikke billigt, super flotte lokaler og jeg kender personalet og ved det er i top der. MEN jeg vil bare komme til at savne en gårdhave fx.

Mine forældre holdt deres bryllup på Christiansminde, så derfor kender vi det.

Brydeland, er det den ældre hvide herregårdslignende gård? Den er så smuk, men vidste ikke overnatning var muligt. Ved du hvor jeg kan finde mere info?

Forresten, så har mine forældre en gammel engelsk veteranbil, så transport er heldigvis reddet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer