amandaol

Invitere gæster af to omgange?

21 indlæg i dette emne

Jeg er havnet i lidt af et dilemma - eller noget jeg virkelig har grublet meget over. :blink:

Vi skal giftes næste sommer, og vi har råd til at invitere ca 60 personer (ca. 1100 kr. pr. kuvert).

Vi er blevet enige om de 60 personer vi gerne vil invitere. Men så har jeg efterfølgende tænkt, at hvis nu der er nogen der melder afbud, hvilket der helt sikkert er, da størstedelen af familien bor i Jylland og brylluppet er på sjælland - så kunne man jo invitere nogle andre, så vi stadig holder os til omkring de 60 personer.

Forstår i hvad jeg mener? - At hvis nu vi sætter svarfristen til at være fire måneder før brylluppet og tre vennepar melder afbud, så kan vi i en ekstra omgang invitere tre andre vennepar, som måske ikke var første prioritet, men som vi alligevel egentlig gerne vil have med. :a1221:

Problemet kommer så bare, når det er vores onkler, tanter og mostres børn (altså fætre og kusiner) vi egentlig ikke vil invitere med i første omgang, men som vi gerne vil have med hvis andre melder afbud.

Hvordan takler man lige det? De ved jo at de egentlig ikke var inviteret oprindeligt hvis resten af familien allerede har fået en invitation, men alligevel er det også lidt ærgerligt hvis vi ender med at være omkring 40 når vi nu gerne vil være 60, og der er en del som vi alligevel gerne vil have med, hvis andre melder afbud. :blush:

Har i nogle gode råd eller forslag? Og kan man overhovedet tillade sig at tænke sådan - at invitere folk som en anden prioritet?

Håber ikke jeg virker alt for strid. :blush: Det handler bare om, at vi har en KÆMPE familie, og vi har desværre ikke råd til at invitere alle, selvom vi egentlig gerne vil have rigtig mange med. :help::loveflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I overvejet et billigere sted så I kan få dem med i gerne vil ha med? :) umiddelbart syns jeg godt I kan invitere på den måde. Men tror I ikke folk prioriterer et bryllup selvom det er i den anden ende af landet? Det ville jeg da gøre til hver en tid.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo vi overvejede i starten at holde det billigere så vi kunne få flere med, men skal alle med så bliver det omkring 130 personer. Så det ville blive for dyrt alligevel i sidste ende.

Jeg tror også folk vil prioritere det, men tænker at der nok kommer nogle afbud alligevel. Så det var også sådan for at høre hvad i andre gør/har gjort ift. Afbud og så invitere ekstra med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så må I godt nok have mange onkler, tanter, fætre, kusiner m.v. men du siger jo også selv at I har en kæmpe familie. :) Jeg mener godt I kan gøre det du foreslår I forhold til de tre vennepar og måske kan I endda også sige det til dem som det er. :) Men i forhold til de perifære familiemedlemmer er det næppe optimalt. Medmindre der er nogle af dem som I har et særligt forhold til fristes man til at sige at det er alle eller ingen og hvis I ikke ville invitere dem med i første omgang hvorfor så overhovedet gøre det senere :) Evt. kunne man nøjes med at invitere onklerne og tanterne, men medmindre de hver især har mange børn så løber det jo også op når du siger 70 yderligere :)

En ting man også skal kigge på er hvad antallet betyder for festen og selskabet. Skulle I holde en fest for 130 personer ville det udover økonomien også sætte nogle begrænsninger på hvor I kunne holde festen men man kan også sige jo flere folk jo mere upersonligt og uformelt bliver det. I USA m.v. er det meget normalt at der 200 eller flere gæster til en bryllupsfest hvor brudeparret ikke kender flere af gæsterne (det er så det vi ser præsenteret på TV m.v. og ikke nødvendigvis generelt i USA) men det kan slet ikke sammenlignes med en hyggelig dansk bryllupsfest. Der er også mange internationale bryllupsfester hvor vi taler deltagerantal over 100 men der holdes festen også på en helt anden måde. Skal man sammenligne det med dansk mentalitet er mit bedste sammenligningsgrundlag firmafesterne hvor man både oplever fester for 40 personer og for >200. Jo det er da fedt også at spille til de større fester men min oplevelse er at der slet ikke er samme samhørighed og samme "nede på jorden" stemning som ved de mindre fester. Bare det at folk skal bruge mikrofon når de skal holde tale er med til at gøre det mere formelt.

Så I skal også gøre op med jer selv hvad I vil med jeres fest og hvilken type fest I ønsker. Jeg skal selv spille til en bryllupsfest i morgen hvor de er 38. Sidste lørdag var de 90. Jeg tvivler på at festen i morgen bliver mindre hyggelig og festlig af den grund og det er baseret på mine egne erfaringer. Jeg tvivler også på at brudeparret i morgen syntes det er ærgerligt at de ikke er flere. Hvorfor er det et mål i sig selv at I skal være 60 eller flere ? :)

PS. Jeg tror så heller ikke det er realistisk at I får 20 afbud i slutningen af juni hvor ferien ikke rigtig er startet endnu, når I samtidig inviterer I god tid.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg er måske lidt tilbøjelig til at foreslå at i hellere inviterer lidt ekstra til at starte med - altså måske har en liste på 66 og så regner med i ender på 60. Det kræver selvfølgelig at jeres budget evt kan holde til hvis nu alle 66 takker ja. I kan jo risikerer at folk først melder afbud på svarfrist datoen og så er der måske tre måneder eller mindre til brylluppet og så kan det jo være at dem, i så vil invitere på det tidspunkt ikke kan alligevel. De afbud vi fik, fik vi ret tæt på svarfristen, så det var ikke lige dem, der meldte hurtigst ud (vi inviterede 92 og blev 82).

Men når det er sagt, så siger Emma Gad vist egentlig at man skal skynde sig at melde afbud hvis man ikke kan, så værtsparret har mulighed for at invitere andre i ens sted... Så det er vel "lovligt" :wink: at gøre det sådan, men vores gæster havde jo tydeligvis ikke læst Emma Gad, siden de ventede til sidste øjeblik :lol:

Jeg synes også det lyder lidt svært med fætre og kusinerne, for medmindre i får rigtig mange afbud, skal i jo så vælge nogen ud..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Udover økonomien kan problemet jo være at der måske ikke er plads i lokaliteterne hvis alle 66 kommer og ingen melder afbud. Der er intet værre end overfyldte lokaler. Særligt om sommeren .:) Dvs. det kan være lidt af et gambling-stunt og er et spørgsmål om ens mavefornemmelse. Har man is i maven støtter man sig til at det næppe er alle inviterede som kommer. Eller også ved man måske at der er nogle, enten som følge af helbred eller andre forhold, som formentlig vil melde afbud .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er lidt det samme som at vente med at se hvem som sender en et julekort, herefter kan man så sende dem et nytårskort....

Jeg er ikke vild med ideen , det handler vel om hvem i allerhelst vil se til jeres bryllup, resten er jo bare "fyld"

Så jeg er ikke vild med ideen...... Når det så er sagt, så kan man gøre lige det man har lyst til så længe man kan se sig selv i spejlet om morgenen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dårlig ide vil jeg sige. Da min fætter blev gift sidste år inviterede de til vielse, fest mm ca 4 mdr i forvejen. Dem der skulle med til vielse og reception fik en e-mail ca 6 uger i forvejen og de følte sig virkelig som B-gæster og følte netop at de kun var kommet med på afbud. Det har skabt stort splittelse i familien. Ved godt det ikke er helt det samme. Men der var virkelig flere som følte sig rigtig dårligt behandlet. Så jeg ville bestemt ikke gøre det. Og så mange afbud kommer der vel heller ikke ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mange tak for de gode råd og forslag. Jeg tror også jeg er kommet frem til at det er en dårlig ide at invitere af to omgange, med mindre det er et par venner, som ikke har hørt om invitation til bryllup fra andre veje. Vi inviterer ca. 60 og så må der være de afbud der er, og så sætter vi pris på dem der kommer :)

Vi holder også en reception - men jeg synes bare det er lidt underligt at invitere omkring 100 til reception, hvor de 40 ikke skal med til festen men bor i den anden ende af landet? Så vi havde egentlig kun tænkt os at invitere de 60 der skal med til festen, til receptionen også. Men måske er det meget normalt at invitere til vielse og reception selvom gæsterne så vil have rigtig langt til vielse og reception?

Jeg er ret nybegynder i alt det her bryllupsnoget, så jeg sætter virkelig pris på jeres gode råd og forslag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Okay, det er måske meget normalt at invitere nogen til receptionen og så andre til både reception og fest? :)

Min h2b og jeg har talt en del om det, og vi føler lidt at det vil være underligt at invitere familie som så kommer langvejsfra og så kan de være med til vielse og reception, og så kan man ligesom bare sige, nå jamen farvel, nu tager vi hen og hygger os resten af aftenen med bryllupsfesten.

Hmm. Men vi vil da lige overveje det, hvis det er noget der er "normalt" indenfor bryllupstraditioner :huh:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også inviteret nogle gæster til vielse og reception alene. Men det var kollegaer, meget perifere venner, barndomsvenners forældre og lign. Al familie var med til det hele. Og alle dem, der kun var inviteret til reception, boede maks 30 min væk. Personligt ville jeg synes, det var meget mærkeligt at invitere familie medlemmer fra den anden ende af landet kun til reception. Ville nok nærmest have dårlig samvittighed over det, hvis de kom (især når nu andre dele af familien er med til det hele). Men ja, selvfølgelig er det op til dem selv at afgøre om de vil komme... Tror bare godt man kan risikere at "fornærme" nogen. Personligt ville jeg nok ikke gøre det (og nok heller ikke deltage, hvis det var mine fætre og kusiner fra Jylland, der inviterede på den måde - det er alligevel langt og dyrt med f.eks 3 timers kørsel og bro hver vej for at være der måske 3timer - så ville jeg nok føle mig meget som en B gæst, der bare gerne lige måtte komme med en gave). Men der er rigtig mange holdninger til det emne. Har i spurgt jeres forældre, hvad de tror familien ville tænke om det? Det er måske en meget god måde at afveje, om i kan forvente at folk kommer fra den anden ende af landet til reception alene..

Jeg tror i hvert fald, jeg ville gøre mig umage med at sende en skriftlig personlig invitation og få formuleret noget med, at i godt ved det er en lang tur, men at det ville glæde jer rigtig meget, hvis de havde mulighed for at dele bare lidt af dagen med jer. Og så ville jeg i øvrigt ikke henvise til ønskeliste eller noget. Personligt synes jeg ikke receptionsgæster skal føle, at de skal komme med noget. (Netop for at man ikke skal få fornemmelsen af, at man bare bliver inviteret for at komme med en gave).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Normalt og normalt er så meget sagt. Nogle inviiterer ikke alle receptionsgæster, andre gør og nogle holder slet ikke reception. .:) Men jo det er da lidt underligt at invitere fjern familie (eller venner) til en reception og (vielse) hvis de skal køre 2-500 km. for at deltage og det samme retur. Men det er jo vilkårene fordi I ikke bor lige ved siden af hinanden og i den henseende er det ikke anderledes end hvis de også skulle have deltaget i festen. I er jo heller ikke forpligtet til at invitere nogle også til festen blot fordi de kommer langvejs fra. Til gengæld er det jo fuldt forståeligt hvis de siger nej tak men så har de fået tilbuddet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når det kommer til familie så synes jeg det er vigtigt at se på hvor langt ude familie det er og hvor meget kontakt man normalt har.... Min mand valgte at hans faster, hendes mand og de tog fætre kun skulle inviteres til receptionen fordi vi ser dem max 1 gang om året og da hans fætter blev gift fik vi en SMS 2 dage før at vi var velkommen til et glas vin udenfor Århus rådhus (vi bor i Malmö) til gengæld var hans mors søskende og fætre og kusiner på den side inviteret med hele dagen fordi vi ser dem meget oftere og Sune har et andet forhold til dem..... Ellers inviterede vi grandfætre, grandkusiner og lign til receptionen uden forventninger, men overraskende mange kom og synes at det var vildt hyggeligt at vi havde tænkt på dem

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi startede også med at være 60 personer inviteret, men er endt på de omkring 44 gæster. Jeg har det faktisk fint med at vi er så "få". Der er mere plads i lokalet og det er nemmere at lave DIY til så mange.

At invitere over 2 gange, jamen altså ingen siger man ikke kan, men hvis jeg fandt ud af jeg kun var en "B-gæst", altså en nødplan for at bordplanen ser bedre ud (eller hvad det nu er) så ville jeg sgu blive en hel del skuffet.

Vi har valgt meget groft fra, for ellers var vi ligesom jer endt på omkring 130-150 personer i alt. Så vi har kun inviteret den helt tætte og nærmeste familie og venner, og så holder vi en reception for resten. Og de fik deres reception-invitation næsten samtidig med at de øvrige gæster fik deres, så skabte vi ingen splid.

Synes at i har valgt rigtigt ved at lade være. Der er ikke noget værre end hvis det skaber splid eller drama eller andet i den stil.... Vi havde ALDRIG forudset drama, og alligevel kom det. Så ingen grund til at der kan komme det over jeres lykkelige invitation.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt kan jeg ikke se formålet i en reception hvis man alligevel kun inviterer de samme gæster som skal med til middagen.. Jeg har altid opfattet en reception som åbent hus for dem der kommer til globryllup, og det er først efter jeg er kommet ind på bryllupsklar at jeg har lært at det ikke er normalen. Vi holder selv en stor reception som åbent hus fordi vi har en stor del "tætte bekendte" gennem bl.a. den musicalforening jeg er medlem af, som vi ikke kan invitere med til middagen af økonomiske årsager. Vi laver dels en invitation "til vielse og efterfølgende reception" som vi giver til bl.a. min mødregruppe, min h2b's kollegaer, måske nogle af mine klassekammerater hvis der er nogen jeg får et godt forhold til (skal starte nyt studie nu), dem jeg laver musical med, og hvis der er andre.. Derudover slår vi op på facebook, og muligvis også i den lokale avis at alle vi kender er velkomne til globryllup og reception. Det gør selvfølgelig planlægningen svær, fordi vi ikke aner hvor mange der kommer til receptionen, men vi vil gerne dele den dag med alle der syns de har interesse i at være med.. Til middagen om aftenen er det kun familie og 2 vennepar der er inviteret fordi vi har ret store familier begge to..

Vi skriver selvfølgelig ikke ønsker på invitationen til receptionen. Det handler slet ikke om at vi bare vil have flere gaver, men om at vi ikke har økonomi til at invitere alle med til festen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Personligt kan jeg ikke se formålet i en reception hvis man alligevel kun inviterer de samme gæster som skal med til middagen.. Jeg har altid opfattet en reception som åbent hus for dem der kommer til globryllup, og det er først efter jeg er kommet ind på bryllupsklar at jeg har lært at det ikke er normalen.

Det er fuldstændig korrekt hvad du siger. Det er også hvad jeg oplever rundt omkring. At gæsterne ved receptionerne typisk er de samme som til festen. Men er det ikke bare et spørgsmål om ord. At det folk kalder en reception reelt set ikke har noget med en egentlig reception at gøre men hvor formålet er en hyggelig sammenkomst hvor gæsterne mødes nogle timer før middagen, lige efter kirken, hvor der serveres bryllupskage m.v.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo, det tror jeg du har ret i diskobil :)

Grunden til at vi gerne vil holde "reception" selvom gæsterne er de samme er for at få en lidt længere dag sammen og så kan børnene være med til noget af brylluppet også men så ikke være med om aftenen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er jo enkelt nok: Langt de fleste vil gerne giftes et sted mellem kl. 13 og 15 og det mest foretrukne tidspunkt er nok kl. 14. For netop at få de timer om eftermiddagen op til middagen og det er der rigtig mange grunde til:

  • Det kan være med til at give en mindre uformel fest: afslappet socialt samvær inden middagen.
  • Det kan være med til at løse op for det faktum at der er mange ved bryllupsfesterne som ikke kender hinanden
  • Bryllupskageservering som gør det i forvejen stramme program om aftenen mindre stramt
  • Parret kan tage ud og blive fotograferet undervejs.
  • For brudeparret kan det være med til at tage lidt af det faktum at dagen for de fleste går alt for hurtigt.
  • Og så er der det med at nogle godt vil give børnene en oplevelse men ikke vil have dem med hele vejen.

Det er lidt det samme med dem der holder egentlige receptioner som omfatter andre end gæsterne om aftenen. Deres reception vil typisk slutte 1-2 timer før middagen hvor gæsterne så kan mingle mens brudeparret tager ud og bliver fotograferet.

Jeg har godt nok fået besked på at jeg ikke må skrive det men .... :) vi oplever faktisk i stigende grad forespørgsler vedrørende vielser op til "receptionen"/festen. Jeg har selv spillet til tre vielser bare i dette år og har også lavet et lille setup specielt til det formål :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev gift for 3 år siden og stod i samme dilemma. Vi endte med at invitere 75 mennesker, og så havde vi ca. 7 mennesker, som vi rigtig gerne ville se, men som var i vores ydre vennekreds og vi måtte jo stoppe et sted. Men vi tog en snak med alle 7, om at vi rigtig gerne ville se dem, men at vi simpelthen ikke havde råd til, at invitere flere. og spurgte om, at vi fik afbud om de så var interesseret i at komme med. Heldigvis tog de det alle ret pænt og vi endte med at få 10 afbud, så alle kom med og alle tog det pænt.

Den ene af de 7 "afbudsgæster" er en af mine bedste veninder i dag, og hun driller mig da indimellem med, at hun "kun" kom med på det afbud :D men det er kærlig ment og vi var ikke særlig tætte den gang. Hun er bare glad for, at hun endte med at opleve vores store dag også selvom hun ikke var inviterede til at starte med.

Så man kan sagtens gøre det. så længe man taler lige ud af posen til folk og det er nogle som ikke er i ens inderkreds

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer