Kastberg

Prisforskel ved feststeder?

13 posts in this topic

Jeg har brug for jeres hjælp! 

I den senere tid er jeg kommet til at tænke på om vi ikke godt kan gøre det billigere hvis vi finder et sted hvor vi selv står for det hele. 

Min H2B mener at det er stort set det samme, og jeg mener at det kan gøres billigere... Hvad siger I? Er det ens, eller billigere at gøre selv?

Fordelen er så at vi har mere frihed, og ikke skal betale proppenge osv :)

0

Annonce ♥

Nej jeg kan også se på mine budgetter, hvis man skal leje forsamlingshus fra fredag til f.eks. søndag/mandag morgen, at det jo altså også æder lidt af prisen.
og så skal man bruge penge på at gøre et standard-hus festligt, hvorimod på en restaurent er atmosfæren og stemningen der allerede, tjenerne er der, kokkene, alkoholen, osv.
Indtil videre kan jeg kun se ca. 10.000kr. i forskellen på den billigste kro/restaurent, og så på forsamlingshus.
Det er billigere med "totalfesten" des færre mennesker man er, og vi er kun 35. 
prøv at lave en række budgetter og prøv ad selv at se :)

0

Det kommer  fuldstændig an på hvor i landet man er :) for hvad er den billigste kro/restaurant. Skal man holde bryllupsfest i Kbh. og omegn kan man vanskeligt finde et feststed med en kuvertpris på under 800 DKK og så kommer der måske andre ydelser til. Det samme gælder til dels andre storbyer. Samtidig hænger forsamlingshusene m.v. ikke på træerne og særligt i Kbh. City er priserne også derefter.  . Men det er rigtigt at jo færre gæster der er, jo billigere er "totalfesten" fordi man opererer med en kuvertpris pr. deltager. I lejede lokaler betaler man kun leje én gang og de løsninger man kan få med hensyn til catering er billigere målt pr. deltager. Det samme med drikkevarer. 

Men udover selve prisfaktoren er der også en række andre forhold som alle sikkert er bekendt med. Køber man en "bemandet" totalløsning er der nogle klare begrænsninger på hvor lang tid festen kan køre. Ofte taler vi 7-9 timers arrangementer med mulighed for tilkøb af ekstratimer men også der er der en begrænsning. Til gengæld skal man "ikke røre en finger" selv.     

0

Annonce ♥

Noget af det der tiltaler mig ved at vi gør det selv er, at vi selv kan bestemme lige præcis hvilke vine osv. vi vil drikke uden at skulle drikke proppenge. Derudover at der ikke er nogen tidsbegrænsning på, som jeg ved vi vil overskride på kroen fordi vi bliver viet allerede kl 12...

0

Vi regnede en del på det og nåede frem til at med 93 personer er der meget sparet ved at arrangere festen selv. På de fleste hoteller og restauranter ville prisen blive omkring 75.000 - 100.000 kr. Nu kan vi klare det for det halve, men så er alt inkluderet.

0

Exactly :) og det viser at det er afgørende hvor mange gæster vi taler om. Havde I nu kun skulle være de 35 som Luffegås omtaler var I kommet af med 25.000 - 40.000 DKK på et feststed hvis jeg følger dit regnestykke. Skulle I så leje et forsamlingshus til 10.000 DKK og købe vin og drikkevarer for måske 5 - 10.000 DKK så ville der kun være  10.000 - 20.000 tilbage til alt andet og i særdeleshed mad og servering. Bestemt ikke umuligt men der ville ikke være den store besparelse.  

0

Annonce ♥

Vi er endt med at gøre det selv.. og det ender faktisk med at blive lidt dyrere, fordi det er et helt bare-bones lokale, med bare borde og stole. Det er også en større logistisk udfordring, da der ikke er adgang til køkken... MEN vi har fundet den skønneste caterer, som bare ser det som en god udfordring og vi får lige præcis den vin og det mad vi gerne vil have, uden at skulle betale proppenge eller gå på kompromis... Lidt stresset over at skulle pynte og dække op og alting, men glæder mig til at det bliver VORES fest!

0

Jeg er sikker på I kan gøre det billigere selv, med 50 gæster, med mulighed for max. 80 gæster :) Jeg ville få styr på gæstelisten først, bare sådan ca. antal også se hvad på kuvertpriser bagefter :) 

0

1 hour ago, Nannas said:

Jeg er sikker på I kan gøre det billigere selv, med 50 gæster, med mulighed for max. 80 gæster :) Jeg ville få styr på gæstelisten først, bare sådan ca. antal også se hvad på kuvertpriser bagefter :) 

Vi er 80 med dem vi gerne vil have med, men vi ved ikke hvor meget af min H2Bs familie der kommer. Nogen gange kommer de alle over fra Sjælland, og andre gange gør de ikke...

0

Annonce ♥

2 hours ago, Kastberg said:

Vi er 80 med dem vi gerne vil have med, men vi ved ikke hvor meget af min H2Bs familie der kommer. Nogen gange kommer de alle over fra Sjælland, og andre gange gør de ikke...

Så er jeg sikker på I kan gøre det billigere selv. :) 

0