Sunburst

M & L's casual bryllup - om 1 1/2 uge! Opdate om polterabend m.v.

32 indlæg i dette emne

Vores "casual" bryllup 

Lidt om os:

Hej allesammen. Min kæreste L og jeg har været kærester i 10½ år. Juleaften sidste år faldt L på knæ på en aftentur på gågaden under julelysenes skær. Det var virkelig romantisk og lige i min ånd. Vi var helt alene (altså bortset fra de berusede englændere, som kort forinden havde bedt os tage et billede af dem, men altså... :lol: ) Lige bagefter tog vi til juleaften med familien og kunne fortælle den glædelige nyhed. :a1221:

Vi har snakket frem og tilbage vedrørende bryllup, allerede inden vi blev forlovede og er heldigvis ret enige. Vi holder det ret casual. L vil helst ikke kirkebryllup, men vil gerne gøre det for min skyld. Men det betyder ikke noget for mig, så vi er blevet enige om borgerlig vielse på rådhuset med efterfølgende fest om aftenen.

Vi ønsker ikke et traditionelt bryllup, men en god og sjov fest med venner og familie. Intet sidden til højbords eller festsange. Taler er dog ok. Budgettet er forholdsvis lille, også i og med at der ikke er så længe til, og vi har haft en del udgifter til andre ting.

Datoen er valgt udfra at L's bedste ven studerer i Skotland og kommer hjem til efteråret. Vi syntes ikke, at vi ville vente helt til næste år, så vi har valgt et efterårsbryllup.

I får lige et overblik:  (opdateret 31/7 med rettelser)

Dato: 15. oktober 2016

Budget: ca. 50.000 kr.

Vielse: Tinghuset i Esbjerg

Feststed: Guldager Forsamlingshus (Eventkokken)

Fotograf: L's storebror er rigtig dygtig amatørfotograf og har sagt ja til at være fotograf på dagen. Hovedsaglig stemningsbilleder

Transport:  det bliver vist vores Kia Ceed, den er også så pæn, så det er rigelig fint til mig ;-)

Vielsesringe:  Er fundet og købt! Ringe i hvidguld med flere små zirkoniasten i min ring. Billede kan ses længere inde i tråden.

Bryllupskage: er fravalgt

Blomster: Jeg kunne nok godt have en lille brudebuket, men det behøver ikke være noget særligt, når det bare er på rådhuset.

Brudens tøj: Er fundet og betalt! En lilla skønhed, som mine svigerforældre har betalt. Jeg ønsker ikke traditionel brudekjole, men en pæn og ikke overpyntet festkjole, og det synes jeg, at jeg har fundet. Billede længere inde i tråden.

Gommens tøj: Han har et jakkesæt, som stort set ikke er brugt siden han købte det til sin vens bryllup for et par år siden. Vi skal dog tjekke om størrelse m.v. er ok.

Gæsteliste: Vi lander på omkring 60, hvis alle kommer. L's bedsteforældre holder formentlig ikke til at være med til festen men tager nok hjem efter vielsen og en kop kaffe. Børn under 18 inviteres ikke med, med undtagelse af min søster, der når at fylde 15 inden da. Vi inviterer så langt ud som onkler/tanter, fætre/kusiner m. påhæng, enkelte udenfor kategori, samt nogle venner.

Invitationer: Er købt og sendt. Billede af dem kan ses længere nede i tråden.

Bryllupsrejse: Den gemmer vi lige indtil videre, indtil der er kommet flere penge på kontoen igen. Måske til foråret '17, kunne vi godt tænke os. Vi overvejede også at invitere nærmeste familie og venner med sydpå og delvis betale for dem, men det blev der desværre ikke penge til. Dog får de nok tilbud om at komme med, når vi vil af sted, men så er det så for egen regning.

Mad: Buffet og dessert fra Eventkokken. Menu kan ses længere nede i tråden.

Musik: Vi har booket en DJ fra 123disko til at komme at spille.

¤¤¤

Det var, hvad jeg lige kunne komme på. Jeg vil opdatere efterhånden som der kommer mere på plads og noget at vise frem :-)

Tak for at I vil følge min bryllupsplanlægning! Spørg endelig, hvis der er noget, I vil vide. :-)

- Sunburst

Redigeret af Sunburst
Opdatering
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Efternavne:

Dette emne er vi ved at diskutere. Jeg har et ret specielt efternavn, som mange har svært ved at stave til og udtale (for anonymitet har jeg valgt ikke at skrive det her). Det stammer fra min mors familie. Min kæreste bryder sig ikke om navnet og ønsker ikke at overtage det, og det forstår jeg godt! Jeg vil også gerne selv "af med det", selvom det på en måde er lidt mærkeligt, når jeg nu har heddet det i snart 29 år. Det var planen at vi så begge tager min kærestes nuværende mellemnavn, Vestergaard, til efternavn.

Men vi er begge ret vilde med min fars mellemnavn, Nødskov. Så hvis det kan lade sig gøre, vil vi gerne begge overtage det navn. Det er, så vidt jeg er orienteret, et beskyttet efternavn, som man ikke kan hedde, medmindre navnet er i familien. Så det skulle ikke været noget problem, at jeg overtager det, når min far hedder det. Så vidt jeg kan læse på Ankestyrelsens hjemmeside (det er åbenbart dem, der står for sådan noget nu) må min kæreste så også hedde det, når han gifter sig ind i familien. Jeg kan bare ikke finde ud af, om han skal betale noget for det. L kendte et par, hvor manden havde et skotsk klannavn, som var meget beskyttet, og konen måtte kun hedde det mod betaling, selvom hun giftede sig ind i familien. Men det er en del år siden, og måske er der også andre regler om skotske navne? Jeg ved det ikke rigtig, men det må vi lige undersøge.

Og hvad lyder egentlig bedst: Vestergaard Nødskov eller Nødskov Vestergaard? Jeg hælder umiddelbart mest til det første. Ja ja, luksusproblemer... Nå, vi har da heldigvis nogle måneder til at overveje det! :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tillykke med planlægningståden! Det lyder til at i ret enig om hvordan i vil have jeres bryllup til at foregå :)

Jeg startede med at synes Vestergaard Nødskov lød bedst, men efter et par gange, er jeg enig med pheonix and Nødskov Vestergaard lyder bedre. Men måske burde vi også få fornavne med for at få hele navnet med?

0

Del dette indlæg

Tak for jeres svar :)

Efter at have sovet lidt på det synes jeg egentlig også, at Vestergaard er bedst som sidste efternavn. Jeg hedder Michelle, og min kæreste hedder Lars.

Vi har i weekenden været ude at kigge på vielsesringe. Det var så hyggeligt <3

Selvom vi stadig skal rundt og kigge hos flere andre guldsmede er jeg alligevel faldet for dette design. Vi så dem med guldbelægning, og billedet snyder ret meget, så den er ikke nær så "gul" i virkeligheden, men mere diskret, hvilket passer os glimrende, da vi ikke normalt er så meget til guld. Den ene ekspedient troede endda, at det var ren sølv, da den var prissat som sølvvarianten. Vi har dog fået dem til at bestille hjem i sølv også, så vi kan sammenligne. Og hvis vi vælger sølv bliver det formentlig med almindelig diamant og ikke sort diamant. Jeg glæææder mig til at se dem, men jeg har også ventet i 4 måneder, så jeg er så småt blevet utålmodig :) 

vielsesringe-BSL5250-vibholm.jpg

vielsesringe-SLS5250BD-vibholm.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

10 hours ago, Sunburst said:

Og så lige et nybegynder-spørgsmål: hvordan ændrer man trådens titel?

På forhånd tak :)

fine ringe <3 du ændrer oppe i dit første indlæg, hvor der står rediger i bunden ....og så skriver du bare der hvor man har skrevet trådens titel, hvorefter du gemmer :) 

0

Del dette indlæg

Besøgt forsamlingshus og ændret dato

L og jeg er i går kommet hjem efter 5 dage i Skotland, hvor vi besøgte L's bedste ven, der studerer i Glasgow. Det var en dejlig tur :)

Der er faktisk sket en del ændringer i forhold til vores planer omkring bryllup.

Vi havde jo faktisk fastsat dato og booket både festsal og vielse til den 1. oktober. Men L overraskede mig ved for et par uger siden at fortælle, at han havde ringet og forhørt sig hos et af de lokale forsamlingshuse, Guldager Forsamlingshus, for at høre, om der var plads i oktober. Og det var der faktisk! Jeg havde jo ellers helt opgivet at finde plads et sted, som kunne stå for mad, opdækning, servering, oprydning m.v., efter at det andet sted, jeg ringede til, nærmest grinede i telefonen, da jeg sagde, at det altså var i år, at vi skulle giftes :griner:-

Men han ringede som sagt og forhørte sig, og hun var helt vildt sød at snakke med. Vi tog derud tirsdag i sidste uge for at kigge på lokaliteterne og få en snak om mulighederne og overslag på pris. Det så virkelig hyggeligt ud, og vi bestemmer helt selv, hvor meget eller lidt vi selv vil stå for, så længe vi bare får maden hos dem. Til gengæld er der mulighed for både anretninger, buffet eller en kombination.

Prisen varierer selvfølgelig alt efter hvor meget vi vælger selv at stå for, valg af menu (buffet selvfølgelig billigere end anretninger), drikkevarer og borddækning, servering, oprydning osv. Men hvis vi giver den alt, hvad den kan trække inkl. alt, kommer vi max op på en kuvertpris på 700 kr. Og det er en helt acceptabel pris for os. Vi vælger formentlig buffet, samt delvis selv at medbringe drikkevarer, så det vil gøre det billigere.

De reserverede d. 15. oktober til os, da det var den ledige lørdag, der var tættest på vores oprindelige dato. Så nu vil jeg ringe til dem i morgen og endeligt bekræfte datoen. Og så lige ringe til vielseskontoret og ændre dato (det skulle ikke være noget problem, for da jeg for nylig ringede for at booke d. 1/10 var jeg den første, der bestilte tid til den dato.) Og varsle ny dato til de nærmeste. Oger det vist også på tide at få lavet de dér indbydelser! :blush:

Det var lidt "2 skridt frem, og 1 tilbage", men jeg kan mærke allerede, at det letter på mit stress omkring forberedelserne omkring brylluppet, at jeg nu helt selv kan vælge, hvor meget, jeg kan overskue at stå for. Det bliver jo selvfølgelig dyrere end den anden løsning, men det er slet ikke så slemt, som jeg kunne have frygtet, og det er et prisniveau, vi kan stå inde for. Og samtidig kan det stadig gøres casual. :loveshower:

Jeg forsøger at sætte et par billeder ind fra forsamlingshuset, der viser nogle eksempler på borddækning.

319631_280436205307559_959347972_n.jpg

328980_280434788641034_461188508_o.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der har været stille i min tråd et stykke tid. Det skyldes i høj grad, at min kæreste desværre gik ned med stress og var nødt til at sygemelde sig fra arbejde en uge. Han er siden sidste uge startet op igen med ganske få, enkle arbejdsopgaver, og vi håber, at det er vejen frem til at komme ovenpå igen. :hug:

Det har så følgelig betydet, at hans overskud til at arrangere bryllup har været nærmest ikke-eksisterende, og det er helt forståeligt

Dog er der alligevel - med mig som primus motor - sket ting siden sidst jeg lavede en opdatering!

- Vi har aftalt alt det praktiske med forsamlingshuset, herunder menu, drikkevarer, bordopstilling, borddækning, pris osv. Vi har valgt selv at stå for vin, da L har specielle ønsker og kan skaffe det til en god pris.

- Jeg har indkøbt, færdiglavet og efterhånden sendt/afleveret alle indbydelser

- Vi har booket en DJ.

- Vi skriver løbende på en ønskeseddel, når vi kommer i tanke om boget, men det er faktisk lidt svært at finde på fællesønsker. Vi har rigelig af pynteting, men til gengæld mangler vi nogle møbler, men dem vil vi gerne selv købe. Så penge står bestemt øverst på listen!

- Om knap 2 uger skal min mor og min svigermor og jeg kigge på kjole. Det glæder jeg mig rigtig meget til! Især fordi svigerforældrene jo har lovet at betale for min kjole, så det er bare lækkert, hihi..! Min mor er desværre ikke så frisk for tiden (hun er maniodepressiv), men hun vil virkelig gerne med på tøsetur, så hun vil gøre alt hvad hun kan for at komme med os.:loveboard:

Men hensyn til kjolen har jeg ikke rigtig nogen idé om, hvad jeg vil have, udover at det ikke bliver traditionel brudekjole med slæb og alt det dér hejs. Jeg vil ikke på forhånd udelukke hvid, men jeg tvivler. Jeg prøver kjoler og lytter til kjoledamens råd omkring hvad der klæder min (lidt buttede) figur, og så tager vi den derfra.

Vi sparer alt det op, vi kan nå, så vi lever en smule stramt lige nu, men det skal nok gå.

Ringe er vi ikke rigtig kommet nærmere. Vi ender dog nok i noget hvidguld, der er lidt klassisk, og gerne med en diamant i min. Hvis man kan få det uden at det koster en bondegård...

Næste skridt bliver at udfylde ægteskabserklæringen og ansøgning om navneændring. Vi er blevet enige om Nødskov Vestergaard men vi kan begge mærke, at det føles lidt hårdt at gå af med sit efternavn, selvom vi begge er trætte af dem. Men vi er også lidt nostalgiske. Min mor blev nok også en smule skuffet over at jeg sletter mit efternavn, men det skal hun nok komme over.

0

Del dette indlæg

Menu:

Velkomstdrink: Cider m. ferskenlikør

Buffet:

Forret:

Stort fiskefad med salat og urtedressing.

Italiensk kogt krydderskinke (kold) med syltede artiskokker og køg i balsamico.

Italienske boller m. brunet smør.

Hovedret:

Krydderstegt svinefilet

Helstegt oksecuvette

Flødekartofler + urtekartofler

Svampesauce

Salatwok + rødkålssalat

Brød og smør

Dessert:

Stor osteplanke m. oliven og druer

3 slags kage efter årstiden (formentlig bl.a. hans kendte brownie).

Kaffe

Natmad: Chilisandwich m. div. fyld (ikke så stærke, og er nemme at gå rundt med, så festen ikke "stopper op" og lyset bliver tændt)

Drikkevarer:

Fadøl - rødvin - hvidvin - sodavand - isvand - cider - rom m.v.

Vi skipper bevidst bryllupskagen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så er kjolen fundet og købt! :happy:

Det blev til en flot lilla kjole med en smule sten i toppen. Jeg havde jo i forvejen besluttet, at det ikke skulle være en traditionel brudekjole, og ikke noget "marengs", men derudover var jeg åben for forslag.

Jeg havde min mor og svigermor med, og vi havde en rigtig tøsetur.

Ekspedienten var sød og dygtig til at råde og vejlede i forhold til, hvilke typer kjoler, der passede til min figur. Da jeg havde prøvet en del forskellige kjoler var der ingen tvivl om at denne var den helt rigtige :loveboard: Prisen var 2.095 kr., så det synes jeg egentlig var ret billigt.

2016-07-31 10.39.43.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for de pæne ord :happy:

Nu blev det endelig min og L's tur til at holde sommerferie :cheerleader3:

De første dage havde vi ren sofahygge og besøgte en veninde i sommerhus og og var til min lillesøsters fødselsdag.

I dag var vi så ude at se på vielsesringe, og denne gang var der gevinst! Valget stod mellem 2 designs, hvor den ene var ret bred og sindssyg flot, men også noget mere speciel, og vi var blevet enige om hjemmefra, at det ikke skulle være noget alt for specielt, som vi kunne risikere at blive trætte af. Så vi bestemte os for nogle rigtig flotte, mere enkle ringe, som dog også har nogle flotte detaljer, om end mere diskrete.....og de kostede også kun det halve af de andre ringe, men begge designs var nedsat med 60%, så mit sparsommelige vestjyske hjerte elsker det! :griner:-

Ringene er fra Nuran, er lavet af hvidguld, med 10 små brillianter i min ring.

Pris i alt for begge ringe inkl. forstørrelse og indgravering af dato: 6.330 kr. Det synes jeg er rigtig billigt for hvidguld og 10 sten.

Jeg er en glad pige!:loveshower:

NURAN-Vielsesringe-Ensfarvet-m.-10-x-001-ct-Brillianter-A3327.w610.h610.fill.jpg

Redigeret af Sunburst
Ændring af billede
0

Del dette indlæg

Valg af sko og tanker om polterabend

Nu er der kun 51 dage til vores bryllup! :a1221:

Jeg synes det går stærkt pludselig!

Det gik op for mig, at jeg jo skal have købt sko, så jeg kan have dem på, når jeg skal have rettet kjolen til ca. en måned før brylluppet. Og det er jo snart! :o

Jeg bor i Esbjerg, som har Danmarks længste gågade, men jeg fandt alligevel ikke rigtig noget, der sagde mig noget. Jeg kunne godt tænke mig noget sandallignende eller pumps med en smule hæl. De havde stort set kun vinterstøvler på denne tid af året, men jeg har aldrig være god til at købe fodtøj til en anden sæson end den, der er pt.

Så jeg lurede i stedet på diverse sites på nettet, og på Zalando faldt jeg pladask for nedenstående af mærket Topshop. Så nu har jeg bestilt dem, og hvis de skuffer er der heldigvis gratis returnering. Men fine er de nu, og koster kun 499 kr. Og jeg tror de vil passe fint til min lilla kjole. Så nu må vi se. :)

Ellers tror jeg vi efterhånden har styr på det meste. Folk melder løbende tilbage på vores invitationer (pt. ingen afbud), og vi skal snart til at lave udkast til bordplan.

Jeg ved, at det er noget polterabend planlægning i gang. Det er en smule angstprovokerende, at jeg ikke har kontrol over det. Det kan jeg mærke, at jeg skal vænne mig til. De fleste af vores venner er af hankøn, så jeg tror ikke min fest bliver så stor. Det er nu også ok, da jeg også mere er til hygge end vild fest, men jeg kan ikke lade være med at tænke om det bliver akavet når vi bliver få, og om jeg vil bryde mig om de ting, vi skal. Jeg er lidt indadvendt og har ikke så mange veninder, og jeg har svært ved at være midtpunkt, så det er nok bare derfor, jeg er lidt nervøs for det. Samtidig med at jeg selvfølgelig også glæder mig :happy:

2016-08-24 19.35.35.jpg

Redigeret af Sunburst
0

Del dette indlæg

Din lilla kjole er virkelig smuk, og som en utraditionel brud kan jeg sige, at det føles så godt at gøre det på den måde man selv finder rigtig. Ringene er også meget smukke. Og nu nærmer det sig jo kraftigt med dagen! 

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer