1403

Navneændring, Hvad med pas og kørekort?

10 posts in this topic

Jeg er i tvivl..

Når man som brud vælger at tage gommens efternavn, betyder det så at kørekort, pas mv. skal udskiftes med det samme?

0

Annonce ♥

Jeg ved ikke med kørekort for det har jeg ikke. Men pas behøver man ikke skifte før man skal bruge det.

Vi blev gift for to uger siden og skal med DFDS fra Kbh til Oslo på mini Cruise til september. Der har vi bare bestilt billetterne i vores gamle navne. Så skulle det være fint med det gamle pas. Navnene på pas og billetter skal bare passe sammen. Så vi får nok først skiftet vores pas til næste år eller hvornår det nu lige passer...

0

Du behøver så vidt jeg ved ikke udskifte noget med det samme. Skal du rejse, så kan du gøre det i dit gamle navn, du skal bare sørge for, at billetten er bestilt til samme navn som der står i passet.

Jeg har valgt at udskifte mit pas inden jeg skal rejse, men jeg venter med at skifte mit kørekort, da jeg ikke har behov for at få nyt af det endnu. :)

0

Malu82

Det er en rigtig hyggelig tur den fra København til Oslo, jeg var afsted her i januar med min kommende mand, og vi havde en rigtig hyggelig tur, jeg skal afsted igen til september med min mor men der har jeg også bestilt turen med mit efternavn jeg har nu, så det er godt at høre at jeg stadig kan bruge mit pas, men af hvad jeg har hørt behøver man ikke og få lavet sit pas om man kan godt bruge det til det er udløbet. Jeg ved ikke lige med kørekort men det kan man vel undersøge ved at søge på Google.

0

Annonce ♥

Malu82

Det er en rigtig hyggelig tur den fra København til Oslo, jeg var afsted her i januar med min kommende mand, og vi havde en rigtig hyggelig tur, jeg skal afsted igen til september med min mor men der har jeg også bestilt turen med mit efternavn jeg har nu, så det er godt at høre at jeg stadig kan bruge mit pas, men af hvad jeg har hørt behøver man ikke og få lavet sit pas om man kan godt bruge det til det er udløbet. Jeg ved ikke lige med kørekort men det kan man vel undersøge ved at søge på Google.

Det er nemlig rigtig hyggeligt :-) Vi har været afsted en enkelt gang før for to år siden. Glæder mig rigtig meget til vi skal afsted igen :-)

0

Vi rejser til USA en god måned efter brylluppet. Og til USA skal passet gælde mindst ½ år efter hjemkomst, så derfor er billetter bestilt i nyt navn, og jeg får travlt med at bestille nyt pas.

Oprindeligt havde jeg også tænkt at bestille nyt kørekort (de er jo lidt emsige i USA), men har lidt droppet det igen.

0

Hehe her til september er det 4 gang jeg skal afsted på turen glæder mig til at opleve Oslo hvor det ikke er koldt de andre 3 gange har det været i den kolde periode jeg har været afsted.

0

Vi rejser til USA en god måned efter brylluppet. Og til USA skal passet gælde mindst ½ år efter hjemkomst, så derfor er billetter bestilt i nyt navn, og jeg får travlt med at bestille nyt pas.

Oprindeligt havde jeg også tænkt at bestille nyt kørekort (de er jo lidt emsige i USA), men har lidt droppet det igen.

Vi står faktisk i lidt ala den samme situation, men vi rejser bare et par dage lige efter brylluppet, så det ender nok med at vi skifter navn allerede inden brylluppet, men officielt skifter vi det først efter brylluppet (officielt = Facebook :wink: ) så vi kommer til at rejse i vores nye navne, men der bliver det hele så skiftet med det samme, kørekort, pas, sygesikring osv osv.

0

Annonce ♥

Vi snakker også om at vores bryllupsrejse skal gå til USA, så jeg havde tænkt at jeg skulle have et nyt pas lige inden.

Men vi har også 1½ måned til at nå det i, så det burde være tid nok hvis man er hurtigt ude :)

0

Med hensyn til kørekort skriver politi.dk:

Skal man have nyt kørekort hvis man er blevet gift, og ikke har det samme efternavn mere som står på kørekortet (for-og mellemnavn stadig det samme).

Politi: Nej ingen krav til nyt kørekort ved navneændring.

Jeg er blevet gift og har taget min mands efternavn samt at jeg har et gammelt kørekort. Skal jeg forny?

Politi: Nej. Ved navneskift kan man få et nyt kørekort, men man skal ikke.

Det er super. tak for det fine svar :)

0