Sangfuglen

Kirke uden for eget sogn

16 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg vil smadder gerne giftes i den kirke, hvor jeg er blevet døbt og konfirmeret. Ligeledes er 4 af mine bedsteforældre begravet der, min far og stedmor gift der, mine søskende døbt der og min søn blev døbt der i 2006. Så jeg vil da mene, at jg har et kæmpe tilhørsforhold til den kirke.

Så jeg ringede til kordegnen forleden og fik beskeden, at jeg skulle betale 1700 kr. for det??!!!! Vi skulle ikke betale for at få min søn døbt.

Er der nogle af jer, der har været ude for det?? Synes da det er forfærdelig mange penge for det.

:loveboard:

Redigeret af Sangfuglen
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej!

Nej, det lyder da vildt underligt. Troede det var helt gratis at bruge folkekirken - vi betaler jo kirkeskat!!

Vi skal også vies undenfor vores sogn og her skal vi da ikke betale!

Kan det mon være en fejl?

Synes virkelig det er frækt af den kirke. Begynder at få den fornemmelse at kirkerne gør lige hvad der passer dem - men dette er virkeligt langt ude :cheerleader3:

Hvad er det i skal betale for helt nøjagtigt? Tror lige jeg ville spørge kirken igen - og muligvis forhøre mig i andre kirker om dette kan have sin rigtighed.

Håber det lykkes - mener bestemt IKKE at i skal betale!

Knus

camilla

PS: Kan se at du er ny herinde - så mange gange velkommen til dette dejlige forum! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Det synes jeg godt nok virker underligt!

Vi skal også giftes i en kirke uden for vores sogn, men jeg er både døbt og komfirmeret dér, og jeg har sunget 9 år i kirkekoret.

Det var intet problem for os, da min kæreste ringede til kordegnen.

Jeg ville undersøge det nærmere, om en kirke er i sin ret til at opkræve et beløb for at vie "ikke-sogne-børn".

0

Del dette indlæg

Hej!

Nej, det lyder da vildt underligt. Troede det var helt gratis at bruge folkekirken - vi betaler jo kirkeskat!!

Vi skal også vies undenfor vores sogn og her skal vi da ikke betale!

Kan det mon være en fejl?

Synes virkelig det er frækt af den kirke. Begynder at få den fornemmelse at kirkerne gør lige hvad der passer dem - men dette er virkeligt langt ude :cheerleader3:

Hvad er det i skal betale for helt nøjagtigt? Tror lige jeg ville spørge kirken igen - og muligvis forhøre mig i andre kirker om dette kan have sin rigtighed.

Håber det lykkes - mener bestemt IKKE at i skal betale!

Knus

camilla

PS: Kan se at du er ny herinde - så mange gange velkommen til dette dejlige forum! :thumbsupsmileyanim:

Vi skal betale 1700 kr.

Tak - er ny her men "gammel" på babyklar:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det synes jeg godt nok virker underligt!

Vi skal også giftes i en kirke uden for vores sogn, men jeg er både døbt og komfirmeret dér, og jeg har sunget 9 år i kirkekoret.

Det var intet problem for os, da min kæreste ringede til kordegnen.

Jeg ville undersøge det nærmere, om en kirke er i sin ret til at opkræve et beløb for at vie "ikke-sogne-børn".

Hvor undersøger man sådan noget henne???

0

Del dette indlæg

Jeg har lige snuppet dette fra en anden tråd, hvor der er en der har fundet et citat fra kirkeministeriets hjemmeside:

"Det er muligt at blive viet i folkekirken, når enten brud eller brudgom eller begge er medlem af folkekirken.

Som medlem af folkekirken har man ret til at få foretaget en vielse i kirken i det sogn, hvor man bor. Der er dog også mulighed for at få foretaget en vielse i en anden kirke, som man har en særlig tilknytning til. Det kan f.eks. være i kirken i det sogn, hvor brudens eller brudgommens forældre bor, eller en anden kirke, som en af brudeparret af andre grunde har en særlig tilknytning til. Hvis man ønsker at få foretaget en vielse i et andet sogn end det, hvor man bor, kan der være tale om, at man skal betale for brug af kirken. Det skal i givet fald være fastsat i en vedtægt for kirken. Man kan få oplysning om eventuel betaling hos præsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor man ønsker at blive viet.

Der bliver normalt ikke givet tilladelse til, at en vielse kan foregå et andet sted end i en kirke, bortset fra situationer, hvor det kan være nødvendigt, at vielsen foregår på et hospital eller en anden institution.

Parret skal henvende sig til sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor de ønsker, at vielsen skal ske, for at træffe aftale om vielsen. Hvis vielsen ønskes foretaget i et andet sogn end det, hvor parret bor, vil der i forbindelse med parrets henvendelse til sognepræsten eller kirkekontoret, blive taget stilling til, om de har den tilknytning til kirken, som er nødvendig, for at vielsen kan foregå der. Da nogle kirker er mere populære som bryllupskirker end andre, kan der fra kirke til kirke være forskel på, hvilke retningslinier man har i forhold til kravet om særlig tilknytning til kirken."

0

Del dette indlæg

Jeg har så lige fundet det her på borger.dk:

Vielse i folkekirken

Hvis I vil giftes i en kirke, skal I henvende jer til præsten i den kirke, hvor I vil giftes.

I kan blive gift i en bestemt kirke, hvis:

-den ene af parterne er medlem af folkekirken, og kirken tilhører medlemmets sogn

-den ene eller begge parter har en særlig tilknytning til kirken og derfor ønsker at blive viet netop der.

I har ikke automatisk ret til at blive gift i andre kirker end de to ovennævnte. I kan dog kontakte det enkelte sogn og spørge om lov til at blive viet i deres kirke.

Ud fra det skulle man da tro, det ville være muligt uden betaling. Desuden kender jeg 2 perosner i menighedsrådet - så synes det er tarveligt, hvis jeg skal betale til den kirke, jeg føler, jeg "hører til".

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lige snuppet dette fra en anden tråd, hvor der er en der har fundet et citat fra kirkeministeriets hjemmeside:

"Det er muligt at blive viet i folkekirken, når enten brud eller brudgom eller begge er medlem af folkekirken.

Som medlem af folkekirken har man ret til at få foretaget en vielse i kirken i det sogn, hvor man bor. Der er dog også mulighed for at få foretaget en vielse i en anden kirke, som man har en særlig tilknytning til. Det kan f.eks. være i kirken i det sogn, hvor brudens eller brudgommens forældre bor, eller en anden kirke, som en af brudeparret af andre grunde har en særlig tilknytning til. Hvis man ønsker at få foretaget en vielse i et andet sogn end det, hvor man bor, kan der være tale om, at man skal betale for brug af kirken. Det skal i givet fald være fastsat i en vedtægt for kirken. Man kan få oplysning om eventuel betaling hos præsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor man ønsker at blive viet.

Parret skal henvende sig til sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor de ønsker, at vielsen skal ske, for at træffe aftale om vielsen. Hvis vielsen ønskes foretaget i et andet sogn end det, hvor parret bor, vil der i forbindelse med parrets henvendelse til sognepræsten eller kirkekontoret, blive taget stilling til, om de har den tilknytning til kirken, som er nødvendig, for at vielsen kan foregå der. Da nogle kirker er mere populære som bryllupskirker end andre, kan der fra kirke til kirke være forskel på, hvilke retningslinier man har i forhold til kravet om særlig tilknytning til kirken."

Vielse i folkekirken

Hvis I vil giftes i en kirke, skal I henvende jer til præsten i den kirke, hvor I vil giftes.

-den ene af parterne er medlem af folkekirken, og kirken tilhører medlemmets sogn

-den ene eller begge parter har en særlig tilknytning til kirken og derfor ønsker at blive viet netop der.

I har ikke automatisk ret til at blive gift i andre kirker end de to ovennævnte. I kan dog kontakte det enkelte sogn og spørge om lov til at blive viet i deres kirke.

Ud fra det skulle man da tro, det ville være muligt uden betaling. Desuden kender jeg 2 perosner i menighedsrådet - så synes det er tarveligt, hvis jeg skal betale til den kirke, jeg føler, jeg "hører til".

Hej...

Ved ikke om du har set det indlæg jeg har quotet (har lige markeret omdrejningspunktet med kursiv), det er fra ministeriets hjemmeside og det er altså rigtigt at det kan ske du skal betale for at blive gift i en anden kirke end din sognekirke.

Groft set betaler du din kirkeskat til sin sognekirke, dvs at den dækker de udgifter kirken har i forbindelse med kirkelige handlinger i den kirke. Men du har jo ikke betalt for udgifterne i den anden kirke, derfor har en kirke ret til at opkræve et gebyr fra "udefrakommende" par - desværre :loveboard:

Om 1700 kr så er et rimligt gebyr eller ej, det kan jo så diskuteres ;)

0

Del dette indlæg

Kirken har jo i udgangspunkt ret til at opkræve gebyret - hvor urimeligt man end måtte mene, at det er er, når man reelt har tilknytning til den.

Mange kirker tolker også tilknytningsreglerne meget skarpt, det kommer vist an på, hvor "bryllupspopulære" de er... Vores egen kirke er heller ikke specielt hyggelig - den er flot udefra, mens den er mørk og har linolium på gulvene, når man kigger indenfor...

Derfor ville vi selvfølgelig heller ikke giftes der - det ville jeg ikke kunne sætte mig mentalt udover på dagen.. Vi tog kontakt til et par af de omkringliggende kirker, og ingen af dem ville vie os, for vi havde ikke tilknytning nok og kunne heller ikke betale os fra det... Det skyldes simpelthen, at de pæne københavnske kirker er overrendte!!!

Vi skulle derfor enten giftes i min eller kærestens "barndomskirker" - eller finde på en helt tredje løsning...da vi gerne vil giftes hvor vi bor fremfor på den jyske højderyg eller en forstad til Odense...

For at komme uden om systemet har vi meldt os ind i den tyske menighed og betaler symbolsk "kirkeskat" til den kirke udover vores sædvanlige betaling over skattekortet.

Der er dog langt fra 1700 kroner vi betaler for vores medlemsskab, men jeg tror desværre, at det er vilkårene man kan komme ud for, hvis man vil giftes i en anden kirke end den, man reelt tilhører....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej, vi betaler ikke for at blive viet i min kommende mands kirke (hvor han blev døbt og konfirmeret) selvom vi bor i et andet sogn.

Jeg har dog hørt at det kan forekomme - især hvis det er en populær kirke.

Jeg ved at Dragsholm slot har egen kirke. Der skal man betale for at blive viet der hvis ikke man har bopæl i sognet. Til gengæld behøver man ikke have tilknytning dertil.

Men jeg kan godt følge dig i at du synes at det er tarveligt. Det er da også en hamper pris!!

0

Del dette indlæg

Vielse i folkekirken

Ikke når du læser det som står på Kirkeministeriets hjemmeside. Sammenligner man de ting så er ovenstående en meget sporadisk gennemgang. Principielt syntes jeg det er forkert at man kan komme til at betale til kirken, hvis man er medlem af folkekirken. På den anden side forstår man godt at visse meget efterspurgte kirker er nødt til at regulere efterspørgslen. Du kunne måske starte med at undersøge om der er indføjet en betalingsbestemmelse i kirkens vedtægter. Hvis ikke kan de ikke opkræve betaling, jf. ovenstående fra Kirkeministeriet.

At du kender to personer i menighedsrådet mener jeg til gengæld ikke bør have nogen betydning men forstår godt hvad du mener (tilhørsforhold).

0

Del dette indlæg

Vi skal også vies i en kirke uden for eget sogn, men med stor tilknytning - uden betaling.

Det er ikke ualmindeligt, at man skal betale, hvis det ikke er i ens eget sogn...

Jeg synes, det er helt fair (burde nærmest være en selvfølge) - det er jo ekstra arbejde til både præst, organist, kirketjener og ringer, når de servicerer folk, der ikke kommer fra deres eget sogn - det er jo altså deres egne sognebørn, de får både tid og løn for at arbejde for, ligesom præsten i ens eget sogn får sin løn for at servicere en.

Jeg ville som folkeskolelærer da være ked af (og synes det var totalt urimeligt), at skulle undervise elever fra andre skoler i min fritid helt gratis - og skolen er jo som bekendt også betalt over skatten præcis som kirken.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer