Luffegås

Kan man tillade sig det?

16 indlæg i dette emne

Vi går og prøver at lave + og - lister over forsamlingshus vs. restaurent, og vi har fundet nogle guuuuudeskønne restaurenter, som bare møder vores drømme om beliggenhed, menu, stemning, lethed og enkelthed over vi ikke skal finde servering og meget andet.

Men men men, en del restaurenter tager en kæmpe pris for at fortsætte efter f.eks. kl. 01... I vores familier er man kun vant til forsamlingshus-fester, vi er nogle rigtig bonderøve, og folk kan sagtens holde hele natten..

 

Kan man være bekendt i invitationen f.eks. allerede der at skrive festen stopper kl. 1? Eller under en velkomsttale, lige at snige ind at efter natmaden ophører mad og drikke, og at man f.eks. derfra selv skal betale drikkelse?

 

Har i erfaringer? 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeres bryllup - så det er JER, der sætter rammerne. Nu er jeg ikke den mest konservative person, så jeg kan nok ikke tale på vegne af alle andre, men JEG synes fint, I kan tillade jer at skrive sådan :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som SilleMy skriver, så er det jeres fest og I kan skrive og gøre som I vil.

 

MEN hvis jeres selskab er nogle rigtige festaber, der elsker at feste og gerne i lang tid, så ville jeg ikke vælge et sted, hvor I skal slutte kl. 1. 

Og jeg ville slet ikke melde det ud på forhånd i invitationen eller i en tale, det er en virkelig festdræber á la: "Kom til fest men festen slutter tidligt bare så I ved det"

 

Husk at ofte sidder man til bords frem til måske kl. 23, nogen gange skal man endda skynde sig at runde middagen af, hvis der er mange taler/indslag,så brudeparret kan nå at danse brudevals inden 24. 

 

Hvis festen så slutter kl. 1, så vil de festhungrende folk blive dybt skuffede, det ville jeg selv. Det er jeres bryllup ja, men alle jeres gæster har glædet sig enormt meget til festen.

Og nu bliver jeg måske upopulær men som garvet bryllupsgænger der efterhånden har været til flere håndfulde bryllupper, så er det festen og ikke middagen der er sjovest. Middagen er hyggelig ingen tvivl om det, men det er festen som folk husker bedst bagefter, sådan har det været til alle de bryllupper, som jeg har deltaget i.

Så jeg synes personligt, at kl. 1 er meget tidligt at slutte selvom I har været i gang hele dagen. Jeg tror I kommer til at fortryde det.

 

Jeg ved godt, at det måske ikke var det svar du håbede på, men jeg ville søge efter plads i budgettet til at udvide med en eller to timer eller finde et andet sted, der må være andre muligheder.

 

Men uanset hvad I bestemmer jer til så held og lykke med det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu bliver der spurgt om man kan tillade sig det og man kan gøre lige hvad man vil. Jeg vil vende den om og og sige at man som gæst ikke kan tillade sig at blive skuffet hvis en fest slutter kl. 1. Det er bestemt ikke nogen skam at slutte en fest mens den er på toppen, hvis det vel at mærke er det man vil, og når folk inkl. jer selv kigger tilbage på festen vil de se på den som helhed for det er andet end blot middag og fest.

Den med at man skal betale drikkevarer efter natmaden tror jeg godt I kan skyde en hvid pil for hvis festen slutter kl. 1 og I ikke forlænger så får folk 99% sikkert ikke mulighed for at fortsætte (på stedet). Hvis I tager dette valg ville jeg derfor bare skrive at festen slutter kl. 1 og nicht weiter :)

Men I skal vælge den løsning I har det bedst med og der er det ret åbenlyst at I hælder til en fest ud på de små timer. Der er flere restauranter som er lidt mere liberale (der skal I nok lidt ud i "provinsen") men aldrig på samme måde som i et forsamlingshus hvor I selv står for alt. Er der kun 15-20 gæster tilbage ud af et selskab på eks. 50 vil feststedet typisk lukke festen eller i hvertfald bede om at det sker indenfor kort tid.

Hvor i landet taler vi sådan cirka. Kunne jo være man kendte nogle steder hvor der er lidt større muligheder og det kunne jo også være en mellemting mellem det ene og det andet.    
 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige en hurtig kommentar til Bent: 

Man kan da godt tillade sig at blive skuffet over at en fest slutter for tidligt. Jeg har da oplevet at en fest sluttede for tidligt efter min mening, hvilket jeg blev ærgerlig over, men jeg ville da aldrig brokke mig over det til værtsparret. Der er forskel på at blive skuffet og brokke sig synes jeg :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Luffegås

Bare til info, så var det med festens sluttidspunkt, noget vi forhandlede med de forskellige restauranter om. Det var et must for os, at festen kan slutte sent (det er det selvfølgelig ikke for alle), så det gav jeg udtryk for og fik ofte en god pris på arrangementet efter kl. 01. Vi forhandlede os til en fast pris. Det var mit indtryk, at mange steder (Jylland), var til at handle med. 

Et andet forslag, som jeg har set andre brudepar bruger, er at holde en "fin fest" på restaurant indtil kl. 01, og herefter fortsætte festen med en efterfest i nærheden - eksempelvis i et forsamlingshus, som du jo også nævner - hvor man har sørget for, at der er rigeligt med drikkevarer. Måske kunne det være en mulighed :thumbsupsmileyanim:.

 

 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi endte med et fint "Forsamlingshus" hvor vi selv sørger for kok og servering. (Eller, vores kok sørger for servering).
Det endte også ret langt ude på bøhlandet. Der var simpelthen ikke andre steder der levede op til vores krav om at måtte holde fest sent, og ikke mindst at måtte larme sent.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Oktoberbrud2016 said:

Hej Luffegås

Bare til info, så var det med festens sluttidspunkt, noget vi forhandlede med de forskellige restauranter om. Det var et must for os, at festen kan slutte sent (det er det selvfølgelig ikke for alle), så det gav jeg udtryk for og fik ofte en god pris på arrangementet efter kl. 01. Vi forhandlede os til en fast pris. Det var mit indtryk, at mange steder (Jylland), var til at handle med. 

 

Et andet forslag, som jeg har set andre brudepar bruger, er at holde en "fin fest" på restaurant indtil kl. 01, og herefter fortsætte festen med en efterfest i nærheden - eksempelvis i et forsamlingshus, som du jo også nævner - hvor man har sørget for, at der er rigeligt med drikkevarer. Måske kunne det være en mulighed :thumbsupsmileyanim:.


Der er udfordringen så - som nævnt før - at der altid vil være grænser for hvor længe man kan fortsætte uanset hvor mange ekstratimer man måtte have købt. Mange feststeder der ligger centralt er underlagt påbud hvor der skal være stille efter kl. 2.

 

Det med at fortsætte festen et andet sted er en mulighed men der ligger en lille udfordring i det hvis man har entreret med musik m.v. Gjorde det dog selv fornylig hvor de holdt tidlig middag/brunch på en kro og efterfølgende fest. Så røg der bare et lille ekstraanlæg med i bilen. Nu var det så en stamkunde og en stille dag, men normalt betyder det jo merbetaling. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men dem der holder fest i Jylland, på Fyn og længere nede på Sjælland er jo lidt priviligeret ved at der er rigtig mange gode forsamlingshuse m.v. hvor der ikke er nogle tidsmæssige restriktioner på hvor længe man kan holde fest og "larme".

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, så må man jo booke et døgn mere, for mange forsamlingshuse jeg kender, der skal man aflevere nøglen kl. 06 i en postkasse eller noget. Det er jo også en ekstra pris at regne ind.. hmm..

 

Det er i Fredericia-området, men vi kigger også på Middelfart. Kirken er i Fredericia. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arggh - Tænkte på et forsamlingshus i Børkop jeg før har spillet i men da jeg gik ind på siden via vores egen referenceliste kom der en restaurant frem. Det er desværre udviklingen men der er flere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
On 9/21/2016 at 7:22 PM, Luffegås said:

Ja, så må man jo booke et døgn mere, for mange forsamlingshuse jeg kender, der skal man aflevere nøglen kl. 06 i en postkasse eller noget. Det er jo også en ekstra pris at regne ind.. hmm..

 

Det er i Fredericia-området, men vi kigger også på Middelfart. Kirken er i Fredericia. 

Vi havde lejet det lokale forsamlingshus hvor mine foraeldre bor, og der er var der ikke noget sluttidspunkt. Vi lukkede festen omkring kl 4.00 for da var vi saa traette. Og vi havde det indtil efter soendag eftermiddag, saa vi brugte det ogsaa til at servere brunch for vores udenlandske gaester om soendagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer