april-brud2009

Efternavn

55 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg tror vi er kommet frem til at vi begge tager mit mellemnavn til efternavn.. min mand har et -sen efternavn, hvilket jeg egentlig også har.. men synes det er så almindeligt og kedeligt.. så jeg tror jeg går fra 4 navne til 2 navne.. jeg er dog stadig lidt i tvivl om jeg skal tage det andet mellemnavn med ind.. det vil min kommende dog ikke..

Hedder Louise Roer Flindt Sørensen nu.. og tror vi satser på Roer til sidst og måske Flindt før.. Så Louise Flindt Roer.. sys bare det lyder alt for mærkeligt... måske Louise Roer er bedre??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her ender det i en seriøs omgang navnebytteri :D

Jeg tager, i forbindelse med brylluppet, hvor jeg alligevel skulle tilføje et efternavn, min mors slægtsnavn ind som mellemnavn, så beholder jeg mit eget efternavn og tilføjer Wonderkærestes, i praksis går jeg fra 2 navne til 4, velkommen skrivekramper!

Wonderkæreste overvejer at tilføje mit efternavn som mellemnavn, og påtænker om han kan kapre min mors slægtsnavn også, men der skal vi først have undersøgt om det er et navn man skal "fødes" til, hvilket jeg mener det er.

Men det bliver altså noget af en omvæltning at gå fra Katrine Lund, til Katrine Reher Lund Jørgensen...

0

Del dette indlæg

Ja du siger noget!! Det er smukt at binde fortid og fremtid sammen, Jouhki er også et usædvanligt navn i Finland. Kun min finske slægt hedder det (ca 233 ialt) - Gade... ca 5500 hedder det i Danmark. :thumbsupsmileyanim:

Men en af grundene til mit tvivl er at,.. jeg skiftede til Jouhki pga et teenage oprør så jeg ved ikke om jeg vil beholde det... har et godt forhold til min far nu, så jeg er bange for at såre ham igen ved at beholde Jouhki... hmm!!!

I øvrigt synes jeg ikke at 4 navne er for langt :cheerleader3: Jeg hedder egentlig også Christina lige efter Helena, men jeg bruger det ikke. Må vi lige høre hvilke efternavne du har i overvejelse/skal have/har nu...?

ELSKER teenage oprør, er selv ret stor fan af det og frygter at jeg selv en dag får en datter og nemesis træder til, griner.. I mine tidligere 20'er kaldte jeg mig selv Helene (mit mellemnavn) også i en slags oprørs tanke/tid.

Jeg hedder nu Stine Helene Scheuer og Kim hedder Riedel til efternavn. Jeg synes bare at Stine Helene Scheuer Riedel er lidt af en mundfuld. Jeg har længe gerne ville sætte bindestrej mellem mit for og mellemnavn så jeg kom til at hedde Stine-Helene officielt, for det har jeg nu kaldt mig selv i en hel del år efterhånden. Men jeg synes stadig Stine-Helene Scheuer Riedel er lidt af en mundfuld, griner.. Men Kim tror at jeg vil slette Scheuer fordi jeg er sur på min far (lang historie), men det er nu egentlig mest fordi jeg er klar til at slippe det navn der har fulgt mig hele livet og træde ind i en ny stand med et nyt navn.

Kunne du spørge din far? og eventuelt fortælle ham at navnet nu betyder noget andet for dig end det gjorde da du var teenager og gjorde oprør?

Knus

0

Del dette indlæg

Altså det med efternavn.... Vores børn har fået min kærestes mellemnavn og mit efternavn - dengang var det naturligt og det blev egentligt ikke diskuteret. Men nu vil jeg jo så gerne have at vi hedder det samme allesammen. Men min kæreste vil helst ikke af med hans efternavn, men jeg vil gerne tage hans mellemnavn så jeg hedder det samme som børnene. Men kan jeg det hvis han ikke skifter efternavn?

Hjælp - vil det se mærkeligt ud?????

Knus Christina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har vores egnen efternavne! min mand hedder Jensen og jeg hedder Tacchini, så synes det ville være lidt en flad fornemmelse at komme til at hedde Jensen... vi var meget enige da vi blev gift sidste år, så det var så nemt.

vores børn hedder mit efternavn og så har vores søn min mands mellemnavn(fornavn som det jo hedder nu), ellers er der vist ingen relation til hans navne

Redigeret af tascia
0

Del dette indlæg

Ja det er ikke så nemt det dér med navne! :thumbsupsmileyanim:

Jeg har hele tiden vidst at jeg ville have min kærestes efternavn, da det er tjekkisk og der er kun 2 lige nu der hedder det i DK. Men samtidig har jeg et mellemnavn fra min mor og et efternavn fra min far, som jeg ikke vil af med. Så jeg er også én af dem der ender med 4 navne. Mine nuværende 2 navne bliver til mellemnavne og så tager jeg kæresten efternavn. Har ikke tænkt mig at bruge mine mellemnavne i hverdagen, synes bare det er rart at vide at jeg stadig har dem :loveboard: Det er mærkeligt hvilket forhold man kan ha' til sine navne :iloveyou:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Efter lang tid blev vi enige om at jeg tager hans mellemnavn og han tager mit efternavn.

Han var i starten ikke særlig vild med ideen om at han skulle skifte navn og sagde faktisk, at han ville beholde sit navn.

Så efter en lang snak blev jeg enig med mig selv at jamne så måtte det betyde at jeg tog hans efternavn og det var det. Det var ikke lige min ynglings løsning da vi begge synes hans mellemnavn er specielt, men vi ville gerne have noget fra os begge to til evt. kommende børn. Han var kørt ud til forældrene, da han lige skulle hjælpe med nogle ting, da han så kom hjem sagde at han havde tænkt over det og synes at vi skulle tage hans mellemnavn og mit efternavn...øhhh....jeg kunne så fortælle ham at jeg havde også tænkt over det og det var ok at det kun var mig der skiftede til hans efternavn. Men han var blevet sikker i sin sag efter at ha snakket med sin mor.

Så nu kommer vi begge til at hedde det samme og vi får hans specielle mellemnavn som vi begge er vilde med.

0

Del dette indlæg

Her tager Peter mit efternavn da han hedder mortensen og mit er knuutinen som er finsk og vi er omkring 10 der hedder det her i dk så for mig betyder det utrolig meget at han vil skifte sit efternavn til mit utradisionellen (staves) så det dejligt..

den store vi har hedder også mit efternavn og det kommer den lille også til., nogen skal jo føre navnet vidre.

Havd jeg umiddelbart kunne se, at det stadig mest almindeligt, kvinden tager mandens navn eller en kombination. Hos os er det dog det samme som hos Karina; Min kæreste tager mit navn, da han ikke har noget forhold til sit "Jensen"...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Han beholder sit - jeg skifter mit, men er i tvivl om jeg også beholder mit nuværende.

Helena Gade

eller Helena Jouhki Gade

Jouhki er finsk, min mor er finner...

Gade er kærestens navn...

DILEMMA DILEMMA men jeg tager Gade uanset hvad, fordi jeg vil have et "familienavn" og min kæreste er så knyttet til navnet Gade, så det er kun mig der kommer på tale mht et efternavneskift

<Hej!

Synes da helt sikkert du skal beholde Jouhki, det gør jo navnet til noget helt personligt for dig... Og så bare tilføje gade, så i har noget tilfældes også.

Karina

0

Del dette indlæg

Jeg troede ikke at man måtte få sin partners mellemnavn..... Jeg tror hvertfald ikke at min kæreste vil ku få mit mellemnavn, da det er et af de der købe-patent-familie-ting.. men det er så heller ikke på tale, for han har selv et ret sejt et han er meget glad for.... Jeg tager så hans efternavn, smider mit eget væk. Men hans er med bindestreg, så jeg får 4 navne, det samme gør han... Når så vi får børn.. Ja så kommer problemerne, for så vil vi begge gerne ha at baby får både mit og hans mellem navn, plus efternavnet.. Plus fornavn self... Og så er vi oppe på 5 navne... Puha....

0

Del dette indlæg

kan det virkelig passe, at jeg ikke har haft givet min mening til kende i denne tråd??

Nåh men så kommer den her.

Jeg skifter over til min tilkommendes efternavn, vi har begge et kedeligt -sen efternavn, så det er ikke det vilde. Men min kommende mand har et meget specielt mellemnavn, som kan spores helt tilbage til middelalderen, og derfor synes jeg jo, det er lidt spændende, så det tager jeg også.

Desuden er jeg barn af et forældrepar, som ikke valgte at dele efternavn, derfor har jeg altid haft min mors efternavn som mellemnavn, og min fars som efternavn. Og kan sige, at det til tider har været træls, at skulle forklare, at mine forældre var gift, og alt det selvom de ikke delte efternavn. Har oplevet en del, som har synes det var underligt. Det har været en af grundene til, at jeg ønsker samme efternavn

0

Del dette indlæg

Jeg beholder mit mellemnavn (som også er et familie mellemnavn) og så tager jeg Jans efternavn... Så kommer jeg til at hedde det samme som vores søn (bare lige med undtagelse af fornavnet, hehe)!

Tror også at Jan tager mit mellemnavn som mellemnavn, men det må han selv om ;)

Det er lidt med blandede følelser, at jeg skifter navn - jeg har jo heddet det her hele mit liv, og det er ret specielt ;) Jeg er den eneste i HELE verden, der hedder Lærke Stidsen, men fra juli kommer jeg bare til at hedde Lærke Jensen!

Men så er det selvfølgelig godt med mellemnavnet, så bliver Lærke Enggaard Jensen - og hvis Jan tager mit mellemnavn bliver vi "Familien Enggaard Jensen" :thumbsupsmileyanim: Glæder mig til vi alle sammen skal hedde det samme...

Puha! Var det mig, som havde så specielt et efternavn. Så havde jeg godt nok valgt og gemme det... så ville jeg hedde Lærke enggaard stidsen. Og så måtte min mand gerne følge med på det navn :-)

Karina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej!

Jeg skal hedde Karina Lynge Hertz. Hedder bare Hansen nu. Det er min kærestes efternavn: Hertz. Og hans fars mellemnavn: Lynge. Som vi har valgt og køre videre, da min kæreste fik frataget sin fars efternavn, da hans forældre blev skilt, har jeg valgt at nu skal vi have, hans fars familie navn ind igen...

Karina

0

Del dette indlæg

Mit efternavn er relativt sjældent i Danmark, så min tilkommende får mit efternavn. Jeg har dog overvejet, om jeg skal have min tilkommendes mellemnavn, men så får jeg 4 navne, og det bliver en anelse for langt. Så hvis vi en dag skal have børn, får de selvfølgelig et fornavn samt hans mellemnavn og mit efternavn :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vi er ikke nåede så langt endnu at vi har fundet ud af om vi må. Men vi vil rigtig gerne ha mandens efternavn og mit mellemnavn da vi så hedder det samme som vores søn..

så bliver vi engelbrecht Andersen... Manden insisterer på at vi skal hedde Andersen, jeg ville gerne droppe det og så bare hedde engelbrecht... Men det er ok med mig at vi skal hedde Engelbrecht Andersen.. syntes det er meget pænt.

0

Del dette indlæg

Manden tager mit efternavn, da det er specielt og KUN vores familie i Danmark der hedder det og han hedder selv Nielsen! Jeg, min søster og en grandkusine er de eneste i vores familie som kan give det videre, så derfor skal mit navn videre til mine børn...og jeg kan så godt lide at man hedder det samme til efternavn så man kan se at man er en familie :loveboard:

Vi får forskelligt mellemnavn, da de er specielle i familien for os begge. Jeg hedder Oldager Miehs og han kommer til at hedde Korfitz Miehs, så det bliver flotte navne :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer