270805

Aftensmad

73 indlæg i dette emne

Vi laver madplan for en uge af gangen - ellers bliver det noget elendigt møg-mad vi får. Vi handler én gang om ugen - og køber i øvrigt af og til en kvart ko/halv gris af gangen hos en landmand. Det er lidt hårdt, når det skal i fryseren, men kødet er både lidt billigere og meget bedre. Og så har kræet haft et godt liv :(

Så tvinges man i øvrigt også til at variere aftensmaden lidt :-)

Her er ugens menu:

Mandag Grønsagssuppe med italienske boller (lavede det i går, da vi har længe åbent i butikken mandag og tøseungen kommer sent hjem fra ridning!)

Tirsdag Hamburgerryg med bagt kartoffel/sellerimos & broccoli. Græsk salat til forret.

Onsdag Kinesisk kylling (Jamie Oliver-opskrift fra sidste uges Alt for Damerne :super: ) med ris og grøntsager

Torsdag Ovnstegte skrubber med ovnbagte grønsager (passer sig selv mens jeg er til dans!)

Fredag Hyggedag!! Hjemmelavede burgere med hjemmelavede ovnfritter. Og IS med ananas! Og en god film i flimmeren!

Lørdag Oksesteg i ovn. Igen langtids-stegt mad, da der er dømt gør-det-selv-projekt hele dagen :biggrin: Havde lige overset, at vi for længe siden havde inviteret gæster... HUUG Noget salathalløj med røget laks&æg til forret og så snupper vi nok en Irish Coffee til dessert :(

Søndag Rester fra lørdag, hvis der er nogen... :( Eller henter vi noget i fryseren.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jo god ide Arno. I dag var vi hjemme hos mine forældre i Silkeborg og spise. Vi fik oksemørbrad som vi grillede og så havde min mor lavede grønsagspakker i onven + kartofler og rødvinssauce... ummm hvor smagte det godt.

Grønsagspakker i ovn ca. 30 min på 180 grader.

Peberfrugter i store strimer eller tern.

Forskellige svampe

squash i store tern

løg i skiver

tomater i tern

porre

Marinade til 4.

1 appelsin

4 små spsk. olie

salt

peber

andre kryderrier (vi syntes at basilikun og timian smager godt i)

Når man så har gjort grøntsagerne klar laver man marinaden. Så fordeler man de grønsager i pakker af bagepapir og hælder marinaden hen over og lukker "pakkerne" med en snor og så i ovnen. Vi plejer at bruge ca. 250-300 g. grønsager pr. pakke.

Man kan bluge lige de grønsager som man bedst kan li og det smager også rigtig godt hvis man putter oliven og feta i (Hvis man er til det :griner:-)).

Det smager super godt og så er det lækkert tilbehør til meget mad og det kan gøres klar i forvejen.

Jeg ved ikke om det er noget, men i kan jo prøve det hvis i har lyst.

:balloon:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Iaften skal vi have kalkunbryst spækket med hvidløg

UHM... Det smager altså også bare godt!! Har I prøvet med bagte kartofler og hvidløgssmør til? Det er virkelig GUF for sarte sjæle!!

0

Del dette indlæg

Min fiskemand havde ikke åbent :biggrin: , så det bliver Fiskefrikadeller af tun. :balloon:

Smager himmelsk også på rugbrød, og så har de fleste alt, hvad der skal bruges i forvejen.

8 stk.

1 dåser tun i vand

1 æg

1 groftrevet løg

1 lille finthakkede fed hvidløg

1 dl hakket frisk kruspersille

½ tsk groft salt

friskkværnet peber

100 g kvark eller hvad du nu har

1 dl rasp

Margarine til stegning

Tilbehør

Remoulade, kogte gulerødder og kartofler.

Røres sammen og steges på en pande.

:griner:- Putti

Min 6. klasse kunne rigtig godt li' dem.

Redigeret af putti
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fiskefrikadeller af TUN...? Hmm - sidder jeg så og tænker... Gad vide om det måske kunne være noget for to som ikke kan udstå smagen af FISK, men som egentlig gerne vil spise det (fordi det jo skulle være så sundt)???

Smager de meget af tun/fisk?

0

Del dette indlæg

Fiskefrikadeller af TUN...? Hmm - sidder jeg så og tænker... Gad vide om det måske kunne være noget for to som ikke kan udstå smagen af FISK, men som egentlig gerne vil spise det (fordi det jo skulle være så sundt)???

Smager de meget af tun/fisk?

Jeg elsker selv fisk :balloon: Men mine stakkels elever i hjemkundskab blev TVUNGET til at smage :biggrin: og selv de der ikke bryder sig om fisk kunne faktisk godt li' dem. En halvgardering kunne jo også være at bruge mere persille og hvidløg :griner:-

:biggrin: Putti

PS. så dit indlæg på skolekom...Har du fundet en analysemodel??? Tænkte på om du kunne prøve at kontakte forskellige AC'er, det kunne jo være, at en eller anden er igang med at arbejde med emnet.

0

Del dette indlæg

Jeg elsker selv fisk :balloons: Men mine stakkels elever i hjemkundskab blev TVUNGET til at smage :blush: og selv de der ikke bryder sig om fisk kunne faktisk godt li' dem. En halvgardering kunne jo også være at bruge mere persille og hvidløg :bearhug:

:blush: Putti

PS. så dit indlæg på skolekom...Har du fundet en analysemodel??? Tænkte på om du kunne prøve at kontakte forskellige AC'er, det kunne jo være, at en eller anden er igang med at arbejde med emnet.

Måske skulle jeg prøve tun-dellerne en gang :bearhug:

Ang mit indlæg på skolekom, så HAR jeg fundet forskellige analyse modeller som kan rettes til så de passer til computerspil. Jeg har ikke fået overvældende mange henvendelser inde fra skolekom, men det tager jeg meget som et tegn på at folkeskolelærere i dagens Danmark ikke rigtig ved hvad de skal gøre ved de dersens computerspil :bearhug: Og dén oplysning kan jeg jo OGSÅ bruge til noget...

0

Del dette indlæg

Igår fik vi steaks med kartoffelbåde i ovnen, bearnaise sauce og gullerodssalat.

Idag tager vi den nemme løsning og laver hjemmelavede burgere :bearhug:

torsdag: fyldt kylling m/salat og flytes.

fredag: Boller i karry.

lørdag: så er det søsters polterabend der står for tur, så jeg spiser ude :balloons:

søndag: svensk pølseret med kartofler i.

Mandag: varmrøget og ovnbagt laks med advokado salat og hjemmelavet dressing (får tøserne til spisning)

tirsdag: pastasalat med kylling og bacon.

onsdag: rødspætter med persille-salat og broccoli.

torsdag: millionbøf og kartoffelmos.

Det er vores planer den næste uge :bearhug:

Redigeret af Kinai
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tror at den kommende uges tid byder på følgende aftensmad hos os:

Tunsteaks m/ pasta(tortellini)/pesto

Klar suppe m/ kød-og melboller, ris m/rosiner og flute

Tarteletter m/ høns og asparges

Hjemmelavet kylling og pomfritter i ovn

Græske flutes m/ hønsekød, tzatiki og soltørrede tomater

Hjemmelavet pizza m/ laks, frisk tomat og mozzerella

Kotteletter i fad m/ ris

Salat m/oliven, hvidløg, stegt andelever, agurg, tomat, pinjekerner og revet parmesan

Andre forslag:

Tortillas m/oksekødsauce (køb sådan en pose mix - HOT, og put majs og ærter i) og salat

Mosaka (kartoffellagsagne)

Aspargessuppe m/kødboller og flutes

Fyldte arborgines m/oksekød mm.

Kalkunbryst, fyldt med pikantost, svøbt i bacon, m/ hjemmelavede kartoffelbåde og cabaretsauce + grønt

Mmmmmuuuuuuuuummmmm - Jeg kan HELE ugen!!! :balloons::bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer