cryingheart

Kan man det?

89 indlæg i dette emne

Hvis I læser efter

Så er jeg kommet så langt at vi ikke beder folk om at tage noget med. Vi har sendt indbydelserne ud .....

Vi skal nok få råd alligevel

Tanker

fra

Nethe

Det er da dejligt at høre. Sikke meget du har fået styr på på så kort tid. :)

Held og lykke, kh Linse :hjerte:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kære Nethe,

Sikken en masse fremragende sparetips, de andre damer er kommet med - det her forum er jo et slaraffenland af hjælpsomme kvinder.

Jeg vil gerne sige to ting til dig desangående:

1) Det er fedt, at du er ærlig omkring, at du virkelig gerne vil giftes og virkelig gerne vil spare samtidigt. Det er så ofte et tabu - 'når der skal være bryllup, så lad der være bryllup!', kan jeg næsten høre i baghovedet, mens (bankens) sedlerne vælter op af lommen... Det er cool, respekt for det.

2) Jeg synes, at sammenskudsgilder er noget af det hyggeligste - og jeg kan ikke se, hvad der overhovedet skulle være i vejen med at bede gæsterne medbringe ting og sager eller hjælpe.

Jeg er enig med nogle af de andre, der skriver, at så skal det være mere gennemført (som et 'sammenskuds-tema' fx) og at det kræver, at I afstår jer fra at få gaver.

Sådan er vi danskere vant til det - hvilket du også kan læse ud af nogle af svarene: Hvis vi skal til fest, regner vi med at den er gratis for os som gæster. Og hvis ikke den er, så vil vi i hvert fald have at vide, at vi ikke skal tænke på det med gaven...

Sådan er det bare - og det kommer du om ved ved at skrive i invitationen, at I har brug for den og den hjælp og at folk medbringer det og det - og tilgengæld er bryllupsgave-forpligtigelsen ophævet ved denne fest. Dem, der fx ville forære jer noget med affektionsværdi (mormors gamle armbånd, et hjemmemalet billede eller lign.) vil sandsynligvis skide på det og forære jer det alligevel, men dem af jeres gæster, der ville have kommet med en Holmegaard-vase fra Inspiration eller endnu en grillpande, bruger i stedet pengene på at købe vin/øl eller lign med.

De fleste vil sikkert vælge mellemløsningen: hjælpen og en mindre, symbolsk gave. Og er det ikke en skøn løsning for et SU-par som jer? I skal tids nok få en stor samling af lysestager og brødristere :-)

Sammenskudsgilder er vidunderlige, fordi det er fyldt med følelsen af community, af samhørighed, af gammeldags landsby-feststemning og af ærlighed, ikke mindst!: I holder den fest, I har råd til lige nu, der hvor I er i jeres liv - i stedet for at lade som om, og måske betale af i flere år efter. De mennesker, I elsker, vil elske sådan en fest lige så meget.

Jeg var til en 3x30 års fødselsdag på et badehotel på Samsø, og alle havde betalt 100 kr for at være med. Derudover skulle alle medbringe en ret (eller brød eller hvad vi nu var blevet tildelt) og vin og øl og sprit kunne vi købe klippekort til. Ville jeg have undværet den (betal selv-)fest for noget i verden? Nej da! Det var sådan det skulle være, for at de tre værter kunne invitere alle, de gerne ville se, og det var så perfekt, så perfekt.

Et andet plus ved sammenskud er, at det automatisk bliver mere uformelt. Mange vil slappe mere af (ikke mindst bruden :-D) og folk får nye chancer for at mødes i samtaler (Nåhr, har du også købt den vin? Ja, vi hørte ellers den var udsolgt - eller: Må jeg bede om opskriften på den vidunderlige tærte, du havde med? - okay, måske lidt corny på skrift, men det virker).

Det er samhørighed at være fælles om tingene. Det er kærlighed at være ærlig omkring, hvad man har råd til. HVis ikke på denne dag, hvornår så?

Held og lykke med det!

Kh Mette

0

Del dette indlæg

Først er jeg glad for I fandt en løsning Nethe... *s* Er dejligt at høre.

Og så ville jeg spørge lidt til det der med selv at lave ediketter tilvin og øl...

Er der nogen der har prøvet det?

Er det en særlig slags papir der skal bruges og en særlig lim?

Fortæl fortæl gerne for jeg er ret hooked på idéen! *s*

0

Del dette indlæg

Først er jeg glad for I fandt en løsning Nethe... *s* Er dejligt at høre.

Og så ville jeg spørge lidt til det der med selv at lave ediketter tilvin og øl...

Er der nogen der har prøvet det?

Er det en særlig slags papir der skal bruges og en særlig lim?

Fortæl fortæl gerne for jeg er ret hooked på idéen! *s*

Her tror jeg bare at vi tager noget ganske almindeligt printer papir og noget lim og limer dem fast med evt en limstift...

Tanker

fra

Nethe*der også selv er hooked på ideen*

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en enkelt ting omkring de hjemmelavede etiketter (som I jo sikkert har tænkt på!). Uåbnede varer kan ikke leveres tilbage til butikken hvis I selv laver etiketter og sætter på - men måske kan I sælge de uåbnede flasker til gæsterne i stedet?

Øl kan vi jo altid lade blive hjemme og det er dem vi har tænkt os at gøre det ved, vinen ved vi er god:D Vi køber en bestemt billig mærke og dem vi kender kan lide den, så den holder vi os til...

Tanker

fra

Nethe*der glæder sig til at komme i gang*

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nethe pige

Bliv gift og lev lykkelig. Hvad saa hvis I ikke har nok drikke vare? Jeres familie og venner maa forstaa, hvis de kender situationen.

Nethe der ikke noget galt i det du goer. Du goer en kaempe indsat for din egen datter, ved at blive gift (siger ikke her at du ikke elsker ham, for det kan jeg hoere at du goer), men at blive gift, er (for mig) et stort skridt.

Jeg har taenkt over det siden jeg sidst skrev. Jeg synes faktisk nu, at du godt kunne have bedt folk om, at tage deres egen drikke vare med..... I kan altid holde den stor fest, naar I er faerdig med at studere, el. ved en bryllupsdag.

Nethe og kaerste goer hvad I vil!

Hilsen

Winnie som er utrolig glad paa nethes vejne.

0

Del dette indlæg

Hej Nethe!

Og tillykke med det kommende bryllup *S*

Nu er jeg jo blevet lidt nysgerrig med de der monogrammer - har du nogle billeder liggende på computeren? Det giver alligevel et finish på brylluppet at have personlige monogrammer - det er lidt prof - især hvis det er et sparebryllup.

Kh Nenya

0

Del dette indlæg

Hej

Nu ved jeg ikke hvor I læser henne, men f.eks. her hvor jeg læser - DTU- har vi et bibliotek -DTV, hvor man kan låne fagbøger m.m. I 6 måneder - hvilket jo er et helt semester, og hvis man spørger forelæseren pænt kan de ofte oplyse om hvilke sider der skal læses i forhold til de gamle udgaver af bøgerne - og så kan I jo blot låne en og tage lidt kopier af de nye ting der er kommet til! Så er bøgerne jo stort set gratis! Og det er da skønt når man er på SU - Min bøger kostede f.eks. 4500 kroner - til bare et semester!

Qnuzz

Mie

0

Del dette indlæg

Hej

Nu ved jeg ikke hvilken retning du læser, for jeg læser selv bioteknologi, som er en forholdsvis ny retning, men jeg har en veninde på den nye Medicin & teknologi som har fundet de fleste af bøgerne på DTV og på www.bibliotek.dk - de sender gratis til dit lokale bibliotek! Og du må tage kopi af 20 % af bøgerne!*SS* F.eks. DTV køber hvert år de forskellige retningers bøger og der er stort set inden studerende som benytter sig af det! Og hvis den endelig skulle blive hjemkaldt har du stadig ekstra 4 uger til at nå at læse eller kopiere det du mangler!

Qnuzz

Misse

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Nethe

Min moster blev 50 et halvt år efter, at de havde fejret sølvbryllup. Mange havde nok valgt at lade være med at fejre, men hun ville gerne. Fødseldagen blev holdt som en countryfest, med træborde + bænke, røde og hvid ternede duge, spareribs osv. I starten stod der vin på bordene, men da de var væk kunne gæsterne købe øl, vin etc. Det fungerede rigtig godt, og festen var faktisk en af de bedste, jeg længe har været til. Det dumme ved selv at skulle tage drikkevarer med, er, at man kommer med sin "plastikpose", og det virker måske ikke helt rigtigt til et bryllup. Jeg mener, at hvis I vælger en afslappet ramme omkring festen, så vil det være iorden at sælge drikkevarerne. F.eks. kunne man føre ideen med havefesten videre og lave en barbeque, dvs. smide et par bøffer på grillen, lave et par salater selv, og bage brownies til dessert.

Held og lykke!

Lotte ;)

0

Del dette indlæg

hejsa vi serverer heller ikke sput.. syntes ikke det hører til...

er der ikke em kammeret der har et fedt slips han kan låne?( hvis altså din mand er ligeglad med at det ikke er hans eget)

kan i presse prisen på mad? ( tro mig det kan altid ladesig gøre.. er selv i branchen)

der er stadig penge at spare på vin og øl i tyskland.. måske kunne i spre bare 5-10 kr pr flase vin??

held og lykke med det..

altså jeg ville synres det var mærkeligt hvis jeg selv skulle have drikkelse med... men ville da ko0mme alligevel..

knus milla ;)

Vi regner med at lave maden selv...

Men vi har lidt over 100 kroner per kuvert...

Hvordan skal vi nogensinde få det hele til at løbe rundt hvis vi ikke spare et eller andet sted...

Ja måske sparer vi på ølene, men hvad med benzinen? Hvor skal de penge komme fra? Besparelsen er ikke hentet ind ved at vi kører over grænsen...

Er der en eller anden der seriøs kan fortælle mig hvor vi sparer henne, når det ser ud som det gør, og I ikke synes at man kan spare på øllene

Vi kan ikke aflyse brylluppet. Vi har vores grunde til at blive gift...

Vi kan ikke skære i gæsterne.. Jeg har en meget stor familie som fylder over halvdelen af gæstelisten, vi har kun vores nærmeste venner med og bedsteforældre foruden den nærmeste familie...

Og forøvrigt går man tilbage i historien, var et bryllup jo en fælles ting, som hele landsbyen gik op i. En hver medbragte sit eget. Alt lige fra mad til tallekerner...

Er det ikke spørgsmål om forventninger? Er det ikke spørgsmål om hvad mennesker forventer af et bryllup? I starten snakkede vi kun om en reception og det var det, men forventninger har gjort at vi valgte at tage middagen med, og er det ikke bare et spørgsmål om man skal vænnes ig til at tradionen brydes??

Jeg spørger bare fordi det undrer mig at I alle siger nej. Men hvorfor egentlig det???

Tanker

fra

Nethe*der ønsker gode råd til hvordan de ellers kan spare nu hvor vi er i den sitaution, som vi er*

:) Hejsa.

Hvad med jeres forældre?? Kan man ikke lade dem betale for dem, de vil have med, udover jeres gæsteliste (som måske kan laves lidt kortere på denne måde??)

Bare en tanke fra en, som også bruger en masse tid på planlægning bryllup.

Held og lykke.

Knus Lisa

0

Del dette indlæg

Hey søde cryingheart

Hvor er det bare svært, må jeg spørge hvor i landet du bor?????

Prøver lige at lave et buget

mad :75kr x 31 =2325kr kan man købe buffe for 75 kr på Maugstrup kro i vojens

rødvin:30krx15=450kr

Hvidvin:10-12 flasker af jägershop=120kr

3 kasser øl =100

3 kasser sodavand=100

alm postervand gratis

buket en enkel buket med lidt langstilket roser 200kr

Dug og servietter bordpynt nogen blade fra naturen bordkort en lille sedel på et blad ved hver kurvert 100kr

Ved ikke om jeg fik alt med hvis jeg gjor har ca 605kr tilbage til ekstre øl vand og vin

ialt for de ting jeg har skrevet er 3395kr

Men kan godt være du kan spare mere ved buffen ved at lave den selv

håber du måske kan bruge det til noget

knusser sillepus

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville ikke bede mine gæster om at medbringe andet end deres gode humør.

Er det ikke muligt for dig at købe dine bøger til næste semester brugte?? Jeg købte selv mine bøger på nettet og sparede en del penge frem for hos en boghandler.

Jeg må ærligt indrømme at hvis jeg havde det budget som i har ville jeg vente med at blive gift eller spørge mine forældre eller lignende om en pengegave som hjælp til brylluppet istedet for en anden gave, eller i indbydelsen skrive at I ønsker jer penge istedet for gaver og så måske låne lidt i banken indtil efter brylluppet.

Det er jo komplet umuligt at skulle spare sådan på det hele og samtidigt på dit drømmebryllup. :)

:heppe: :heppe:

0

Del dette indlæg

Hej N.

Jeg må være ekspert på "spare" området.

Hør her.

MIn kjole + tilbehør og invitationer får jeg i bryllupsgave af min mor.

Festen (incl. blomster) som bliver holdt på Restaurant kongens have får vi i gave af mine svigerforældre.

MIn forlovedes tøj bliver det sorte jakkesæt han købte til nytårsaften.

En af mine forlovedes bekendte har en gammel hvid Jaguar og han vil køre os fra kirken til festen og fra festen til hotellet.

Miné veninder køber selv deres brudekjoler.

Det eneste vi selv betaler er Hotellet til brudenatten.

MEN hør her. Mine sviger forældre har heller ikke råd til at købe så folk kan drikke sig hammer stive, OG det er heller ikke vores interesse!

De regner ud hvor mange glas vin en person drikker til forret, hovedret og dessert. Ellers så er der vand og sodavand for resten. Vi holder festen fra kl. 15.00 - 21.00 det er begrænset hvor meget folk drikker af alkohol så tidligt.

Vi vil ikke have fulde mennesker omkring os på vores store dag.

Gæsterne drikker kun det der er, eller er det jo også pinligt for dem.

Og DROP sprut. :ph34r:

Mht brude buketten så skal i jo giftes til forår. Du kan gå ud og plukke nogle forårsblomster og nogle lange blade til brudebukketten, og så bare binde et bredt bånd om. Til bord dekorationerna kan du gøre det samme. Og evt plukke nogle gule forårs blomster, hive blomsterbladene af og sprede dem ud over en hvid dug. Man kan købe meget billige velour duge i Jysk Sengetøjslager. Det er noget med 50kr. for 5 meter. og så kan de gemmes og bruges igen.

Jeg ved ikke hvor du bor, men på Istedgade og kbh. NV findes der nogen Jalla forretninger hvor du kan købe en palle sodanvand for 50-75 kr pr. stk.

I netto kan du finde virkelig billige vine, og de er faktisk rigtig gode.

Vedr.: Maden, Til hovedret kan du legne en lille fiks buffet op, det er nok det billigste. til forret kan du servere suppe HJEMMELAVET med HJEMMELAVET brød. Til desert Laver du selvfølgelig to "bryllupskager" to hjemmelavede lagkager med "bryllupspunt" Så kan de af gæsterne som ikke er mætte spise af den, og samtidig bevare i en tradition :heppe:

Nu har jeg hvist også skrevet nok.

GOOD LUCK :hjerte:

0

Del dette indlæg

Hejsa

Som det ser ud nu, så får vi vores drømmebryllup. Vi har sparet der hvor der kunne spares og så har vi valgt at holde det i vores egen stil. Måske svarer det ikke til det andre forventer af et bryllup, men det svarer til det vi forventer af vores drømmebryllup, og vi holder budgettet.

Jeg bruger i forvejen de bøger jeg kan låne fra min kærestes tid som diplom-ingeniørstuderende, de faktisk største delen af dem for gamle, men dem jeg kan bruge, de bliver brugt, resten bliver skiftet ud. Hvis vi snakker om en meget nyere udgave end den vi har herhjemme.

Men vi får det bryllup vi vil have uden at lave uden at bruge for mange penge på det.

Her sparer vi: Kjolen; købt som en ældre model, dog aldrig brugt, snehvid, derfor ganske billig. incl. sko og slør med perler 1000 kroner. (Vi låner skørtet i stedet for at leje det)

Lingeri købt i HM til 135 kroner

Selvsiddende strømper 45.00 kroner købt i bilka(vi overvejer at købe et ekstra par)

Strømpebånd lavet for 30 kroner med materialer fra panduro hobby

Kæresten købte et jakkesæt på tilbud 500 kroner, den skulle syes ind og lægges ned 100 kroner, i alt 600 kroner

Han mangler endnu skjorte og slips vi regner med 500 kroner

Vi låner porcelæn, stole og borde igennem et forsamlingshus i Vestjylland, så fik svigermor lov til at stå for lidt. Nul kroner

Vores duge bliver papirsduge fra kvickly noget pænere end dem fra bilka. 60 kroner for to ruller med 8 meter i hver.

Servietter har vi købt på tilbud 40 kroner

Blomsterdekorationer af stofblomster under 150 kroner for alt til en dekoration

Sodavandene har vi købt 10 1½ flasker til 50 kroner incl. pant, ikke mærkevarer men gode nok.

Hvidvin en 1/3 flaske per mand pris 300 kroner

Rødvin en halv flakse per person 400 kroner

Menu: Koteletter 500 kroner

Kartofler 15 kg for 60 kroner

Sovsen har vi ikke noget overblik endnu... ca 250

Diverse tilbehør 250 kroner

Forret: Kyllinger til hønsekødsalat og suppe 75 kroner.

Ingredienser omkring 250 kroner

Dessert: forventer vi kommer til at stå os i 300 kroner, vi skal bruge mørk chokolade, kakaopulver, husblas, og mælk og 4½ liter fløde... Frisk frugt

Kaffe; hjemmekøbte småkager(de billige), hjemmelavet påskeæg og kaffe og the efter behag 200

Natmad; Hønsekødsuppe med tilbehør... 300

Altså står det os indtil videre:

5285 kroner for i alt 34 gæster...

Ups glemte bryllypskagerne 400 kroner for tre der er på størrelse med almindelig lagkage...

Og skal det lige siges at vi LAVER DET HELE SELV hvad angår maden...

Tanker

fra

Nethe*der efterhånden har styr på alt*

Redigeret af cryingheart
0

Del dette indlæg

Ok - nu kan jeg så se, at I regner med at lave alt maden selv......så det med at lave forret og hovedret giver ligesom sig selv *SS*

Mht. at det er et spørgsmål om forventninger....du har helt ret. Et bryllup er hvad man gør det til........Og jo, i gamle dage var et bryllup en fælles ting. Men der medbragte gæsterne heller ikke andre gaver end maden ;)

Det er da super træls at bøgerne har væltet budgettet :)

Min bogpakke lyder på omkring 2000 kroner hans på 3500 altså skal vi finde 5500 i februar måned og det havde vi ikke just regnet med...

Jeg havde regnet med at jeg kunne min kærestes de gamle, men de er allerede for gamle...

Tanker

fra

Nethe*Der er ved at træt af at det skal være så dyrt at være studerende*

har lige haft fest for familen blev 40 *S*

brugt kokken og jomfruen ....

købte deres stegebuffe til 69.50 + 100gr ekstra kød dvs 79.50 pr person og der var rigeligt ........... og hamrende godt ...

så nu er jeg sikker på det bliver vores bryllups menu ..

*S*

billigt godt og leveret til døren hva mere kan man forlange

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Synes lige du skulle se denne her buket.

Du kan jo som skrevet tidligere selv plukke nogle blomster og binde den, for den er godt nok smuk.

Knuzzer Wickie

P.s. Jeg har vidst fundet en som er bedre til at spare end os *GG*

post-7-1077104612.jpg

0

Del dette indlæg

Vi taler om at gæsterne selv skal have øl og sprut med. Erfaringsmæssigt er det meget begrænset hvad der drikkes af øl og sprut til et bryllup. Jeg vil jo mene at I kan stille an med dette for ca. 1.000 kr. hvis vi taler om en 40-50 personer:

5 kasser øl

5 flasker sprut.

Man skulle næsten tro at det ikke er det der vælter budgettet.

0

Del dette indlæg

Hej Nethe,

Hvor er det dejligt at læse at du har fået det hele til at gå op !! Jeg er sikker på at I får et fantastisk bryllup, du har dælme også knoklet for at få enderne til at nå sammen :specool: Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig igen når det er overstået, og måske vi får lov til at se et par billeder fra jeres dag :)

De bedste hilsner og tanker,

Ninna

0

Del dette indlæg

Hej Nethe

Har lige læst hele din historie, jeg er ny herinde.

Men tillykke med planlægningen, det lyder som om du virkelig har fundet ud af det hele.

Et af mine vennepar havde heller ikke så mange penge. Som bordpynt lånte hun alle de glasskåle hun kunne, sådan nogen lave nogen. Så plukkede de blomster, og lagde et par flydelys i hvert- vupti- smuk bordpynt!! :heppe:

Held og lykke, håber jeres dag bliver fantastisk!!

Henrijette

0

Del dette indlæg

Vi taler om at gæsterne selv skal have øl og sprut med. Erfaringsmæssigt er det meget begrænset hvad der drikkes af øl og sprut til et bryllup. Jeg vil jo mene at I kan stille an med dette for ca. 1.000 kr. hvis vi taler om en 40-50 personer:

5 kasser øl

5 flasker sprut.

Man skulle næsten tro at det ikke er det der vælter budgettet.

For nogle på SU kan det....

Men vi har efter samråd med vores respektive forældre, valgt at vælge ølene og spruten fra, da de fleste skal kører hjem efter festen og vi taler omkring 2 timer i bil fra hvor vi bor og hjem til dem...

Derudover kommer der 4 mennesker fra hvor vi bor og resten fra Sjælland, så jow vi har valgt sprut og øl fra, med henblik på at det også ville være træls at have alt for mange øl og sprut stående, når vi ikke drikker det...

Tanker

fra

Nethe*der mener at 1000 sagtens kan vælte et budget, når man er på SU og skal leve også*

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer