Dkchelle

2 fotografer....

10 posts in this topic

Har brug for jeres hjælp...

jeg har for længst booket en fotograf efter grundig overvejelse. Han kommer og tager billeder fra vielsen til brudevalsen. Vi har skrevet under på kontrakt og betalt depositum. 

Næsten lige efter, blev jeg overraskende den heldig vinder af en bryllupsfotografering af en dygtig og lidt kendt bryllupsfotograf. Men her er gevinsten 4 timers fotografering. Det tager udgangspunkt i vielsen, ca. 1,5 time efter til portrætter og så resten af tiden er før. Dvs. Jeg får lidt billeder af forberedelsen også. Billeder er ikke inkluderet i gevinsten men skal købes efterfølgende. 

Præsten snakkede jeg med i sidste uge ang fotografering, da vi holder dåb i morgen. Han sagde at det skal være lydløst og at fotografen skal sidde stille - må ikke gå rundt i kirken. 

Så jeg tænker at det er godt at have to fotografer i kirken så, og hyggeligt at få lidt af forberedelserne. Men hvad gør jeg med portrætter, kan de mon finde ude af at samarbejde om det? Skal jeg sige det til dem? Begge to inden? Er lidt nervøs for deres reaktioner, faktisk. Måske skal vi helt droppe "gevinst" fotograferingen? Ej, jeg er totalt i vildrede.

hvad ville i gøre?? 

0

Annonce ♥

Jeg ville fortælle det helt ærligt til begge fotografer. Ærlighed kommer man længst med. Måske de to indbyrdes på forhånd kan aftale hvordan og hvorledes i kirken og til portrætfotograferingen :)

0

3 hours ago, fotofriberg.dk said:

Professionelle fotografer er vandt til, at der kan være mange fotografer og også at arbejde sammen om at dække en opgave.  De fleste er ovenikøbet gode venner selvom, der også er konkurrence om at lave de bedst sælgende billeder.  Ex. var jeg den eneste inviterede fotograf ved Dronnings Margrethes 70 års fødselsdag i Tivoli, men måtte acceptere at andre fotografer blev lukket ind under en blomsteroverrækkelse.

Når det er skrevet, er 2 fotografer en dårlig ide. Jeg tror, at det samlede billedresultat kan blive dårligere end, hvis de fotograferede hver for sig. I hvert fald for mig, hvor der opbygges en tillid og en koncentration, der ikke skal forstyrres. Fotografer arbejder forskelligt. Men man kan måske også forestille sig, at den ene fotograf er interesseret i at lære af den anden (jeg har flere på en liste, der gerne vil følge et af mine bryllupper).

Men som en anden skriver. Vær helt klart ærlig. Og mon ikke I finder en løsning. 

PS

Er lidt i tvivl om du reelt har vundet noget ;-) Nogle fotografer lægger deres hovedindtægt på at parret kan købe udvalgte billeder efterfølgende.

Tak fordi du har taget tid til at svare. Og det med de to stil og to fotografer, er netop det jeg er i tvivl om, og nok derfor jeg ikke har sagt noget til dem endnu. 

Og jeg tænker præcis den samme. Den hvor jeg har fået gevinsten, gælder det kun de 4 timers fotografering og kørsel. Men ingen billeder - og udfra prislisten, er de dyr! Og så håber fotografen også at vi vil tilkøbe flere timer på dagen. 

Den fotograf vi har allerede booket, er der hele dagen og de digitale billeder er med i prisen. 

Øv. Det er ellers en rigtig dygtig, og lidt kendt (tror jeg), bryllupsfotograf. Men jeg tror måske jeg er bare nødt til at sige tak, men nej tak til gevinsten - som fotografen kan vælge at give videre til en anden. Jeg må nemlig ikke bruge gevinstens værdi på andre fotoshoots hos pågældende. 

0

Hej

når "Bryllupsbillederne" skal tages, kan det være noget rod at være 2 fotografer der skal tage billederne. 

Men man kan evt aftale af den ene tager billeder fra en afstand, så man får nogle stemningsbilleder, af at I får taget billeder. 

I kirken kan det være en god ide at være 2 fotografer, men der skal samarbejdes. De skal ikke arbejde mod hinnanden. 

Vi er altid 2 fotografer i kirken, da man så kan få billeder fra flere vinkler   

/Torben

0

Annonce ♥

Vi havde booket 1 fotograf, og han dukkede så op med en ven med et ekstra kamera, og det var faktisk ret fedt at få billeder fra flere vinkler af samme situation. Fx Blev der fanget et øjeblik samtidigt, hvor man så Roberts reaktion og min reaktion da vi så hinanden på afstand. Det var ret specielt. Men de kendte selvfølgelig hinanden og kom sammen. 

Jeg synes det vil være ærgerligt at sige nej tak til præmien. Alternativt må du bare sige til den du har vundet, at i allerede har en primær fotograf, men at han kan tage billeder i baggrunden og af gæsterne og sådan? I kan jo altid bare nøjes med at købe et par billeder fra ham. 

0

Jeg tror jeg ville sige til ham du har vundet fra, at du "kun" vil have billeder af ham fra forberedelsen. Og så lade den anden fotograf I har booket stå for de andre billeder.

Det er noget andet, når fx Torben fra 4onceinyourlife skriver, at de altid er to fotografer ude sammen, så er der jo tale om koordineret samarbejde.

Det vil nok blive svært at få to fremmede fotografer til at skulle samarbejde, på den måde, tror jeg. Måske det endda kan ende med konkurrence, for de vil jo begge gerne have de bedste vinkler og billeder af jer.

0

Fotografen virker til at være lidt u-fleksible, så jeg kan ikke vælge kun noget af de 4 timer til. Da jeg heller ikke på bruge gevinsten (photo-shoot) til noget andet, f.eks. boudouir billeder, ser det ud til at jeg mister gevinsten helt. Det kan jeg ikke helt forstå, da gevinsten er i princippet fotografens tid, og en boudouir shoot tager formentlig mindre en 4 timer, og så vil jeg alligevel skulle betale for selve billederne. 

Nå - men jeg har skrevet til fotografen, og de vil ikke have en anden hovedfotograf med. Så derfor må jeg give afkald på fotograferingen, men samtidig finder jeg også en anden fotograf til boudouir billeder. Øv

0

Det er helt sikkert fordi fotografen vil have et bryllup, som vedkommende kan bruge til reference på sin hjemmeside, derfor vil han/hun ikke konvertere til en boudoir fotografering. 

0

Annonce ♥

Der tror jeg du rammer hovedet på sømmet :) og det rejser jo et nyt spørgsmål. Der står garanteret i vilkårene for konkurrencen at fotografen forbeholder sig ret til at bringe billeder på sin hjemmeside og i reklamemæssig henseende i det hele taget. Hvem siger at brudeparret og ikke mindst brudeparrets gæster ønsker det :):)

0

Helt enig Søren -  men der er forskel på at fremvise billeder "(til potentielle kunder) og på at offentliggøre dem på eksempelvis en hjemmeside eller en Facebook side. Det sidste er ikke noget man bare må gøre :)   

0