lykke77

Navneændring.

31 indlæg i dette emne

Hej tøser!

Jeg er kommet i tvivl om jeg skal tage min kommende mands efternavn. Jeg hedder Lykke og han hedder Clausen, og jeg syntes jo måske at Lykke er lidt pænere end Clausen :boohoo: Vi har sammen en søn og da han skulle have sit navn, valgte vi at han skulle hedde Lykke Clausen. Både fordi at det lyder bedre end Clausen Lykke men også fordi at når vi engang skulle giftes så kom jeg til at hedde det samme.... Men jeg er altså kommet i tvivl.... Det skal lige siges at min kæreste godt ved at jeg er i tvivl og jeg tror da også jeg ender som vi har aftalt :bearhug:

Hvad gør i, tager i jeres kommendes navn eller beholder i jeres eget eller hvordan?

Og hvordan er det lige med det praktiske, man skal jo have nyt pas, kørekort, sygesikringskort mm og koster det så penge at få nyt eller får man det automatisk når man bliver gift?

Håber i kan hjælpe ()()

:cheerleader3: Kamilla.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Kamilla

Jeg er i samme dilemma som dig, bare uden barn.

Jeg hedder Rode og han hedder Jørgensen. Han synes vi skal hedde Jørgensen begge to, evt. Rode Jørgensen. Jeg er bare virkelig glad for mit efternavn (verdens bedste alibi for at rode lidt *g*) og lidt bange for at det skal "forsvinde" når det bliver degraderet til et mellemnavn. Jeg synes lige så godt han kunne droppe sit "kedelige" Jørgensen og bare hedde Rode... :cheerleader3:

Vores løsning er at jeg beholder Rode og han kommer til at hedde Rode Jørgensen. Det kan vores evt. kommende børn så også komme til at hedde... Jeg kan så altid på et senere tidspunkt tage Jørgensen hvis jeg fortryder (hvis... ;))

Pas skal man i hvert fald betale for at få et nyt, ved ikke med resten... Har jeg ikke overvejet nærmere.

/Anja

0

Del dette indlæg

Hej.

Jeg skfitede efternavn til Lauritzen for nogle år tilbage, da der efter min mormor døde ikke var flere i familien der hed det. Og kunne bedre lide det (det betyder mere for mig) end mit gamle efternavn Madsen. Min kæreste har så et af de efternavne, som der er mindre end 2000 der hedder - og dermed også et efternavn der betyder rigtig meget for ham. Så efter megen diskution frem og tilbage, har jeg givet mig. Så jeg kommer til at hedde mit fornavn + mit mellemnavn + mit efternavn + hans efternavn. Jeg har så i samme ombæring insisteret på at vores børn får samme kombination af vores efternavne, med undtagelse af vores første søn (hvis vi får en sådan) for der er der noget tradition som går langt tilbage i hans familie og det respekterer jeg.

I forhold til betaling, så får du INTET gratis, bare fordi du bliver gift. Sådan har jeg i hvert fald forstået det, så der er det frem med pengepungen. Vi har snakket om at gøre det til et gaveønske til brylluppet...

0

Del dette indlæg

Det eneste man får efter bryluppet er et nyt sygesikringsbevis, resten skal man selv betale for.

- Men faktisk behøver man ikke at skifte de gamle ting ud. Altså kan man sagtens beholde sit kørekort og ogs sit pas, så skal man bare huske at bestille fremtidige rejser i det navn der står i passet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kommer til at hedde Kirstine Gammelby Lodberg når vi bliver gift...

Gammelby stammer fra mig, det er et mellemnavn fra min fars side... jeg bruger det egentlig ikke så tit, men

alligevel betyder det faktisk en del for mig.. der er heller ikke så mange af os tilbage;)

Derudover hedder jeg pt. Andersen til efternavn, men det er der jo ikke noget ophidsende ved...

Og begge vores drenge er døbt gammelby lodberg, så derfor synes jeg det er meget naturligt...

Om Kent derimod tager Gammelby til sig ved jeg ikke endnu... Jeg har det lidt sådan at det er "mit", og

det skal han ikke have... hmm... lidt noget pjat.. det ved jeg godt... Men han vil alligevel ikke bruge det,

det ved jeg...

0

Del dette indlæg

Uha jeg havde aldrig sluppet så fantastisk et efternavn.. Lykke er da perfekt :cheerleader3:

Da Martin og jeg blev gift første gang skiftede han sit efternavn ud med mit, da han hed Nielsen og mit er mere specielt.. Børnene havde allerede mit. Det var hans eget forslag at skifte Nielsen ud, men jeg havde helt sikkert trumfet det igennem, hvis han ikke selv havde fået tanken :boohoo:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har sagt til min kommende mand for mange år siden, at jeg vil have at han skal tage mit efternavn, det kan godt være det er hårdt, men det betyder meget for mig. :boohoo:

Jeg hedder Rina Oldager Miehs og vi er kun 14 i DK der hedder "Miehs" til efternavn og det er alle min familie. Vi er tre personer der kan give det videre til vores børn, og det er der ingen tvivl om at det skal.

Min kommende mand hedder Nielsen til efternavn, hvilket ikke gør noget at det går væk, men han har et flot specielt mellemnavn. Så han tager mit efternavn og beholder sit mellemnavn.

Vi vil begge gerne hedde det samme til efternavn, og han vil meget gerne tage mit :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Egentlig synes jeg rigtig godt om den gamle tradition med at kvinden tager mandens navn... Og det betyder en del for mig...

Men da det så kom til stykket havde jeg enormt svært ved at skulle skifte mit eget Hjøllund ud med hans Døj Jørgensen...

Jørgensen er bare så keeedelligt synes jeg...

Så nu er vi kommet frem til det kompromis at vi begge kommer til at hedde Døj Hjøllund :cheerleader3:

(jeg sløjfer så måske mit mellemnavn Maria, da jeg synes det bliver for meget at have 4 navne eller også beholder jeg det, men bruger det bare ikke)

Jeg synes Lykke Clausen lyder rigtig godt hvis jeg skal være helt ærlig...

Man vælger jo også selv om man vil benytte mellemnavnet eller efternavnet mest...

Der er jo ingen der siger du ikke stadig kan præsentere dig som Lykke...

Held og Lykke (hehe) med navneændringen :boohoo:

Knus Christina (Maria Døj Hjøllund)

Ps. Jeg tror faktisk også børn godt kan lide at de hedder det samme som både mor og far... Det giver en dejlig fornemmelse af tryghed og viser at "vi hører sammen"... Måske er det bare mig der har det sådan ()()

Redigeret af trillle
0

Del dette indlæg

Egentlig synes jeg rigtig godt om den gamle tradition med at kvinden tager mandens navn...

Hvorfor egentlig? Jeg forstår ikke, hvorfor det er en god tradition, at man skal tage mandens navn...? Jeg forstår godt, at det kan være dejligt at vise, man hører sammen som familie, men for mig er det helt selvfølgeligt, at manden lige såvel kan tage kvindens navn - og det har min mand f.eks. gjort. Så nu hedder vi og vores to drenge det samme. MEN man kan vel være lige lykkeligt gift, selvom man vælger at beholde sit eget navn... Så min mening er, at der er intet til hinder for at du beholder dit Lykke, jeg havde gjort det samme, også selvom kæresten min ikke ville have haft mit :boohoo:

Nyt sygesikringskort kommer automatisk nogle dage efter vielsen... resten er for egen lomme (men faktisk meget godt at høre fra Jannie, at det behøver man ikke skifte :cheerleader3: )

0

Del dette indlæg

Vi var også i en lidt svær situation. Vi var nemlig begge meget glade for vores efternavne. Mig fordi det er specielt (Bohnstedt....ikke særlig mange i DK der hedder det) og Mads fordi det er efterhans far, som døde for ca. 5 år siden. Mads har bare det normale efternavn Petersen, hvilket jeg ikke havde lyst til at hedde. Vi er derfor gået på kompromis og vi slår vores efternavne sammen til et, så vi kommer til at hedde Bohnstedt-Petersen.

Vi er dog noget spændte på at se om vi må hedde det, da der er under 2000 der hedder det, men der står inde på den der navneside, at man godt må slå to efternavne sammen til et, med en bindestreg.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tager min kommende mands efternavn og beholder mit eget mellemnavn! ( og det udelukkende fordi jeg længe, gerne har ville slette mit efternavn)

Så jeg skifter fra Majken Villefrance Agernem til Majken Villefrance Vikke! (Det synes jeg egentlig lyder fint nok)

Vi har jo begge en søn fra tidligere forhold og Min kærestes søn hedder derfor allerede Vikke.

Vores fælles datter hedder Melanie Chanel Villefrance Vikke ( så hun har mit mellemnavn og hans efternavn)

Så er det kun min egen søn der skal skifte, han har jo mit efternavn (Agernem) men vil selvfølgelig have at han skal hedde som resten af familien!

0

Del dette indlæg

vi mikser med mit mellemnavn og hans efternavn. Det var der ikke nogen diskution om for det hedder vores søn også. Og for mig betyder det rigtig meget at vi alle hedder det samme, det gør det heldigvis også for gommen.

Psersonligt syntes jeg det bliver rodet hvis man i familen ikke hedder det samme, så virker det som sammensat... ved godt det er en meget snæversynet personlig holdning, men den er der altså...

0

Del dette indlæg

Egentlig synes jeg rigtig godt om den gamle tradition med at kvinden tager mandens navn...

Hvorfor egentlig? Jeg forstår ikke, hvorfor det er en god tradition, at man skal tage mandens navn...? Jeg forstår godt, at det kan være dejligt at vise, man hører sammen som familie, men for mig er det helt selvfølgeligt, at manden lige såvel kan tage kvindens navn - og det har min mand f.eks. gjort. Så nu hedder vi og vores to drenge det samme. MEN man kan vel være lige lykkeligt gift, selvom man vælger at beholde sit eget navn... Så min mening er, at der er intet til hinder for at du beholder dit Lykke, jeg havde gjort det samme, også selvom kæresten min ikke ville have haft mit :thumbsupsmileyanim:

Nyt sygesikringskort kommer automatisk nogle dage efter vielsen... resten er for egen lomme (men faktisk meget godt at høre fra Jannie, at det behøver man ikke skifte :thumbsupsmileyanim: )

hehe... ja jeg ved godt det ikke er nogen særlig feministisk tradition :cheerleader3:

Og siger heller ikke det er godt for alle...

Men for mig betyder det at jeg "overgår" fra mine forældres varetægt til hans....

Jeg er nok meget gammeldags i mine holdninger... jeg smører også kærestens madpakke hver dag, og han får ikke lov at nærme sig køkkenet i al almindelighed :cheerleader3:

Så på den måde er det en vigtig tradition for mig....

Men det er ikke noget godt slag for feminismen, det kan jeg godt se :D

(det blev vist lidt rodet... sorry for det)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uhh... Det er også mit store dilemma.

Vores søn har fået mit mellemnavn plus min forlovedes efternavn, den kombination kan jeg selvfølgelig også vælge, men men men jeg bruger bare altid mit efternavn og har heddet det i 24 år, og ved at det vil tage mig lang tid at holde op med at bruge det, og faktisk tror jeg at jeg vil komme til at savne det....

Ydermere har jeg det lidt mystisk med at ta' hans efternavn og dermed blive en del af hans familie - han er meget tæt med sin familie (både fætre/kusiner og onkler/tanter mv) og er ufattelig stolt af sit navn og ja helt ærligt føler jeg lidt at jeg mister mig selv og min identitet hvis jeg tager hans navn - det kan godt være det lyder aldeles åndssvagt, men sådan føler jeg altså.

På den anden side vil jeg jo meget gerne hedde det samme som min mand, det har altid været en del af mine drømme om ægteskab at forenes også i form af navne.

Mit mellemnavn er så et slægtsnavn, som så vidt jeg har forstået man skal fødes til at hedde, så det er så ingen mulighed for min forlovede at få det - ergo vil vi komme til at hedde hvert vores, men vores søn og evt. andre børn vil så få en kombination af os begge.

Mht. at vi som familie så ikke hedder det samme ser jeg i det store hele ikke som noget problem, selvom jeg da egentlig gerne ville at vi kom til det, min mor har f.eks. heller ikke vores mellemnavn (det er nedarvet på min fars side) så har jo været vant til i opvæksten også, at vi ikke hed det samme allesammen, selvom hun dog havde det samme efternavn som os andre.

Men ja som det kan læses af mit indlæg har jeg altså ikke rigtig fundet ud af hvad jeg skal gøre - mon jeg nogensinde finder ud af det....

- Tina

0

Del dette indlæg

Uha jeg havde aldrig sluppet så fantastisk et efternavn.. Lykke er da perfekt :thumbsupsmileyanim:

Da Martin og jeg blev gift første gang skiftede han sit efternavn ud med mit, da han hed Nielsen og mit er mere specielt.. Børnene havde allerede mit. Det var hans eget forslag at skifte Nielsen ud, men jeg havde helt sikkert trumfet det igennem, hvis han ikke selv havde fået tanken :cheerleader3:

:cheerleader3: Jamen jeg er også rigtig meget i tvivl. Clausen er i mine øre meget almindeligt, hvorimod jeg syntes at Lykke er lid mere specielt.

:thumbsupsmileyanim: Kamilla.

0

Del dette indlæg

Egentlig synes jeg rigtig godt om den gamle tradition med at kvinden tager mandens navn... Og det betyder en del for mig...

Men da det så kom til stykket havde jeg enormt svært ved at skulle skifte mit eget Hjøllund ud med hans Døj Jørgensen...

Jørgensen er bare så keeedelligt synes jeg...

Så nu er vi kommet frem til det kompromis at vi begge kommer til at hedde Døj Hjøllund :cheerleader3:

(jeg sløjfer så måske mit mellemnavn Maria, da jeg synes det bliver for meget at have 4 navne eller også beholder jeg det, men bruger det bare ikke)

Jeg synes Lykke Clausen lyder rigtig godt hvis jeg skal være helt ærlig...

Man vælger jo også selv om man vil benytte mellemnavnet eller efternavnet mest...

Der er jo ingen der siger du ikke stadig kan præsentere dig som Lykke...

Held og Lykke (hehe) med navneændringen :cheerleader3:

Knus Christina (Maria Døj Hjøllund)

Ps. Jeg tror faktisk også børn godt kan lide at de hedder det samme som både mor og far... Det giver en dejlig fornemmelse af tryghed og viser at "vi hører sammen"... Måske er det bare mig der har det sådan :cowsleep:

Nej det har du jo selvfølgelig ret i, det der med at jeg jo stadig bare kan bruge mit eget navn selvom jeg hedder Lykke Clausen. Jeg vil jo også gerne hedde det samme som min søn :thumbsupsmileyanim: Og det der med at det giver en tryghed at hedde det samme alle sammen gav mig lige lidt mere at tænke over for det kan du jo godt have ret i. Tak for dit svar :balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi var også i en lidt svær situation. Vi var nemlig begge meget glade for vores efternavne. Mig fordi det er specielt (Bohnstedt....ikke særlig mange i DK der hedder det) og Mads fordi det er efterhans far, som døde for ca. 5 år siden. Mads har bare det normale efternavn Petersen, hvilket jeg ikke havde lyst til at hedde. Vi er derfor gået på kompromis og vi slår vores efternavne sammen til et, så vi kommer til at hedde Bohnstedt-Petersen.

Vi er dog noget spændte på at se om vi må hedde det, da der er under 2000 der hedder det, men der står inde på den der navneside, at man godt må slå to efternavne sammen til et, med en bindestreg.

Jamen det kunne da også være en mulighed med at sætte bindestreg imellem :thumbsupsmileyanim: Jeg har lige spurgt min kæreste og han mente at han da gerne ville hedde Lykke-Clausen men han ville lige tænke over det.

Ved du om det koster noget?

0

Del dette indlæg

Tak for alle jeres svar :cheerleader3:

Ja jeg har stadig ikke helt fundet ud af hvad jeg vil men der er da kommet et par gode bud som jeg vil overveje. Jeg har f.eks. spurgt min kæreste om det var en mulighed at han også tog mit navn, og vi så fik en bindestreg imellem så vi alle kommer til at hedde Lykke-Clausen. Det ville han nok gerne men han ville lige tænke over det. At han kun skulle hedde Lykke ville han ikke og så kommer vi jo heller ikke til at hedde det samme som vores basse.

Ja forvirret er jeg stadig :thumbsupsmileyanim: men som en skrev så kunne jeg jo stadig præsentere mig som Lykke selvom jeg hed begge dele.

Held og Lykke (HAHA) til jer alle sammen, håber i bliver glade for jeres navn :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Vi havde først talt om, at skulle hedde Bøje Brandt Thomsen. Mit mellemnavn er Bøje, og betyder rigtig meget for mig. Min efternavn er Thomsen. Min kommende mands efternavn er Brandt.

Han synes ikke Brandt er et "rigtigt" efternavn - så derfor ville han gerne hedde Bøje Brandt Thomsen. Da vi så fik vores søn og han skulle døbes, synes vi bare at 4 navne var lidt meget - så derfor - efter en del overvejelse - kommer vil til at hedde Bøje Brandt :thumbsupsmileyanim: Bliver godt nok underligt, at skulle til at skrive noget helt andet - kun 9 dage mere hedder jeg Thomsen.... Underligt

0

Del dette indlæg

Hej,

vi har lige præcis valgt løsningen med bindestregen :thumbsupsmileyanim: Startede med at vi ville beholde både mit mellemnavn (som jeg faktisk mest bruger som efternavn) hans mellemnavn og efternavn. Altsammen fordi vi begge har specielle navne. Men som jeg tænkte over det indså jeg at mit mellemnavn/efternavn så bare ville blive en forkortelse, så spurgte hvordan manden havde det med bindetregen og det vil han gerne. Det er måske noget pjat, følte bare at jeg mistede lidt af min identitet og det her er en perfekt løsning for os.

Håber at I kommer også kommer frem til en løsning som I begge er glade for :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg overvejer at tage mandes efternavn som mellemnavn... jeg er kendt på mit efternavn.. og mange bruge det som mit kælenavn.. desuden er det lidt specielt...

Min kommende mands efternavn er hans kaldenavn, og der er faktisk mange der ikke ved hvad han hedder til fornavn.

Vi har ikke.. og skal ikke have børn sammen.. vi er jo nogle gamle mennesker ( 40 &v 45 år)....så det bliver ikke et problem

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer