SpiffN

PA - hvorfor?!?

28 indlæg i dette emne

Sidder bare i mit stille sind og tænker lidt over PA'er osv. Er jeg en af de eneste herinde, som i bund og grund i forventer en PA eller har lyst til det?! Det er selvfølgelig rigtig dejligt at blive overrasket af en masse kvindfolk, som vil hygge en før man skal giftes - men, synes tit og ofte det går mere op i, at gøre den kommende brud til grin og pakke hende ind i mærkeligt tøj - jeg forstår det simpelthen ikke!

Der er flere familiemedlemmer, som har spurgt ind til hvad jeg godt kunne tænke mig, hvor mit svar har været - tjaaah, hvis der endelig skal være noget, så ville jeg meget hellere nyde en god brunch, lidt spa-behandling eller noget i den stil med nogle gode veninder, end jeg ville det helt store ræs.

Hmmm, jeg lyder søreme meget utaknemmelig - det er jeg nu egentlig ikke... Synes bare begrebet PA er blevet en undskyldning for at te sig tåbeligt op til et bryllup.... Heldigvis deler min h2b min holdning og han ønsker nu heller ikke PA, han vil også meget hellere sidde i hyggeligt selskab, nyde lidt god mad og måske en lille overraskelse i form af indendørs skiløb eller noget i den retning..

Indrømmet - så ville jeg da blive glad, hvis mine nærmeste overraskede mig med en hyggelig dag - men ærlig talt, så forventer jeg ikke noget...

Hvad med jer?

1

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil nok blive skuffet hvis jeg ikke får nogen PA, osse fordi at jeg selv har været med til at holde en del, jeg synes nu det er sjov at man får lov til at opføre sig lidt dum for en aften og være klædt ud. Jeg synes det høre med til et bryllup :)

Men hvis man ikke rigtig ønsker at få den vilde form, synes jeg af ens familie/venner skal lytte til det, så man får en PA, man kan se tilbage på med gode minder :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

[quote name=Andrup pigen :))' timestamp='1328298872' post='1193647]

Jeg vil nok blive skuffet hvis jeg ikke får nogen PA, osse fordi at jeg selv har været med til at holde en del, jeg synes nu det er sjov at man får lov til at opføre sig lidt dum for en aften og være klædt ud. Jeg synes det høre med til et bryllup :)

Men hvis man ikke rigtig ønsker at få den vilde form, synes jeg af ens familie/venner skal lytte til det, så man får en PA, man kan se tilbage på med gode minder :thumbsupsmileyanim:

Synes også det er rigtig vigtigt at familien lytter til det man egentlig gerne vil sådan en dag - jeg har desvære været med til et par PA'er, hvor man måske lige havde glemt at lytte til bruden, rigtig rigtig ærgeligt...

Tror nu også det er derfor jeg har den lidt "afvisende holdning" for PA'er.... Men, dukker der nogen op en dag og vil ha' mig med - tjaaah, så må jeg se hvor det fører hen og stole på de har lyttet til mig - men er ikke noget jeg forventer :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kender mine veninder og søster (som planlægger) og de kender mig... Jeg har ingen anelse om hvad vi skal, men jeg har fået datoen (da de ved jeg er kontrolfreak) og jeg ved med ro i sindet at ingen af dem vil gøre mig til grin - det synes både de og jeg er åndssvagt... Vi skal bare have en skøn dag, som er en fornøjelse for ALLE - som det eksempel du giver.. Det er også mit indtryk at de fleste bruger tiden på forkælelse, hygge, måske noget vildt som at klatre, og en god bytur som afslutning, hvis man stadig er til det..

Tror faktisk det andet er lidt uddateret.. altså, at klæde sig ud og blive til grin :)

0

Del dette indlæg

De polterabends, jeg har været med til (også nogle jeg har arrangeret) har ikke handlet om at gøre bruden til grin. De har netop handlet om at have det hyggeligt og give bruden nogle gode oplevelser, som man ved, hun kan lide. Jeg tror, at der er mange, som efterhånden er bevæget sig væk fra den type polterabends, hvor det handler om at skabe sig og gøre bruden til grin. Jeg tror, det i bund og grund handler om, at arrangørerne af polterabends kender bruden godt nok til at vide, om hun er til hygge og mere stille og rolige ting eller den helt store abefest. Begge dele er jo helt i orden, så længer det hænger sammen med brudens smag.

0

Del dette indlæg

Jeg er naiv nok til at tro, at 99% af de polterabender, der bliver arrangeret, tager hensyn til hvilken type bruden eller gommen er. Nogle elsker at klæde sig ud og ville ikke synes, det var ydmygende men derimod sjovt med opmærksomheden og at spille en rolle - så er det da det, de skal. Andre vil meget hellere noget helt nede på jorden. Mon ikke vennerne ved, hvilken kategori, du hører til? Det tror jeg (især når du selv har hintet). Jeg håber, jeg får en polter, og jeg GLÆDER mig :7himmel: (men bekymrer mig også en smule, fordi to af mine veninder hader hinanden......men det er en HELT anden historie.....

0

Del dette indlæg

Er også selv forholdsvis naiv i denne her sammenhæng og regner da helt klart med at folk ikke udsætter en selv for ydmygelser osv...

Tænker bare, at hvis man en forårs- eller sommerdag tøffer en tur igennem strøget eller ved kgs. nytorv/nyhavn, jaa - så ser man da kommende brude pyntet på værste vis - og skal samle kys sammen eller hvad pokker de nu laver....

Det vil bare ikke være en optimal dag for mig og tvivler faktisk på, hvormange der egentlig synes sådan en PA er sjov - andet end for alle andre en den kommende brud...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har sagt til begge mine brudepiger, at jeg ikke vil have en PA og hvis de absolut vil lave noget med "bare os piger", så skal det mere være noget i retningen af cupcakes og Trivial Pursuit. Jeg er på ingen måde en person, der kan lide at få opmærksomhed, så der skal ikke være noget stort eller absurd ude i byen. Bare hygge hjemme hos en af veninderne. Det kan godt være det virker lidt kontrollerende, men jeg har aldrig forstået PAs og af praktiske årsager er det faktisk også noget nemmere hvis jeg er involveret i i hvert fald noget af planlægningen. (Jeg bor i udlandet, men skal giftes i København, hvor størstedelen af mine veninder bor og er kun i DK i en uge omkring brylluppet.)

0

Del dette indlæg

Hmm, sidder lidt med den tanke, er det i jeres omgangskreds er blevet "standard" at man tager groft pis på den kommende brud og udsætter hende for alle mulige mere eller mindre sindssyge ting?!! (y)

I min omgangkreds er PA virkelig en festdag og hyggedag, der planlægges omkring den kommende brud for at hun kan få den bedste dag nogen sinde. Dvs den der planlægger, planlægger ikke efter sit eget hoved, men efter hvad man tror "bruden" vil synes er fedt. Og der er bred enighed om, at offentlig ydmygelse er der INGEN, der synes er sjovt.

Til min søsters polterabend havde vi brunch-picnic, hyggelige selskabslege, var på ICEBAR osv osv., for det var lige i hendes ånd. Hun ville fx have hadet en stripper (men jeg ville synes det var sjovt), så det var der IKKE.

Kan du (og i andre med uheldige oplevelser) ikke prøve på et tidspunkt at snakke med jeres venner om, hvad I synes en polterabend kunne indeholde, som du ville synes var hyggeligt.

Det er da ærgerligt, hvis I ikke kan have en hyggelig "sidste single-tøse-dag" pga frygt for udskejelser.

0

Del dette indlæg

Jeg talte med min bedste veninde (som jeg har kendt siden jeg var 7) som spurgte mig hvad jeg egentlig havde forestillet mig angående polterabend. Jeg havde ikke forestillet mig så meget, da mine veninder bor meget spredt rundt omkring i landet, så jeg havde egentlig tænkt at det nok ikke blev til noget.

Jeg må sige at jeg var glad for at blive spurgt og svarede at jeg bare håbede på noget hyggeligt - ingen bungy-jumping, strippere eller kyllingekostumer. Min veninde er højgravid når jeg skal giftes og derfor er hun (som ellers altid er kvinde for at springe ud i hvad som helst) nok heller ikke med på det helt vilde.

Derfor aftalte vi at når jeg skal til Jylland og have tilpasset min kjole ca. 1 måned inden brylluppet, mødes jeg med de gamle veninder derovre og så finder de på noget vi kan opleve (teater/comedy/koncert) og et lækkert sted at spise! Det lyder bare som en perfekt polterabend for mig :)

Hvad de andre veninder herovre i KBH finder på (om de overhovedet finder på noget) ved jeg ikke, men jeg forventer ingenting - så bliver jeg vel næppe skuffet!

0

Del dette indlæg

Er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Jeg ligefrem FRYGTER min polterabend, forstå mig ret, jeg vil rigtig gerne have en hyggelig dag med tøserne, de må rigtig gerne overraske mig, og de må rigtig gerne arrangere noget, men jeg har på ingen måde lyst til at skulle udstilles, hverken overfor dem eller nogen andre.

Jeg har heldigvis fået sagt meget tydeligt fra - ved alle tænkelige lejligheder - og allerede før der var tale om et bryllup. Hver gang vi har skulle planlægge polterabend for andre, har jeg fået mine nærmeste til at love mig, at de ikke ville udsætte mig for noget, som de udemærket godt ved, at jeg vil have det dårligt med - og det tror og håber jeg at de respekterer... det SKAL de fanme!

Jeg har forklaret dem, at det ikke handler om at jeg ikke synes diverse ting er sjove, at det ikke handler om, at jeg ikke gider være fjollet, men at det handler om at jeg vil føle mig forkert og utilpas. Det er jo ikke sådan, at jeg ikke synes det kan være sjovt at se en brud stå og sælge dildoer i den lokale sexbutik (som en af mine bekendte blev udsat for til stor morskab for hende og veninderne - hun havde det helt fint med det og synes det var en fantastisk og morsom oplevelse), det kan være skide skægt - ingen tvivl om det! Jeg ville bare DØ af skræk inden jeg nåede ind i butikken, jeg er alt for privat til den slags oplevelser.

Så nej, du er langt fra den eneste! Den slags polterabends er bare ikke for alle, og det skal meldes ud og respekteres. Der er så meget andet man kan udsætte en brud for, indslagene bør afspejle brudens personlighed og temperament - og i vores omgangskreds gør den heldigvis også dette (det har i hvert fald været sådan indtil nu, så det SKAL bare være sådan til min og din polterabend også (hvis vi ellers pludselig bliver hentet)!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Forstår godt hvordan du har det, og jeg har også været lidt skræmt af tanken om en typisk polterarbend. Især når man ikke ved noget på forhånd.

Ved ikke så meget om det, men tror det er min mor og min bedste veninde der planlægger det i fællesskab, det kunne jeg lidt forstå, på min veninde var nødt til at gå til mig for en gæsteliste, da mine venner er meget spredte :)

0

Del dette indlæg

En lille opdatering her, vil nok være på sin plads... Forstår stadig ikke dem, der vælger at gøre bruden til grin - bare for at de selv kan få sig et billigt grin.. Mener ikke at det er hvad en PA går ud på....

Når det så er sagt, blev jeg hevet ud på en rigtig hyggelig PA igår - de nærmeste 7 venner dukkede op og tog sig rigtig godt af mig - ikke noget med at blive gjort til grin eller andet, tværtimod - det hele var noget vi var fælles om... Tror mit største problem med overraskelser er, at jeg ikke selv har kontrollen - men ved også at mine venner ikke vil udsætte mig for noget, de ikke selv vil gøre... Så havde en dejlig dag, trods alt :)

0

Del dette indlæg

En lille opdatering her, vil nok være på sin plads... Forstår stadig ikke dem, der vælger at gøre bruden til grin - bare for at de selv kan få sig et billigt grin.. Mener ikke at det er hvad en PA går ud på....

Når det så er sagt, blev jeg hevet ud på en rigtig hyggelig PA igår - de nærmeste 7 venner dukkede op og tog sig rigtig godt af mig - ikke noget med at blive gjort til grin eller andet, tværtimod - det hele var noget vi var fælles om... Tror mit største problem med overraskelser er, at jeg ikke selv har kontrollen - men ved også at mine venner ikke vil udsætte mig for noget, de ikke selv vil gøre... Så havde en dejlig dag, trods alt :)

Sådan :thumbsupsmileyanim:

Det er netop sådan jeg forestiller mig at gode veninder laver en PA - så det bliver en dejlig dag for bruden - skønt at læse at det også passer :)

0

Del dette indlæg

Jeg har også frabedt mig en PA - hvor jeg skal klædes ud og....

Derimod har min H2B og jeg beslutte at holde en Polterabend efter gamle (de originale) tyske traditioner med en hyggelig aften sammen med familien og venner og så det det går ud (polter) på hvor familien og venner smædder gamle tællerken, skåle osv. (dog ingen glas) og som brudparret så skal feje sammen. Det betyder efter gamle traditioner held og lykke for brudparret og det kan man jo ikke har nok af. Der er lidt noget andet end man ellers ser på en PA - men tror nu nok det bliver en smædder hyggeligt aften.

Redigeret af katrinchen
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har også frabedt mig en PA - hvor jeg skal klædes ud og....

Derimod har min H2B og jeg beslutte at holde en Polterabend efter gamle (de originale) tyske traditioner med en hyggelig aften sammen med familien og venner og så det det går ud (polter) på hvor familien og venner smædder gamle tællerken, skåle osv. (dog ingen glas) og som brudparret så skal feje sammen. Det betyder efter gamle traditioner held og lykke for brudparret og det kan man jo ikke har nok af. Der er lidt noget andet end man ellers ser på en PA - men tror nu nok det bliver en smædder hyggeligt aften.

Det lyder også som en rigtig god ide :) Bare man har/får en hyggelig aften sammen med gode venner, så er det jo godt :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Det var så godt at de fik hevet dig ud til en hyggelig aften.

Jeg må sige at jeg ikke længere er naiv nok til at tro at veninderne altid lytter til bruden - tror desværre ofte at de der planlægger bliver revet lidt med af hvad de selv syntes kunne være super fedt. Men ja, forskellige er vi jo og jeg har da opdaget at jeg har nogle veninder som er til noget helt andet end mig men så må de jo bare se at blive gift ;-)

Men enig - du ved jo også hvilket punkt jeg havde nået i forhold til PA - hvis ikke veninderne respekterer brudens ønsker så skal de bare ikke lave en PA. Det er ikke op til et bryllup man vil have mere stress :-)

0

Del dette indlæg

Jeg har gjort det klart at jeg ganske enkelt ikke finder det spændende eller i min interesse af skulle på et PA i traditionel forstand, altså klædes ud, drikkes fuld. sælge kys, ro i kajak, faldskærmsudspring, indspille cd og hvad ved jeg.

Jeg er selv med indeover mit eget PA sammen med min søster. Jeg ønskede mig brændende et PA i form af en slags henna-aften hvor alle mine gode veninder kommer med. Det får jeg, og jeg er med ind over det her fordi der er flere veninder der skal komme på tværs af landet, nogle arbejder i weekenderne og fordi at min søster ikke skal stå med det hele selv. Hun bor også i den anden ende af landet end mine veninder. Men for mig bliver det et PA.. ikke i traditionel forstand.. men for mig et PA der er som jeg gerne vil have det og som jeg ved mine veninder vil blive glade for og hvor vi kan hygge os med bollywooddans, lave pakistansk mad osv.. Det er noget vi allesammen kan lide og finder sjovt. Om der så kommer overraskelser ved jeg ikke... men jeg ved at det hverken bliver dildoparty eller strip. Men jeg glæder mig og ved vi får en rigtig dejlig oplevelse sammen. Et PA er for mig også noget med at vi veninder er sammen og hygger os. Og jeg definere ikke et PA udfra at det udelukkende arrangeres uden brudens indvirken.. Men udfra selve det at vi er sammen :)

0

Del dette indlæg

Jeg er naiv nok til at tro, at 99% af de polterabender, der bliver arrangeret, tager hensyn til hvilken type bruden eller gommen er. Nogle elsker at klæde sig ud og ville ikke synes, det var ydmygende men derimod sjovt med opmærksomheden og at spille en rolle - så er det da det, de skal. Andre vil meget hellere noget helt nede på jorden. Mon ikke vennerne ved, hvilken kategori, du hører til? Det tror jeg (især når du selv har hintet). Jeg håber, jeg får en polter, og jeg GLÆDER mig :7himmel: (men bekymrer mig også en smule, fordi to af mine veninder hader hinanden......men det er en HELT anden historie.....

Hejsa...:)

Måske jeg kan skabe lidt ro.

Jeg har selv været til en polterarbend hvor både mig og en anden som jeg slet ikke kan fordrage kom. Magen til skøre kvindemenneske skal man lede længe efter..

Nå.. Men en uge inden skriver hun så en sms til mig i stil med "Jeg har hørt at du ikke kan lide mig, og selvom jeg intet har imod dig, så håber jeg du tager dig sammen den dag og opføre dig voksent så du ikke ødelægger XXXX's dag"

Og jeg var rødglødende - men valgte bare at let-it-go.

På dagen var der intet. Vi snakkede sammen, og alt sådan noget. Ingen problemer der. Jeg lagde ihvertfald alting bag mig denne dag, så bruden ikke mærkede noget. Tværtimod synes hun da bare det var deliiiigt vi hyggede os så godt.

Jeg bryder mig stadig ikke om hende, men hvis dine veninder bare opføre sig en lille smule voksent så skal det nok gå. Det er jo din dag, og det burde alle dine veninde vide :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har gjort det klart at jeg ganske enkelt ikke finder det spændende eller i min interesse af skulle på et PA i traditionel forstand, altså klædes ud, drikkes fuld. sælge kys, ro i kajak, faldskærmsudspring, indspille cd og hvad ved jeg.

Jeg er selv med indeover mit eget PA sammen med min søster. Jeg ønskede mig brændende et PA i form af en slags henna-aften hvor alle mine gode veninder kommer med. Det får jeg, og jeg er med ind over det her fordi der er flere veninder der skal komme på tværs af landet, nogle arbejder i weekenderne og fordi at min søster ikke skal stå med det hele selv. Hun bor også i den anden ende af landet end mine veninder. Men for mig bliver det et PA.. ikke i traditionel forstand.. men for mig et PA der er som jeg gerne vil have det og som jeg ved mine veninder vil blive glade for og hvor vi kan hygge os med bollywooddans, lave pakistansk mad osv.. Det er noget vi allesammen kan lide og finder sjovt. Om der så kommer overraskelser ved jeg ikke... men jeg ved at det hverken bliver dildoparty eller strip. Men jeg glæder mig og ved vi får en rigtig dejlig oplevelse sammen. Et PA er for mig også noget med at vi veninder er sammen og hygger os. Og jeg definere ikke et PA udfra at det udelukkende arrangeres uden brudens indvirken.. Men udfra selve det at vi er sammen :)

Det kan jeg sagtens følge dig i.... Må tilstå, at nu har mine venner/familie arrangeret en PA som jeg ikke kendte til for mig - det var super hyggeligt og helt nede på jorden... Herefter troede jeg jo, at jeg ville være "fredet" - men nææææh nej, mine gamle kolleger synes da også de skulle holde en PA for mig - igen, var det en rigtig hyggelig aften og slet ikke alt det der jeg havde frygtet... Har efterfølgende spurgt ind til det - hvor deres svar har været "jamen, vi holder jo PA'en for dig og derfor er det også på dine præmisser".. Hvilket jeg har enorm stor respekt for...!

0

Del dette indlæg

Det var så godt at de fik hevet dig ud til en hyggelig aften.

Jeg må sige at jeg ikke længere er naiv nok til at tro at veninderne altid lytter til bruden - tror desværre ofte at de der planlægger bliver revet lidt med af hvad de selv syntes kunne være super fedt. Men ja, forskellige er vi jo og jeg har da opdaget at jeg har nogle veninder som er til noget helt andet end mig men så må de jo bare se at blive gift ;-)

Men enig - du ved jo også hvilket punkt jeg havde nået i forhold til PA - hvis ikke veninderne respekterer brudens ønsker så skal de bare ikke lave en PA. Det er ikke op til et bryllup man vil have mere stress :-)

Håber du har fået lidt afklaring og at dine veninder vælger at respektere bare nogle af dine ønsker.... Det andet er bare en tand for frustrerende :bearhug:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer