minispiret

Bryllup-rend-mig-i-R....

16 posts in this topic

For kun et par uger siden var jeg boblende af glæde, hver gang der blev talt bryllup, og hver gang endnu en ting faldt på plads i planlægningen. Men på nærmest et splitsekund er det som om, at det nu hænger mig laaangt ud af halsen, og jeg ville ønske, vi havde valgt rådhus i al hemmelighed.

Kogt ned fra en meget lang historie: jeg plejer at have den sødeste svigermor, men hun er i øjeblikket ved at køre mig helt over ende. Vi skal vies kl 15.30, og skal til bords til middagen kl 18; derfor når folk ankommer til feststedet får de en velkomstdrink og ikke andet. Det himler hun så op om, og planlægger frugtfade, småkager, chips mm. JEG HAR SAGT NEJ!!!!!! og så spørger hun min kæreste, og han siger; jamen hvis du synes det er en god ide, såååå....!!!!!! SERIØST??????

Derudover: natmaden bliver serveret kl 2. Min familie er gået sammen om en bus til feststedet, og min mor og søster vil have den skal køre hjem 1.30, så jeg må få natmaden serveret kl 1. Jamen så når vi da slet ikke at fejre bryllup, tænker jeg. Det er og bliver natmad kl 2, når musikeren stopper. Dvs folk smutter hjemover ml 2.30 og 3, medmindre vores musik på anlæg derefter bliver et hit ;-). Men dvs at 40-45 gæster ud af de ca 100 forlader feststedet en time før festen slutter.... Synes ikke de kan være det bekendt.

Og så har en af mine veninder rakket vores ønskeliste ned, fordi hun synes det er for billige ting. Hun mener folk å gå sammen om noget dyrt mere kvalitets agtigt. Vi har OGSÅ dyre ønsker, men også små ønsker som æggebægre til 25 kr stk, fordi ingen skal føle de ikke kan være med.

Og polterabend: jeg blev bedt om at lave en seddel over ting jeg absolut ville hade, skrev dykning og sælge kys. Og nu siger en anden veninde, at det er lige præcis det den første veninde vil for at "rykke mine grænser". HVAD????? Åh bliver helt ked af det nu.

OG som sidste "figur på kransekagetoppen": min kæreste skal stå for brudekørsel og brudebuket. Han siger hele tiden at det kørsel er for dyrt men at han finder på noget. Jeg har givet udtryk for min mening om netop denne ene dag, og han ved hvad det betyder, jeg ikke bare bliver hentet af en kammerat, fordi de alligevel lige skal samme vej, men det føles virkelig ikke som om, han fanger vinket med vognstangen.

Jeg gider ikke mere; hvis ikke min mor og søster forstår det, så aflyser jeg simpelthen festen og smutter på rådhus. Det ville jo ødelægge hele festen, at halvdelen af folkene fordufter tidligt. Det skal siges vi ALTID fester igennem til den lyse morgen hele selskabet, undtagen min søster svoger og forældre. Så kunne de da køre selv, og resten af familien leje den dumme bus.

Hvad ville I gøre/sige????? Overreagerer jeg???? Har jeg bryllupsblues??????

0

Annonce ♥

Og angående svigermonstret: hver gang vi ses skal hun lige vide noget om brylluppet, for der er jo meget at planlægge, siger nun.Men hun skal jo IKKE planlægge det. Fint hvis hun vil skrive en sang eller noget, men hun er simpelten ved at overtage.

Jeg har direkte aftalt med køkkenpersonalet nu, at de ikke må servere andet end drikkelse. Vi har jo netop lagt brylluppet så sent på dagen, at folk kommer til bords til normal spisetid og ingen dør da af sult. Og der er ingen diabetikere, så heller ingen fare på færd der.

0

Øv hvor er det ærgerligt for dig, at jeres bryllupsplanlægning er endt sådan for dig. Jeg synes det er vigtigt at du får sat en grænse for din svigermor og til dels din mor og søster. Det er jo fint nok, at de vil afsted kl. 1:30 - det er jo op til dem, men synes du skal fortælle dem, at du vil være ked af hvis deres arrangerede bus betyder, at andre også forlader festen der. Din svigermor skal dog nok have at vide at det ikke går.. F.eks. ved at sige: "Jeg ved du har gode intentioner med det og det er dejligt du gerne vil være med i planlægningen. Men det er VORES bryllup og jeg ved hvordan det skal være, så fra nu af skal du ikke blande dig mere i eksempelvis mad og lignende". Så får du både anerkendt hendes engagement og sat en klar grænse. Så er der bare at håbe at hun lytter.

I forhold til din kærestes opgaver, så tænker jeg du bliver nødt til at give lidt slip. Du har givet ham et vink med en vognstang, og hvis du ikke selv ønsker at arrangere det hele, så er du nødt til at lade ham selv bestemme tempoet. Ellers bliver det lige så sur en pligt at gøre, som din svigermor har gjort det for dig. Mænd er måske ikke altid lige så organiserede og hurtige til at få sat ting i værk, men mon ikke han nok skal mande sig op og få det ordnet?! Giv slip så du også selv kan få lidt ro i hovedet.

Jeg synes det er drastisk at begynde at ville aflyse festen - vil det være fordi det er en straf for dem, eller fordi det simpelthen i virkeligheden er den bryllupsdrøm du har? Har du mulighed for at trække bryllups-stikket i et par uger?? Så ville jeg gøre det! Få lavet og tænkt på noget andet indtil det ikke hænger dig ud af halsen længere..

Kan godt forstå det er rigtig frustrerende for dig!

0

Jeg er enig med dig i, at det ikke er nødvendigt med snacks, når I skal vies så sent på dagen.(Jeg ville så personligt selv nok vælge at stille lidt nødder frem, men igen slet ikke et must have).

Men din svigermor skal ikke bestemme, synes du skal prøve at hidse dig ned og bare ignorere hende. Nu har du jo bestemt, at det skal være sådan, så kan hun jo råbe op herfra og til juleaften, men det ændrer ikke noget, så lad det ligge for din egen skyld.

Hvorfor vil din mor og søster hjem så tidligt? Skal de køre langt i bussen? Synes også det er synd for jeres fest, hvis halvdelen går inden natmaden, men dybest set er det jo folks eget valg, hvornår de er trætte og vil hjem.

Så hvis de ikke vil forlænge bussen til at blive til efter natmaden, så må du i stedet fokusere på den anden halvdel af festen, som sikkert bliver og fester igennem med jer.

Du kan ikke gøre andet end at give din mand det vink med vognstangen, som du allerede har gjort. Måske han "snyder" dig og har planlagt det helt store, som du ønsker? Lad den del ligge, det skal nok blive rigtig godt.

Det med polterabend, jeg ville også blive så træt af at skulle sælge kys, klædes ud eller overskride alle mulige grænser bare fordi man skal giftes.

Hvorfor? Hvad er meningen med det, hvis hende der skal poltes ville hade det? Men jeg ved også at nogen synes det er sjovt, at gå og få den kommende brud til at blive nervøs ved at sige alt muligt, som hun skal lave og så er det alligevel et program for dagen, som ligger lige til bruden, men hun skulle lige stege først. Håber dette er tilfældet med dig.

Held og lykke med det hele :)

0

Annonce ♥

Jeg kan måske godt følge din mor lidt med hensyn til det med "fortæring". Der må godt være lidt. Også selvom I skal giftes sent men der er ingen grund til at gå over gevind. At familien bestiller en bus er måske også ok. men det er under al kritik at de bestiller den så de skal køre inden natmaden. Festen efter natmaden ville jeg ikke være bekymret for. Om der så er 200 gæster og overnatning på stedet, vil mange som regel altid forlade festen efter natmaden alligevel og nogle inden. Jeg har selv spillet mange bryllupsfester til kl. 5 om morgenen selvom der kun har været 10-15 personer tilbage. Det jeg plejer at kalde "den hårde kerne". .:) Det får man så typisk ikke lov til på et bemandet feststed. De sidste to fester jeg har været ude til hhv. hhv. bryllup og fødselsdag - har været for 30 - 35 personer og der har været mindst lige så meget fart over feltet som ved de større fester.

Med hensyn til din kommende ville jeg normalt sige at man skal tage den med ro da de (vi) ofte har en anden fornemmelse af tid i et planlægningsforløb. men da vi taler 12/12 syntes jeg også godt du kan skubbe lidt til ham.

0

Vores gæster er jo ikke orienteret om, hvornår natmaden bliver serveret.

Så de siger jo bare ja til min mor og søs' forslag. Ja de skal køre over 100 km, men alligevel. :-(.

Jeg "kvindede mig op" i går, og tog tyren ved hornene overfor de to, og sagde de må køre selv så, for de kan ikke være bekendt at tage halvdelen af festen med sig.

Mht snacks. Jeg synes vitterligt ikke der skal være noget så tæt på middagen, men forslaget om lidt nødder er da ikke dumt, men det passer vist ikke til velkomstdrinks, men det kunne folk jo så selv afgøre. Vindruer er da heller ikke vejen; det mætter jo ikke rigtigt. Lige nu føles det mere som om, svigermor bare lige vil demonstrere hun kan få bestemt noget. Hun ER involveret i planlægningen; hun bager og har shoppet tøj med min dejliige kæreste, hun skal pynte kirken... Forstår ikke, at jeg så ikke selv sammen med kæresten kan stå for de andre ting.

0

Mht aflysnng: det vil ALDRIG ske... Jeg havde bare den værste dag med en masse bryllupsting, der fik det hele til at kage for mig. ØV, ikke at jeg synes det er meget bedre pt, men det bliver det. Når alt kommer til alt, bare han møder op, og vi bliver gift. Om vi så skal spise hele kagen selv... Egentlig en lækker tanke ;-))

0

Annonce ♥

in mor er ret forstående, men min søs derimod er rasende og siger jeg ikke kan bestemme alt. Hun må dog pokker indse det vile ødelægge festen en del og tage glæden fra os, at 40-45 gæster går en time før natmaden. Ellers skal jeg da informere alle om det, og så tager de deres valg ud fra det????? Men jeg vil IKKE lave drama ud af det; men appellere til dem om ikke at tage festen fra os.

En ting er jo, hvis der går 4-6-8-10 stykker, det må man regne med. Men 40-45 ud af 100????? Det ville unægtelig være en bet for os; brylluppet er en dyr affære, og vi lægger alt i at den skal være vellykket for alle, ikke bare os.

0

Nu har jeg igen igen på en nogenlunde pæn måde ladet dem forstå, at så skal de køre selv, istedet for at bryde festen op på den måde.Håber da det trængte igennem, men man ved aldrig. Nu gider jeg ikke tænke mere på det. Ellers går jeg ud og bestikker buschaufføren til at sige, bussen ikke kan starte ;-))

1

Annonce ♥

Ro på....... Det er som udgangspunkt dig ( og din mand ) der bestemmer, men jeg havde nok lagt en enkelt saltstang til velkomst drinken, men det er ikke et must..

Natmad kl. 2 ... de gæster der vælger at gå hjem før, får så ikke natmad.. ikke dit problem :-) ..... så lad dem om det ( men det kræver selvfølgeligt de ved at natmaden er kl. 2)

Du kan ikke tvinge gæster til at blive længere, de skal blive fordi de syntes det er sjovt og hyggeligt ellers sidder de bare og kigger på uret hele tiden, og den slags gæster har ingen glæde af...

Nyd nu dage og de gæster der vælger at feste igennem..... tiden går så hurtigt og du vil fortryde bagefter hvis du holdt fokus på skøre ting der alligevel ikke ligger i dine hænder..

Bil...... Din mand finder da på noget rigtigt godt... så slip kontrollen og lad ham være mand

0

Tror ikke en eneste af gæsterne ville forlade selskabet før natmaden (det er aldrig sket med den forsamling her), men skal de alle med samme bus, er de jo NØDT til det. Men nu har jeg forsigtigt lade planen sive til et par kusiner som blev lidt forarget over at min søs havde sagt natmad klokken 1, nr hun absolut godt ved, det er klokken 2. Så nu kører søs sørme selv ;-) Undskyld men jeg fryder mig da lidt; karma back on you, sis

0

Det forstår jeg godt at du er "lidt" irriteret over. Jeg kan så sige at jeg oplevede det modsatte her i weekenden. Var for en gangs skyld med som gæst til et bryllup hvor brudeparret havde hyret en bus til at køre gæsterne fra receptionsstedet og de ca. 6 km. til feststedet, og retur igen. Ca. halvdelen af selskabet inkl. os selv kørte i egen bil for ikke at være afhængige af transport og tid. Der var natmad kl. 2 og der var en del gæster inkl. min mor, søster og svoger som kørte inden. Til sidst - og efter bussen var kørt - sad vi 10-15 personer tilbage (der var festen så også slut).

Det viser jo bare at folk generelt ikke er meget for at blive låst transportmæssigt .:)

0

Annonce ♥