Frk. Nylander

Jeg bliver snart sindssyg...

13 posts in this topic

Jeg har tidligere skrevet herinde omkring tvivl om lokaler, vi har stadig ikke besluttet os, så nu vil jeg lige endnu engang konsultere jer herinde.

Baggrundsviden: Jeg er fra Jylland, H2B er fra Bornholm. Vi bor på Bornholm og vil gerne holde vores bryllupsfest her. Vi skal giftes d. 18-06-2016 ( vi er i meget god tid)

60 gæster i alt – 20 fra Bornholm – 40 fra Jylland (ca. 10 børn under 12 år + 6-8 unge mellem 12 og 18 år).. Min kæreste har stress og får hjertebanken og bliver forvirret over for meget ”rod” og virvar omkring ham + grundet hans stress husker han ikke ret godt. Vi vil gerne holde budgettet på ca. 30.000 kr. (bryllupsrejse ikke inkluderet)

Jeg vakler imellem om vi skal holde det i et forsamlingshus eller lignende og stå for alt selv = man sparer penge + man kan feste til den lyse morgen. Minus – Man skal selv gøre rent efter festen hvilket alle vores gifte vennepar fraråder os.

Eller!

Om vi skal holde det på en restaurant og dermed slippe for besværet ved at arrangere det selv = mindre stress til min kæreste og mindre at bekymre sig om… Et minus er at festen som regel er begrænset til at stoppe kl. 2 + at det er dyrere.

Har pt. et tilbud fra Restaurant pakhuset i Svaneke for en All-inclusive fest med fri bar fra kl. 16-02, med den lækreste mad, appetizers, natmad osv. til 30.000 kr. for 60 mennesker.

En anden ting der fylder meget i mit hoved: min familie fra Jylland skal betale for transport herover, gave, nyt tøj og overnatning, det er dyrt på Bornholm om sommeren og jeg har store kvaler med at folk skal give så meget for at komme til vores bryllup, derfor har jeg tænkt at leje et sted til festen med overnatning, dette ville dog sprænge vores budget fuldstændig, hvad synes i? kan man ”være bekendt” at folk skal have så store omkostninger forbundet med et bryllup?

Jeg kan ikke vurdere HVOR besværligt det er at arrangere selv + hvor meget man egentlig sparer… Hvad siger i? hvad vælger i og hvorfor? Hvad vil i råde mig til ? J

Har brug for ALLE de input jeg kan få for er ved at blive godt tosset oven i hovedet allerede…. :/ :P

0

Annonce ♥

Først, der er meget at holde styr på hvis du/i vil ALT selv.

Hvad tænker i på af mad? Serveret på tallerken eller buffet?

Edited by snuske
0

Det kan godt være jeg kommer i ilden her, men om I vælger at holde det i forsamlingshus eller på restaurant pga. oprydning dagen efter kommer også meget an på jeres alder, vil jeg mene. Vi valgte at holde vores i forsamlingshus og selv stå for oprydning og rengøring dagen efter, men vi er også forholdsvis unge og bliver ikke mærket dagen efter en fest i samme grad som fx mine forældre, der de sidste mange år har snakket om, at det bliver hårdere og hårdere at skulle stå for det hele selv.

Vi havde selv familie fra de fleste egne i DK der skulle samles på Fyn og vi tilbød at folk kunne overnatte i forsamlingshuset, hvilket en enkelt familie tog imod. Faktisk valgte mange selv at leje et sommerhus i nærheden, hvor de kunne overnatte i stedet og nogle valgte selv at køre hjem. Så hvis i vælger et forsamlingshus kan I jo tilbyde overnatning der uden at det vil koste jer eller gæsterne noget, hos os var der ikke senge, den familie der tog imod tilbuddet havde selv liggeunderlag med. Det eneste minus var en knotten gæst, der gerne ville have, at de resterende gæster dæmpede sig kl. 6.30...

Hvad angår besværligheden, så er det bare mere besværligt, at skulle stå for alting selv og hvis din kæreste let bliver stresset, så kommer det meste nok til at hænge på dig. Men det kommer også an på hvor meget du/I vælger at gøre ud af oppyntning, DIY osv. Det kan jo holdes simpelt uden for meget arbejde, men det kan også være, at man bare vil have det hele og så kræver det altså en hel del (siger den gifte, der foldede stjerne hver dag i et år..)

0

Annonce ♥

Hvis i vil arrangere det hele selv, så begynd i meget god tid med at få klaret mad og drikkevarer... efter booking af lokaler selvfølgelig. Musik og evt. fotograf har også højeste prioritet.

Skal i holde det selv, så skal du have hjælp i køkkenet. Vi var 40 til vores bryllup og maden leveret udefra og vi havde 2 i køkkenet. Så i skal have 3 hvis ikke 4 afhængig af hvor kvikke de er.

Der er mange ting der kan laves i god tid, men du skal være forberedt på at borddækning og pyntning tager tid. Også de at slæbe drikkevarer ind tager tid. Så skal i også selv købe alt til kaffen og senere.

Vi gjorde det med mad udefra og det var dejligt at man ikke skulle tænke over at kl. 2 var det ud af døren...vi var dog smuttet inden, men ikke gæsterne.

Jeres gæster skal i ikke tænke på, vil man til bryllup så KOMMER man der hvor det er.

God fornøjelse med forberedelserne.

0

Nu er jeg selv syg af stress og andre ting og jeg ved hvor meget det her bryllup påvirker mig. Ud fra det ville jeg nok vælge at holde det ude så i har så lidt som muligt at tænke på. Kender godt Pakhuset i Svaneke. Kommer på Bornholm nogen gange om året. Har i hentet tilbud andre steder fra?

Der er jo mange gode hoteller på Bornholm hvor man kan holde festen og så kan i jo forhøre jer om gæsterne kan få rabat på overnatningen hvis de vælger at sove på hotellet. Det tror jeg man kan mange steder. Altså hvor gæsterne stadig selv betaler deres egen overnatning, men får rabat.

Ligger datoen fast? Det er jo lige før skolernes ferie og derfor ikke helt højsæson, men tæt på. Måske der kan soares penge ved at rykke datoen til maj eller september?!

Der er jo mange kroer/hoteller på Bornholm. Har i prøvet steder som hotel Allinge, hotel Romantik i Sandvig, Abildgård i sandkås? Der er jo også mange inde i Rønne. Der er også Stammershalle uden for Tejn og Siemens gaard i Svaneke. Har i tjekket muligheder for overnatninger på fx vandrehjemmet i Gudhjem?

Har i snakket med jeres familier fra Jylland? Måske de slet ikke har noget imod at betale for turen til Bornholm? Hvad med spejderhytter, campingpladser og lignende? Der ligger jo mange i området. Jeg ved godt at de fastboende på Bornholm sys at det er en dagsrejse hvis man skal fra Svaneke til Rønne. Men er man fra Jylland er det nærmest en smuttur at køre 30 km. I hvert fald min erfaring :-)

Så mit råd vil klart være at holde det ude for at nedbringe stress. Men send følere ud i fht overnatning. Både på overnatningssteder på øen, men også til jeres familier. For måske bekymrer i jer over noget i slet ikke behøver at bekymre jer om :-)

Edited by Malu82
0

30.000 DKK for 60 personer eller hvad der svarer til 500 kr. pr. næse er en rigtig god pris og I kommer nemt derop af hvis I selv skulle stå for det hele. Hvis din kæreste samtidig har stress taler det også for at vælge den færdige løsning. Havde I nu holdt festen i København eller en anden stor by havde udgiften formentlig været det dobbelte og så havde det været noget helt andet. Det eneste man skal være opmærksom på er det som du også selv siger. At I her som på de fleste andre feststeder taler om en 8 timers løsning frem til kl. 2. Hvis I gerne vil have muligheden for at lade festen vare længere bør I undersøge om det er muligt og hvad det i givet fald koster (hvor man kan sige at det er gratis hvis I selv stod med alt).

Der kan også ligge nogle overvejelser om at I i højere grad vil kunne sætte jeres personlige præg på festen og omgivelserne ved selv at stå for alt og det kan også give en større "tilfredshedsfornemmelse" at man selv har sørget for alt men i jeres tilfælde og en kæreste med stress ville jeg lade det veje tungere hvis det var mig for det er et stort arbejde.

Sidst men ikke mindst taler vi om rigtig mange børn og det er heller ikke noget problem. Det er en personlig sag om man vil børn til festen eller ej men jeg har selv været ude til rigtig mange bryllupsfester hvor der har været mange børn og det kan give festen et ekstra skub og en mere personificeret fest med nogle gode episoder som man kan huske. Men det kan også gå den anden vej. Børn der keder sig, bliver overtrætte og forstyrrende elementer. Alfa og omega er at stedet er egnet til børn hvad enten det så er en færdig løsning eller ej. Et feststed hvor man måske kun har ét lokale til rådighed og hvor der måske endda er flere selskaber på samme sted er umiddelbart ikke ideelt. Der bør være nogle ekstra rum og også gerne udenomsarealer (afhængig af årstiden) sådan at der er plads til aktiviteter for dem uden at det forstyrrer selskabet.

0

Vi er ved at indhente tilbud flere steder fra for at sikre den bedste pris + at alle muligheder er undersøgt :)

jeg har tænkt at alle børn skulle inviteres med fordi folk skal rejse så langt... men måske man skulle skære børn under 12 år fra? det ville reducere gæstelisten med 10 personer og man slipper for at bekymre sig om børn der keder sig og forældre der tager tidligt hjem osv... men ville i rejse fra jeres børn en hel weekend til bryllup langt væk?

tusind tak for alle jeres input so far, i ANER ikke hvor meget det hjælper mit lille hoved :D

0

Annonce ♥

Der ville jeg følge min mavefornemmelse og hvis I fra start har lagt op til at børnene skal med så syntes jeg I skal handle ud fra det og derefter. Derudover ligger der som du siger en overvejelse i det med at rejse fra børnene en hel weekend hvor alternativet for mange måske er at tage en forlænget weekend/ferie derovre med børn (som vi selv gjorde da jeg spillede derovre forrige år var det vist). Ved mange af de bryllupsfester jeg har været ude til med børn har nogle af dem ligget og sovet i et tilstødende rum. Derudover vil det jo være op til de enkelte om de vil have deres børn med eller om de hellere vil have dem passet hos familie/bekendte.

0

Jeg er selv fra Island og min kæreste fra Danmark,

Vi blev enige om at holde festen her i Danmark, vi holder reception med en 75 mennesker og så går vi videre til en fest med omkring 40 personer om aftenen.

Vi har inviteret 22 ca. fra Island og vi har ikke tænkt os at betale for hverken transport eller overnatning men vi gør vores bedste for at hjælpe dem med det i form af at indhente tilbud på hoteller men også finde plads hos svigerforældre og i vores egen lejlighed. Jeg er derfor god til at gøre dem opmærksom på f.eks. at nu er flybilletterne billigere. Vi holder festen på et Hotel hvor jeg har fået en fast pris for en overnatning ud over selve bryllupsdagen. Det er sådan at d. 15 august den dag vi skal giftes får ALLE gæster tilbudt en overnatning til 300 kr pr. person i dobbeltværelse inkl. morgenmad osv. Udover denne dag er prisen 1050 kr pr. nat for et dobbeltværelse.

Her skal det nævnes at der er tale om Aarhus så priserne er jo selvfølgelig derefter.

Vi har valgt at børn ikke skal med (undtaget min lillesøster der er 12, men så er hun den yngste) - dette har familien i Island taget meget pænt da de jo på den måde også sparer penge :)

En anden ting vi har valgt at gøre er at her til sommer skal vi til Island i 3 uger og der holder vi en lille reception for dem der evt. ikke kan komme og er friske på dette :)

0

Man vil altid have folk, der ikke kommer samme sted fra. Som en anden siger - vil man med, så kommer man på de præmisser, der er sat op, dvs. at man enten kan acceptere, at man skal hele vejen til Bornholm og finde overnatning. Sådan er dét.

Vi holdt vores fest 1 time og 10 minutter fra kirken - på Mors. Vi kommer fra Viborg, og lidt af min familie havde under en halv time hjem, mens andre havde 2-3 timer (de kommer fra Sønderjylland). Vi gjorde opmærksom på, at der var mange muligheder for overnatning, så nogle havde campingvogn med, andre sov i hytter på den lokale campingplads og andre fandt hotel og b&b. Vi betalte ikke overnatning for nogen.

Mht. hvad I skal vælge, så vil jeg fortælle, hvordan vi gjorde. Vi holdt som bekendt festen lidt langt væk (gudesmukt lokale/forsamlingshus), og vi arrangerede morgenmad dagen efter til alle, der overnattede i nærheden - boller og pålæg, juice og kaffe. Det var en rigtig hyggelig måde at afslutte brylluppet på, også fordi vi kunne nå at snakke med gæsterne dagen derpå og med nogle af dem, vi måske ikke fik snakket med under festen (vi blev 83 i alt). Det var ikke så dyrt, og var også noget, gæsterne satte pris på. Det ville vi gerne gøre, når nu de havde taget turen og en weekend ud af kalenderen.

I forhold til oprydning, så havde vi vores familier med til at give en hånd - både dagen før til at dække op og dagen efter til at rydde op. Det var ikke stressende, men faktisk lidt hyggeligt at pakke sammen sammen med familie og venner, der gav en god hånd med. Det skulle jo gøres, men vi havde jo lige holdt vores livs fest, så det var vi jo lidt høje efter :-)

0

Nu er jeg selv bornholmer og manden min er jyde, men vi bor så ca midt i mellem i Malmö.... Vi havde alt oppe at vende: Jylland, Lolland (svigermor er derfra), Sjælland, Malmö og Bornholm... Vi endte med Sjælland da det var nemmest for flest af vores gæster og os selv, men lige da vi sendte STD kort ud var der rigtig mange der næsten var skuffet over at vi ikke holdt det på Bornholm (af dem der ikke bor derover) de havde set frem til at tage en forlænget weekend derover i den forbindelse så her til forår/sommer tager vi faktisk derover og holder hyggeweekend nede i mine onkel og tantes sommerhus med omkring 80 pct af vores bryllupsgæster som en stor familiefest :-)

Bare for st sige at I måske ser flere problemer end jeres gæster gør

0

Annonce ♥

Tak for jeres input❤️ i aner ikke hvor meget det hjælper en forvirret bride to be jeg har spurgt 3-4 stykker fra Jylland hvad de vil sige til at rejse til bornholm og de siger de ville ELSKE at se bornholm om sommeren, så du har måske ret Camilla kæresten virkede så lettet igår da jeg foreslog in all-inklusive løsning på en restaurant, så er rimelig sikker på at det er den vej vi skal gå er nu ved at hente tilbud fra de skønneste steder på øen

0