MartineChristensen

Længde af kirkelig vielse

18 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Det er Gold Rumble nok den rigtige til at svare på men jeg kalkulerer selv sådan at hvis en vielse er kl. 14 så er gæsterne fremme ved feststedet 15.15 - 15.45 (afhængig af transportforhold) hvis der ikke holdes reception andet sted. Tænker 30-45 min.

0

Del dette indlæg

En kirkelig vielse tager i byerne 30 minutter, på landet regner man med 40 minutter. Men dertil skal du lægge "hilsen på gæsterne udenfor kirken" og det kan jo tage alt fra 5 minutter til 20 eller mere alt efter hvor mange gæster, I har og hvor mange glogæster, der er kommet :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har transport tid på 50 minutter - 1 time

Festen starter kl. 15 så vi skal køre fra kirken kl. 14. Er det passende at starte vielsen kl. 13 så? Eller står man ved kirken mere end 15 minutter?

Tjaaaa, jeg ville personligt have det bedre med en buffert, så jeg ville sætte ½ time af efter vielsen, så der er til hilsner og til at komme ind i bilerne etc..

Det hele kommer også lidt an på, om folk skal tjekke ind på feststedet til overnatning inden I starter kl. 15.00?

Det selvfølgeligt rigtigt at det bliver lidt presset for de der vælger at overnatte. Det havde jeg ikke tænkt på 😊 tak

Tænker umildbart:

12:30 - vielse

13:15 - udenfor kirken med hilsner osv.

14:00 - køre vi

15:00 - fest/reception

Så er der ca. 45 minutter til lykønskninger osv udenfor kirken og til at tjekke ind på værelser 😊

0

Del dette indlæg

Nu spørger jeg måske dumt; men kan i selv vælge et tidspunkt? Der er sikkert forskel fra kirke til kirke. Men der hvor vi skal giftes havde de 3 eller 4 faste tidspunkter vi kunne vælge imellem. Hvis det var mig ville jeg starte med at kontakte kirke/præst og så tage den derfra... Så kan du også få af vide hvor længe vielser plejer at tage i den pågældende kirke.

Jeg har både været til vielser som tog 20 min og vielser som tog 40-50 min...

De 3 vielser jeg har været til har det i øvrigt kun taget ca 15 min uden for kirken... Selvom der har været mange gæster...

Redigeret af Malu82
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske dumt; men kan i selv vælge et tidspunkt? Der er sikkert forskel fra kirke til kirke. Men der hvor vi skal giftes havde de 3 eller 4 faste tidspunkter vi kunne vælge imellem. Hvis det var mig ville jeg starte med at kontakte kirke/præst og så tage den derfra... Så kan du også få af vide hvor længe vielser plejer at tage i den pågældende kirke.

De 3 vielser jeg har været til har det i øvrigt kun taget ca 15 min uden for kirken... Selvom der har været mange gæster...

Skrev til præsten igår og idag skrev hun og spurgte efter cpr-numre og tidspunkt for vielse så hun kunne skrive os i kirkebogen.

Så går ud fra at hun havde skrevet mulige tidspunkter hvis vi ikke selv kunne vælge 😊

0

Del dette indlæg

Skrev til præsten igår og idag skrev hun og spurgte efter cpr-numre og tidspunkt for vielse så hun kunne skrive os i kirkebogen.

Så går ud fra at hun havde skrevet mulige tidspunkter hvis vi ikke selv kunne vælge 😊

Ja det havde hun nok så :-) Det er bare så dumt at planlægge noget og så ikke have tjekket op på det med præsten :-)

0

Del dette indlæg

Ja det havde hun nok så :-) Det er bare så dumt at planlægge noget og så ikke have tjekket op på det med præsten :-)

Har lige sendt en mail til hende med længde på vielse og om der er faste tidspunkter vi kan vælge imellem 😊

0

Del dette indlæg

Det er tit sådan på landet, at hvis der er flere par, som ønsker at blive viet på samme dag, så er det det første par, som bestemmer tidspunkterne :)

Præsten ved, hvor lang tid personalet ønsker mellem vielserne og så tager man den derfra :)

I byerne er det rigtigt. Der er tit fastlagte tidspunkter, f.eks. har Holmens Kirke vielse hver hele time (12-13-14 osv) og andre steder er der 1½ time mellem.

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Husk hvis i vælger vielse kl 12.30 at folk ikke kan nå at få frokost inden så hvis i ikke holder middagen umidbart efter så sørg for nogle hapser til receptionen.

Vi var til et bryllup hvor vi ikke kunne nå at få frokost og middagen blev serverer kl 18.30, alle gæsterne var ved overveje at tage på Mac.d. Fordi vi bare var så sultne det ødelage en del af festen for gæsterne.

0

Del dette indlæg

Ser lige på lydoptagelser fra 4 bryllupper: 34min (Esbjerg), 35min (Slagelse), 53min (Kbh) og 44min (Lyngby).

Det er meget forskelligt, hvor engageret præsten er og dermed ofte også længden.

Så en lang vielse er lig med engagement fra præstens side? :blink:

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg

Husk hvis i vælger vielse kl 12.30 at folk ikke kan nå at få frokost inden så hvis i ikke holder middagen umidbart efter så sørg for nogle hapser til receptionen.

Vi var til et bryllup hvor vi ikke kunne nå at få frokost og middagen blev serverer kl 18.30, alle gæsterne var ved overveje at tage på Mac.d. Fordi vi bare var så sultne det ødelage en del af festen for gæsterne.

det var egentligt planen vi skulle have bryllupskagen når vi kommer fra fotografering ved 16 tiden - men det en god pointe det må vi lige snakke med kroen om 😊

0

Del dette indlæg

Ser lige på lydoptagelser fra 4 bryllupper: 34min (Esbjerg), 35min (Slagelse), 53min (Kbh) og 44min (Lyngby).

Det er meget forskelligt, hvor engageret præsten er og dermed ofte også længden.

Så en lang vielse er lig med engagement fra præstens side? :blink:

Det er min fornemmelse, at du er til mange flere bryllupper end jeg. Jeg skriver blot om min erfaring, som du i øvrigt citerer korrekt. Men du valgte at udelade: "Men selvfølgelig er der undtagelser på alt."

Den korteste var den i Ishøj, hvor præsten havde glemt brylluppet og kom 20min forsent og demed måtte springe flere sange over! Omtrent samme forsinkelse i Odense, hvor præsten hævdedes at sidde fast på motorvejen. Til sammenligning har jeg aldrig kommet senere end 45 min for tidligt til et bryllup.

Nej, det var ikke mig, der valgte at udelade noget. Det var ikke skrevet, da jeg citerede dig.

Nu er det jo sådan, at en præst også laver andet end bryllupper - også om lørdagen. Der kan være begravelser/bisættelser; bryllup i en anden kirke, som præsten måske bare passer, mens kirkens egen præst har ferie og så skal præsten frem og tilbage og kan ikke altid nå at være fremme i god tid - desværre.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej, det var ikke mig, der valgte at udelade noget. Det var ikke skrevet, da jeg citerede dig.

Nu er det jo sådan, at en præst også laver andet end bryllupper - også om lørdagen. Der kan være begravelser/bisættelser; bryllup i en anden kirke, som præsten måske bare passer, mens kirkens egen præst har ferie og så skal præsten frem og tilbage og kan ikke altid nå at være fremme i god tid - desværre.

Jo til det første. Og til det andet skulle præsten så måske oplyse, at man kommer 20 min for sent pga af andre arrangementer. Og ikke, at man havde glemt det eller at der (meget overraskende) var kø på Fyns motorvejen, som jeg selv lige havde kørt på. Nu er der heldigvis langt flere spændende og engagerede præster end det modsatte :-)

Nej, det var ikke skrevet, da jeg citerede dig, for jeg citerede hele posten. Hvis hele dit svar havde været der, da jeg citerede, så havde der været flere udsagn, som jeg havde reageret på.

0

Del dette indlæg

Godt at du fik det med Søren for formålet med tråden er vel ikke at diskutere præsters engagement og hvorvidt at det er ok at en præst kommer for sent.
Gold Rumbles svar fortæller mig bare at jeg ikke er gal på den i mit skøn. Oprindelig kalkulerede jeg altid med 1,5 time fra vielsen og frem til gæsterne ankom, idet der jo også bruges tid udenfor kirken men oplevede tit at nogle gæster kom meget før (der er ofte nogle som kører lige efter vielsen er slut efter aftale med parret for lige at sikre sig at tingene er som de skal være på stedet).

For min del har det lidt betydning da jeg godt kan lide som minimum i hvert fald at have alt mit gear inde i det lokale hvor festen skal holdes inden gæsternes ankomst, da man ikke altid ved hvad der er alternative indgangsmuligheder til hovedindgangen hvis der overhovedet er nogle. Kan også godt lide at det er rimeligt organiseret, for nogle gange oplever man at gæsterne samles i samme rum om end det er sjældent. Så kan man bruge den resterende tid på detaljer vedr.opsætning, omklædning etc. Men det var også et sidespring .:)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer